Fem spårvägslinjer i Göteborg läggs ner i Augusti!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Fem spårvägslinjer i Göteborg läggs ner i Augusti!

Inlägg av 2763 »

Ja - det är faktiskt sant.

Fem spårvägslinjer kommer att läggas ned och det är bra!

Varför då? Jo - den sedan länge hårt kritiserade nattrafiken okmmer att göras om i augusti. Istället för nattlinjenät så kommer man att köra daglinjerna 1, 3, 4, 5, 10, 11. Därmed läggs alltså nattlinjerna 103, 105, 106, 107 och 108 ned.

I dagsläget ligger allt klart, endast ett formaliabeslut i Västtrafiks styrelse vilket kommer att fattas den 21/4.

Läs en liter mer: pling 050405

//Tony, som är lite putt på att han inte kunde lagt ut detta i fredags.
Med reservation för tyckfel.
essin

Inlägg av essin »

Om jag inte misstar mig alldeles kommer fler stadsdelar att få nattvagn med det nya nätet, vilket säkert är en stor förbättring. En fråga bara: jag antog först att linje 10 ska komma att vända vid Centralen, eftersom det verkar lite onödigt med två linjer till Hisingen. Men sedan kom jag att tänka på en annan möjlighet: att 10:rna byter nummer vid Bp till 11 och fortsätter till Bergsjön, och att Saltholmen, liksom nu, blir (nästan) utan nattvagnstrafik. Så hur blir det egentligen med 10 och 11?
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

En överlag mycket bra förändring av nattrafiken. Har jag hängt med rätt blir det bara några korta sträckor som i framtiden saknar nattrafik. Wavrinskys-Linnéplatsen/Botaniska, Järntorget-Olivedalsgatan, Chalmers-Korsvägen, Korsvägen-Ullevi, Redbergsplatsen-Gamlestadstorget samt hpl. Nordstaden. Intressant är att om nattlinjerna kör precis som daglinjerna försvinner alltså dagens direktförbindelser mellan Redbergsplatsen och nordost samt mellan Järntorget och Frölunda.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Mr. Burns skrev:En överlag mycket bra förändring av nattrafiken. Har jag hängt med rätt blir det bara några korta sträckor som i framtiden saknar nattrafik. Wavrinskys-Linnéplatsen/Botaniska, Järntorget-Olivedalsgatan, Chalmers-Korsvägen, Korsvägen-Ullevi, Redbergsplatsen-Gamlestadstorget samt hpl. Nordstaden. Intressant är att om nattlinjerna kör precis som daglinjerna försvinner alltså dagens direktförbindelser mellan Redbergsplatsen och nordost samt mellan Järntorget och Frölunda.
När 2:an återkommer kommer 1:an gå Järntorget-Frölunda, gäller förmodligen då också natt 1:an.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Om man väljer att söka i PV finner man att Ulf Nyström skriver så här:

http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/500742.htm

1. Östra-Tynnered via JT
3. Högsbotorp-Centralen
4. Angered-Krokslätt
5. Torp-Länsmansgården
10. Guldheden-Centralen(-Länsmansgården) (Natt mot Lö och Sö)
11. Bergsjön-Långedrag.

//Tony
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Mr. Burns skrev:En överlag mycket bra förändring av nattrafiken. Har jag hängt med rätt blir det bara några korta sträckor som i framtiden saknar nattrafik. Wavrinskys-Linnéplatsen/Botaniska, Järntorget-Olivedalsgatan, Chalmers-Korsvägen, Korsvägen-Ullevi, Redbergsplatsen-Gamlestadstorget samt hpl. Nordstaden. Intressant är att om nattlinjerna kör precis som daglinjerna försvinner alltså dagens direktförbindelser mellan Redbergsplatsen och nordost samt mellan Järntorget och Frölunda.
Det korta sträckorna som "saknar" nattrafik får bussar istället.
Linjenätet för buss anpassas och fasas ihop med spårvagnsnätet på natten.
frethu

Inlägg av frethu »

Blir svårt att köra buss genom tunneln Chalmers-Korsvägen ;P

Jaja, detta kan ju knappast bli sämre iaf. Och så får man väl hoppas att stombussarna komemr trafikeras på natten. Och så ska väl en del dagbusslinjer gå på natten också.

Det var på tiden med en förändring av detta tycker jag.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Nattlinjen med buss till Guldheden har ju gått via Chalmers/Kapellplatsen.
Finns inget resandebehov av en förbindelse via Chalmerstunneln och Korsvägen.

Att resa från Valand med buss upp till Guldheden går på 5 minuter om inget störande sker.
frethu

Inlägg av frethu »

Fast nuvarande nattlinje 213 går ju i en slinga runt guldheden. plus att turtäthet på 40 minuter är tämligen dåligt (detta gäller ju förvisso alla nattlinjer). Inget behov? Hur vet man det? man har ju inte testat.

det skulle åtminstone finnas ett behov vid alla större kalas på chalmers. Jag inser också att det inte går att köra nån dag då och då, så jag ser det inte som ett alternativ.

