leifd skrev:Med tanke på den ganska höga beläggningen i tågen redan nu och förväntade ökningar framöver, känns det som om det vore idé att snart börja "lobba" för antingen större tågsätt och/eller tätare turer.
Då främst lördagar och söndagar, då det redan nu kan vara rejält fullt i tågen.
Under 20 min-tid på vardager är det inte så stort problem, möjligen under "rusningstid" - 6.30-8.30 resp. 15-18.
//Leif D
Jag håller med om att det ibland är ganska fullt på tågen. Jag är den förste som skulle välkomna tätare turer, men mer än tre tåg i timmen är nog knappast möjligt med tanke på den andra trafik som också går på banan. Det återstår då att komplettera de tågsätt som idag går som enkelvagnar med ytterligare en vagn för att på så sätt fördubbla kapaciteten. Detta lär dock inte heller vara ordnat i en handvändning eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med kompatibla vagnar att uppbringa. Och det går ju inte att köra multipel med vagnar som inte passar ihop.
Så det går alltså inte att köra tätare turer i rusningen på vardagar. Den enda kvarvarande lösningen blir att köra alla turer multipelt under den värsta tiden. Detta kräver (minst) sju nya tågsätt, troligen närmare tio.
I samband med att stationen i Kimstad öppnas och trafiken förlängs till Motala lär det ändå inte gå att komma ifrån behovet av att köpa in nya vagnar. I samband med att de vagnar som behövs för trafiken till Motala köps in är det förstås lämpligt att också köpa in ytterligare så många vagnar som behövs för att kunna upprätthålla multipelkörningen.
På kvällar och helger, då? Nu går tågen en gång i timmen, och jag medger att det är i glesaste laget. Nu har jag dock lite olika argument. På helgerna är det för glest därför att det är väldigt mycket folk som åker. På kvällarna är det för glest därför att det går så lång tid mellan tågen.
I båda fallen är lösningen förstås att köra fler tåg. Halvtimmestrafik kan ju verka vettigt, men Ötraf har tidigare förkastat den lösningen ungefär med denna motivering:
Vi tror att det är olämpligt att kombinera tjugominuterstrafiken i rusningen med halvtimmestrafik under andra tider. En sådant upplägg skulle ju medföra att minuttalen blir olika beroende på om just den timmen trafikeras med två eller tre tåg. En lösning är förstås att förtäta rusningstrafiken till kvartstrafik. Då passar det ju bra med halvtimmestrafik under andra tider. Kvartstrafiken kan också kombineras med entimmestrafik under glest trafikerade perioder.
Den styva tidtabellen är ett mantra. (Fast märkligt nog bara när det gäller tåg; på bussidan finns uppenbarligen inga som helst hämningar mot att bryta mot styvhetsprincipen.) Man kan också undra vad Ötraf egentligen tycker om de egna resenärernas intellektuella kapacitet. Nog borde väl vuxna människor klara av att hålla reda på vad klockan är? Redan nu räknar ju Ötraf med att folk klarar av att hålla reda på veckodag.
Mina förslag blir alltså:
1) Gå upp till multipelkörning av till att börja med fler turer (så småningom alla turer) i rusningstrafiken.
2) Inför halvtimmestrafik i princip all övrig tid.
Om det visar sig att halvtimmestrafiken kräver lika många fordon som tjugominuterstrafiken kan man förstås lika gärna köra var tjugonde minut.
Dessa förslag har dock inte framförts till befattningshavare. Som bekant har ju turbulensen kring tågtrafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan (söder om Linköping) krävt brandkårsutryckningar och därmed också de mesta av resurserna.
Min uppfattning är att pendeltågen klarar sig själva. De behöver man inte lobba särskilt mycket för (utom för nya stationer; Kimstad satt ju långt inne, men nu verkar Åby och Kolmården faktiskt inom räckhåll). Desto viktigare är det att lägga krutet på den trafik som inte är Östsams gullebarn.