Stränga kontrollanter

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Johan A

Stränga kontrollanter

Inlägg av Johan A »

Hur sträng får en biljetkontrolant vara ? Får han ttill exempel hota med böter även till unga personer ?
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

En kontrollant har rätt att ta ut tilläggsavgift även för unga trafikanter, men han eller hon får väl inte vara hur sträng som helst...
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Byggare Bob skrev:En kontrollant har rätt att ta ut tilläggsavgift även för unga trafikanter, men han eller hon får väl inte vara hur sträng som helst...
Man får förståss inte vara hur sträng som helst, men det får den polispatrull vara som man kallar till nästa station/hållplats, om man inte får den fuskande att ta reson och du ska vara övertygad om att polisen kommer, sånt här har ofta ganska hög prioritet, då det även kan vara en hotfull situation för en tjänsteman.
Godtar den fuskande inte tilläggsavgiften eller vägrar/kan ej legetimera sig så blir det polissak och anmälan görs.
Vid en sådan anmälan, ställer trafikföretaget ersättningsanspråk, som motsvarar tilläggsavgiften + biljettpriset.

Mvh
//Leif D
Marcus A

Re: Stränga kontrollanter

Inlägg av Marcus A »

Johan A skrev:Hur sträng får en biljetkontrolant vara ? Får han ttill exempel hota med böter även till unga personer ?

Biljettkontrollanter får inte hota någon alls.
Om någon biljettkontrollant hotar någon så har han/hon verkligen fel jobb.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Marcus A skrev:
Johan A skrev:Hur sträng får en biljetkontrolant vara ? Får han ttill exempel hota med böter även till unga personer ?

Han hotar lagligt när han talar om böter. Eftersom han också kan skriva ut dom.
Bantekniker
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Marcus A skrev:

Nu var det väl knappast frågan om olaga hot, utan hot om böter. Att på platsen inte få en böteslapp, utan endast hot om en får nog anses som att komma billigt undan.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Och vid misstanke om att du uppger falsk identitet så får dom även hålla kvar dig på plats då det är fängelse på urkundsförfalskning.
Uppträder du dessutom hotfullt finns det ännu en anledning att hålla kvar dig.

Sedan får inte kontrollanten hote dig med stryk, att han/hon ska söka upp dig i ditt hem men "hota" med böter får han/hon göra o det är bara att redogöra för dig vad som gäller.
Här skall du som resenär stämpla ditt kort så fort du tagit dig ombord på vagnen, altså inte vänta halvägs till nästa hpl.
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Bobjörk skrev:
Marcus A skrev:

ah... vi har nog olika definition av ordet "hot" då. Om man förklarar att man måste betala böter om någon reser utan biljett så ser jag det definitivt inte som ett hot.

I synnerhet inte som böterna i fråga är helt frivilligt att få. Det är ju bara att välja om man vill köpa biljett innan man sätter sig på tåget alternativt betala böter.

Ett hot är för mig något otrevligt. Till exempel om biljettkontrollanten skulle säga något i stil med "betalar du inte så slår jag den här batongen i huvet på dej" så är det ett hot.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Marcus A skrev:
Bobjörk skrev:
Marcus A skrev:

ah... vi har nog olika definition av ordet "hot" då. Om man förklarar att man måste betala böter om någon reser utan biljett så ser jag det definitivt inte som ett hot.

I synnerhet inte som böterna i fråga är helt frivilligt att få. Det är ju bara att välja om man vill köpa biljett innan man sätter sig på tåget alternativt betala böter.

Ett hot är för mig något otrevligt. Till exempel om biljettkontrollanten skulle säga något i stil med "betalar du inte så slår jag den här batongen i huvet på dej" så är det ett hot.
Nu var det "hot om böter" som Johan skrev, så alla hypotetiska diskussioner om våldsamma biljettkontrollanter kan väl ske i annan tråd.
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Mr. Burns skrev:
Marcus A skrev:
Bobjörk skrev: Han hotar lagligt när han talar om böter. Eftersom han också kan skriva ut dom.

