Kartor och bilder på hemsidor

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Kartor och bilder på hemsidor

Inlägg av bruse »

Utbruten diskussion från tråden "Mina bussresor": http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=6922
/Jourmaster

aik_putte skrev:kan det vara så farligt då? dom är ju liksom gjorda för att alla ska kunna ta del av dom och kunna skriva ut dom och maila till andra... eller?
Böter, skadestånd, fängelse, inte så farligt va?
Fenan

Inlägg av Fenan »

borde väl inte va så mkt att bråka om, han gör ju inte vinst på sidan...
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Fenan skrev:borde väl inte va så mkt att bråka om, han gör ju inte vinst på sidan...
Vad spelar det för roll? Jag gör ingen vinst på att äta en påse chips, men betalar den likväl.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Fenan skrev:borde väl inte va så mkt att bråka om, han gör ju inte vinst på sidan...
Så bara den som gör vinst på sina brott, ska få straff?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Martin_H

Inlägg av Martin_H »

Nej, den slutsats jag kan dra av att nyligen sysslat med något liknande är att länka till kartan är tillåtet, allt annat kostar pengar, och ganska mycket också. Så det är tyvärr olagligt så du har det nu. Sen vill lantmäterietl liksom inte ha en klumpsumma utan man får "prenumerera" med en årlig kostnad (några hundralappar per år skulle jag tro).. Inte värt att gå via dem för att skaffa karta, tyvärr har jag inte någon bra idé vart man ska gå istället, vilket vi bör fokusera oss på här.
Gäst

Inlägg av Gäst »

bruse skrev:
aik_putte skrev:kan det vara så farligt då? dom är ju liksom gjorda för att alla ska kunna ta del av dom och kunna skriva ut dom och maila till andra... eller?
Böter, skadestånd, fängelse, inte så farligt va?
Sen när hamnar man i fängelse för att ha länkat till en karta på internet? Det var tamejfan det dummaste jag hört i hela mitt liv. Herregud.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Anonymous skrev:Sen när hamnar man i fängelse för att ha länkat till en karta på internet? Det var tamejfan det dummaste jag hört i hela mitt liv. Herregud.
Nu var det inte fråga om en länk till kartan, utan om en bearbetad variant som inte längre ligger på Lantmäteriets webbplats. På samma webbplats finns bra information kring vad man får och inte får göra med kartmaterialet. Är man det minsta osäker på vad som gäller bör man givetvis kolla upp denna innan man använder kartorna. I korthet står följande:
Du får
Använda den geografiska informationen, inklusive att göra utdrag på papper, för ditt personliga bruk.
Du får inte
använda geografisk information, utan att du har ett särskilt avtal därom (se nedan)
- för att skapa nya produkter eller tjänster t.ex. genom att modifiera eller ställa samman informationen med annan information;
- för att sprida den till annan i sin helhet eller i delar, oavsett på vilket medium det sprids på.
Notera de av mig kursiverade delarna. Överträdelse mot detta innebär brott mot upphovsrättslagen. Om det sker med uppsåt eller av grov oaktsamhet kan man dömas till två års fängelse. Du har all rätt att tycka detta är det dummaste du hört, men så ser lagstiftningen ut. Mer troligt i just detta fall är att LMV i första läget tar kontakt med personen och informerar om upphovsrätten för att lösa situationen på ett för båda parter juste sätt. Om det inte löser situationen kan de ansöka om vitesföreläggande.

Det här är ganska allvarliga grejer. Varken jag eller någon annan här vill aik_putte något illa genom att informera om detta, tvärtom.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mr. Burns skrev:
Anonymous skrev:Sen när hamnar man i fängelse för att ha länkat till en karta på internet? Det var tamejfan det dummaste jag hört i hela mitt liv. Herregud.
Mer troligt i just detta fall är att LMV i första läget tar kontakt med personen och informerar om upphovsrätten för att lösa situationen på ett för båda parter juste sätt. Om det inte löser situationen kan de ansöka om vitesföreläggande.

Det här är ganska allvarliga grejer. Varken jag eller någon annan här vill aik_putte något illa genom att informera om detta, tvärtom.
Mer troligt i detta fall är nog att lmv skiter fullständigt i vad aik_putte lägger på sin hemsida. Om nu ingen härifrån "tjallar" förståss. Inte en chans att de går in här och lusläser varenda inlägg i jakt på folk som utnyttjar deras kartor på ett "olagligt vis". Jag skulle tippa på att om nu någon så att säga tjallar så skulle han nog bara få ett garv rätt i ansiktet. De där lagstiftningarna är till för att ingen ska utnyttja andras material för egen ekonomisk vinning och inget annat.
Användarens profilbild
Per Lind

Hemsida

Inlägg av Per Lind »

Det kvittar vad "Gäst" tycker - lag är lag och det går bra så länge det går men sedan kan det bli väldigt dyrt.

Att köra bil full går också bra eller att jobba svart eller att vara sjukskriven och ändå jobba - så länge ingen kommer på en.
Men när man blir ertappad räcker det inte med att säga - Oj, det visste jag inte!

Det är väl bättre att bli varnad innan det är försent, i all välmening.
aik_putte har lagt ned ett enormt arbete på snygga kartor för att bjuda oss alla på en trevlig läsning och då är det väl synd om det skulle svida efteråt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Anonymous skrev:Mer troligt i detta fall är nog att lmv skiter fullständigt i vad aik_putte lägger på sin hemsida.
Det är väl fullständigt självklart att Lantmäteriet först måste få kännedom om situationen innan man kan agera.
Anonymous skrev:De där lagstiftningarna är till för att ingen ska utnyttja andras material för egen ekonomisk vinning och inget annat.
Även om jag inte delar denna något smala tolkning av lagtexten kan konstateras att den som inte betalar Lantmäteriet för kartorna gör ekonomisk vinning.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Anonymous skrev:[
Mer troligt i detta fall är nog att lmv skiter fullständigt i vad aik_putte lägger på sin hemsida. Om nu ingen härifrån "tjallar" förståss. Inte en chans att de går in här och lusläser varenda inlägg i jakt på folk som utnyttjar deras kartor på ett "olagligt vis". Jag skulle tippa på att om nu någon så att säga tjallar så skulle han nog bara få ett garv rätt i ansiktet. De där lagstiftningarna är till för att ingen ska utnyttja andras material för egen ekonomisk vinning och inget annat.

Din uppfattning får du gärna ha, men den är ointressant i detta sammanhang. Om någon deltagare på Forum bryter mot upphovsrätten (d.v.s. tar andras bilder, kartor och motsvarande utan tillstånd) kommer vederbörande att stängas av från Forum enligt ansvarige utgivaren.

Varningen är nu utfärdad till hjälp för den som eventuellt inte kände till förhållandena.

Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jourmaster skrev:
Anonymous skrev:[

Din uppfattning får du gärna ha, men den är ointressant i detta sammanhang. Om någon deltagare på Forum bryter mot upphovsrätten (d.v.s. tar andras bilder, kartor och motsvarande utan tillstånd) kommer vederbörande att stängas av från Forum enligt ansvarige utgivaren.

Varningen är nu utfärdad till hjälp för den som eventuellt inte kände till förhållandena.

Jourmaster
Avstängning är en sak, det jag reagerade på var att någon påstod att han kommer hamna i fängelse pga dessa kartor vilket är helt absurt.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Så uppfattade jag inte det inlägget.

Fängelse finns dock på straffskalan för brott mot upphovsrätten, vilket är väl värt att beakta.

Upphovsrätt är faktiskt ganska viktigt, så viktigt att den till viss del är reglerad i grundlagen, regeringsformens 2:a kapitel (Grundläggande fri- och rättigheter §19.)

Och det är väl ganska naturligt, hur vore det att beröva en yrkesfotograf eller en yrkeskonstnär hans lön?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

efter att ha skickat iväg ett mail till Lantmäteriet och frågat om man får göra som jag gjort så fick jag svaret nej och därför kommer jag lägga ner sidan men den kanske kommer upp igen någon gång med bilder istället när jag skaffat digitalkamera.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

aik_putte: på Länsstyrelsens hemsida finns det "fria" kartor, http://www.gis.lst.se/lanskartor Med vissa förbehåll, läs dom!
Lantmäteriet äger copyright på de bakgrundskartor som används i Sveriges Länskartor. Skärmdumpar från kartutsnitt får användas i exempelvis rapporter o dyl. En förutsättning är att den text som återfinns längst ner till vänster i resp. genererad kartbild (och som innehåller copyright-text) återges.
Sen att det är exakt samma kartor som Lantmäteriets, är ju en annan sak.

Så håll igen hästarna, det finns lösningar på allt i livet! Lycka till!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Hur tolkar man i detta fall. När jag var lite så kunde man ju rita av nån bild på t.ex. smörpapper. Idagens läge kan man med dator teknik ha "två papper på varandra" genom att du ser genom det övre. Sen ritar du till exempel olika busslinjer på det övre pappret och har kartan under, så att linjerna går enligt gatorna/vägarna. Slut resultatet sparar man sen som t.ex. röda linjer hitåt och ditåt på ett annars vitt papper. LMVs karta "kastar man bort" och laddar upp på sin sida sen bara det vita "pappret" med röda linjer ritade. Då har väl inte LMV copyright på det?

/Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

HE-E skrev:Hur tolkar man i detta fall. När jag var lite så kunde man ju rita av nån bild på t.ex. smörpapper. Idagens läge kan man med dator teknik ha "två papper på varandra" genom att du ser genom det övre. Sen ritar du till exempel olika busslinjer på det övre pappret och har kartan under, så att linjerna går enligt gatorna/vägarna. Slut resultatet sparar man sen som t.ex. röda linjer hitåt och ditåt på ett annars vitt papper. LMVs karta "kastar man bort" och laddar upp på sin sida sen bara det vita "pappret" med röda linjer ritade. Då har väl inte LMV copyright på det?
Det hela handlar nog om hur lik kopian är orginalet. Busslinjer är inte så heltäckande att de avspeglar ett helt gatu-/vägnät. Så min gissning är att det är ok. Men ritar du linjer på alla gator så blir situationen en annan. Det handlar nog om hur står del av bilden (kartan) man avbildar. Ett vägnäts struktur får nog anses vara en väsentlig del av en karta, medan några enstaka linjer inte är det. Men det känns som vi skulle behöva en expert på immaterialrätt här :)
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

aik_putte skrev:efter att ha skickat iväg ett mail till Lantmäteriet och frågat om man får göra som jag gjort så fick jag svaret nej och därför kommer jag lägga ner sidan men den kanske kommer upp igen någon gång med bilder istället när jag skaffat digitalkamera.

Det var klokt och moget gjort. Du får vår komplimang!

Välkommen tillbaka med dina egna bidrag!

Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Inlägg av Mattias Henriksson »

bruse skrev:aik_putte: på Länsstyrelsens hemsida finns det "fria" kartor, http://www.gis.lst.se/lanskartor Med vissa förbehåll, läs dom!
Tack så mycket för den länken! Nu vet jag var jag ska rekognosera inför utflykter, tågfotografering och annat! Notera att man kan slå på visning av Miljöstörande verksamhet, och vips ser man var industrier och andra sevärda anläggningar finns. :D

Låt oss hoppas att ingen missbrukar dessa kartor, så att Lantmäteriverket drar öronen åt sig och begränsar användbarheten genom exempelvis mindre kartbild! :x

kildor skrev:Det hela handlar nog om hur lik kopian är orginalet. Busslinjer är inte så heltäckande att de avspeglar ett helt gatu-/vägnät. Så min gissning är att det är ok. Men ritar du linjer på alla gator så blir situationen en annan. Det handlar nog om hur står del av bilden (kartan) man avbildar. Ett vägnäts struktur får nog anses vara en väsentlig del av en karta, medan några enstaka linjer inte är det. Men det känns som vi skulle behöva en expert på immaterialrätt här.
Jag har faktiskt läst 4 poäng immaterialrätt för några år sedan, men någon expert är jag definitivt inte. Spontant delar jag din slutsats. Rent krasst så krävs det ju dock att du ritar av ganska mycket av vägnät och detaljer för att det i praktiken ska gå att bevisa att du kopierat kartan, även om du då redan passerat gränsen för upphovsrättsbrott.
Låst