A30 vs. A32. Vilken är bäst
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Om vi ska återföra diskussionen till ett mer sansat plan är det min personliga åsikt att bevarandet av "gammelvagnar" i reguljär trafik kan vara ett hot mot spårvägens vidareutbredning. Spårväg framstår då som ett gammalmodigt trafiksystem som bara finns kvar av irrationella nostalgiskäl. En spårväg som motiveras på det sättet sitter nog löst om kollektivtrafiken kräver nedskärningar. Att spårvagnar kan användas som ett modernt, effektivt och tillgängligt färdmedel som både uppnår ekonomiska och miljömässiga mål försvinner då lätt ur debatten. Därför förespråkar jag inköp av fler A32:or eller motsvarande för att ersätta både A30/B30 och A30B/B30B. De gamla vagnarna har tjänat väl och länge, och har säkert en och annan finess som har missats i A32, men om spårvägen ska kunna vidareutvecklas måste man satsa på modernare vagnar som motsvarar dagens teknik- och designkrav.
-
Det är tråkigt att en diskussion som borde kunna vara sansad, blir så ilsken som ovan.
Själv önskar jag ju bara, vilket väl framgått av mina tidigare inlägg i andra trådar, att Lidingöbanan finge del av A32 så snart som möjligt. Beträffande A30-vagnarna, både Nockebys och Lidingös, önskar jag (några av) dem en värdig pensionärstillvaro på Djurgården eller i Malmköping. Man ska naturligtvis inte köra 60 år gamla fordon i reguljär trafik, var någon annanstans i Sverige sker det? Men kanske är det ett tidens tecken i kris-Sverige att pensionärerna ska hållas i arbete in i döden.
Att det är som sign. Essin säger är helt uppenbart, den saken är väldigt påtaglig ute på Lidingö. Här finns också en koppling till en annan diskussionstråd, den om varför spårvagnar är så dyra. Enligt den VTI-studie som åberopas där kostar A32 ungefär 1.956.000 €, vilket ger ett specifikt ytpris (räknat på den area fordonet upptar i gaturummet, vilket VTI anser vara ett lämpligt jämförelsenyckeltal även om det inte direkt kan kopplas till fordonets exakta passagerarkapacitet) 24.603 €/kvm. A32 ligger därmed ganska högt upp i tabellen. Först i serier om 40-50 fordon tenderar det specifika priset att sjunka.
SL har uppvisat en ytterst schizofren attityd till spårvägtstrafiken. När tvärbanekranen var öppen och pengarna flödade därur sade man sig vara beredd att fordonsförnya alla berörda banor (t.ex. när vagnproven på DL gjordes i mitten på 90-talet, en händelse jag minns mycket väl då jag var ute och åkte i vagnarna med min son en regnig februarisöndag - det är nog snart 10 år sedan, men jag trodde väl aldrig då att jag nu fortfarande skulle vänta på nya Lidingövagnar). Sedan knäckte man nästan nacken när man lade en option på 70 vagnar på den omsorgsfullt specificerade nya vagntypen. Det faktiska utfallet blev dock magert, två avrop om 12 + 10 vagnar, om jag inte minns fel, som i stort sett bara täcker Tvärbanans behov. Sedan drogs kranarna åt och fler vagnar blev det inte, och frågan är om det någonsin blir det. Enligt SL:s 5-årsplan ska NB få nya vagnar 2009, och LiB:s vagnbyte är uppskjutet på obestämd tid. 2009 har det gått väl mer än 10 år sedan upphandlingen gjordes och frågan är i så fall om den inte måste göras om. Bombardier verkar i alla fall ha tröttnat och försöker nu kränga vagntypen till både turkar och nederländare.
Samtidigt som man velar hit och dit beträffande vagnmaterialet har man lagt stora pengar på att helrenovera NB, faktiskt en nästan helt ny bana till infrastrukturen. Och nu ska man pina den med gamla A30-vagnar! På Lidingöbanan är situationen nästan likadan även om man där spätt ut investeringarna genom åren, men bl.a. två nya stationer och senast ett helt nytt vägskydd vid plankorsningen över Herkulesvägen i Käppala har det i alla fall blivit.
