Köpenhamn ska få mer metro

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

essin skrev:Det kan ju påpekas att S-tågen idag nästan uppfyller de vanligaste definitionerna av t-bana/metro, systemet saknar plankorsningar, är separerat från annan järnvägstrafik, och går i ett storstadsområde. Det enda som gör att S-tågen inte riktigt har metrostandard är turtätheten, bara tre tåg i timmen i lågtrafik på de yttre grenarna. Så visst skulle ett utbyggt S-tågssystem kompletterat med spårväg ha utgjort ett fullgott alternativ till tunnelbana i Köpenhamn...
Host host - det där är väl ändå sanning med modifikation.

Jag är framförallt osäker på om det verkligen är fritt från plankorsningar - även fotgängar d:on. Dessutom är inte S-tågen helt separerade från övriga danska järnvägsnätet. Gods till och från Fredriksværk går via Hillerødsgrenen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

LÅ1 skrev:
essin skrev:Det kan ju påpekas att S-tågen idag nästan uppfyller de vanligaste definitionerna av t-bana/metro, systemet saknar plankorsningar, är separerat från annan järnvägstrafik, och går i ett storstadsområde. Det enda som gör att S-tågen inte riktigt har metrostandard är turtätheten, bara tre tåg i timmen i lågtrafik på de yttre grenarna. Så visst skulle ett utbyggt S-tågssystem kompletterat med spårväg ha utgjort ett fullgott alternativ till tunnelbana i Köpenhamn...
Tre tåg i timmen, räcker det inte för att definieras som t-bana? Det var väll normaltrafikeringen på Stockholms T-bana på kvällarna för 10, 15 år sedan! (Nu är det fyra tåg per timme)
De flesta definitioner jag sett av metrostandard (som förutom t-bana även omfattar rena högbanor och liknande) innehåller ett krav på minst fyra tåg i timmen i lågtrafik. (Detta råkar också vara den lägsta tågtätheten i London :D) Om detta är en rimlig definition har jag svårt att avgöra, den kan ju i alla fall ge upphov till konstiga fall där delar av ett system är metro medan andra inte är det. I Köpenhamn har man ju express- och lokalturer på många grenar, så en strikt tillämpning av definitionen gör att vissa stationer på yttergrenarna har metrostandard (tre expresser + tre lokala i timmen) medan andra inte är det! Det kanske är lika bra att rucka lite på definitionerna och konstatera att Köpenhamn har två trafiksystem med metrostandard, Metron och S-tågen. Det roliga blir då att S-tågen var två år före med att bli metro, i och med att plankorsningarna på Frederikssundsbanan försvann 2000.
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

TonyM skrev:Jag är framförallt osäker på om det verkligen är fritt från plankorsningar - även fotgängar d:on. Dessutom är inte S-tågen helt separerade från övriga danska järnvägsnätet. Gods till och från Fredriksværk går via Hillerødsgrenen.
Hm, uppgiften om avsaknad av plankorsningar har jag fått från Jörgensen, han kanske menade plankorsningar med biltrafik. Tonys påpekande om godstrafiken visar på ännu en svaghet i definitionen, eftersom total separation av en metro från annan järnväg nog är ett lite väl hårt krav att ställa. I så fall skulle ju delar av District- och Metropolitanlinjerna i London inte vara metro. http://www.urbanrail.net använder en ännu striktare definition, där är det sex tåg i timmen som gäller. Som en kompromiss kan man väl säga att Köpenhamns stadsbana nästan har metrostandard. Det skulle i vilket fall som helst nog inte kräva omfattande investeringar att uppgradera systemet till metrostandard.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

essin skrev:
TonyM skrev:Jag är framförallt osäker på om det verkligen är fritt från plankorsningar - även fotgängar d:on. Dessutom är inte S-tågen helt separerade från övriga danska järnvägsnätet. Gods till och från Fredriksværk går via Hillerødsgrenen.
Hm, uppgiften om avsaknad av plankorsningar har jag fått från Jörgensen, han kanske menade plankorsningar med biltrafik. Tonys påpekande om godstrafiken visar på ännu en svaghet i definitionen, eftersom total separation av en metro från annan järnväg nog är ett lite väl hårt krav att ställa. I så fall skulle ju delar av District- och Metropolitanlinjerna i London inte vara metro. http://www.urbanrail.net använder en ännu striktare definition, där är det sex tåg i timmen som gäller. Som en kompromiss kan man väl säga att Köpenhamns stadsbana nästan har metrostandard. Det skulle i vilket fall som helst nog inte kräva omfattande investeringar att uppgradera systemet till metrostandard.
Om nu definitionen har svagheter - varför använda den?

