En fråga

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingöbo

En fråga

Inlägg av Lidingöbo »

Jag satt och funderade häromdagen på en grej...Vad skulle hända om en vagn plötsligt lossnade på t ex Lidingöbanan? Skulle föraren märka det? Och skulle man kunna ta sig ur den vagnen i så fall, genom att öppna dörrarna och bara kliva ut?
Kalle

Inlägg av Kalle »

Hur det är på Lidingöbanan vet jag inte säkert för jag har inte jobbat med dom vagnarna men jag tror nog att det blir samma påföljder som i tunnalbanan, tåget går i nödbroms och sen är det bara nödöppna om man får för sig att kliva ut....
Karsten

Inlägg av Karsten »

Jo, visst funkar det så. Dock skall det otroligt mycket till för att en vagn ska lossna, så oroa dig inte..
freck_

Inlägg av freck_ »

Har detta skett någon gång?
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

freck_ skrev:Har detta skett någon gång?
Jo, det har det faktiskt..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Karsten skrev:Jo, visst funkar det så. Dock skall det otroligt mycket till för att en vagn ska lossna, så oroa dig inte..
Ja, ett Albertkoppel har ju två tjocka sprintar, så om det skulle hända i praktiken så borde vagnarna haft körförbud efter ett MYCKET eftersatt underhåll (i praktiken noll ma o!) Nu är ju översyn på vagnarna ett måste, så att en vagn skulle lossna, det är väl i såfall om någon skulle få för sig att göra det med illvilja,,,
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Anonymous skrev:
Karsten skrev:Jo, visst funkar det så. Dock skall det otroligt mycket till för att en vagn ska lossna, så oroa dig inte..
Ja, ett Albertkoppel har ju två tjocka sprintar, så om det skulle hända i praktiken så borde vagnarna haft körförbud efter ett MYCKET eftersatt underhåll (i praktiken noll ma o!) Nu är ju översyn på vagnarna ett måste, så att en vagn skulle lossna, det är väl i såfall om någon skulle få för sig att göra det med illvilja,,,
Det behöver inte vara illvilja. Det kan vara ett helt oavsiktligt handhavandefel. Att folk har glömt att sätta i den ena sprinten har inträffat.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Gyllis skrev:Det behöver inte vara illvilja. Det kan vara ett helt oavsiktligt handhavandefel. Att folk har glömt att sätta i den ena sprinten har inträffat.
Klantar-len i såfall, då borde de hitta ett annat jobb... En sådan sak FÅR man intye glömma... :(
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Byggare Bob skrev:
Gyllis skrev:Det behöver inte vara illvilja. Det kan vara ett helt oavsiktligt handhavandefel. Att folk har glömt att sätta i den ena sprinten har inträffat.
Klantar-len i såfall, då borde de hitta ett annat jobb... En sådan sak FÅR man intye glömma... :(
Man kan tycka vad man vill. Faktum är att det räcker att en person glömmer en sak för att matriella skador kan uppstå. Scharfenbergskoppel däremot måste gå i mekaniskt ingrepp innan eldelarna kan gå emot varandra.
Jag inser att just detta kanske inte är ett jätteproblem men när man ska göra säkra lösningar bör man lägga in olika former av barriärer(kontrollfunktioner) för att förhindra ett enda misstag kan leda till en olycka.
Skriv svar