Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Igår antog kommunstyrelsen i Norrköping en plan för att investera i kollektivtrafiken. Det rör sig om cirka 300 miljoner under en femårsperiod.
* Under nästa år utreds spårvägen till Navestad "in i minsta detalj" så att man under 2004 (kanske den 10 mars?) kan sätta spaden i marken för den nya utbyggnaden.
* Under 2003 kommer också ett KomFram-liknande system att installeras för befintliga spårvagnslinjer och busslinjer. Absolut signalprioritering och fler egna körfält ska bli resultatet.
* Spårvagnshallen kommer att moderniseras för 35 miljoner under nästa år.
* Under 2004 kommer man att bygga om Söder tull för att anpassa den till spårvägen mot Navestad.
* Under femårsperioden kommer man att gå över till biogasdrift för samtliga tätortsbussar (och säkerligen ett flertal förortsbussar).
* Under 2005 är det meningen att fem helt nya låggolvsvagnar ska levereras.
* Under 2006 ska spårvägen till Navestad invigas.
* Dessutom talas det allmänt om att en pendeltågsstation i Kimstad kan förverkligas till 2006.
Både NT och Folkbladet skriver om detta. Läs mer på http://www.folkbladet.se/OutPut.asp?Art ... eStateID=2 (Folkbladet) och http://www.nt.se/OutPut.asp?ArticleID=1 ... eStateID=2 (NT).
* Under nästa år utreds spårvägen till Navestad "in i minsta detalj" så att man under 2004 (kanske den 10 mars?) kan sätta spaden i marken för den nya utbyggnaden.
* Under 2003 kommer också ett KomFram-liknande system att installeras för befintliga spårvagnslinjer och busslinjer. Absolut signalprioritering och fler egna körfält ska bli resultatet.
* Spårvagnshallen kommer att moderniseras för 35 miljoner under nästa år.
* Under 2004 kommer man att bygga om Söder tull för att anpassa den till spårvägen mot Navestad.
* Under femårsperioden kommer man att gå över till biogasdrift för samtliga tätortsbussar (och säkerligen ett flertal förortsbussar).
* Under 2005 är det meningen att fem helt nya låggolvsvagnar ska levereras.
* Under 2006 ska spårvägen till Navestad invigas.
* Dessutom talas det allmänt om att en pendeltågsstation i Kimstad kan förverkligas till 2006.
Både NT och Folkbladet skriver om detta. Läs mer på http://www.folkbladet.se/OutPut.asp?Art ... eStateID=2 (Folkbladet) och http://www.nt.se/OutPut.asp?ArticleID=1 ... eStateID=2 (NT).
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Härligt att höra!Niklas Karlsson skrev:* Under nästa år utreds spårvägen till Navestad "in i minsta detalj" så att man under 2004 (kanske den 10 mars?) kan sätta spaden i marken för den nya utbyggnaden.
Vad är f.ö. så speciellt med just 10:e mars? 100-årsdagen eller?
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Men, snälla, nån! Klart tionde mars är speciell då det är då jag fyller år!TonyM skrev:Härligt att höra!Niklas Karlsson skrev:* Under nästa år utreds spårvägen till Navestad "in i minsta detalj" så att man under 2004 (kanske den 10 mars?) kan sätta spaden i marken för den nya utbyggnaden.
Vad är f.ö. så speciellt med just 10:e mars? 100-årsdagen eller?
/Tony

/Jonas.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Jäpp. Den 10 mars 2004 är det hundra år sedan den första spårvagnen i ordinarie trafik rullade fram i Norrköping.TonyM skrev:Vad är f.ö. så speciellt med just 10:e mars? 100-årsdagen eller?
Jag kan förresten tillägga att det skulle förvåna mig mycket om inte sossarna och vänstern får med sig miljöpartiet på kollektivtrafiksatsningarna. I så fall finns majoritet i fullmäktige.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Det fanns alltså ingen "gnäggspårväg" innan den elektriska dåNiklas Karlsson skrev: Jäpp. Den 10 mars 2004 är det hundra år sedan den första spårvagnen i ordinarie trafik rullade fram i Norrköping.