Nu var det "hot om böter" som Johan skrev, så alla hypotetiska diskussioner om våldsamma biljettkontrollanter kan väl ske i annan tråd.
Den här lilla diskussionen gäller nog hur man uppfattar ordet "hot". Jag uppfattar det uttrycket som något mycket otrevligt, i still med olaga hot.
Jag utgår från att det inte finns någon ärlig person som har giltig biljett som känner att biljettkontrollanten "hotar" en bara för att de vill se biljetten.

Att man får betala tilläggsavgift om man inte har giltig biljett är ju inte på något sätt ett hot, det är ju bara ett faktum som mycket klart framgår av resevillkoren.

De enda som säger att biljettkontrollanten "hotar" en måste väl vara sådana som ser det som självklart att kollektivtrafiken ska vara gratis och därför känner sig hotad varje gång han/hon blir påmind om att man faktiskt måste betala.

Och sådana har jag inte mycket till övers för.
Detta blir mitt sista inlägg i denna språkspaning.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Marcus A skrev:
Den här lilla diskussionen gäller nog hur man uppfattar ordet "hot". Jag uppfattar det uttrycket som något mycket otrevligt, i still med olaga hot.
Jag utgår från att det inte finns någon ärlig person som har giltig biljett som känner att biljettkontrollanten "hotar" en bara för att de vill se biljetten.
Men här skiljer du själv på rimliga och orimliga hot.

meningen
Hypotetisk biljetrkontrollant skrev: Om jag inte får se din biljett kommer jag att skriva ut en kontrollavgift
Är ett hot. Ett laga sådant.
Ett annat hot kan vara vad sista laget i division 6 knäckebröhult IK känner när de skall möta förstalaget filmjölktorps IF, ett hot om förlust.

Vidden av ordet hot är brett. Men hot är det, även om biljettkontrollanten faktiskt har rätt att utfärda det.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Jyoggi

Inlägg av Jyoggi »

Struve skrev:Och vid misstanke om att du uppger falsk identitet så får dom även hålla kvar dig på plats då det är fängelse på urkundsförfalskning.

Sedan får inte kontrollanten hote dig med stryk, att han/hon ska söka upp dig i ditt hem men "hota" med böter får han/hon göra o det är bara att redogöra för dig vad som gäller.
Här skall du som resenär stämpla ditt kort så fort du tagit dig ombord på vagnen, altså inte vänta halvägs till nästa hpl.
Nej... en kontrollant kan inte gripa någon (misstänker att det är det som du menar med att kvarhålla) på grund av misstanke. Om envar (där även biljettkontrollanterna ingår) får enbart gripa på bar gärning eller flyende fot där fängelse finns i straffskalan för brottet (RB 24:7).

Om någon nu skulle uppge ett personnummer som efter kontroll inte stämmer så är brottet "missbruk av urkund", och har fängelse i straffskalan.
Jyoggi

Inlägg av Jyoggi »

Ska tillägga att det inte handlar om böter utan om en kontrollavgift som regleras i det allmänna avtal man ingår när man befinner sig inom spärrarna eller stiger på en buss.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Jyoggi skrev:
Struve skrev:Och vid misstanke om att du uppger falsk identitet så får dom även hålla kvar dig på plats då det är fängelse på urkundsförfalskning.
Nej... en kontrollant kan inte gripa någon (misstänker att det är det som du menar med att kvarhålla) på grund av misstanke. Om envar (där även biljettkontrollanterna ingår) får enbart gripa på bar gärning eller flyende fot där fängelse finns i straffskalan för brottet (RB 24:7).
Följer resenäreen inte kontrollpersonalens direktiv har denne begnat transportmedel utan att göra rätt för sig och då gör den sig skyldig till bedrägligt beteende. Straffskalan för bedrägligt beteende sträcker sig från böter till fängelse i högst sex månader. För mig som amatörjurist förefaller det således finnas utrymme för envarsgripande om resenären inte hörsammar kontrollanternas uppmaningar.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Även som förare kan du avkräva passagera att visa upp giltigt färdbevis/biljett, även detta avhandlas i resevillkoren iallafall här i stan.

