Duo-spårvagn till Krokek?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Inlägg av Gäst »

Reimersholme71 skrev:
leifd skrev:Förresten, snacket om smalspår...
891 är ju inte så hemskt långt från 900, en spårvidd som det lär finnas på ett antal spårvägssystem och småjärnvägar ute i Europa, väl? :wink: Om man nu skall köpa begagnade vagnar , eller hitta en spårvidd där det finns materiel i produktion kanske det vore något? Och eftersom man troligen skulle kunna köra gamla grejer från smalspårstiden som turisttåg vore det ju lysande! :lol: :D

M
Har fantiserat om pendeltrafik på smalspåret mellan Vadstena och Fågelsta, med bra anslutning till nya pendeln Mjölby-Motala givetvis! 8)
Clas

Inlägg av Clas »

Lyckades pinsamt nog misslyckas med mitt första inlägg här, trodde jag var inloggad… Det är jag som skrivit "gäst"-inlägget ovan… :shock:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Clas skrev:Har fantiserat om pendeltrafik på smalspåret mellan Vadstena och Fågelsta, med bra anslutning till nya pendeln Mjölby-Motala givetvis! 8)
Den sträckan avelektrifierades ju på 1950-talet. Den var väl 1,5 kV eller något sånt?

Folket i WFJ brukar också fantisera om att återuppta regulär persontrafik. När dubbelspåret byggs lär WFJ få en ny tjusig bangård i Fågelsta, och Östgötatrafiken lär öppna en pendel Mjölby - Motala, så varför inte?

Martin
Byt politik - inte klimat!
Niklas Karlsson

Pendeltåg Motala-Mjölby (med station i Fågelsta)

Inlägg av Niklas Karlsson »

Reimersholme71 skrev:
Clas skrev:Har fantiserat om pendeltrafik på smalspåret mellan Vadstena och Fågelsta, med bra anslutning till nya pendeln Mjölby-Motala givetvis! 8)
Den sträckan avelektrifierades ju på 1950-talet. Den var väl 1,5 kV eller något sånt?

Folket i WFJ brukar också fantisera om att återuppta regulär persontrafik. När dubbelspåret byggs lär WFJ få en ny tjusig bangård i Fågelsta, och Östgötatrafiken lär öppna en pendel Mjölby - Motala, så varför inte?

Martin
Tanken på en pendeltågsstation i Fågelsta med matning till Vadstena har faktiskt begrundats seriöst på Ötraf (om jag fått rätt information). Det påstås i alla fall att man funderat på att mata med spårtrafik. Den möjligheten (eller ska vi säga omöjligheten) har dock förkastats av minst två anledningar: (1) banan mellan Fågelsta och Vadstena är smalspårig och kräver därför att nya fordon inskaffas av Ötraf (vilket kostar en massa pengar), och (2) det är en ganska kort sträcka.

Det man fastnade för var därför bussmatning. Emellertid visade det sig - vid närmare eftertanke - att resenärerna lika gärna kunde byta i Skänninge (där det absolut ska bli en station) eller Motala. Det blir ju ändå ett byte. Man slipper då en andra station mellan Motala och Mjölby och kan därför reducera restiderna mellan städerna med en två-tre minuter.

Vad jag förstått ska dubbelspåret Mjölby-Motala vara klart inom något år. Pendeltågstrafiken ska komma igång framåt en 2008, vill jag minnas. Ötraf har tänkt sig följande uppläggning på trafiken:

Norrköping-Kimstad-Linghem-Linköping-Vikingstad-Mantorp-Mjölby-Skänninge-Motala och omvänt: var 20:e minut dagtid vardagar, en gång i timmen annars

(Jönköping)-Nässjö-Tranås-Boxholm-Mjölby-Linköping-Norrköping: var 60:e minut.

Vi får väl se hur mycket av det här som verkligen realiseras.

Det blir alltså tre nya pendeltågsstationer: Kimstad (2006), Skänninge (ca 2008) och Motala (ca 2008).
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Pendeltåg Motala-Mjölby (med station i Fågelsta)

Inlägg av leifd »

Niklas Karlsson skrev:
Vad jag förstått ska dubbelspåret Mjölby-Motala vara klart inom något år. Pendeltågstrafiken ska komma igång framåt en 2008, vill jag minnas. Ötraf har tänkt sig följande uppläggning på trafiken:

Norrköping-Kimstad-Linghem-Linköping-Vikingstad-Mantorp-Mjölby-Skänninge-Motala och omvänt: var 20:e minut dagtid vardagar, en gång i timmen annars

Vi får väl se hur mycket av det här som verkligen realiseras.