Bj.
Senast redigerad av Björn J. den tisdag 03 december 2002 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
Vadå jag dyster?
Re: Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Av de städer som har/har haft elektrisk spårväg är det enbart Rikets tre största som lät sin elektriska föregångare vara en hästspårväg.Björn J. skrev:Det fanns alltså ingen "gnäggspårväg" innan den elektriska då
Möjligen kan man även räkna in Hälsingborg, men med tanke på att Sveriges första hästspårvägslinje gick från Ramlösa till Råå, då Rå, som inte var inkorporerat i Hälsingborg - ännu, anses det från detta håll som att enbart Stockholm, Göteborg och Malmö har haft Hästspårväg som succerat till Elspårväg.
Utöver dessa banor har det funnits ett par småbanor (ljunghusen bla) som haft hästspårväg, mest en förbindelse mellan en strand och en järnvägsstation. Titta här för info: http://www.ss.se/fakta
/Tony
Senast redigerad av 2763 den onsdag 04 december 2002 7:37, redigerad totalt 2 gång.
Med reservation för tyckfel.
Re: Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Niklas Karlsson skrev:Igår antog kommunstyrelsen i Norrköping en plan för att investera i kollektivtrafiken. Det rör sig om cirka 300 miljoner under en femårsperiod.
* Under nästa år utreds spårvägen till Navestad "in i minsta detalj" så att man under 2004 (kanske den 10 mars?) kan sätta spaden i marken för den nya utbyggnaden.
* Under 2003 kommer också ett KomFram-liknande system att installeras för befintliga spårvagnslinjer och busslinjer. Absolut signalprioritering och fler egna körfält ska bli resultatet.
* Spårvagnshallen kommer att moderniseras för 35 miljoner under nästa år.
* Under 2004 kommer man att bygga om Söder tull för att anpassa den till spårvägen mot Navestad.
* Under femårsperioden kommer man att gå över till biogasdrift för samtliga tätortsbussar (och säkerligen ett flertal förortsbussar).
* Under 2005 är det meningen att fem helt nya låggolvsvagnar ska levereras.
* Under 2006 ska spårvägen till Navestad invigas.
* Dessutom talas det allmänt om att en pendeltågsstation i Kimstad kan förverkligas till 2006.
Både NT och Folkbladet skriver om detta. Läs mer på http://www.folkbladet.se/OutPut.asp?Art ... eStateID=2 (Folkbladet) och http://www.nt.se/OutPut.asp?ArticleID=1 ... eStateID=2 (NT).
Äntligen har det börjat hända något, som vi har väntat.
Förvånande var att man ska satsa på biogas istf. etanol, varför?
Mer diabilder till arkivet är att vänta.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Bussmicke skrev:Förvånande var att man ska satsa på biogas istf. etanol, varför?
Rimligen därför att biogasdriften i bl.a. Linköping varit relativt stabil och framgångsrik samt att biogasdrift inte innebär några tillskott till koldioxidutsläpp i förhållande till vad naturen åstadkommer på egen hand.
I det fallet är naturgas en miljömässigt sämre lösning.
Etanoldrift torde vara en övergångslösning med begränsat lokalt intresse i Stockholm och ensataka andra städer. Scania har f.ö. aviserat att man lägger ner sin tillverkning av etanolmotorer, eftersom det inte finns någon marknad för dem.
Ju förr dess bättre.
Re: Utbyggd spårväg i Norrköping 2006
Vet ju inte om jag vill hålla med om att biogasen är stabil.Thomas Lange skrev:Bussmicke skrev:Förvånande var att man ska satsa på biogas istf. etanol, varför?
