Ö Prom/Vagnhallen (Norrköping)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders P.
Kontakt:

Ö Prom/Vagnhallen (Norrköping)

Inlägg av Anders P. »

Jag var idag och tittade på ombyggnationerna i Östra promenaden och spåranslutningarna bort mot Vagnhallen. Jag har några funderingar.

1. Det verkar som man har tänkt att använda Vikbolandsgatan endast för inkommande vagnar. Stämmer det? Eller är avbrottet på spåret ut från Vagnhallen endast tillfälligt?

2. Hur kör inkommande vagnar från Söder tull in mot Vagnhallen? Kör man Nygatan-Odalgatan som tidigare, eller Nygatan-Östra promenaden-Vikbolandsgatan?

3. Hur är tankarna kring kollektivkörfältet i Promenaden? Det verkar som om man har fått 2 vanliga körfält och ett kollektivkörfält söderut, men bitvis bara ett enda körfält (+ ett spårvagnsspår där det ej är möjligt att köra med buss) norrut. Är detta verkligen en lyckad uppdelning?

Anders P.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Försök till svar:
1. Ja helt riktigt, men normal in och utkörning kommer med tiden att gå via Söder tull, både mot "Norr" och "Söder", detta kräver ju dock kompleteringar vid Söder Tull.
Spåren i Vikbolandsgatan, det ena nu alltså nedlagt t.v. men kan komma att återuppstå då om några år, då den återstående växeln vid Hantverkaregatan beräknas vara utsliten (en av de få delar som inte byttes nu). Det andra spåret i Vikbolandsgatan blir alltså kvar för inkörning och vändning.

2. Just nu kör man Nygatan - Odalgatan, då kontaktledningen inte är upphängd vid det nya spåret Östra Promenaden - Vikbolandsgatan.
Vilket av infartsspåren som kommer att användas senare, kommer nog inte att spela någon roll.
Viktigt att veta i sammanhanget är ju att det kommer att bli ett spår även Vikbolandsgatan - Odalgatan, för vändning Nygatan - Ö. Prom - Vikbolandsgatan - Odalgatan - Nygatan, söderifrån, eller Ö. Prom - Vikbolandsgatan - Odalgatan - Ö. Prom, norrifrån.

3. Delvis är väl tanken att man saka mota bort en del av den onödiga genomfartstrafiken, främst norrut, från Östra Promenaden (tyvärr åker ju fortfarande en mängd av E22 bilisterna denna väg trots att vägen numera går runt stan).
Förstår inte vad du menar med att det bara är et spårvagnsspår norrout, det är kollektivkörfält med samma utformning i bägge riktningarna och är inget problem att köra där med buss där, se Bussmickes bild nedan.
Bild

//Leif D
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Viktigt att veta i sammanhanget är ju att det kommer att bli ett spår även Vikbolandsgatan - Odalgatan, för vändning Nygatan - Ö. Prom - Vikbolandsgatan - Odalgatan - Nygatan, söderifrån, eller Ö. Prom - Vikbolandsgatan - Odalgatan - Ö. Prom, norrifrån.

När kommer detta ske?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

nytt spår

Inlägg av leifd »

Bussmicke skrev:Viktigt att veta i sammanhanget är ju att det kommer att bli ett spår även Vikbolandsgatan - Odalgatan, för vändning Nygatan - Ö. Prom - Vikbolandsgatan - Odalgatan - Nygatan, söderifrån, eller Ö. Prom - Vikbolandsgatan - Odalgatan - Ö. Prom, norrifrån.

När kommer detta ske?
Troligen i vår !
Anders P.
Kontakt:

Inlägg av Anders P. »

Tack så mycket för informationen, Leif.

Jag hade tydligen missuppfattat hur kollektivkörfältet såg ut. Men det är alltså dubbelriktat, så att buss och spårvagn delar hela vägen.

Anders P.
Niklas Karlsson

Öprom i Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Jag har en annan undran på detta tema.

Nu har man ju tydligen vräkt ut flera miljoner på att skapa särskilda kollektivtrafiksfiler längs Östra promenaden. Varför i herrans namn har man då inte prioriterat ljussignalerna?

Jag premiäråkte i de nya spåren redan första dagen och förskräcktes då över att vi fick stå och vänta i sammanlagt två och en halv minut vid olika trafiksignaler längs promenaden. Det är ju bara obetydligt bättre än förut. Tänker man på sikt faktiskt införa ordentlig signalprioritering för kollektivtrafiken, eller är det meningen att det ska vara så här även i fortsättningen?
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Öprom i Norrköping

Inlägg av leifd »

Niklas Karlsson skrev:Jag har en annan undran på detta tema.

Nu har man ju tydligen vräkt ut flera miljoner på att skapa särskilda kollektivtrafiksfiler längs Östra promenaden. Varför i herrans namn har man då inte prioriterat ljussignalerna?

Jag premiäråkte i de nya spåren redan första dagen och förskräcktes då över att vi fick stå och vänta i sammanlagt två och en halv minut vid olika trafiksignaler längs promenaden. Det är ju bara obetydligt bättre än förut. Tänker man på sikt faktiskt införa ordentlig signalprioritering för kollektivtrafiken, eller är det meningen att det ska vara så här även i fortsättningen?
Jo Niklas, du har faktiskt rätt i det där.
Troligen kommer det att bli bättre vart efter, men maktum är ju att det nog inte är så lätt att få fram riktiga mätresultat, innan man byggt om (då avser jag alltså mätning av körtider för spårvagnar, bussar och bilar, från punkt a till punkt b och b till c osv.) detta är ju nödvändigt för att kunna finskjustera löptider mm. i detta ganska komplexas signalsystem (sträcker sig från Södra Promenaden/Skepparegatan till Packhusgatan/Slottsgatan).
De tider som gäller nu är troligen rena uppskattningar, med hjälp av äldre mätresultat. Kan ju då också nämna att det inte är särskilt lämpligt att göra dylika mätningar, under veckorna före jul, då trafiken knappast är normal då. Man måste också tänka på att det inte går att stoppa korsande trafik, hur mycket som helst heller, då detta lätt kan skapa kaos.
Man får se tiden ann, kan bara konstatera att nu finns i alla fall tekniska förutsättningar för att genomföra signalprioritet, dettta saknades delvis tidigare, i Östra Promenaden.

//Leif D
Skriv svar