Det blir alltså tre nya pendeltågsstationer: Kimstad (2006), Skänninge (ca 2008) och Motala (ca 2008).
Med tanke på den ganska höga beläggningen i tågen redan nu och förväntade ökningar framöver, känns det som om det vore idé att snart börja "lobba" för antingen större tågsätt och/eller tätare turer.
Då främst lördagar och söndagar, då det redan nu kan vara rejält fullt i tågen.
Under 20 min-tid på vardager är det inte så stort problem, möjligen under "rusningstid" - 6.30-8.30 resp. 15-18.

//Leif D
Niklas Karlsson

leifd skrev:Med tanke på den ganska höga beläggningen i tågen redan nu och förväntade ökningar framöver, känns det som om det vore idé att snart börja "lobba" för antingen större tågsätt och/eller tätare turer.
Då främst lördagar och söndagar, då det redan nu kan vara rejält fullt i tågen.
Under 20 min-tid på vardager är det inte så stort problem, möjligen under "rusningstid" - 6.30-8.30 resp. 15-18.

//Leif D
Jag håller med om att det ibland är ganska fullt på tågen. Jag är den förste som skulle välkomna tätare turer, men mer än tre tåg i timmen är nog knappast möjligt med tanke på den andra trafik som också går på banan. Det återstår då att komplettera de tågsätt som idag går som enkelvagnar med ytterligare en vagn för att på så sätt fördubbla kapaciteten. Detta lär dock inte heller vara ordnat i en handvändning eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med kompatibla vagnar att uppbringa. Och det går ju inte att köra multipel med vagnar som inte passar ihop.

Så det går alltså inte att köra tätare turer i rusningen på vardagar. Den enda kvarvarande lösningen blir att köra alla turer multipelt under den värsta tiden. Detta kräver (minst) sju nya tågsätt, troligen närmare tio.

I samband med att stationen i Kimstad öppnas och trafiken förlängs till Motala lär det ändå inte gå att komma ifrån behovet av att köpa in nya vagnar. I samband med att de vagnar som behövs för trafiken till Motala köps in är det förstås lämpligt att också köpa in ytterligare så många vagnar som behövs för att kunna upprätthålla multipelkörningen.

På kvällar och helger, då? Nu går tågen en gång i timmen, och jag medger att det är i glesaste laget. Nu har jag dock lite olika argument. På helgerna är det för glest därför att det är väldigt mycket folk som åker. På kvällarna är det för glest därför att det går så lång tid mellan tågen.

I båda fallen är lösningen förstås att köra fler tåg. Halvtimmestrafik kan ju verka vettigt, men Ötraf har tidigare förkastat den lösningen ungefär med denna motivering:
Vi tror att det är olämpligt att kombinera tjugominuterstrafiken i rusningen med halvtimmestrafik under andra tider. En sådant upplägg skulle ju medföra att minuttalen blir olika beroende på om just den timmen trafikeras med två eller tre tåg. En lösning är förstås att förtäta rusningstrafiken till kvartstrafik. Då passar det ju bra med halvtimmestrafik under andra tider. Kvartstrafiken kan också kombineras med entimmestrafik under glest trafikerade perioder.
Den styva tidtabellen är ett mantra. (Fast märkligt nog bara när det gäller tåg; på bussidan finns uppenbarligen inga som helst hämningar mot att bryta mot styvhetsprincipen.) Man kan också undra vad Ötraf egentligen tycker om de egna resenärernas intellektuella kapacitet. Nog borde väl vuxna människor klara av att hålla reda på vad klockan är? Redan nu räknar ju Ötraf med att folk klarar av att hålla reda på veckodag.

Mina förslag blir alltså:

1) Gå upp till multipelkörning av till att börja med fler turer (så småningom alla turer) i rusningstrafiken.
2) Inför halvtimmestrafik i princip all övrig tid.

Om det visar sig att halvtimmestrafiken kräver lika många fordon som tjugominuterstrafiken kan man förstås lika gärna köra var tjugonde minut.