Mvh.
Björn Ehnberg
------------------
man får kraften uppifrån
Själv önskar jag ju bara, vilket väl framgått av mina tidigare inlägg i andra trådar, att Lidingöbanan finge del av A32 så snart som möjligt. Beträffande A30-vagnarna, både Nockebys och Lidingös, önskar jag (några av) dem en värdig pensionärstillvaro på Djurgården eller i Malmköping. Man ska naturligtvis inte köra 60 år gamla fordon i reguljär trafik, var någon annanstans i Sverige sker det? Men kanske är det ett tidens tecken i kris-Sverige att pensionärerna ska hållas i arbete in i döden.
Att det är som sign. Essin säger är helt uppenbart, den saken är väldigt påtaglig ute på Lidingö. Här finns också en koppling till en annan diskussionstråd, den om varför spårvagnar är så dyra. Enligt den VTI-studie som åberopas där kostar A32 ungefär 1.956.000 €, vilket ger ett specifikt ytpris (räknat på den area fordonet upptar i gaturummet, vilket VTI anser vara ett lämpligt jämförelsenyckeltal även om det inte direkt kan kopplas till fordonets exakta passagerarkapacitet) 24.603 €/kvm. A32 ligger därmed ganska högt upp i tabellen. Först i serier om 40-50 fordon tenderar det specifika priset att sjunka.
SL har uppvisat en ytterst schizofren attityd till spårvägtstrafiken. När tvärbanekranen var öppen och pengarna flödade därur sade man sig vara beredd att fordonsförnya alla berörda banor (t.ex. när vagnproven på DL gjordes i mitten på 90-talet, en händelse jag minns mycket väl då jag var ute och åkte i vagnarna med min son en regnig februarisöndag - det är nog snart 10 år sedan, men jag trodde väl aldrig då att jag nu fortfarande skulle vänta på nya Lidingövagnar). Sedan knäckte man nästan nacken när man lade en option på 70 vagnar på den omsorgsfullt specificerade nya vagntypen. Det faktiska utfallet blev dock magert, två avrop om 12 + 10 vagnar, om jag inte minns fel, som i stort sett bara täcker Tvärbanans behov. Sedan drogs kranarna åt och fler vagnar blev det inte, och frågan är om det någonsin blir det. Enligt SL:s 5-årsplan ska NB få nya vagnar 2009, och LiB:s vagnbyte är uppskjutet på obestämd tid. 2009 har det gått väl mer än 10 år sedan upphandlingen gjordes och frågan är i så fall om den inte måste göras om. Bombardier verkar i alla fall ha tröttnat och försöker nu kränga vagntypen till både turkar och nederländare.
Samtidigt som man velar hit och dit beträffande vagnmaterialet har man lagt stora pengar på att helrenovera NB, faktiskt en nästan helt ny bana till infrastrukturen. Och nu ska man pina den med gamla A30-vagnar! På Lidingöbanan är situationen nästan likadan även om man där spätt ut investeringarna genom åren, men bl.a. två nya stationer och senast ett helt nytt vägskydd vid plankorsningen över Herkulesvägen i Käppala har det i alla fall blivit.
Mvh.
Björn Ehnberg
------------------
man får kraften uppifrån
Senast redigerad av Björn Ehnberg den måndag 07 februari 2005 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Du har sagt det nu.
Men om du vill att vi andra skall hålla med dig så måste du sakligt bemöta det som talar emot ditt tyckande. Varför gör du inte det?
Den retorik du för "allt modernt är skit" "den som kör proffessionellt tjafsar" och "operatören är en skitstövel" är sådant som bidrar till att ge en väldigt negativ bild av vår hobby. Det är tyvärr inte alla som verkar inse detta.
Visst är gammelvagnar diggabelt, men diggabelt och bra för tung linjetrafik är inte två saker som är förenliga i längden. Ett fordon som går i Linjetrafik skall vara avpassat efter de krav som ställs på det. A24/A30 motsvarar inte dagens krav, det är faktum.
A32 är en för ändamålet avsevärt bättre konstruktion, inte minst med tanke på att den är förhållandevis osliten.