Rimligen därför att biogasdriften i bl.a. Linköping varit relativt stabil och framgångsrik samt att biogasdrift inte innebär några tillskott till koldioxidutsläpp i förhållande till vad naturen åstadkommer på egen hand.
I det fallet är naturgas en miljömässigt sämre lösning.
Etanoldrift torde vara en övergångslösning med begränsat lokalt intresse i Stockholm och ensataka andra städer. Scania har f.ö. aviserat att man lägger ner sin tillverkning av etanolmotorer, eftersom det inte finns någon marknad för dem.
Linjebuss i Linköping är väl inte precis jätteglada åt den (i o f s så är väl en stor del av bekymren att finna i 1:a generationen serieproducerade biogasbussar (läs Neoplan)).
För egen del så tror jag ju den största orsaken är att gasen helt enkelt har blivit så populär att Scania inte längre får sälja tillräkligt många etanolbussar och ser sig nödsakade att lägga ner den produktionen.
Det är ju dessutom synd att det blir så här, då landets enda etanolfabrik för fordonsbränsle finns just i Norrköping.
//Leif D
Hej !
Det låter ju fantastiskt bra om Navestadslinjen äntligen blir av.
Den var ju mer eller mindre beslutad redan 1991 men då blev det regimskifte i kommunen och beslutet revs upp.
Men jag undrar hur utredarna tänkt sig att 19 vagnar (10 M97, 4 M98 samt 5 nya vagnar) ska räcka till för en utökning av linjenätet med 4 km ?
Till dagens 17 km finns 23 trafikvagnar (10 M67K, 10 M97, 3 M98).
Platskapaciteten blir ju ungefär densamma som nu eftersom 10 st 12-metersvagnar M67K ersätts med 5 st 25-metersvagnar (?).
Om man ska ha 10-minuterstrafik till Navestad/Ensjön så kommer det att krävas en utglesning av trafiken på nuvarande linjesträckor, och/eller att i stort sett samtliga låggolvsvagnar tursätts i högtrafik och M67K kvarstår som trafik- och reparationsreserv.
Är det någon som sett utredningen eller hört hur utredarna tänkt sig ?
Hälsningar OLLE
Det låter ju fantastiskt bra om Navestadslinjen äntligen blir av.
Den var ju mer eller mindre beslutad redan 1991 men då blev det regimskifte i kommunen och beslutet revs upp.
Men jag undrar hur utredarna tänkt sig att 19 vagnar (10 M97, 4 M98 samt 5 nya vagnar) ska räcka till för en utökning av linjenätet med 4 km ?
Till dagens 17 km finns 23 trafikvagnar (10 M67K, 10 M97, 3 M98).
Platskapaciteten blir ju ungefär densamma som nu eftersom 10 st 12-metersvagnar M67K ersätts med 5 st 25-metersvagnar (?).
Om man ska ha 10-minuterstrafik till Navestad/Ensjön så kommer det att krävas en utglesning av trafiken på nuvarande linjesträckor, och/eller att i stort sett samtliga låggolvsvagnar tursätts i högtrafik och M67K kvarstår som trafik- och reparationsreserv.
Är det någon som sett utredningen eller hört hur utredarna tänkt sig ?
Hälsningar OLLE
Nja, någon utredning finns inte ännu, däremot lär den vara beställd.Olle L skrev:Hej !
Det låter ju fantastiskt bra om Navestadslinjen äntligen blir av.
Den var ju mer eller mindre beslutad redan 1991 men då blev det regimskifte i kommunen och beslutet revs upp.
Men jag undrar hur utredarna tänkt sig att 19 vagnar (10 M97, 4 M98 samt 5 nya vagnar) ska räcka till för en utökning av linjenätet med 4 km ?
Till dagens 17 km finns 23 trafikvagnar (10 M67K, 10 M97, 3 M98).
Platskapaciteten blir ju ungefär densamma som nu eftersom 10 st 12-metersvagnar M67K ersätts med 5 st 25-metersvagnar (?).
