Samma linjenummer men olika sträckning?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Samma linjenummer men olika sträckning?

Inlägg av Kantorn »

Jag har ibland reagerat över att det finns två linjer inom samma trafikdistrikt (=oftast län/regioner) som har samma nummer.
De jag känner till är i SL-land 805, 806, 807 och 809 där UL går in i trafikområdet med sina motsvarigheter; samt 145 i det län där jag huserar (Kronoberg) där även en Kalmarbuss knatar in i länet.
Det kan förvirra, men de korsar ju inte varandra så det spelar ingen roll oftast.

Finns det fler exempel?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Om det gör! I Västtrafiksområdet finns mängder med dubblearde linjenummer. Västtrafik är ju en sammanslagning av fyra olika trafikhuvudmän och samma linjenummer kan finnas i flera av de olka områdena. Den som har lust kan botanisera här, Välj Kommuner alla, Trafikslag Buss, lämna linjenummer tomt och tryck på Sök så får du upp alla busslinjer:

http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... cationId=2

Även i Skåne förkommer en del dubbleringar. Stadsbussarna har en- eller tvåsiffriga linjenummer och samma nummer kan finnas i flera städer. Dessutom har även Skåneexpressen en- eller två siffriga nummer. De vanliga landsbygdsbussarna har däremot tresiffriga nummer utan dubbleringar.
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Inte riktigt samma sak, men SL linje 40 har ju den rolig egenskapen att frammåt kvällarna dela upp sig på två helt separata linjer. Från att ha gått Reimersholme-Stora Lappkärrsberget/Stora skuggan, börjar den istället gå dels Reimersholme-Fridhemsplan samt Odenplan-Stora Lappkärrsberget. Udda.
Bert

Inlägg av Bert »

Kul! Det har jag missat. Fast när jag kollar den lite svårlästa (prisbelönta!!) tidtabellen så verkar det bara inträffa vid ett tillfälle strax efter midnatt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det finns ju också det här med en viss linje som delvis har olika sträckning, med lite "hemliga" varianter, såsom att en liten fotnot i tabellen säger att vissa turer kör en annan väg o.s.v., och ingen speciell skyltning alls på fordonen.
essin

Inlägg av essin »

Det verkar vara främst i 100-serien som Västtrafiks linjer överlappar. Genomfördes det omnumreringar när sammanslagningen gjordes eller hade de olika trafikområdena olika serier redan från början? I vilket fall, varför skilde man inte på de båda 100-serierna? Det måste väl ge problem även internt?

Apropå stadsbussar kan ju påpekas att VL duplicerar linjenummer i tidtabellerna, dock inte inom ett (gammalt) tidtabellsområde. Det förklaras med att linjerna har olika nummer internt, med Köping-Arboga i 200-serien, Fagersta i 300-serien och Sala i 400-serien. (Tidigare var Västerås tidtabell 0, Hallsta-Sura tidtabell 1, KAK 2, ja ni fattar. :D) Detta förklarar också varför VL:s regionala "stomlinjer" har linjenummer i 500-serien.
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Bert: Aha.. det var flera turer än en förut i alla fall. Men jag har inte åkt 40:an på länge.. men det var en "stam-buss" en gång i tiden för mig..
JDS

Inlägg av JDS »

Ulf_ skrev:Inte riktigt samma sak, men SL linje 40 har ju den rolig egenskapen att frammåt kvällarna dela upp sig på två helt separata linjer. Från att ha gått Reimersholme-Stora Lappkärrsberget/Stora skuggan, börjar den istället gå dels Reimersholme-Fridhemsplan samt Odenplan-Stora Lappkärrsberget. Udda.

Aha.. det var flera turer än en förut i alla fall. Men jag har inte åkt 40:an på länge.. men det var en "stam-buss" en gång i tiden för mig..
Det är inte så konstigt egentligen. Ingående turer från Reimers till Hornsbergsgaraget kan ju ta med sig lite trafikanter på vägen.

