Nya bussar i Los Angeles

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Nya bussar i Los Angeles

Inlägg av Zill »

Dessa pressmeddelande är från 2004, men skulle kunna vara av intresse för vissa medlemmar i Forum.

Stora ledbussar:
Metro Raises Technology Bar with Super-Sized Metro Liner ; Bus Prototype Unveiled Today in North Hollywood

Jag förstår att produktion av dessa bussar kommer inte at fortsätta efter beställningen för Los Angeles MTA blir klar:
Metro Rolls Out First High Capacity State-of-the-Art 45-Foot Bus
Ingwar
Inlägg: 9
Blev medlem: söndag 11 april 2004 5:49
Ort: Stockholm, numera Phoenix, AZ
Kontakt:

Inlägg av Ingwar »

Hej!
Varför tror du att 45-fots bussarna inte kommer att tillverkas mer efter att LA fått sin beställning levererad? Det verkar vara samma typ av buss vi har i Phoenix sedan drygt ett år. De används för snabbusslinjer mellan centrum (downtown) och park and ride parkeringar utmed motorvägarna. Faktiskt riktigt snygga bussar med en lite ovanlig design. Personligen tror jag att den bussmodellen kommer att finnas tillgänglig rätt länge.
M v h
Ingwar
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Inlägg av Zill »

Ingwar skrev:Hej!
Varför tror du att 45-fots bussarna inte kommer att tillverkas mer efter att LA fått sin beställning levererad? Det verkar vara samma typ av buss vi har i Phoenix sedan drygt ett år. De används för snabbusslinjer mellan centrum (downtown) och park and ride parkeringar utmed motorvägarna. Faktiskt riktigt snygga bussar med en lite ovanlig design. Personligen tror jag att den bussmodellen kommer att finnas tillgänglig rätt länge.
En vän som jobbat länge med kollektivtrafiken i Los Angeles sa att NABI inte skulle bygga mera bussar av den typ. Vet inte mera.

The mfg'er has just announced that it will end production following completion of the MTA order for 100. I don't know why, I thought that this one would be a real winner. The secret is the low weight, which allows a longer bus, which allows far more seats, so the 45-foot low floor buses have 46 seats, vs. 40 in the 40-foot low-floor buses, and 43 in the most common MTA 40-foot high-floor buses. But, because of the low weight, the fuel mileage and maintenance caused by the usual wear and tear, as well as performance, is very similar between 40- and 45-footers. At $370k each, the price was also very good.
Ingwar
Inlägg: 9
Blev medlem: söndag 11 april 2004 5:49
Ort: Stockholm, numera Phoenix, AZ
Kontakt:

Inlägg av Ingwar »

Det låter underligt, men kan naturligtvis vara sant. På busstillverkarens (NABI) website reklamerar man dock fortfarande för sin 45-fots Composite-buss. Kanske hade man räknat med att sälja fler bussar av denna modell på kortare tid. Eller att karosserifabriken i Ungern tycker att serien blivit för liten. Synd i sådana fall.
M v h
Ingwar
Skriv svar