Landskrona
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Skåneresans information
Hejsan,
Vi har precis kommit hem från Skåne/Danmarksresan där vi fått mycket information om vad som händer i denna region. Det hade varit roligt om fler hade deltagit och fått uppleva det mycket fina banmuséet, guidat av LOK personligen, Landskronas sista uppdatering av PG Andersson samt besök i Köpenhamns Metros vagnhall. Dessutom ett trevligt besök vid HT's museum där vi möttes med gammelbuss med öppen bakplattform. I Skjoldenaesholm fick vi köra spårvagn hur mycket vi ville (även ej utbildade förare) och lyckan var stor när Hamburgs V7e plockades fram. En lättkörd vagn med fina gångegenskaper. MSS 74 var en dröm att köra och så även Alexandria-Düwagen. Det danska julbordet var inte heller dumt.
Nåväl, nu handlade det om Landskrona:
När vi besökte Landskrona lutade det åt nedläggning då man var politiskt oense och tyckte det var för dyrt. Men med avbeställning skulle Kommunens kostnad (19 milj.) bli större och man skulle så att säga få betala mer pengar än vad anläggningen skulle kosta utan att få någonting. Nu började politikerna fundera och på torsdagskvällen meddelade lokalnyheterna att man till 99% skulle säga ja till trådbussanläggningen på mötet på måndagen, idag.
För att få statsbidrag måste man börja gräva innan nyår och sannolikt kommer detta att ske denna vecka, vecka 51.
Någon stolpe lär nog inte bli rest i år men ganska snart efter nyår om det går som man trodde under vårt besök.
När anläggningen öppnas i juli 2003 hoppas man på celebert besök av oldtimertrådbussar - en från HT i Köpenhamn och en från SS (SSS).
Vi får väl hoppas att det går som planerat.
Hälsningar
-Per
Vi har precis kommit hem från Skåne/Danmarksresan där vi fått mycket information om vad som händer i denna region. Det hade varit roligt om fler hade deltagit och fått uppleva det mycket fina banmuséet, guidat av LOK personligen, Landskronas sista uppdatering av PG Andersson samt besök i Köpenhamns Metros vagnhall. Dessutom ett trevligt besök vid HT's museum där vi möttes med gammelbuss med öppen bakplattform. I Skjoldenaesholm fick vi köra spårvagn hur mycket vi ville (även ej utbildade förare) och lyckan var stor när Hamburgs V7e plockades fram. En lättkörd vagn med fina gångegenskaper. MSS 74 var en dröm att köra och så även Alexandria-Düwagen. Det danska julbordet var inte heller dumt.
Nåväl, nu handlade det om Landskrona:
När vi besökte Landskrona lutade det åt nedläggning då man var politiskt oense och tyckte det var för dyrt. Men med avbeställning skulle Kommunens kostnad (19 milj.) bli större och man skulle så att säga få betala mer pengar än vad anläggningen skulle kosta utan att få någonting. Nu började politikerna fundera och på torsdagskvällen meddelade lokalnyheterna att man till 99% skulle säga ja till trådbussanläggningen på mötet på måndagen, idag.
För att få statsbidrag måste man börja gräva innan nyår och sannolikt kommer detta att ske denna vecka, vecka 51.
Någon stolpe lär nog inte bli rest i år men ganska snart efter nyår om det går som man trodde under vårt besök.
När anläggningen öppnas i juli 2003 hoppas man på celebert besök av oldtimertrådbussar - en från HT i Köpenhamn och en från SS (SSS).
Vi får väl hoppas att det går som planerat.
Hälsningar
-Per
Senast redigerad av Per Lind den tisdag 17 december 2002 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
Fullmäktige har idag antagit budgeten för nästa år och i beslutet ingår trådbussen fullt ut.
Nu bör alla hinder vara undanröjda så nu ser vi fram mot ett färdigställande. De första förberedande arbetena med trådbusslinjen påbörjades torsdagen den 12 december (samma dag som SSS resa var på plats i staden - dock hade undertecknad då ingen aning om detta!). De första provgroparna för fundament kommer att grävas innevarande väcka och strax efter nyår kommer det första officiella spadtaget att tas.
Till våren kommer SSS årsmöte att avhållas i Helsingborg och då lär det väl bli tillfälle att titta på trådarna - någon buss lär inte finnas eftersom den första ska levereras första veckan i juni.
Förhoppningsvis blir det veterantrådbuss på invigningen i augusti 2003. Jag hoppas på buss från SSS (observera de tre S:en!) med ursprung från SS (två S).
Trådbuss i Landskrona (i vart fall i tanken!)
/PG
Nu bör alla hinder vara undanröjda så nu ser vi fram mot ett färdigställande. De första förberedande arbetena med trådbusslinjen påbörjades torsdagen den 12 december (samma dag som SSS resa var på plats i staden - dock hade undertecknad då ingen aning om detta!). De första provgroparna för fundament kommer att grävas innevarande väcka och strax efter nyår kommer det första officiella spadtaget att tas.
Till våren kommer SSS årsmöte att avhållas i Helsingborg och då lär det väl bli tillfälle att titta på trådarna - någon buss lär inte finnas eftersom den första ska levereras första veckan i juni.
Förhoppningsvis blir det veterantrådbuss på invigningen i augusti 2003. Jag hoppas på buss från SSS (observera de tre S:en!) med ursprung från SS (två S).
Trådbuss i Landskrona (i vart fall i tanken!)
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Tänk om detta blir startskottet för en trådbussboom över hela landet. Tanken är lite främmande, men väl så spännande.
