En typisk (?) dag i kollektivtrafiken - OBS, långt!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Jonas 031

Inlägg av Jonas 031 »

Jadu Ragnar, det du ovan nämner är skälet till att jag aldrig mer tänker betala för ett spårvagnskort. Det blir fötter/cykel/bil för min del. Jag förstår inte hur Västtrafik kan förvänta sig att jag ska betala dryga 500 kr för att åka med fallfärdiga fordon som aldrig verkar repareras eller snyggas upp. Vad händer i vagnhallarna på nätterna egentligen? Att vagnarna sällan håller tiden hjälper ju inte saken direkt. Jag hade gärna betalat ett par hundra extra i månaden om man fick resa med hela och rena fordon som faktiskt håller tiden, men f.n. är kollektivtrafiken inget alternativ för mig. Tyvärr.
Fenan

Inlägg av Fenan »

Ungdomar som är skräniga, fyllisar som vill ha någon att prata med för det egentligen är synd om dem och tiggarna med lappar får vi nog acceptera att de finns där. Människor är ju olika.

Däremot alla brister i olika vagnar och bussar åtgärdas väl vid regelbundna tillfällen gissar jag. Du råkade nog hamna på de som skulle komma in på avsyning eller fick alla måndagsexemplar som fanns. Touch luck! Bättre lycka nästa gång. ;)

Jag tycker överlag att "vi" ("vi" eftersom jag nyss flyttat till Närke) har en fin tunnelbana, kl-tt-r och städning funkar bra (jämfört med andra tunnelbanor). Överlag har jag inget att klaga på alls, nu när jag lärt mig vilka lidingötåg jag ska undvika sista vagnen på för att slippa byta i AGA. (19-tågen för er som inte listat ut det)
Erland

Inlägg av Erland »

Fenan skrev: Däremot alla brister i olika vagnar och bussar åtgärdas väl vid regelbundna tillfällen gissar jag. Du råkade nog hamna på de som skulle komma in på avsyning eller fick alla måndagsexemplar som fanns.
Jag gillar din positiva inställning, men skulle det vara så, så är det en skrämmande stor andel av framförallt bussflottan som skall in på översyn i morgon alternativt är tillverkade på en måndag. Dessvärre.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Fenan skrev:Ungdomar som är skräniga, fyllisar som vill ha någon att prata med för det egentligen är synd om dem och tiggarna med lappar får vi nog acceptera att de finns där. Människor är ju olika.
Folk blir inte tiggare "bara sådär"; det finns anledningar och de bör elimineras.

En anledning är social utslagning, men jag undrar om det verkligen är en så stor anledning, speciellt de som verkar ha tvättat sig de senaste månaderna, utan en stor anledning är nog att det är lättförtjänta svarta pengar. Kombinera socialbidrag med några timmars professionellt tiggeri per vecka = svart inkomst så har man det nog ganska bra ställt.

Och visst är det synd om utslagna alkisar, men är det inte bättre att folk som har utbildning och/eller talang att prata med dem just pratar med dem, istället för "vem som helst" som kanske inte alls är i situation att agera hobbypsykolog.

Med nya C20 så skulle det "bara" gå åt tre personer per tåg för att ha nån slags tågvärd ombord, om man ger dem någon slgs icke-vaktfunktion som officiellt är en huvudfunktion så blir nog inställningen hos allmänheten bättre, dessutom bör de inte ha någon "vaktstatus" varken i anställningstitel eller uttryckt i form av klädsel, det håller borta de som vill visa sig på styva linan genom att ta ett "makt-yrke".

Varför inte helt enkelt den klassiska konduktörfunktionen, som ibland gör allkontroll men ibland bara säljer biljetter till de som inte har periodkort, därmed kunde man kanske skippa de manuella spärrarna?

Fast då ska det här systemet köras i lågtrafik när det är relativt tomma vagnar som rullar, medan i högtrafik kör man dagens system som effektivare hanterar större mängder resande som dessutom troligtvis övervakar varandra mer än vid lågtrafik.

Finns det statistik på när vagnar vandaliseras, d.v.s. vandalisering som funktion av resenärer på vagnen typ?

Hur många jobbar i spärrar vid lågtrafik och hur många vagnar rullar då (räkna Cx motsvarande C20-vagnar för det är ju 'framtiden')?
Skriv svar