Vagnar som är jämngamla med A30 borde ha stått på museum sedan tidigt 70-tal, de Göteborgsvagnar som är konstruktionsmässigt jämngamla körde i depå för sista gången 1967.
Vi som brinner för kollektivtrafik, fordon, historia och framförallt fortlevnad måste också förstå att de som har kollektivtrafiken som sin arbetsplats ställer krav, likaså gör resenärerna. Resenärerna är kunder och kundens ord är lag, långt de flesta vill åka modernt.
//T
Men om du vill att vi andra skall hålla med dig så måste du sakligt bemöta det som talar emot ditt tyckande. Varför gör du inte det?
Den retorik du för "allt modernt är skit" "den som kör proffessionellt tjafsar" och "operatören är en skitstövel" är sådant som bidrar till att ge en väldigt negativ bild av vår hobby. Det är tyvärr inte alla som verkar inse detta.
Visst är gammelvagnar diggabelt, men diggabelt och bra för tung linjetrafik är inte två saker som är förenliga i längden. Ett fordon som går i Linjetrafik skall vara avpassat efter de krav som ställs på det. A24/A30 motsvarar inte dagens krav, det är faktum.
A32 är en för ändamålet avsevärt bättre konstruktion, inte minst med tanke på att den är förhållandevis osliten.
Vagnar som är jämngamla med A30 borde ha stått på museum sedan tidigt 70-tal, de Göteborgsvagnar som är konstruktionsmässigt jämngamla körde i depå för sista gången 1967.
Vi som brinner för kollektivtrafik, fordon, historia och framförallt fortlevnad måste också förstå att de som har kollektivtrafiken som sin arbetsplats ställer krav, likaså gör resenärerna. Resenärerna är kunder och kundens ord är lag, långt de flesta vill åka modernt.
//T
Med reservation för tyckfel.
...TonyM skrev:Du har sagt det nu.
//T
Senast redigerad av A30 den måndag 05 december 2005 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
...VeVen skrev:Vi har hört det nu. Har du något mer argument att komma med eller?. . .2530 skrev:Det ligger mkt sanning i det du säger, men jag personligen tycker fortfarande om A30 bäst! Det kan ingen ändra på, hur mkt man än försöker!TonyM skrev:. . .
//T
Senast redigerad av A30 den måndag 05 december 2005 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
Men då är det en helt annan diskussion.2530 skrev: Det ligger mkt sanning i det du säger, men jag personligen tycker fortfarande om A30 bäst! Det kan ingen ändra på, hur mkt man än försöker!
Man måste skilja på vad som är fakta och vad som är smak.
A32 är en modern vagntyp som ur tillgänglighetssynpunkt är en bättre spårvagn än A30. (Fakta)
2530 tycker att A30 är bättre än A32 (Smak)
Det är väl ändå ingen här som har försökt få dig att ändra smak, däremot möjligen att inse fakta. Men trots att du kanske på sikt inser att A30 har varit en väldigt bra trafikvagn men på grund av hög ålder inte längre är det så behöver det inte förhindra att du tycker bättre om A30 än A32 eller A45 eller vad komma månde. Möjlighet att digga A30 kommer du givetvis även fortsatt att få - På Djurgårdslinjen och säkerligen även i Malmköping för att det är diggabla vagnar är vi väl alla överens om!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Att du anser att A30 är bäst har alla säkert uppfattat vid det här laget.2530 skrev:Det ligger mkt sanning i det du säger, men jag personligen tycker fortfarande om A30 bäst! Det kan ingen ändra på, hur mkt man än försöker!
Du kanske ska berätta varför du anser att A32 och Connex är "skit" istället som omväxling? Eller helt enkelt hålla tyst om du inte har vettigare argument att komma med.
-
Skyddstopp på A30/B30 upphävt
Vi hadde ett kort skyddsstopp på A30/B30 i eftermiddags.
Skyddsombudet för förarna (som normalt kör tunneltåg) la ett skyddsombudsstopp för körning med A30/B30 på tolvan någon timme innan insatsturerna skulle ut i eftermiddags, men detta hävdes senare av arbetsmiljöverket när dess inspektör kom hit.
