SL H50 5078.....

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

SL H50 5078.....

Inlägg av Bussmicke »

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Vilken sträckning hade linje 58?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Roslagstulls sjh - Odenplan - Norra station. Tidigare gick linjen (tror jag) till Norrbacka.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Karsten

Inlägg av Karsten »

Vilka minnen som väcks till liv. Stiligt Micke!
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Bussmicke skrev:Roslagstulls sjh - Odenplan - Norra station. Tidigare gick linjen (tror jag) till Norrbacka.
I min "SS-linjeuppgifter" från 1963
så gick linje 58 mellan Epidemisjukhuset - Odenplan - Norrbacka, så det stämmer. Det var en linje som inte gick så ofta, tror att det var SS/SLs linje med minst trafik på.

Snygg bild för övrigt!
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

När jag gick i mellanstadiet blev det en hel del bussåkande, mest bara på kul.
En av de roligaste gångerna var när jag och min bästis åkte ett antal varv på 58:an (som gick i 45-minuterstrafik, glesast i innerstaden). Han var släkt med en hornsbergsförare nämligen.
Denne förare tyckte att körningen på 58:an var ett trivsamt avbrott i den annars så hektiska innerstadskörningen, och han roade sig med att under uppehållen i Norrbackainstitutet och Roslagstulls sjukhus förfärdiga platsbiljetter. Sedan märkte han upp platserna i bussen och delade ut platsbiljetterna till de fåtaliga resenärerna (mest äldre damer). Det blev en del lustiga miner när de insåg att vad de fått, och också en lustig situation där en dam tilldelats platsen intill en herre, och hon vågade inte sätta sig någon annanstans än där platsbiljetten angav...

I början av 70-talet hade 58:an för övrigt en synnerligen komplicerad körväg i kvarteren runt och norr om Odenplan. Den korsade sig själv , och gick åt samma håll i samma gata i båda riktningarna... Jag antar att det berodde på trafikregleringarna som ledde till enkelriktade gator och avstängda korsningar.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

En annan bild på den berömda 58:an...

Bild
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Byggare Bob skrev:
Bussmicke skrev:Roslagstulls sjh - Odenplan - Norra station. Tidigare gick linjen (tror jag) till Norrbacka.
så gick linje 58 mellan Epidemisjukhuset - Odenplan - Norrbacka, så det stämmer. Det var en linje som inte gick så ofta, tror att det var SS/SLs linje med minst trafik på.

Snygg bild för övrigt!
Men sträckningen 1963 har väl inte mycket med dagens (nåja 1991) att göra?

--
Axel
Bert

Inlägg av Bert »

Ja, jo. Det var väl en av de där linjerna som överlevde dagen H med ungefär samma stäckning. Jag har för mig den gick ganska långt efter det att vårdinrättningarna den trafikförsörjde hade lagts ned/flyttats så att den till slut blev en ganska meningslös linje. Desutom hade den väl regleringen på mitten (Odenplan). En rätt udda innertadslije var det i alla fall. Destinationen "Norbacka" hade fram på 50-talet det vackra namnet "Vanföreanstalten".
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Bert skrev:Ja, jo. Det var väl en av de där linjerna som överlevde dagen H med ungefär samma stäckning. Jag har för mig den gick ganska långt efter det att vårdinrättningarna den trafikförsörjde hade lagts ned/flyttats så att den till slut blev en ganska meningslös linje. Desutom hade den väl regleringen på mitten (Odenplan). En rätt udda innertadslije var det i alla fall. Destinationen "Norbacka" hade fram på 50-talet det vackra namnet "Vanföreanstalten".
Tänk, jag som åkte som allra mest 1971-1975 (och lyckades åka ca en tredjedel av SLs drygt trehundra linjer) minns ingen nr 58.

--
Axel
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Axel skrev:
Byggare Bob skrev:

Snygg bild för övrigt!

--
Axel
Jo, faktiskt så var det en linje som överlevde både högertrafikomläggning en och andra världskriget med bibehållet linjenummer.
Det var faktiskt en av SS/SLs äldsta busslinjer med rötter från 1930-talet!
Axel
Kontakt:

Minnet är bra men kort

Inlägg av Axel »

Byggare Bob skrev:
Axel skrev:
Byggare Bob skrev: I min "SS-linjeuppgifter" från 1963

Snygg bild för övrigt!
--
Axel
Jo, faktiskt så var det en linje som överlevde både högertrafikomläggning en och andra världskriget med bibehållet linjenummer.
Det var faktiskt en av SS/SLs äldsta busslinjer med rötter från 1930-talet!
Ja, ser man på.
Först trodde jag att jag skulle bli tvungen att åka till pappa i Peking och konsultera mitt gamla arkiv som är kvar i pojkrumet där. Men jag ser i "Stor-Stockholms kommunikationer" för sommaren 1971 att man kunde byta från tunnelbana vid Odenplan, till linje 58 mot
Norrbacka och Roslagstulls Sjukhus (vardagar till ca kl. 17.00, enstaka turer sön- och helgdagar)
Tänka sig, jag som passerade Odenplan varje morgon för att byta till 515 eller 59 till skolan. Hem från skolan åkte jag hur många vägar som helst. Alexander, at, hade en värdig like.

__
Axel, som fundrar på att likt de gamla elefanterna gå i ide, eller kanske på export till Baltikum?
Jimmy

Inlägg av Jimmy »

Och för den som vill veta mer hur linje 58 har trafikerat Stockholms gator genom tiderna kan kolla min länk till "Linje 58 Linjehistorik".
Om någon hittar fel i historiken så kontakta gärna mig.

Jimmy

Linje 58 linjehistorik
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jimmy skrev:Och för den som vill veta mer hur linje 58 har trafikerat Stockholms gator genom tiderna kan kolla min länk till "Linje 58 Linjehistorik".
Om någon hittar fel i historiken så kontakta gärna mig.

Jimmy

Linje 58 linjehistorik
Intressant, har du tänkt göra fler historiker eller har du fler för läsning?
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Jimmy

Inlägg av Jimmy »

Tjena Micke.
Jodå, flera finns, men inte (ännu) i html-format.
Tänkte fixa detta löpande i mån av tid samt lägga ut historiken när det dyker upp diskussioner om någon viss linje.

Eller om du själv tänker foto-presentera en viss linje, så kan jag komplettera med linjehistoriken för just den. Gärna en med lång och krånglig körvägs-historia!

Jimmy
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jimmy skrev:Tjena Micke.
Jodå, flera finns, men inte (ännu) i html-format.
Tänkte fixa detta löpande i mån av tid samt lägga ut historiken när det dyker upp diskussioner om någon viss linje.
Mums!!! Väntar ivrigt...! :D
Skriv svar