Men nu ska det ju iaf bli spårvagn på natten. men de tkommer fortfarande inte finnas någon förbindelse västerut (om nu inte 16 komemr trafikeras på natten också.)
Barre

Inlägg av Barre »

Varför hade man det gamla systemet med att alla vände i centrum innan, har aldrig riktigt förstått det, men gissar att det finns en anledning?!
frethu

Inlägg av frethu »

Var för att inte eventuella förseningar skulle sprida sig så långt.

Dock så blev det ju för det mesta så, iaf på drottningtorget, at flera vagnar stodpå kö ivd varje hållplats och i vändslingan österifrån. Körtiderna in mot centrum är ju dessutom såpass väl tilltagna att i princip alla vagnar är tidiga (det är iaf min erfarenhet)
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Samt Krokslätt-Mölndal och Långedrag-Saltholmen.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

AdrianLangemar skrev:
Samt Krokslätt-Mölndal och Långedrag-Saltholmen.
Jo, det förstår jag nu när det framgår att man inte låter linjerna gå som på dagen. Tråkigt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kommer inte tidtabellerna blir röriga om:

Linje 1 har annan körväg några timmar / dygn
Linje 10 är avkortad vissa nätter, men vissa nätter förlängd?

Dessutom avkortningar av andra linjer?

Kommer nattaxan samtidigt slopas, eller ska det på något sätt markeras i tidtabellen (som med linje 11s nattur till Saltholmen fredag/lördag)?
Eller ska signalen om nattaxan (halvmånen på nattspårvagnarna) skyltas trots att det är en ex. 10a?

Ska bli spännande att se hur det blir sedan. Ser fram emot att någon med insikt i trafikplaneringen kan sprida ljus över detta när alla erfoderliga beslut är fattade.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Tycker att Gäst skall ta en titt i tabellen för linje tio. Vissa turer går bara till Centralen redan idag.

Håll utkik i tidskriften Ringlinien, vi skriver nog något om det hela.

/Tony
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var mer 10ans förlängning bortom sin ordinarie ände fr-lö natt jag åsyftade.

Och 1an väg om Järntorget några timmar per dygn.

Och tidskriften ifråga läser inte jag.
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Synd att 11:an skall vända vid Långedrag, eftersom Styrsöbåtarna lägger till vid Saltholmen. Hoppas vissa anslutningsturer kör ända ut.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev:Det var mer 10ans förlängning bortom sin ordinarie ände fr-lö natt jag åsyftade.
Vad skulle vara problem med det? Redan idag går vissa turer på 10:an till Länsmansgården (Men inte därifrån)
Anonymous skrev: Och 1an väg om Järntorget några timmar per dygn.
Tja - 10:an går ju till Centralen vissa delar av dygnet... Allvarligt skämtat så tror jag inte heller att det är ett så stort problem.
Anonymous skrev: Och tidskriften ifråga läser inte jag.
Det är inte jag som väljer att missa en källa till relevant information rörande Göteborgs Spårvägar. Men förvisso - det finns ingen som tvingar dig, det var ett tips i all välmening.
gunnar nordström skrev: Synd att 11:an skall vända vid Långedrag, eftersom Styrsöbåtarna lägger till vid Saltholmen. Hoppas vissa anslutningsturer kör ända ut.
Det är givetvis anslutningstrafik till båtarna. Mellan båtarna finns det ingen anledning att trafikera saltholmen - speciellt inte som dessa två hållplatser skulle kräva ett extra omlopp på 11.

//Tony
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Tony !

Har Du fått bekräfftat från säker källa att linje 11 vänder Långedrag. Tror det är en felskrivning skulle inte tänka mig att linjen "får" vända Långedrag. Försökte få fatt på den säkra källan för svar.

Eftersom toalett och andra bekvämligheter finns i Saltholmen så undrar jag om det inte är att någon inom pressen som har svårt att skilja Långedrag och Saltholmen åt. Svårt att tro att facket godkänner vändning där, förutom tåg/omlopp som direkt kör till vagnhall. Men natt efter fredag och lördag kommer det troligen bli regleringstider på linjen.

Anders F - som inte arbetar under den mörka perioden.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anders Forsberg skrev:Tony !

Har Du fått bekräfftat från säker källa att linje 11 vänder Långedrag. Tror det är en felskrivning skulle inte tänka mig att linjen "får" vända Långedrag. Försökte få fatt på den säkra källan för svar.

Eftersom toalett och andra bekvämligheter finns i Saltholmen så undrar jag om det inte är att någon inom pressen som har svårt att skilja Långedrag och Saltholmen åt. Svårt att tro att facket godkänner vändning där, förutom tåg/omlopp som direkt kör till vagnhall. Men natt efter fredag och lördag kommer det troligen bli regleringstider på linjen.

Anders F - som inte arbetar under den mörka perioden.
Anders.. Det är inte ett problem. SSR har själv toalett på plats i Ld om abonnemangskunden så önskar. Att få dit en byscha tar inte särskilt lång tid om så behövs. Och Ja, linjen kommer att vända Ld.

//Tony
Skriv svar