Som skäl till stoppet angavs (i princip) dålig/bullrande värme, avsaknad av AC och dåliga förarstolar.
Tre turer på tvärbanan fick köras med enkelvagn för att få loss vagnar till tolvans insatsturer, som redan var ute när skyddsstoppet hävdes. I morgon går A30/B30 som vanligt igen.
Det kan konstateras att åsikterna bland förarna om A30 går isär, en del föredrar att köra A30 som omväxling medan andra (vilka är fler) föredrar A32. Själv kör jag gärna A30 på tolvan om det inte är väldigt kallt eller väldigt varmt. Som konduktör föredrar jag A30 särskilt om det är väldigt kallt eller sommarvarmt...
Bland resenärerna är det också delade meningar, många vill ha A32 men det är fler än en som tycker det är hemtrevligt/mysigt att åka A30 med sin "trä" inredning (A30B/B30Bs blåa inredning däremot är varken hemtrevlig eller modern). I alla fall var det så när jag gick konduktör en del när A32 var nya på tolvan. A30 går dessutom bättre än A32 i dåligt spår och enligt min mening är beydligt bättre att åka med än M28/M29 om man ska jämföra med andra vagnar i sverige. Dessutom är A30 betydligt bättre på tolvan än på Lidingö där det går fortare och A30 behövs hela trafikdygnet.
Men det är bara att konstatera att framtiden tillhör låggolvsvagnar och att A30s tid är ute.
/Johan -som fick administrera ovanstående som TL i BM, och som saknar att köra A30 som nattvagn..
Skyddsombudet för förarna (som normalt kör tunneltåg) la ett skyddsombudsstopp för körning med A30/B30 på tolvan någon timme innan insatsturerna skulle ut i eftermiddags, men detta hävdes senare av arbetsmiljöverket när dess inspektör kom hit.
Som skäl till stoppet angavs (i princip) dålig/bullrande värme, avsaknad av AC och dåliga förarstolar.
Tre turer på tvärbanan fick köras med enkelvagn för att få loss vagnar till tolvans insatsturer, som redan var ute när skyddsstoppet hävdes. I morgon går A30/B30 som vanligt igen.
Det kan konstateras att åsikterna bland förarna om A30 går isär, en del föredrar att köra A30 som omväxling medan andra (vilka är fler) föredrar A32. Själv kör jag gärna A30 på tolvan om det inte är väldigt kallt eller väldigt varmt. Som konduktör föredrar jag A30 särskilt om det är väldigt kallt eller sommarvarmt...
Bland resenärerna är det också delade meningar, många vill ha A32 men det är fler än en som tycker det är hemtrevligt/mysigt att åka A30 med sin "trä" inredning (A30B/B30Bs blåa inredning däremot är varken hemtrevlig eller modern). I alla fall var det så när jag gick konduktör en del när A32 var nya på tolvan. A30 går dessutom bättre än A32 i dåligt spår och enligt min mening är beydligt bättre att åka med än M28/M29 om man ska jämföra med andra vagnar i sverige. Dessutom är A30 betydligt bättre på tolvan än på Lidingö där det går fortare och A30 behövs hela trafikdygnet.
Men det är bara att konstatera att framtiden tillhör låggolvsvagnar och att A30s tid är ute.
/Johan -som fick administrera ovanstående som TL i BM, och som saknar att köra A30 som nattvagn..
/Johan
Se interiörbilden!
I denna tråd finns inlänkat en interiörbild från en A30. Det framgår ganska tydligt hur knöktrånga de är. Man verkar ha fått ta i med skohorn för att man skall kunna sitta fyra i bredd.
-
Re: Skyddstopp på A30/B30 upphävt
Nu börjar vi komma någon vart. Fastän jag tror ju inte att arbetsmiljölagstiftningen är rätt metod att få bort dessa gamla vagnar. Det skulle förstås vara kul att få ut arbetsmiljöverket till Lidingö också, men förarstolarna är väl (något) bättre där - eventuellt kommer dessutom SL Infra, om andan faller på att köpa in några nya stolar istället för de värsta. Eventuellt, alltså.Johan Wahlstedt skrev:Vi hadde ett kort skyddsstopp på A30/B30 i eftermiddags.