Detta görs oftast inte sålänge man sköter sig som resenär men jag använder det om personen vid en tillsägelse inte vill lyssna på och efterleva tillsägelsen eller uppträder på ett sådant sätt denne person stör alla andra ombord.
Vill inte personen vissa upp det så har jag helt plötsligt ännu mera att säga till om och kan då be personen lämna vagnen, vill personen inte göra detta har jag en möjlighet till o det är att tillkalla hjälp, det jag gör i det fallet är att tillkalla hjälp för att få personen avhyst på TRE olika orsaker mot enbart EN som det var från början.

Detta tål kanske också att tänkas på som passagerare att Vi förare har faktiskt makten och skyldigheten att ingripa vid fuskåkning om det är uppenbart.
Dessutom utnyttjar jag ibland möjligheten att göra det man kallar för ändhållplatskontroll av färdbevis, och man blir faktiskt ofta väldigt trevligt bemött i dessa fall, visst finns det dom som skall gapa otrevligheter då med men det brukar odtast sluta där också. Detta är dock något som kanske borde användas lite mera till mans av mina kollegor.

Nåja betala, visa upp era biljetter på anmodan av både kontrollanter och förare så ska Ni se att allt funkar bra.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Som kontrollant försöker man nog inte hota utan Informera och det är väl det saken handlar om.
Man hotar inte när man informerar att det kommer att kosta en kontrollavgift om man inte har en giltigt biljett.

För bovar är polisen ett hot i ett annat synsätt och polis ropar oftast att det är polis för att informera att man finns och inte för att hota(kanske inte den bästa jämförelsen :wink: ).
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jyoggi skrev:

Om någon nu skulle uppge ett personnummer som efter kontroll inte stämmer så är brottet "missbruk av urkund", och har fängelse i straffskalan.
Det Struve syftar på är Envarsgripande som en kontrollant får lov att göra och gör i de här fallen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Tack TonyM precis så var det menat :D
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Åkte på ElCajon linjen i San Diego och där hade dom en biljettkontroll. En kille hade ingen biljett och vid nästa station kom polisen ombord och satte handbojor på killen och tog honom till polisstationen där det hel diskuterades antar jag.

Så, om nån åker kollektivt i USA där P.O.P. gäller är det bäst att ha ett giltigt färdbevis. Men många , förstås, plankar även här. I New York såg man det dagligen när ungdomarna hoppade över spärren. När NYCTA använde poletter så hade väl ingen något färdbevis för poletten försvann vid spärren.mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Jyoggi

Inlägg av Jyoggi »

Mr. Burns skrev:
Jyoggi skrev:
Följer resenäreen inte kontrollpersonalens direktiv har denne begnat transportmedel utan att göra rätt för sig och då gör den sig skyldig till bedrägligt beteende. Straffskalan för bedrägligt beteende sträcker sig från böter till fängelse i högst sex månader. För mig som amatörjurist förefaller det således finnas utrymme för envarsgripande om resenären inte hörsammar kontrollanternas uppmaningar.
Nej... att inte visa upp sin biljett är definitt inte direkt syonoymt med att man har begagnat sig allmän transport. Men beteendet är synnerligen misstänkt att denne har något fuffens i bagaget. Som bekant gäller envarsgrip endast vid "på bar gärning eller flyende fot". De enda som kan agera på misstanke har farbror blå (och skyddsvakter vid vissa tillfällen).

Att bryta mot de allmänna villkoren är inget brott. Det är ett brott mot ett civilrättsligt avtal. Fängelse finns inte i straffskalan - dvs det är inte gripbart för envar.
Skriv svar