Varför måste man försöka stoppa allt i olika fack när saker och ting bevislingen inte är samma sak.

S-banen är S-banen, punkt slut. Det är inte avgörande om den har "metrostandard" eller inte enligt någon form av obskyr definition. Det är en ruggit effektiv trafikapparat ändå.

Sedan kan man ju börja fundera på vad "antalet tåg i timmen" har med metrostandard eller inte att göra - finns inte underlaget hela dygnet så skall man inte heller köra hela dygnet.

När definitioner haltar så bör man inte använda dem överhuvudtaget och snarare se över definitionen än försöka kompromissa.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Jørgensen
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 30 augusti 2004 8:46
Ort: København
Kontakt:

Inlägg av Jørgensen »

TonyM skrev:Köpenhamns metro är en felsatsning från början till slut. Korta tåg leder till att kapaciteten är förhållandevis låg. Man kan liksom inte köra så mycket tätare trafik ändå. (Om man inte konverterar till "Paternostertunnelbana" men hur fort skulle den kunna köra egentligen.

Skulle man besluta sig för att bygga mer metro får vi hoppas att det blir med längre tåg, men då står vi med facit i hand: Det blir tvenne system i alla fall.

//Tony
Det er muligt at forlænge metrotogene, men det kræver nogle investeringer og ombygninger. Men der er taget højde for det. Men i øvrigt er fidusen ved små tog jo, at de passer bedre til behovet på trafiksvage tidspunkter. I myldretiden er man så nød til at køre ofte, men så behøver passagererne jo heller ikke at vente så længe.

Bliver en metroring til virkelighed behøver den ikke nødvendigvis at skulle køre med samme type materiel. De to metrosystemer tænkes nemlig drevet uafhængigt af hinanden, så man kan godt vælge større tog denne gang.

Om man kan kalde metroen for en turistattraktion kan nok diskuteres. Det er jo primært et transportmiddel. Men for børn, turister, entusiaster og andre, der ikke bruger den til daglig, er der selvfølgelig lidt turistattraktion over det - især det at man kan kigge ud foran og bagved.

Mats skrev:
Jovisst är väl köpenhamn större än stockholm räknat i antal invårare. Men nog stannar väl köpenhamns s-tåg betydligt tätare än stockholms pendeltåg? Är inte köpenhamn byggt mer kompakt också?
København kompakt? Både og. København er gennem de sidste godt 50 år opbygget efter Fingerplanen med en del afvigelser. Ideen er at man har en (efterhånden ret stor) håndflade, hvorfra fingrene breder sig ud mod Køge, Roskilde, Frederikssund, Hillerød og Helsingør. Indimellem ligger så grønne områder, landbrugsarealer mv. Sattelitforstæder som i Stockholm eller ukontrolabel vækst til alle sider kendes ikke rigtigt. Det sidste lægger Øresund og Køge Bugt dog også en dæmper på.
Sen ska man ju inte glömma att mycket av stockholms infrastruktur byggdes eller började byggas på det glada 60talet då det fanns både pengar och optimism att göra lite vad man ville för att överdriva det något
Ja vi har også haft mange planer her i København, men de fleste blev ikke til noget. De tunnelbaner, man planlagde i 1960'erne, kunne vi ellers godt bruge i dag. Til gengæld slap vi heldigvis for motorvejen langs søerne.

TonyM skrev:
Det här ställs på sin spets när man konstaterar att Københavns Bybane, som S-tog systemet egentligen heter, har en kapacitet avsevärt mer värdig en tunnelbana än vad "metron" har.
Begrebet Københavns Bybane har ikke været i brug siden 1979. Det var et led i gammel takssystem, der forsvandt, da S-banen indgik i HT's takstsystem. Men da det var i brug, omfattede det kun den del af S-banen, der lå inden for grænserne af Københavns og Frederiksberg Kommuner. Men nu om stunder hedder det hele altså S-banen både officielt og i daglig tale.
Jag är framförallt osäker på om det verkligen är fritt från plankorsningar - även fotgängar dn. Dessutom är inte S-tågen helt separerade från övriga danska järnvägsnätet. Gods till och från Fredriksværk går via Hillerødsgrenen.
Der er ikke længere overskæringer i niveau (for gader og veje) på S-banen. De sidste forsvandt, da man fik dobbeltspor til Frederikssund i 2002. Det er derfor nu ingen steder tilladt at krydse S-banen i niveau, uanset om man er i bil, på cykel eller til fods.

Derimod er det rigtigt nok, at S-banen er forbundet med det øvrige jernbanenet. Godstoget til og fra Frederiksværk kører fortsat. Også veterantog og særlige transporter benytter sig af disse forbindelser.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Skriv svar