Att man kan uppleva A30s "trä"-inredning som mysig är svårbegriplig, den är väl typ perstorpsplatta. Men tycke och smak är olika. Att Lidingös vagnar slits hårdare är väl uppenbart, jag har ingen klar bild av hur mycket och ofta A30/B30 tursatts på 12:an på senare år, men har fått för mig att de vagnarna fört någon form av pensionärstillvaro. Tågias eventuella bidrag till att 12:ans och 21:ans vagnar mår olika bra kanske vi ska diskutera någon annanstans. Officiellt hyser jag åsikten att Tågia gör så gott de kan.....
Det här var en intressant åsikt, Johan: "Själv kör jag gärna A30 på tolvan om det inte är väldigt kallt eller väldigt varmt. Som konduktör föredrar jag A30 särskilt om det är väldigt kallt eller sommarvarmt...". Den får Du gärna utveckla ytterligare.
Mvh.
Björn Ehnberg
-
Hytten i A32 är bättre isolerad/man sitter längre ifrån väggarna så man slipper frysa om knäna och ha handskar när det är under -10, och när det är så varmt att öppna fönster inte hjälper kan man slå på ACn i en A32a. Men när det är normal temperatur föredrar jag att köra A30 på tolvan. Vill kanske inte köra A30 hela dagen, men några varv A30 ger lite omväxling och det är mer "känsla" att köra dem.Björn Ehnberg skrev: Det här var en intressant åsikt, Johan: "Själv kör jag gärna A30 på tolvan om det inte är väldigt kallt eller väldigt varmt. Som konduktör föredrar jag A30 särskilt om det är väldigt kallt eller sommarvarmt...". Den får Du gärna utveckla ytterligare.
I passagerarutrymmet är det tvärt om, på vintern är det dålig värme i A32 och på sommaren bastu, så i passagerarutrymmet är temperaturen i A30/B30 bättre.
(Har lite svårt att glömma invigningen av Sicklaförlängningen då dummElwe invigningstalade utanför vagnen och avslutade med att uppmana alla att fly värmen in i spårvagnen. Vagnen hade stått och värmt i solen i en bra stund så det var säkert 40grader i kupen... Han trodde han hade köpt spårvagnar med AC, men jag hade iallafall svalt och skönt i förarhytten...)
Träimitation kan man naturligtvis ha synpunkter på, men interiören i Nockebyvagnarna känns ganska ombonad till skilnad från de "Lidingöblå", framförallt när det är mörkt ute.Björn Ehnberg skrev:Att man kan uppleva A30s "trä"-inredning som mysig är svårbegriplig, den är väl typ perstorpsplatta. Men tycke och smak är olika. Att Lidingös vagnar slits hårdare är väl uppenbart, jag har ingen klar bild av hur mycket och ofta A30/B30 tursatts på 12:an på senare år, men har fått för mig att de vagnarna fört någon form av pensionärstillvaro.
A30 passar betydligt bättre på NB (som de ursprungligen är konstruerade för) än LB, under 50 låter det inte så mycket och vagnarna accar någorlunda.
Normalt går A30 bara på insatsturerna i rusningen, men från i höst kommer de att behövas på alla turer på tolvan under rusningen. Eventuellt kommer man byta ut A30 mot "andravagnar" från tvärbanan mellan rusningarna och på kvällen.
Det är betydligt viktigare med nya vagnar til LB än NB, därmed inte sagt att det inte behövs nya vagnar till NB.
Jag tycker möjligheten att lägga ett skyddsstopp är alldeles för viktig för att missbrukas på detta sätt, att kalla det för risk för hälsa och säkerhet att köra A30. Jag skäms för att tillhöra ett fack som vars representanter förlöjligar skuddsombudsstopp på detta sätt.anonymous skrev:Värmefläktar som väsnas så mycket att de ej går att ha på under körning samt förarstolar som är under all kritik. Ska man verkligen acceptera det på en arbetsplats år 2005? Skyddsombudet gjorde helt rätt som stoppade vagnarna. Synd bara att inte stoppet varade längre.