I tunnelbana 1 fanns en gång en specialtidtabell där ett visst tåg gick i trafik från Hässelby till Vällingby, därefter tomt till Alvik, och därefter återigen i trafik till Hötorget. Ett specialarrangemang efter någon brand tror jag.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

JDS skrev:I tunnelbana 1 fanns en gång en specialtidtabell där ett visst tåg gick i trafik från Hässelby till Vällingby, därefter tomt till Alvik, och därefter återigen i trafik till Hötorget. Ett specialarrangemang efter någon brand tror jag.
Hade början på linjebeskrivningen i ena riktningen brunnit upp? (kunde inte låta bli det otrolgit dåliga skämtet :wink: )
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

JDS skrev:
I tunnelbana 1 fanns en gång en specialtidtabell där ett visst tåg gick i trafik från Hässelby till Vällingby, därefter tomt till Alvik, och därefter återigen i trafik till Hötorget. Ett specialarrangemang efter någon brand tror jag.
Ursäkta att jag tar upp en tråd så här sent. Men var det inte två olika tåg? Ett ingående tåg (till Råckstahallen eller vad det heter) och ett tåg som började i Alvik, troligen vändande söderifrån. Jag tycker mig minnas en tidtabell där det just var tomt, och inte streck för passerande av station. Men jag kan ha fel, som vanligt...
Professionell tyckare
Patrik Henriksson

Inlägg av Patrik Henriksson »

essin skrev:Det verkar vara främst i 100-serien som Västtrafiks linjer överlappar. Genomfördes det omnumreringar när sammanslagningen gjordes eller hade de olika trafikområdena olika serier redan från början? I vilket fall, varför skilde man inte på de båda 100-serierna? Det måste väl ge problem även internt?
Nej, dotterbolagen är egna trafikhuvudmän, så det är inga problem. Dock är det någon slags organisationsutredning på gång som kan sluta i att döttrarna slås ihop till ett bolag, och då blir ju saken en annan. Troligen kommer då tusentalssiffran att användas för att skilja linjenummer åt rent tekniskt, medan de annonserade linjebeteckningarna förblir oförändrade.

Det är förresten tal om att numrera om busslinjerna i Lilla Edet eftersom de organisatoriskt har flyttats från VT4 till VTG, där 600-serien krockar med Härryda. Vill minnas att 450 och uppåt var tänkt som alternativ.
Jan-Olof

Re: Samma linjenummer men olika sträckning?

Inlägg av Jan-Olof »

Kantorn skrev:Jag har ibland reagerat över att det finns två linjer inom samma trafikdistrikt (=oftast län/regioner) som har samma nummer.
De jag känner till är i SL-land 805, 806, 807 och 809 där UL går in i trafikområdet med sina motsvarigheter; samt 145 i det län där jag huserar (Kronoberg) där även en Kalmarbuss knatar in i länet.
Det kan förvirra, men de korsar ju inte varandra så det spelar ingen roll oftast.

Finns det fler exempel?

Tidigare fanns tre stycken linjer i SL-land med nummer 802.
Men Tyresö linjen omvandlades 2001 till en blåbusslinje.
Södertälje - Trosa (Länstrafiken Sörmland)
Uppsala - Arlanda (Upplands Lokaltrafik)
Gullmarsplan - Tyresö centrum

Glöm inte Länstrafiken Sörmland, fortfarande trafikerar Södertälje - Trosa via Tullgarn som linje 702,
ett nummer som även återfinns som en liten linje Hallunda - Fittja - Alby.

:shock:
Användarens profilbild
at1981

"Linjenummerstävling" !!

Inlägg av at1981 »

Tjenare!

Allt ni skrev i den här tråden fick mig att tänka på en liten "tävling".

Frågeställningar:

1a: Vilket län har flest likadana busslinjenummer?
1b: Vilken sträckning har dessa?

2a: Vilket län hade flest likadana busslinjenummer?
2b: Vilken sträckning hade dessa?
MVH Alexander från Värmdö
JDS

Inlägg av JDS »

Kantorn skrev:
JDS skrev:
Ursäkta att jag tar upp en tråd så här sent. Men var det inte två olika tåg? Ett ingående tåg (till Råckstahallen eller vad det heter) och ett tåg som började i Alvik, troligen vändande söderifrån. Jag tycker mig minnas en tidtabell där det just var tomt, och inte streck för passerande av station. Men jag kan ha fel, som vanligt...
Tja, du får väl ursäkta mig i gengäld eftersom jag tar upp det igen. Men det blir lite spretigt när man ber om olika exempel...