Dessa förslag har dock inte framförts till befattningshavare. Som bekant har ju turbulensen kring tågtrafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan (söder om Linköping) krävt brandkårsutryckningar och därmed också de mesta av resurserna.

Min uppfattning är att pendeltågen klarar sig själva. De behöver man inte lobba särskilt mycket för (utom för nya stationer; Kimstad satt ju långt inne, men nu verkar Åby och Kolmården faktiskt inom räckhåll). Desto viktigare är det att lägga krutet på den trafik som inte är Östsams gullebarn.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Niklas Karlsson skrev:Ötraf har tänkt sig följande uppläggning på trafiken:

Nyfiken fråga: Hur snabbt byter man riktning i Mjölby om tåget skall gå vidare till Motala?

Uppgiven fråga: Någon som förstår sig på byråkrater och politiker lite bättre än jag får förklara varför "Fjärde Storstadsregionen", vars centralorter är Norrköpig och Linköping, kan stäcka sig ända ner till Nässjö eller Jönköping, men åt andra hållet tar slut redan på Norrköpings Central - trots att det finns minst två stationer till att trafikera inom Norrköpigns kommune, och två-tre stora kommuner (Katrineholm och Nyköping-Oxelösund) i södra Södermanland som tillhör samma region! :roll: :?:

Trafiken borde alltså inte vända mitt inne i "Fjärde Storstadsregionens centrala delar, utan fortsätta sålunda:

- Norrköping C - Åby - Krokek - Ålberga - Jönåker - Enstaberga - Nyköping C/S - Oxelösund

och

- Norrköping C - Åby - Simonstorp - Strångsjö - Katrineholm ( -Flen eller kanske - Vingåker - Pålsboda)

Att jag tycker att även små orter kan få pendelstation beror på att jag tror att det bor folk "i skogen" runt dessa orter som skulle bli glada att slippa pendla med bil utan bli avsläppta vid stationen av någon man eller fru och sedan susa mot målet i 200 knyck. :) Dessutom lär ju samhällena bli mer populära och växa till om det finns tågförbindelse. Längs Nyköpingsbanan finns det ju inga snabbtåg att ta hänsyn till, så då kan man väl stanna lite tätare? :wink:

Att Oxelösund får persontåg i mitt förslag beror på att det är samma tunga industribas i ekonomin där som i Norrköping, så arbetsmarknaderna i de två orterna bör integreras genom snabba kommunikationer.

Martin
Tom Lönnevik

Angående styva tidtabeller

Inlägg av Tom Lönnevik »

Man kan också undra vad Ötraf egentligen tycker om de egna resenärernas intellektuella kapacitet. Nog borde väl vuxna människor klara av att hålla reda på vad klockan är?
Jag tror Ötraf är inne på rätt linje här faktiskt. Den logiska tidtabellen är nog en av de viktigaste framgångsfaktorerna för pendeln. Själv pendlar jag mellan Norrköping och Linköping. Jag jobbar oregelbundet, men det enda jag behöver lägga på minnet är när 20-minuterstrafiken slutar och när sista tåget går.

Ett dåligt exempel är spårvagnarna i Norrköping, där minuttalen dagtid inte matchar minuttalen på kvällar och helger t.ex. Jag har spårvagnarna utanför fönstret, men ändå blir det aldrig av att jag "pluggar in" när de olika övergångsfaserna sker och vilka minuttal de går (och om inte jag gör det, vem gör det då?). Resultatet blir att jag känner på mig ungefär när vagnen ska gå, men att jag stressar till hållplatsen ifall jag minns fel. Ofta ser jag bara baklyktorna =( Om jag ska passa en tågavgång kollar jag gärna en extra gång i tidtabellen. Tror sådant som styva tidtabeller har mycket större psykologisk betydelse än man kan tro.

Om vi återgår till tätare turer med pendeln: personligen skulle jag hellre se avgångar nattetid än tätare avgångar kvällar/helger! Har hört så många säga samma sak, men har det överhuvudtaget diskutetats av beslutsfattarna?
Niklas Karlsson

Reimersholme71 skrev:Uppgiven fråga: Någon som förstår sig på byråkrater och politiker lite bättre än jag får förklara varför "Fjärde Storstadsregionen", vars centralorter är Norrköpig och Linköping, kan stäcka sig ända ner till Nässjö eller Jönköping, men åt andra hållet tar slut redan på Norrköpings Central - trots att det finns minst två stationer till att trafikera inom Norrköpigns kommune, och två-tre stora kommuner (Katrineholm och Nyköping-Oxelösund) i södra Södermanland som tillhör samma region! :roll: :?:
Kan man annat än hålla med föregående talare?