Så länge ickefossila bränslen inte slår igenom på allvar är trådbuss egentligen det enda riktiga på sträckor där bussen är oersättbar. Tycker det vore värt för inblandade instanser att utreda hur trådbussar skulle kunna passa i Göteborgs nät. På rak arm tror jag linje 60 och den nya stombusslinjen skulle passa bra för trådbusstrafik. Varför fastnade man för just trådbussar i Landskrona?
Apropå bussar stör jag mig vansinnigt på parallelltrafiken som mölndalsbussarna står för. När bussnätet i Mölndal lades om var tanken att spårvagnslinje fyra skulle dra hela lasset längs sin sträcka. Men det passade sig minsann inte för de som skulle behöva byta till buss i Mölndal för vidare färd söderut, så de parallellkörande bussarna återinsattes. Nu hoppas jag att den nya knutpunkten i Mölndal ska vara tillräcklig för att motivera ett byte mellan spårvagn och buss.
Även mölndalsbussarna som går genom Toltorpsdalen bedriver en sällsynt skådad parallellkörning med den miljövänliga spårvagnen. Längs hela sträckan från Heden till Sahlgrenska kör tio bussar per timme och riktning parallellt med spårvagn. Utan tvekan skulle jag hellre se att dessa bussar vänder vid Sahlgrenska där utmärkta spårvagnsförbindelser finns. Trots att jag själv ofta skulle tvingas till byte vore det ett acceptabelt pris att betala. Problemet är att majoriteten av resenärerna nog inte håller med mig...
/Michael
Så länge ickefossila bränslen inte slår igenom på allvar är trådbuss egentligen det enda riktiga på sträckor där bussen är oersättbar. Tycker det vore värt för inblandade instanser att utreda hur trådbussar skulle kunna passa i Göteborgs nät. På rak arm tror jag linje 60 och den nya stombusslinjen skulle passa bra för trådbusstrafik. Varför fastnade man för just trådbussar i Landskrona?
Apropå bussar stör jag mig vansinnigt på parallelltrafiken som mölndalsbussarna står för. När bussnätet i Mölndal lades om var tanken att spårvagnslinje fyra skulle dra hela lasset längs sin sträcka. Men det passade sig minsann inte för de som skulle behöva byta till buss i Mölndal för vidare färd söderut, så de parallellkörande bussarna återinsattes. Nu hoppas jag att den nya knutpunkten i Mölndal ska vara tillräcklig för att motivera ett byte mellan spårvagn och buss.
Även mölndalsbussarna som går genom Toltorpsdalen bedriver en sällsynt skådad parallellkörning med den miljövänliga spårvagnen. Längs hela sträckan från Heden till Sahlgrenska kör tio bussar per timme och riktning parallellt med spårvagn. Utan tvekan skulle jag hellre se att dessa bussar vänder vid Sahlgrenska där utmärkta spårvagnsförbindelser finns. Trots att jag själv ofta skulle tvingas till byte vore det ett acceptabelt pris att betala. Problemet är att majoriteten av resenärerna nog inte håller med mig...
/Michael
-
- Inlägg: 466
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
- Ort: Narrowsburg, NY, USA
Jag har inte alls emot att det byggs en trådbusslinje i Landskrona, men jag undrar ofta om det inte vart billigare att insätta en Duospårvagn mellan den nya stationen och den gamla säckstationen.
Jag tror att inköp av en eller två duovagnar,ala Karlsruhe, och ett ihopkopplande spår från nya linjen till den gamla skulle varit lika effektivt.
Kanske en duolinje kunde ha förlängts och utökats allteftersom pengarna har blivit tillgängliga.
Men nu bygger dom trådbuss och jag hoppas att dom kan möjligen tänka sej en del omställningar av andra stadslinjer till tråd för att minska driftkostnaden för den som byggs.
Ju fler linjer en installation har dess billigare blir den per linje. Ta in reklamvärdet på luftledningen så blir det nog också några kronor på plussidan. Luftledningen reklamerar för linjen även om T-bussen inte är synlig för tillfället. Resande har då tålamod att vänta, som dom int skulle är det en dieselbuss.
mvh Dennis
Jag tror att inköp av en eller två duovagnar,ala Karlsruhe, och ett ihopkopplande spår från nya linjen till den gamla skulle varit lika effektivt.
Kanske en duolinje kunde ha förlängts och utökats allteftersom pengarna har blivit tillgängliga.
Men nu bygger dom trådbuss och jag hoppas att dom kan möjligen tänka sej en del omställningar av andra stadslinjer till tråd för att minska driftkostnaden för den som byggs.
Ju fler linjer en installation har dess billigare blir den per linje. Ta in reklamvärdet på luftledningen så blir det nog också några kronor på plussidan. Luftledningen reklamerar för linjen även om T-bussen inte är synlig för tillfället. Resande har då tålamod att vänta, som dom int skulle är det en dieselbuss.
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Men om man gör duospårväg med triangelspår vid mötet nya / gamla linjen missar man väl centrum?? Och då blir det väl ingen större vits med det hela??Dennis Hage skrev:Jag har inte alls emot att det byggs en trådbusslinje i Landskrona, men jag undrar ofta om det inte vart billigare att insätta en Duospårvagn mellan den nya stationen och den gamla säckstationen.
Jag tror att inköp av en eller två duovagnar,ala Karlsruhe, och ett ihopkopplande spår från nya linjen till den gamla skulle varit lika effektivt.
Kanske en duolinje kunde ha förlängts och utökats allteftersom pengarna har blivit tillgängliga.