Äldre tunnelbanetågen vs. Vagn 2000

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Inlägg av Gäst »

Joel skrev:Hur menar du med "drar"?
Hm, jag vill åka med där framme igen.. :shock: Missade att kolla flera grejer sist jag gjorde det..
Han menar nog,accelererar bättre än....
tutf
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Anonymous skrev:
Joel skrev:Hur menar du med "drar"?
Hm, jag vill åka med där framme igen.. :shock: Missade att kolla flera grejer sist jag gjorde det..
Han menar nog,accelererar bättre än....
tutf
Japp, acceleration, topphastighet, hastighet i uppförsbacke, allt. Hur många gånger har man inte kört Cx uppför backen mot Rissne (norrut) och undrat om man över huvud taget någonsin skulle komma till stationen!

Mvh Tim
Nima
Inlägg: 84
Blev medlem: måndag 14 februari 2005 19:11
Ort: Kista, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Nima »

Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Med dom nya vagnarna är allt så standardiserat, och har man inget att göra under tiden man reser (tidning, polare att snacka med, nån man pratar med på telefon) så finns det ingenting att göra annat änn att bara stirra ut ur förnstret (och hur kul är det på Blåa Linjen på en skala?).
Sen så måste jag ge en känga till SL/Connex för dom "kalla" färgerna.
Färgsättningen på dom gamla vagnarna gjorde att man liksom kände sig hemma, man kände sig välkommen och det var ju "varma" färger man använde.
Dom nya är totalt oinbjudande och frånstötande, och åker man i en tunnel hela tiden så blir det som sagt lite långtråkigt.
Detta kanske funkar på Gröna Linjen, men jag bor ju på Blåa så det är inte till så stor nytta för mig...
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Med dom nya vagnarna är allt så standardiserat, och har man inget att göra under tiden man reser (tidning, polare att snacka med, nån man pratar med på telefon) så finns det ingenting att göra annat änn att bara stirra ut ur förnstret (och hur kul är det på Blåa Linjen på en skala?).
Sen så måste jag ge en känga till SL/Connex för dom "kalla" färgerna.
Färgsättningen på dom gamla vagnarna gjorde att man liksom kände sig hemma, man kände sig välkommen och det var ju "varma" färger man använde.
Dom nya är totalt oinbjudande och frånstötande, och åker man i en tunnel hela tiden så blir det som sagt lite långtråkigt.
Detta kanske funkar på Gröna Linjen, men jag bor ju på Blåa så det är inte till så stor nytta för mig...
Jag måste hålla med ang färgerna i C20. Har tagit upp det här många gånger men ingen har hållt med mig. Tacka veta C4:orna med orange/vit/brun indredning samt den inredningen som C2/C3 fick 1990. Den var varm och mysig. Tack för ditt inlägg! :P
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Med dom nya vagnarna är allt så standardiserat, och har man inget att göra under tiden man reser (tidning, polare att snacka med, nån man pratar med på telefon) så finns det ingenting att göra annat änn att bara stirra ut ur förnstret (och hur kul är det på Blåa Linjen på en skala?).
Sen så måste jag ge en känga till SL/Connex för dom "kalla" färgerna.
Färgsättningen på dom gamla vagnarna gjorde att man liksom kände sig hemma, man kände sig välkommen och det var ju "varma" färger man använde.
Dom nya är totalt oinbjudande och frånstötande, och åker man i en tunnel hela tiden så blir det som sagt lite långtråkigt.
Detta kanske funkar på Gröna Linjen, men jag bor ju på Blåa så det är inte till så stor nytta för mig...
Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.

Däremot håller jag med om det där med kalla och varma färger. Undrar om de pratat med nån expert i frågan, det finns tydligen koppling mellan färger och olika humör...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Mats skrev:
Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Med dom nya vagnarna är allt så standardiserat, och har man inget att göra under tiden man reser (tidning, polare att snacka med, nån man pratar med på telefon) så finns det ingenting att göra annat änn att bara stirra ut ur förnstret (och hur kul är det på Blåa Linjen på en skala?).
Sen så måste jag ge en känga till SL/Connex för dom "kalla" färgerna.
Färgsättningen på dom gamla vagnarna gjorde att man liksom kände sig hemma, man kände sig välkommen och det var ju "varma" färger man använde.
Dom nya är totalt oinbjudande och frånstötande, och åker man i en tunnel hela tiden så blir det som sagt lite långtråkigt.
Detta kanske funkar på Gröna Linjen, men jag bor ju på Blåa så det är inte till så stor nytta för mig...
Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.

Däremot håller jag med om det där med kalla och varma färger. Undrar om de pratat med nån expert i frågan, det finns tydligen koppling mellan färger och olika humör...
Från början såg de ut ungf lika. Men med åren blev det mycket variationer. Jag gillade C4:orna mest. Speciellt de sista 50 vagnarna, de var övervägande i den orange/vit/bruna inredningen, men det fanns undantag som tex 2625 som hade gröna väggfält upp till fönstren (revideras tidigare +2601)

Tycker att dagens Cx som revideras i HY är mkt fina, och att C20 borde göras i deras stuk! Ljust, varmt och modernt! Inte grått o trist!
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Mats skrev:
Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Med dom nya vagnarna är allt så standardiserat, och har man inget att göra under tiden man reser (tidning, polare att snacka med, nån man pratar med på telefon) så finns det ingenting att göra annat änn att bara stirra ut ur förnstret (och hur kul är det på Blåa Linjen på en skala?).
Sen så måste jag ge en känga till SL/Connex för dom "kalla" färgerna.
Färgsättningen på dom gamla vagnarna gjorde att man liksom kände sig hemma, man kände sig välkommen och det var ju "varma" färger man använde.
Dom nya är totalt oinbjudande och frånstötande, och åker man i en tunnel hela tiden så blir det som sagt lite långtråkigt.
Detta kanske funkar på Gröna Linjen, men jag bor ju på Blåa så det är inte till så stor nytta för mig...
Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.