Förläng pendeltågen till Katrineholm och Nyköping. Det exakta upplägget kan man ju alltid fundera ut när man väl slagit fast principen.
Niklas Karlsson

Re: Angående styva tidtabeller

Tom Lönnevik skrev:Jag tror Ötraf är inne på rätt linje här faktiskt. Den logiska tidtabellen är nog en av de viktigaste framgångsfaktorerna för pendeln. Själv pendlar jag mellan Norrköping och Linköping. Jag jobbar oregelbundet, men det enda jag behöver lägga på minnet är när 20-minuterstrafiken slutar och när sista tåget går.

Ett dåligt exempel är spårvagnarna i Norrköping, där minuttalen dagtid inte matchar minuttalen på kvällar och helger t.ex. Jag har spårvagnarna utanför fönstret, men ändå blir det aldrig av att jag "pluggar in" när de olika övergångsfaserna sker och vilka minuttal de går (och om inte jag gör det, vem gör det då?). Resultatet blir att jag känner på mig ungefär när vagnen ska gå, men att jag stressar till hållplatsen ifall jag minns fel. Ofta ser jag bara baklyktorna =( Om jag ska passa en tågavgång kollar jag gärna en extra gång i tidtabellen. Tror sådant som styva tidtabeller har mycket större psykologisk betydelse än man kan tro.
Visst finns det en poäng med styva tidtabeller. Inte minst blir ju trafiken väldigt lätt att planera för den som kör. Fast det jag menade var ju inte att ifrågasätta den styva tidtabellen. Mitt resonemang gick ut på att köra tjugominuterstrafik fram till sju, därefter halvtimmestrafik fram till kanske tolv. På helgerna kör man halvtimmestrafik fram till sju.

Är det verkligen så avskräckande besvärligt att (1) hålla reda på om det är vardag eller lördag eller söndag, och (2) memorera fyra minutslag, t.ex. 00 alltid, 20 och 40 under vardagar fram till 19 eller 30 övrig tid?

Det jag menar är att det knappast kan vara ett tillräckligt skäl att som enda argument andra att den styva tidtabellen spricker om man skulle vilja köra tåg i halvtimmestrafik på helgerna. I det fallet tycker jag nog att de tätare turerna gott och väl väger upp det marginella extra besvär som det innebär att hålla reda på olika minutslag.
Tom Lönnevik skrev:Om vi återgår till tätare turer med pendeln: personligen skulle jag hellre se avgångar nattetid än tätare avgångar kvällar/helger! Har hört så många säga samma sak, men har det överhuvudtaget diskutetats av beslutsfattarna?
Jo, det är väl också en möjlighet. Fast eftersom fler reser under den tidiga kvällen (fram till ca 22) kommer ju fler att dra nytta av tätare turer under den tiden. Senare turer än dagens kommer ju färre tillgodo. Men de kan ju för den skull vara motiverade ändå.
Gäst

Inlägg av Gäst »

En viktig sak är att ha en del sena avgångar från Station X så att många som har varit i X, kanske på en föreställning, hellre tar tåget om det är en sen avgång. Många är ju rädda att bli "akterseglade" så dom tar bilen för att vara säkra att komma hem utan behovet av hotelrum.

mvh Dennis

ps
(Där jag bor i skogen nordväst om New York City så har Metro North börjat med en avgång från Hoboken mot Port Jervis fem minuter före midnatt, så nu behöver jag inte ta bilen ända in till NY och det känns skönt.) ds
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Anonymous skrev:En viktig sak är att ha en del sena avgångar från Station X så att många som har varit i X, kanske på en föreställning, hellre tar tåget om det är en sen avgång. Många är ju rädda att bli "akterseglade" så dom tar bilen för att vara säkra att komma hem utan behovet av hotelrum.

mvh Dennis
Jag håller med. Det är skillad i t.ex. göteborg, där man oftast missar sista nattvagnen om man är kvar på puben till stängningsdags, där kan man ta taxi utan att bli ruinerad, men jag skulle inte vilja åka taxi från norrköping till mjölby.

Å andra sidan kan tidiga morgontåg vara en bra idé.

Som örebroare har jag retat mig ett antal gånger på att på vardagar går det tåg från stockholm C mot örebrohållet som skulle passa perfekt efter en helfestarkväll, men på helger går första morgontåget 07:37 eller nåt sånt, drygt två och en halv timma efter krogarna stänger och lägg på två timmar restid till örebro blir lite väl jobbigt...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:Nyfiken fråga: Hur snabbt byter man riktning i Mjölby om tåget skall gå vidare till Motala?
Kanske skulle anlägga ett triangelspår :) :)
Reimersholme71 skrev:Uppgiven fråga: Någon som förstår sig på byråkrater och politiker lite bättre än jag får förklara varför "Fjärde Storstadsregionen", vars centralorter är Norrköpig och Linköping, kan stäcka sig ända ner till Nässjö eller Jönköping, men åt andra hållet tar slut redan på Norrköpings Central - trots att det finns minst två stationer till att trafikera inom Norrköpigns kommune, och två-tre stora kommuner (Katrineholm och Nyköping-Oxelösund) i södra Södermanland som tillhör samma region! :roll: :?:
Körde inte det där fast på att sörmland & co har låst sig genom avtal att bara köra tåg inom tim-trafik? Synd.

Annars skulle jag gärna se ett pendeltåg som går från t.ex. uppsala eller liknande, via sthlm c, nyköping, norrköping, mjölby, jönköping och fram till göteborg c. Alltså ett enda tåg som går hela den långa sträckan, men är tänkt som pendeltåg. Det måste ju vara effektivare att avverka så mycket som möjligt "i ett svep". Nackdelen är ju att man får ha ställtider här och var längs resan eller sämre tidtabell för att inte förseningar ska få stora effekter.
En stor fördel är dock att man skulle kunna kriga med bussföretagen om budget-långresor, ett sånt tåg skulle inte behöva vara dyrare än swebus express. Om de går relativt ofta, 20 min dagtid, så kan de som måste gå på toaletten få gå av på någon station och kliva på nästa tåg i värsta fall.
Användarens profilbild
M_M

Re: Angående styva tidtabeller

Inlägg av M_M »

Niklas Karlsson skrev:Visst finns det en poäng med styva tidtabeller. Inte minst blir ju trafiken väldigt lätt att planera för den som kör. Fast det jag menade var ju inte att ifrågasätta den styva tidtabellen. Mitt resonemang gick ut på att köra tjugominuterstrafik fram till sju, därefter halvtimmestrafik fram till kanske tolv. På helgerna kör man halvtimmestrafik fram till sju.

Är det verkligen så avskräckande besvärligt att (1) hålla reda på om det är vardag eller lördag eller söndag, och (2) memorera fyra minutslag, t.ex. 00 alltid, 20 och 40 under vardagar fram till 19 eller 30 övrig tid?

Det jag menar är att det knappast kan vara ett tillräckligt skäl att som enda argument andra att den styva tidtabellen spricker om man skulle vilja köra tåg i halvtimmestrafik på helgerna. I det fallet tycker jag nog att de tätare turerna gott och väl väger upp det marginella extra besvär som det innebär att hålla reda på olika minutslag.
OM det är ett starkt nog skäl så får man väl köra 20-40-20-40-trafik i "mellannivåtrafik", då får man samma minuttal i alla varianter, men det är nog ändå ett sämre alternativ.
Niklas Karlsson skrev:
Tom Lönnevik skrev:Om vi återgår till tätare turer med pendeln: personligen skulle jag hellre se avgångar nattetid än tätare avgångar kvällar/helger! Har hört så många säga samma sak, men har det överhuvudtaget diskutetats av beslutsfattarna?
Jo, det är väl också en möjlighet. Fast eftersom fler reser under den tidiga kvällen (fram till ca 22) kommer ju fler att dra nytta av tätare turer under den tiden. Senare turer än dagens kommer ju färre tillgodo. Men de kan ju för den skull vara motiverade ändå.
är det inte också så att folk reser mer sällan sent för att det går för få tåg? Går det bra att ta en krogrunda och sen ta tåget hem?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Reimersholme71 skrev:Nyfiken fråga: Hur snabbt byter man riktning i Mjölby om tåget skall gå vidare till Motala?
Mats skrev:Kanske skulle anlägga ett triangelspår :) :)
Jo, det skall nog göras också, har jag för mig. Men det triangelspåret hamnar ju ändå "uppströms" stationsområdet i Mjölby. För persontåg kommer riktningsbyte ändå krävas. Så, hur fort gör man sånt på gamla Södertälje Södra, exempelvis?

M
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

Reimersholme71 skrev: För persontåg kommer riktningsbyte ändå krävas.
Ja - förutsatt att tågen ska angöra Mjölby, det är kanske inte säkert att det behövs.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Martin Bernandersson skrev:
Ja - förutsatt att tågen ska angöra Mjölby, det är kanske inte säkert att det behövs.
Och varför då?
Skall folk från (Örebro-Hallsberg-)Motala-Skänninge behöva åka till Linköping för att komma vidare med tåg söderut?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Per Lind skrev:
Och varför då?
Skall folk från (Örebro-Hallsberg-)Motala-Skänninge behöva åka till Linköping för att komma vidare med tåg söderut?
-Per
Man kan ju tänka sig den revolutionerande tanken att flytta stationen så att den hamnar mitt i en tänkt triangel, med plattformar vid spåren på triangelns alla sidor, eller för den delen kan man ju flytta den så att den ligger öster om triangeln, eftersom det inte talats om pendeltåg som inte går till/från öster.

Eller, enklaste men kanske omöjligt om man tittar på staden, är att bygga triangelspår som i frövi, där har man en plattform som nås av tåg i alla riktningar hos triangeln eftersom två sidor av trigangeln är så att säga "trubbiga" istället för spetsiga Man kan säga att det ser ut ungefär som om man har ett spår som slutar i en vändslinga, och mitt på vändslingan drar man ut den med en bit rakspår, och ansluter en linje på andra ledden på det spåret. I mjölbyfallet så skulle man alltså ha en loop ansluten söder om nuvarande plattform och göra ungefär en u-sväng och antingen svänga av västerut och ansluta på motalaspåret eller österut och ansluta på linköpingspåret. Då kan antingen tåg till/från motala ansltua från båda hållen på stationen, eller tåg till/från linköping ansluta åt båda hållen, vilket i praktinen innebär ungefär samma resultat.

Det stora kruxet är dock hur/om man kan dra spår för en sådan loop.

Av kartan att döma http://kartor.eniro.se/query?what=map&m ... =&as=t&ax= så går det redan ett avkapat spår som verkar ha spårreservat till väderstad (?), det spåret skulle man kunna ansluta ett nytt spår strax väster om väg 32 och eventuellt väster om den lokalväg som går strax väster om väg32, för att ansluta på spåret mot motala. Vad jag kan se på kartan så är det mest åkermark och liknande där, vilket är betydligt enklare att anlägga spår på än att riva i komplicerad stadsmiljö.
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

Per Lind skrev:
Och varför då?
-Per
Mja, Örebro-Mjölby-tågen kan ju fortsätta gå, men Östgötapendlarna till Motala behöver nödvändigtvis inte angöra Mjölby. Exempelvis kan vid utökning till kvartstrafik kan tågen gå:

:00 Norrköping-Motala
:15 Norrköping-Mjölby
:30 Norrköping-Motala
:45 Norrköping-Tranås

Jag tror att de minuter som sparas på att inte angöra Mjölby ökar pendeltågens attraktionskraft för Skänninge-Motalaborna. Jämfört med idag skulle förbindelserna förbättras för alla utom Mjölbyborna, som skulle få 30- istället för 20-minuterstrafik.

Jag har här inte diskuterat en utbyggnad norrut, jag tycker dock att en sådan borde komma till stånd.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Mats skrev:Eller, enklaste men kanske omöjligt om man tittar på staden, är att bygga triangelspår som i frövi, där har man en plattform som nås av tåg i alla riktningar hos triangeln eftersom två sidor av trigangeln är så att säga "trubbiga" istället för spetsiga
Oj vad jag svamlade där. Triangeln ligger öster om stationens plattform, det som ansluter väster om plattformen är diverse industrispår. Sorry. :wink:

Men förslaget på triangel runt mjölby jag kom med håller jag fast vid i alla fall, det bygger på hur jag trodde det såg ut i frövi :)
Skriv svar