TonyM skrev:Köpenhamns metro är en felsatsning från början till slut. Korta tåg leder till att kapaciteten är förhållandevis låg. Man kan liksom inte köra så mycket tätare trafik ändå. (Om man inte konverterar till "Paternostertunnelbana" men hur fort skulle den kunna köra egentligen.
Skulle man besluta sig för att bygga mer metro får vi hoppas att det blir med längre tåg, men då står vi med facit i hand: Det blir tvenne system i alla fall.
//Tony
Det er muligt at forlænge metrotogene, men det kræver nogle investeringer og ombygninger. Men der er taget højde for det. Men i øvrigt er fidusen ved små tog jo, at de passer bedre til behovet på trafiksvage tidspunkter. I myldretiden er man så nød til at køre ofte, men så behøver passagererne jo heller ikke at vente så længe.
Bliver en metroring til virkelighed behøver den ikke nødvendigvis at skulle køre med samme type materiel. De to metrosystemer tænkes nemlig drevet uafhængigt af hinanden, så man kan godt vælge større tog denne gang.
Om man kan kalde metroen for en turistattraktion kan nok diskuteres. Det er jo primært et transportmiddel. Men for børn, turister, entusiaster og andre, der ikke bruger den til daglig, er der selvfølgelig lidt turistattraktion over det - især det at man kan kigge ud foran og bagved.
Mats skrev:Jovisst är väl köpenhamn större än stockholm räknat i antal invårare. Men nog stannar väl köpenhamns s-tåg betydligt tätare än stockholms pendeltåg? Är inte köpenhamn byggt mer kompakt också?
København kompakt? Både og. København er gennem de sidste godt 50 år opbygget efter Fingerplanen med en del afvigelser. Ideen er at man har en (efterhånden ret stor) håndflade, hvorfra fingrene breder sig ud mod Køge, Roskilde, Frederikssund, Hillerød og Helsingør. Indimellem ligger så grønne områder, landbrugsarealer mv. Sattelitforstæder som i Stockholm eller ukontrolabel vækst til alle sider kendes ikke rigtigt. Det sidste lægger Øresund og Køge Bugt dog også en dæmper på.
Sen ska man ju inte glömma att mycket av stockholms infrastruktur byggdes eller började byggas på det glada 60talet då det fanns både pengar och optimism att göra lite vad man ville för att överdriva det något
Ja vi har også haft mange planer her i København, men de fleste blev ikke til noget. De tunnelbaner, man planlagde i 1960'erne, kunne vi ellers godt bruge i dag. Til gengæld slap vi heldigvis for motorvejen langs søerne.
TonyM skrev:Det här ställs på sin spets när man konstaterar att Københavns Bybane, som S-tog systemet egentligen heter, har en kapacitet avsevärt mer värdig en tunnelbana än vad "metron" har.
Begrebet Københavns Bybane har ikke været i brug siden 1979. Det var et led i gammel takssystem, der forsvandt, da S-banen indgik i HT's takstsystem. Men da det var i brug, omfattede det kun den del af S-banen, der lå inden for grænserne af Københavns og Frederiksberg Kommuner. Men nu om stunder hedder det hele altså S-banen både officielt og i daglig tale.
Jag är framförallt osäker på om det verkligen är fritt från plankorsningar - även fotgängar dn. Dessutom är inte S-tågen helt separerade från övriga danska järnvägsnätet. Gods till och från Fredriksværk går via Hillerødsgrenen.
Der er ikke længere overskæringer i niveau (for gader og veje) på S-banen. De sidste forsvandt, da man fik dobbeltspor til Frederikssund i 2002. Det er derfor nu ingen steder tilladt at krydse S-banen i niveau, uanset om man er i bil, på cykel eller til fods.
Derimod er det rigtigt nok, at S-banen er forbundet med det øvrige jernbanenet. Godstoget til og fra Frederiksværk kører fortsat. Også veterantog og særlige transporter benytter sig af disse forbindelser.
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen