/Jourmaster
Böter, skadestånd, fängelse, inte så farligt va?aik_putte skrev:kan det vara så farligt då? dom är ju liksom gjorda för att alla ska kunna ta del av dom och kunna skriva ut dom och maila till andra... eller?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Böter, skadestånd, fängelse, inte så farligt va?aik_putte skrev:kan det vara så farligt då? dom är ju liksom gjorda för att alla ska kunna ta del av dom och kunna skriva ut dom och maila till andra... eller?
Sen när hamnar man i fängelse för att ha länkat till en karta på internet? Det var tamejfan det dummaste jag hört i hela mitt liv. Herregud.bruse skrev:Böter, skadestånd, fängelse, inte så farligt va?aik_putte skrev:kan det vara så farligt då? dom är ju liksom gjorda för att alla ska kunna ta del av dom och kunna skriva ut dom och maila till andra... eller?
Nu var det inte fråga om en länk till kartan, utan om en bearbetad variant som inte längre ligger på Lantmäteriets webbplats. På samma webbplats finns bra information kring vad man får och inte får göra med kartmaterialet. Är man det minsta osäker på vad som gäller bör man givetvis kolla upp denna innan man använder kartorna. I korthet står följande:Anonymous skrev:Sen när hamnar man i fängelse för att ha länkat till en karta på internet? Det var tamejfan det dummaste jag hört i hela mitt liv. Herregud.
Notera de av mig kursiverade delarna. Överträdelse mot detta innebär brott mot upphovsrättslagen. Om det sker med uppsåt eller av grov oaktsamhet kan man dömas till två års fängelse. Du har all rätt att tycka detta är det dummaste du hört, men så ser lagstiftningen ut. Mer troligt i just detta fall är att LMV i första läget tar kontakt med personen och informerar om upphovsrätten för att lösa situationen på ett för båda parter juste sätt. Om det inte löser situationen kan de ansöka om vitesföreläggande.Du får
Använda den geografiska informationen, inklusive att göra utdrag på papper, för ditt personliga bruk.
Du får inte
använda geografisk information, utan att du har ett särskilt avtal därom (se nedan)
- för att skapa nya produkter eller tjänster t.ex. genom att modifiera eller ställa samman informationen med annan information;
- för att sprida den till annan i sin helhet eller i delar, oavsett på vilket medium det sprids på.
Mer troligt i detta fall är nog att lmv skiter fullständigt i vad aik_putte lägger på sin hemsida. Om nu ingen härifrån "tjallar" förståss. Inte en chans att de går in här och lusläser varenda inlägg i jakt på folk som utnyttjar deras kartor på ett "olagligt vis". Jag skulle tippa på att om nu någon så att säga tjallar så skulle han nog bara få ett garv rätt i ansiktet. De där lagstiftningarna är till för att ingen ska utnyttja andras material för egen ekonomisk vinning och inget annat.Mr. Burns skrev:Mer troligt i just detta fall är att LMV i första läget tar kontakt med personen och informerar om upphovsrätten för att lösa situationen på ett för båda parter juste sätt. Om det inte löser situationen kan de ansöka om vitesföreläggande.Anonymous skrev:Sen när hamnar man i fängelse för att ha länkat till en karta på internet? Det var tamejfan det dummaste jag hört i hela mitt liv. Herregud.
Det här är ganska allvarliga grejer. Varken jag eller någon annan här vill aik_putte något illa genom att informera om detta, tvärtom.
Det är väl fullständigt självklart att Lantmäteriet först måste få kännedom om situationen innan man kan agera.Anonymous skrev:Mer troligt i detta fall är nog att lmv skiter fullständigt i vad aik_putte lägger på sin hemsida.
Även om jag inte delar denna något smala tolkning av lagtexten kan konstateras att den som inte betalar Lantmäteriet för kartorna gör ekonomisk vinning.Anonymous skrev:De där lagstiftningarna är till för att ingen ska utnyttja andras material för egen ekonomisk vinning och inget annat.
Anonymous skrev:[
Mer troligt i detta fall är nog att lmv skiter fullständigt i vad aik_putte lägger på sin hemsida. Om nu ingen härifrån "tjallar" förståss. Inte en chans att de går in här och lusläser varenda inlägg i jakt på folk som utnyttjar deras kartor på ett "olagligt vis". Jag skulle tippa på att om nu någon så att säga tjallar så skulle han nog bara få ett garv rätt i ansiktet. De där lagstiftningarna är till för att ingen ska utnyttja andras material för egen ekonomisk vinning och inget annat.