I trafikanternas tidtabell såg det ut som du skriver. I tjänstetidtabellen kunde man däremot se att det rörde sig om samma tågsätt - turen var uppdelad på tre rader, där rad två angav tomkörning Välligby-Alvik. Förmodligen blev det vanligtvis vändande tåget söderifrån fast på södra sidan, och fick ersättas med ett västerifrån.

Huruvida någon förare likväl lät trafikanter åka med hela vägen förtäljer inte historien... :roll:
Jan-Olof

Re: "Linjenummerstävling" !!

Inlägg av Jan-Olof »

at1981 skrev:Tjenare!

Frågeställningar:

:?: Vad sägs då om detta ?

3a: Finns det någonstanns där det går flera linjer med samma nummer
- från samma hållplats/terminal?

3b: Finns det någonstanns där det går flera linjer med samma nummer
- från samma hållplats-stolpe,
gärna vid samma tidpunkt?

Mit bidrag fårm bliva; SL-linjen 650 vid Norrtäljebussterminal,
- där den avgår med tre slingor vid (nästan)samma tid, bussarna brukar stå på rad :?
_
MarcusA

Inlägg av MarcusA »

Jan-Olof skrev:

Frågeställningar:

- där den avgår med tre slingor vid (nästan)samma tid, bussarna brukar stå på rad :?
_

3a: I Skellefteå är linje 12 både en stadsbusslinje och en regionbusslinje till Umeå. Fast om de har några hållplatser gemensamma i centrala Skellefteå vet jag inte.... har stads- och regionbussar samma terminal där, tro?

3b: Mellan Varberg och Ringhals kärnkraftverk går flera busslinjer, till/från olika delar av Varberg.
Bussarna avgår exakt samma klockslag från Ringhals.
Idag har de olika linjerna olika nummer, men jag vill absolut minnas att de fram tills för ett par år sen hade samma nummer. Bäst att kolla noga så att man satte sig på rätt av de 5 eller 6 eller så bussarna :wink:
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Jan-Olof skrev:

Frågeställningar:

_
3a: Vid Piteå sjukhus avgår stadsbusslinje 1 mot Havsbadet i ena riktningen och mot Framnäs i andra riktningen. Detsamma gäller linje 4, i ena riktningen mot Hortlax och i andra mot Munksund.

Mikael
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Mikael Karlsson skrev:
Jan-Olof skrev:

Frågeställningar:

_
3a: Vid Piteå sjukhus avgår stadsbusslinje 1 mot Havsbadet i ena riktningen och mot Framnäs i andra riktningen. Detsamma gäller linje 4, i ena riktningen mot Hortlax och i andra mot Munksund.

Mikael
Just det där låter som samma linje, men säger du att det är olika så är det väl det.

I Växjö går en linje som skulle kunna klassas som 3b: Busslinje 1 norrut går till Hovshaga, Kronoberg och Evedal (känner ni till Växjö så vet ni att Kronoberg och Evedal ligger på något mer än gångavstånd ;) sådär 3-4 km). Förut hette de 1, 1B och 1C. En linje 1A gick till Lugnets äldreboende, vet ej om den finns kvar som - linje 1(!) i så fall blir det 4 sträckor. Söderut går den till Torparvägen på Teleborg, från annan "stolpe".
Men detta är ju en och samma linje. Vilket jag anser att 650 också är, fast med olika turer. Men usch nu blev jag glädjedödare.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Innan Dalatrafik ökade stadsbussarnas i Borlänge linjenummer med 600 fanns både stadsbusslinje 5 och landsortslinje 5 (till Krylbo) vid samma hållplats i Borlänge centrum. Men så är det inte längre.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Kristofer skrev:Innan Dalatrafik ökade stadsbussarnas i Borlänge linjenummer med 600 fanns både stadsbusslinje 5 och landsortslinje 5 (till Krylbo) vid samma hållplats i Borlänge centrum. Men så är det inte längre.
Minns du när hundratalssiffrorna lades till tätortslinjerna i Dalarna? Hemskt nyfiken :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar