Datumformat

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Datumformat

Inlägg av bruse »

I Dagens Nyheter diskuteras det flitigt i insändarsidorna, hurvida det ISO-standardsystem för datum ska gälla eller ej.

Enligt ISO ska man skriva datum ÅÅÅÅ-MM-DD, typ 2002-12-14 för dagens datum. Som pengar typ, 22 kronor 50 öre. Storhet först.

Men alla länder verkar inte anamma standard (varför det? det kan ju underlätta för folk!!!). Vad använder man för datering i andra länder?

Är det DD-MM-ÅÅÅÅ eller DD.MM.ÅÅÅÅ?
Och vilka länder använder vad?

I USA jävlas man till det än mer: MM-DD-ÅÅ...

Värst är väl när man inte ens i Sverige är överens. Vad sägs om smöret går ut den 03-10-02... är det den 3:e oktober 2002, eller betyder det 2:e oktober 2003?

Hilfe! :twisted:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Re: Datumformat

Inlägg av Jonas »

bruse skrev:I Dagens Nyheter diskuteras det flitigt i insändarsidorna, hurvida det ISO-standardsystem för datum ska gälla eller ej.

Enligt ISO ska man skriva datum ÅÅÅÅ-MM-DD, typ 2002-12-14 för dagens datum. Som pengar typ, 22 kronor 50 öre. Storhet först.

Men alla länder verkar inte anamma standard (varför det? det kan ju underlätta för folk!!!). Vad använder man för datering i andra länder?

Är det DD-MM-ÅÅÅÅ eller DD.MM.ÅÅÅÅ?
Och vilka länder använder vad?

I USA jävlas man till det än mer: MM-DD-ÅÅ...

Värst är väl när man inte ens i Sverige är överens. Vad sägs om smöret går ut den 03-10-02... är det den 3:e oktober 2002, eller betyder det 2:e oktober 2003?

Hilfe! :twisted:
Eller för att riktigt jävlas till det: 0302
Är det februari 2003 eller mars 2002?
Sådan utmärkt vilseledande märkning är faktiskt inte allt för ovanligt förekommande.
Så har vi ju de dät när man verkligen börjar fundera:
030107
Är det 2007 eller 2003?
Då gäller det att tänka på vad det är för mat, för det kan ju tänkas att en helkonserv e.t.c. håller till 2007, men om den nu visade sig vara till 2003 i stället så mår man nog inte så bra när man klämmer i sig den år 2006.
Om det däremot på de första räkorna står 030207 så ärd et enligt min mening inget tvivel om att det är 2003...

Nej - fram för ÅÅ-MM-DD, eller, ÅÅÅÅ-DD-MÅNAD i valfri ordning (går ej att missuppfattas hur den än skrivs).

/Jonas.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Jonas skrev:Nej - fram för ÅÅ-MM-DD, eller, ÅÅÅÅ-DD-MÅNAD i valfri ordning (går ej att missuppfattas hur den än skrivs).

/Jonas.
NEI :!:
I dag er det den 14. desember 2002, og da skriver jeg det: 14.12.02.
Enkelt, forståelig og riktig 8).
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BaardB skrev:I dag er det den 14. desember 2002, og da skriver jeg det: 14.12.02.
Enkelt, forståelig og riktig 8).
Jo, men vad betyder då 03.12.02 för dig? 3 december 2002 eller 2 december 2003?
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Det må du da se - dag - måned - år: 3. desember i år :).
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Vad är det för fel på 14/12 2002? klart den bästa
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Bussmicke skrev:Vad är det för fel på 14/12 2002? klart den bästa
Bökig om man bara har tillgång till numeriska värden. Allt från databaser till vissa tryckhistorier.
Har du en vanlig sifferstämpel så kan du ju inte skriva 2/6 2003 utan får då skriva t.ex. 030602.
Dessutom är det krångligt att räkna år i t.ex. ett datorsystem med massa konstiga tecken i. Numeriskt är enklast.
Och, dessutom (tar aldrig slut), så tar 021214 mindre plats på förpackningar e.t.c.
Och hur skall du skriva Mars 2002 med ditt sätt?
/03 2002 ?
0203 är då enklare.

/Jonas.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Jonas skrev:Och hur skall du skriva Mars 2002 med ditt sätt?
/03 2002 ?
/Jonas.
3/02, 3-02, 0302, mars 03, mars 2003...
Jonas skrev: 0203 är då enklare.
/Jonas.
Å, hvordan da?

/Baard
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

BaardB skrev:
Jonas skrev:Och hur skall du skriva Mars 2002 med ditt sätt?
/03 2002 ?
/Jonas.
3/02, 3-02, 0302, mars 03, mars 2003...
Jonas skrev: 0203 är då enklare.
/Jonas.
Å, hvordan da?

/Baard
3/02 uppfattas av många som den tredje februari vilket ställer till ytterligare problem (jämför 3/02 2002 som tidigare nämnts som format)
Och det jag syftade på att 0203 var enklast var jämförelsen med mars 2002, mars 03 e.t.c. just för att det endast kräver siffror samt endast fyra stycken.
Och inte att förglömma - Mars 2002 fungerar inge vidare i t.ex. franskrike då de ej talar svenska och således använder sig av våra månader.
Smma sak om något annat land märker på sitt språk - hujedamig för att tyda den grekiska varianten, som dessutom kan vara skriven med grekiska stäver (ni har väl sett julkalendern?).

/Jonas.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Hmmm... Jeg husker et par svensker som skulle godkjenne tre nordmenn som førere på Djurgårdslinjen i 1991, og satt og regnet om våre norske personnummer til svensk standard :lol:.