Avstängning är en sak, det jag reagerade på var att någon påstod att han kommer hamna i fängelse pga dessa kartor vilket är helt absurt.Jourmaster skrev:Anonymous skrev:[
Mer troligt i detta fall är nog att lmv skiter fullständigt i vad aik_putte lägger på sin hemsida. Om nu ingen härifrån "tjallar" förståss. Inte en chans att de går in här och lusläser varenda inlägg i jakt på folk som utnyttjar deras kartor på ett "olagligt vis". Jag skulle tippa på att om nu någon så att säga tjallar så skulle han nog bara få ett garv rätt i ansiktet. De där lagstiftningarna är till för att ingen ska utnyttja andras material för egen ekonomisk vinning och inget annat.
Din uppfattning får du gärna ha, men den är ointressant i detta sammanhang. Om någon deltagare på Forum bryter mot upphovsrätten (d.v.s. tar andras bilder, kartor och motsvarande utan tillstånd) kommer vederbörande att stängas av från Forum enligt ansvarige utgivaren.
Varningen är nu utfärdad till hjälp för den som eventuellt inte kände till förhållandena.
Jourmaster
Sen att det är exakt samma kartor som Lantmäteriets, är ju en annan sak.Lantmäteriet äger copyright på de bakgrundskartor som används i Sveriges Länskartor. Skärmdumpar från kartutsnitt får användas i exempelvis rapporter o dyl. En förutsättning är att den text som återfinns längst ner till vänster i resp. genererad kartbild (och som innehåller copyright-text) återges.
Det hela handlar nog om hur lik kopian är orginalet. Busslinjer är inte så heltäckande att de avspeglar ett helt gatu-/vägnät. Så min gissning är att det är ok. Men ritar du linjer på alla gator så blir situationen en annan. Det handlar nog om hur står del av bilden (kartan) man avbildar. Ett vägnäts struktur får nog anses vara en väsentlig del av en karta, medan några enstaka linjer inte är det. Men det känns som vi skulle behöva en expert på immaterialrätt härHE-E skrev:Hur tolkar man i detta fall. När jag var lite så kunde man ju rita av nån bild på t.ex. smörpapper. Idagens läge kan man med dator teknik ha "två papper på varandra" genom att du ser genom det övre. Sen ritar du till exempel olika busslinjer på det övre pappret och har kartan under, så att linjerna går enligt gatorna/vägarna. Slut resultatet sparar man sen som t.ex. röda linjer hitåt och ditåt på ett annars vitt papper. LMVs karta "kastar man bort" och laddar upp på sin sida sen bara det vita "pappret" med röda linjer ritade. Då har väl inte LMV copyright på det?
aik_putte skrev:efter att ha skickat iväg ett mail till Lantmäteriet och frågat om man får göra som jag gjort så fick jag svaret nej och därför kommer jag lägga ner sidan men den kanske kommer upp igen någon gång med bilder istället när jag skaffat digitalkamera.
Tack så mycket för den länken! Nu vet jag var jag ska rekognosera inför utflykter, tågfotografering och annat! Notera att man kan slå på visning av Miljöstörande verksamhet, och vips ser man var industrier och andra sevärda anläggningar finns.bruse skrev:aik_putte: på Länsstyrelsens hemsida finns det "fria" kartor, http://www.gis.lst.se/lanskartor Med vissa förbehåll, läs dom!
Jag har faktiskt läst 4 poäng immaterialrätt för några år sedan, men någon expert är jag definitivt inte. Spontant delar jag din slutsats. Rent krasst så krävs det ju dock att du ritar av ganska mycket av vägnät och detaljer för att det i praktiken ska gå att bevisa att du kopierat kartan, även om du då redan passerat gränsen för upphovsrättsbrott.kildor skrev:Det hela handlar nog om hur lik kopian är orginalet. Busslinjer är inte så heltäckande att de avspeglar ett helt gatu-/vägnät. Så min gissning är att det är ok. Men ritar du linjer på alla gator så blir situationen en annan. Det handlar nog om hur står del av bilden (kartan) man avbildar. Ett vägnäts struktur får nog anses vara en väsentlig del av en karta, medan några enstaka linjer inte är det. Men det känns som vi skulle behöva en expert på immaterialrätt här.