/Johan
Det tycker inte jag som får värk i rygg och axlar (och dessutom fryser när det är kallt ute) varje gång jag kör A30. Detta var ett bra sätt att markera att något måste göras åt A30:s omoderna förarmiljö.Johan Wahlstedt skrev:Jag tycker möjligheten att lägga ett skyddsstopp är alldeles för viktig för att missbrukas på detta sätt, att kalla det för risk för hälsa och säkerhet att köra A30. Jag skäms för att tillhöra ett fack som vars representanter förlöjligar skuddsombudsstopp på detta sätt.
Det är en sak att ta ett varv på A30 några gånger per år av nostalgiskäl, en helt annan att sitta och köra 4-5 (och kanske mer) varje dag. Jag ser dagligen hur det suckas och stönas över A30. Vissa förare vänder nästan i trappan vid Alvik när de ser att det är A30 på turen de skall lösa av. Andra försöker ta ledigt eller sjukskriver sig. Arbetsmiljön i A30 är helt enkelt så mycket sämre, och det är oförklarligt att i princip INGET har gjorts på 20 år för att förbättra den!
Nej, vi får hoppas att de ansvariga äntligen får upp ögonen nu och gör den sunkiga förarmiljön i A30 lite drägligare, nu när vagnarna tydligen ska rulla i minst fem år till.
Anonymous skrev:Det är en sak att ta ett varv på A30 några gånger per år av nostalgiskäl, en helt annan att sitta och köra 4-5 (och kanske mer) varje dag. Jag ser dagligen hur det suckas och stönas över A30. Vissa förare vänder nästan i trappan vid Alvik när de ser att det är A30 på turen de skall lösa av. Andra försöker ta ledigt eller sjukskriver sig. Arbetsmiljön i A30 är helt enkelt så mycket sämre, och det är oförklarligt att i princip INGET har gjorts på 20 år för att förbättra den!
Hur är det, kör en förare hela sitt pass på tolvan, eller ett helt pass på tvärbanan, eller blandas tjänsten mellan banorna vid alvik?
Jag antar att man vill ha samma förare vid samma fordon så länge föraren är i tjänst och fordonet i trafik, eller?
Johan Wahlstedt skrev:Vi hadde ett kort skyddsstopp på A30/B30 i eftermiddags.
Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.
Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.
Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Skyddsombudet gjorde helt rätt.!Seko-medlem skrev:Johan Wahlstedt skrev:Vi hadde ett kort skyddsstopp på A30/B30 i eftermiddags.
Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.
Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.
Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Om sedan han kör mer tunneltåg än spårvagn har ingen betydelse i frågan!I Har skyddsombudet lagt skyddsstopp så är det efter Påtryckningar Från Spårvagsnförarrna,som tröttnat på abetsmiljön i A30.
Någon gång och på något sätt måste personalen börja säga ifrån,enär Connex totalt struntar i allt vad som påpekas från personalen om allehanda brister inom företaget.Jag skäms över att ha Connex som arbetsgivare.
Sedan förstår jag inte vad intern problematik har på detta forum att göra överhuvudtaget?Skall vi börja diskutera allt internt vi är missnöjda med här?
spvf
Nej inte allt (det är nog mycket) men det skadar väl inte att personer som är intresserade av lokaltrafik får se att det även finns nackdelar med att köra omkring i gamla skrotvagnar.spvf skrev:Sedan förstår jag inte vad intern problematik har på detta forum att göra överhuvudtaget?Skall vi börja diskutera allt internt vi är missnöjda med här?
spvf
Intern problematik förresten, intern inom vadå? Seko? Skyddsarbetet omfattar även icke medlemmar. Connex? Problemet omfattar i allra högsta grad andra, t ex skattebetalarna som förväntas stå för fiolerna, och trafikanterna, som ändå till syvende og sidst utgör målgruppen för alla investeringar.
Jag håller med om att A30 är en hopplöst föråldrad vagntyp som borde ha bytts ut för länge sen.
Men för att inte ruinera svenska folkets förtroende för den s k svenska modellen så vore det bra om skyddsombuden slutade att slänga skydssombudsstopp runt omkring sig på än det ena, och än det andra.