Gula A32or

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Johan Wahlstedt
Inlägg: 278
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
Ort: Solna

Gula A32or

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Bild
Inte helt gula kanske, men lite..

Vi fortsätter från Houten till NS andra "spårvagnslinje"..

Bild
..järnvägen Gouda - Alphen a/d rijn. I Nederländerna har man normalt högplattformar men på spår 9 i Gouda är plattformen sänkt till 350mm.

Bild
Mycket folk.. I lågtrafik körs tvåvagnståg i högtrafik trevagnståg samt "riktiga" tåg.

Bild
I Alphen har man byggt en låg träplatform på ett sidospår.

Bild
Vagnarna har ett fotsteg..

Bild
..som överbryggar avståndet i sidled mellan den smala spårvagnen och plattformen.

Bild
Anslutande tåg i Alphen.

Bild
Även de här vagnarna ägs av Den Haags spårväg, HTM och hyrs ut till statsjärnvägen, NS. De är liksom vagnarna i Houten försedda med en down choper från 1500v som järnvägen är elektrifierad med till spårvagnens 750v.
/Johan
Fenan
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 16 november 2004 19:15
Ort: Hallsberg

Inlägg av Fenan »

va skönt att se en annan färg än blå! :)
Fred

Inlägg av Fred »

Tjusiga bilder! Mycket trevligt att herr Wahlstedt trots den sena timmen orkar gläda oss med dessa små berättelser.

Önskar att digitalkameran varit uppfunnen (det kanske den var?!?) under det tidiga 90-talet när det gick att billigt åka runt och fotografera till exempel gamla TGOJ-motorvagnar ur alla tänkbara vinklar och på alla tänkbara banor....
Johan A

Inlägg av Johan A »

Har Stockholms vangar gått här förut eller har dom köpts på samma ställe ?
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

De här vagnarna har aldrig gått i Stockholm, inte heller har Stockholms A32:or gått här. När man skulle inleda försöket med duospårvagn i Nederländerna valde man en existerande modell med bara minimal modifiering för att hålla nere kostnaderna.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Tre vagnar X 480 kW! Det måste bli ganska mycket strömming som tas ut vid linjespänning 1500 V DC. På den översta bilden verkar det också framgå att man kör med dubbla trådar i kontaktledningen.

Mvh.

Björn Ehnberg
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gula A32or

Inlägg av M_M »

Johan Wahlstedt skrev:I Alphen har man byggt en låg träplatform på ett sidospår.
Bild
Anslutande tåg i Alphen.
det slår mig nu att på den där bilden så ser det ut som om det finns en stängd del av plattformen som är låg, varför har man inte öppnat den för spårvagnbruk så att man kan byta mellan spårvagn och tåg på samma plattform? Eftersom det är staket mellan spåren så är det säkert också planskiljd övergång, och då är det ju en del jobb och tar en del tid att byta jämfört med om det sker över plattform.
Johan Wahlstedt
Inlägg: 278
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
Ort: Solna

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Det är en plankorsning ganska exakt där jag står, och det som ser ut som en låg plattform är bara en kort förbindelse mellan plattform och övergång. Jag antar att staketet har kommit till för att hindra att folk genar till lågplattformen framför tåg på väg in på mittspåret. De båda högplatformsspåren används för genomgående tåg.
/Johan
Skriv svar