Däremot håller jag med om det där med kalla och varma färger. Undrar om de pratat med nån expert i frågan, det finns tydligen koppling mellan färger och olika humör...
Fast själv tycker jag att det där orangebruna kunde kännas rätt jobbigt.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1512
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

M224 skrev:
Mats skrev:
Nima skrev:Jag tycker synd om framtidens förortsbarn som inte kommer att få njuta av nöjet att snurra i den där mittstången på dom gamla Cx:orna.
Det kanske inte är ett dugg viktigt, men med dom gamla vagnarna kunde åkandet bli en upplevelse, det var liksom nånting spontant, man visste aldrig riktigt hur det skulle sluta, hur inredningen skulle se, hur det skulle låta.
Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.
Från början såg de ut ungf lika. Men med åren blev det mycket variationer. Jag gillade C4:orna mest. Speciellt de sista 50 vagnarna, de var övervägande i den orange/vit/bruna inredningen, men det fanns undantag som tex 2625 som hade gröna väggfält upp till fönstren (revideras tidigare +2601)
Inte var det nån större variation när man åkte på T-Grön under första halvan av 70-talet inte. Det som piffade upp var när man fick åka C1, där det fanns platser som var specialbyggda för barn (fönsterplats med sämre benutrymme än i en blåbuss). Och var det en C3:a satte man sig såklart i änden där man slapp sitta mitt emot någon. Men annars var det bara vardag och likadant hela tiden. Precis som nu.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Nima
Inlägg: 84
Blev medlem: måndag 14 februari 2005 19:11
Ort: Kista, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Nima »

Kristofer skrev:
M224 skrev:
Mats skrev: Men har inte nästan alla Cx-vagnar (förutom C1) sett nästan exakt likadana ut invändigt från början? När Cx var nya så var de säkert precis lika varandra som bär som C20-vagnarna är idag.
Från början såg de ut ungf lika. Men med åren blev det mycket variationer. Jag gillade C4:orna mest. Speciellt de sista 50 vagnarna, de var övervägande i den orange/vit/bruna inredningen, men det fanns undantag som tex 2625 som hade gröna väggfält upp till fönstren (revideras tidigare +2601)
Inte var det nån större variation när man åkte på T-Grön under första halvan av 70-talet inte. Det som piffade upp var när man fick åka C1, där det fanns platser som var specialbyggda för barn (fönsterplats med sämre benutrymme än i en blåbuss). Och var det en C3:a satte man sig såklart i änden där man slapp sitta mitt emot någon. Men annars var det bara vardag och likadant hela tiden. Precis som nu.
Men då FANNS det variationer.
Med 2000 så är den enda variationen dom där ventialtions hålen vid fönstren ju!
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Nima skrev:
Kristofer skrev:
M224 skrev: Från början såg de ut ungf lika. Men med åren blev det mycket variationer. Jag gillade C4:orna mest. Speciellt de sista 50 vagnarna, de var övervägande i den orange/vit/bruna inredningen, men det fanns undantag som tex 2625 som hade gröna väggfält upp till fönstren (revideras tidigare +2601)
Inte var det nån större variation när man åkte på T-Grön under första halvan av 70-talet inte. Det som piffade upp var när man fick åka C1, där det fanns platser som var specialbyggda för barn (fönsterplats med sämre benutrymme än i en blåbuss). Och var det en C3:a satte man sig såklart i änden där man slapp sitta mitt emot någon. Men annars var det bara vardag och likadant hela tiden. Precis som nu.
Men då FANNS det variationer.
Med 2000 så är den enda variationen dom där ventialtions hålen vid fönstren ju!
De nyare vagnarna har även bara stora runda hål i taket. Det gäller även vagnarna 2005+2006 som har fått nytt tak.

Inlägg av »

M224 skrev:
Nima skrev:Men då FANNS det variationer.
Med 2000 så är den enda variationen dom där ventialtions hålen vid fönstren ju!
De nyare vagnarna har även bara stora runda hål i taket. Det gäller även vagnarna 2005+2006 som har fått nytt tak.
Glöm inte öppnarknapparna! De var rektangulära på de första C20. På nyare vagnar är de runda!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

LÅ skrev:
M224 skrev:
Nima skrev:Men då FANNS det variationer.
Med 2000 så är den enda variationen dom där ventialtions hålen vid fönstren ju!
De nyare vagnarna har även bara stora runda hål i taket. Det gäller även vagnarna 2005+2006 som har fått nytt tak.
Glöm inte öppnarknapparna! De var rektangulära på de första C20. På nyare vagnar är de runda!
Tack för det LÅ :idea:

2001-2075 har rektangulära, 2076-2270 har runda. 2200-2270 med starkare dioder (inte hundra på om det är alla 71...)
Carl

Inlägg av Carl »

Jag älskar spacetrains! De är underbara att åka i. Mmmm, jag bli varm inombords bara av att tänka på C20.
Skriv svar