Akribius skrev:Bruse- vad betyder sän? Skriv mig i engelska.
Tjeckiska språk år svårt också.
Till exempel:
Jag är tjugo sex år gammal-Je mi dvacet Å¡est let.
Jag jobbar som spårvagnförare-Pracuji jako řidič tramvaje.
God natt.
Bruse syftar på ett fenomen inom de nordiska språken som kallas för särskrivning. Något som blivit vanligare allt eftersom människor blivit vana vid att använda Microsoft Words stavningskontroll som inte klarade sammansatta ord i nämnvärd utsträckning tidigare.
Ett sammansatt ord är ett ord bestående av flera ord, ibland med ett binde-s mellan orden. (Exempelvis Stavningskontroll vilket är sammansatt av orden stavning och kontroll med binde-s, andra exempel i texten ovan är särskrivning, sammansatt, nämnvärd, spårvagnsförare, tjugosex)
När man särskriver i en text kan man få vissa problem med vilken betydelse en mening får, en klassiker är när en restaurangidkare vill poängtera att det är rökning förbjuden vid ett bord och då sätter upp skylten "Rök fritt" (Vilket betyder rök så mycket du vill) medan han borde skrivit "Rökfritt" vilket betyder "Rökning förbjuden"
Akribius, jag är imponerad av de färdigheter i vårt språk som du visat hittils. Se inte ovanstående som något som försvårar - det är inte ens alla svenskar som klarar av det här på ett bra sätt
Sedan undrar jag vad du säger om jag hotar dig med T7B5
//Tony
Med reservation för tyckfel.