Tror det er på tide å blåse mere liv i nordisk råd, også kan dere melde dere ut av EU!

/Baard
sekretariatet for nordisk standard
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

BaardB skrev:Hmmm... Jeg husker et par svensker som skulle godkjenne tre nordmenn som førere på Djurgårdslinjen i 1991, og satt og regnet om våre norske personnummer til svensk standard :lol:.

Tror det er på tide å blåse mere liv i nordisk råd, også kan dere melde dere ut av EU!

/Baard
sekretariatet for nordisk standard
Hur skriver ni personnummer då?
Vi i sverige har ju bekant formatet:
ÅÅMMDD-AABC
A = siffror som, tror jag, baseras på var man är född e.t.c. B = kön (jämna flickor och udda pojkar). C = kontrollsiffra som räknas ut med hjälp av alla andra siffror.
Mindes jag rätt nu?

/Jonas.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

DDMMÅÅ-xyzæø
Husker ikke om det er z eller ø som forteller hvilket kjønn du er.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Jonas skrev:Vi i sverige har ju bekant formatet:
ÅÅMMDD-AABC
A = siffror som, tror jag, baseras på var man är född e.t.c. B = kön (jämna flickor och udda pojkar). C = kontrollsiffra som räknas ut med hjälp av alla andra siffror.
Mindes jag rätt nu?
/Jonas.
Yepp! In i minsta detalj (som man kunde höra på TV4 under kvällen).
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Hej!

Jag har lärt mig här i Finland att man skriver datumet på följande sätt: 02.03 -02 (dd.mm -åå) eller 02.03.2002 .

Urklipp ur finska Befolkningsregistercentralens nätsidor:
"Personbeteckning är en nummerserie, som består av den personens födelsetid ett individuellt nummer och en kontrollbeteckning. Genom det individuella numret skiljer man de som är födda på samma dag från varandra. Det individuella numret är udda för män och jämnt för kvinnor. Kontrollbeteckningen är en siffra eller bokstav.

EXEMPEL: Personbeteckning 131052-308T

131052 = födelsetid (dag/mån/år)

308 = individuell nummer

T = kontrollbeteckningen"

Källa:http://www.vaestorekisterikeskus.fi/indexsv.htm
Medlem i:FSS, BHSF
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jag kan dra till med att säga att jag har tröttnat på dem som klagar över USA:s sätt att skriva datum.

I USA skriver vi som vi säger: March fifth, two thousand and one = 03-05-01.

De flesta andra länderna skriver också som DE säger. Exvis. i England är det vanligt att man säger "the fifth of March two thousand and one" = 05-03-01. Detta språkbruk är ytterst ovanligt i USA varför vi inte heller skriver på det sättet.

Mig veterligt är det endast Sverige som har anammat ISO:s s.k. standard. (Det är inte mycket till standard om nästan ingen använder den.) Även om den helt klart är tydligast har jag svårt att se att den skulle slå igenom i någon större utsträckning.

Mvh Tim
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TimK skrev:Mig veterligt är det endast Sverige som har anammat ISO:s s.k. standard. (Det är inte mycket till standard om nästan ingen använder den.) Även om den helt klart är tydligast har jag svårt att se att den skulle slå igenom i någon större utsträckning.
Det är bra med standarder - låt oss skapa en egen!
Sade man i Bryssel och kom fram till att:

Rätt sätt att skriva datum är:
Den tolfte december 2012 (Notera att orden även får skrivas på andra EU-spårk eller andra språk där EU:s direktiv gäller, exempelvis EES)

Enligt EU direktiv (vilket då alltså även gäller Norge genom EES)

Det finns en kortvariant av denna där följden är dd.mm.åååå har jag för mig. Hursom helst så har alla varianter av tvåställighet rätt på detta datum ty det är : 12.12.12 8)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

För ett antal år sedan läste jag en ansedd amerikansk bok om grammatik och stil ("The Elements of Style" för den som eventuellt är nyfiken) där författaren rekommenderade följande skrivstil:

12 december 2012

Varför? Jo, därför att man på så sätt skiljer de två siffrorna åt med ett ord och därmed gör datumet mer läsbart. Vilket jag till fullo håller med om och har använt detta format mycket och länge.

Annars har jag själv faktiskt fastnat för 2012-12-12 (eller, bättre exempel, 2002-12-17) eftersom det är tydligt och inget tvivel uppstår. Alltså jag håller med ISO i sak, men jag tror inte att detta kommer att slå igenom särskilt mycket.

Likförbannat är jag tvungen att skriva exvis. 17/12 -02 när jag skriver felrapporter på C20-vagnar därför att utrymmet för datumet är så snävt tilltaget....

Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det viktiga är att årtalet skrivs med 4 siffor, då får man inte problem med att tolka 020304!
TimK skrev:Likförbannat är jag tvungen att skriva exvis. 17/12 -02 när jag skriver felrapporter på C20-vagnar därför att utrymmet för datumet är så snävt tilltaget....
Men 17/12-02 är 8 tecken, varför inte skriva 20021217?
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

bruse skrev:Det viktiga är att årtalet skrivs med 4 siffor, då får man inte problem med att tolka 020304!
TimK skrev:Likförbannat är jag tvungen att skriva exvis. 17/12 -02 när jag skriver felrapporter på C20-vagnar därför att utrymmet för datumet är så snävt tilltaget....
Men 17/12-02 är 8 tecken, varför inte skriva 20021217?
Siffrorna tar mer plats än en snedstreck, ett mellanslag och ett bindestreck.

Mvh Tim
Låst