Om man ska ha 10-minuterstrafik till Navestad/Ensjön så kommer det att krävas en utglesning av trafiken på nuvarande linjesträckor, och/eller att i stort sett samtliga låggolvsvagnar tursätts i högtrafik och M67K kvarstår som trafik- och reparationsreserv.
Är det någon som sett utredningen eller hört hur utredarna tänkt sig ?
Hälsningar OLLE
Vad som däremot finns är ju ett ex-jobb som en student från högskolan i Blekinge, Johannes Nilsson, har gjort, i samarbete med Norrköpings kommun och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
Jag har läst rapporten och den är klart intressant.
Den kommer troligen att utgöra del av underlaget i utredningen.
På nedanstående länk finns detta ex-jobb, längst ned kan rapporten laddas hem som pdf-fil.
http://www5.bth.se/fou/cuppsats.nsf/8a0 ... enDocument
Vad gäller det antal vagnar som kommer att gå åt, så torde ju de 5 som nämns för leverans 2005, bara vara en början, men detta framgår ju inte i tidningsartiklarna.
Man ska nog se det som att de 5 vagnarna är för att kunna köra alla omlopp på nuvarande linjenät med låggolvsvagnar, samt viss utökning.
Ska alltså busslinje 113 ersättas i hela sin längd (inkl Ensjön och Kungsgatan) så kräver detta i dag 8 ledbussar, vilket möjligtvis kan ersättas med 6 spårvagnar. Det blir 13 vagnar i dagens nät + 6 för nuv 113, totalt 19 vagnar. Dock torde ett antal reservvagnar behövas, för att köra 19 omlopp med 19 vagnar, torde inte vara realistiskt i längden.
Dessutom får ju M97 liksom f.ö. M67K nu, ytterligare år "på nacken" under tiden, alltså borde utbyte ske genom leveranser av ytterligare nya vagnar.
//Leif D
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Släpvagnar!?!
Det senaste numret (6/2002) av tyska tidningen Blickpunkt Strassenbahn erbjuder en konstig lösning till fordonsfrågan i Norrköping. Artikeln om den tyska staden Kassel berättar nämligen följande om stadens slopade släpvagnar 568 och 570: "Für sie gibt es Interesse aus Norrköping (Schweden)", alltså att Norrköping skulle vara intresserad.
Kanske någon av forumets Norrköpings-experter vet, om det är fråga om någonting allvarligare än bara rykten eller fel information. I alla fall låter släpvagnsköpet lite otroligt, om man har andra planer också...
mvh
J Erra
Kanske någon av forumets Norrköpings-experter vet, om det är fråga om någonting allvarligare än bara rykten eller fel information. I alla fall låter släpvagnsköpet lite otroligt, om man har andra planer också...
mvh
J Erra
Re: Släpvagnar!?!
Jodå, det finns en verklighet bakom dessa ryckten, dock kanske inte helt offeciella i och för sig.Johannes Erra skrev:Det senaste numret (6/2002) av tyska tidningen Blickpunkt Strassenbahn erbjuder en konstig lösning till fordonsfrågan i Norrköping. Artikeln om den tyska staden Kassel berättar nämligen följande om stadens slopade släpvagnar 568 och 570: "Für sie gibt es Interesse aus Norrköping (Schweden)", alltså att Norrköping skulle vara intresserad.
Kanske någon av forumets Norrköpings-experter vet, om det är fråga om någonting allvarligare än bara rykten eller fel information. I alla fall låter släpvagnsköpet lite otroligt, om man har andra planer också...
mvh
J Erra
Det rör sej om att man tänker skaffa en lämplig släpvagn till "Partyvagnen" M94 71, som nu körs under namnet "Bistro-Busslink", på beställning. Till denna, den enda återsående Düwag-ledvagnen med något så när orginalutseéde violl man alltså skaffa en lämplig släpvagn.
Vad finns då att "shopa", jo några avställda 4-axliga Düwag-släp i Kassel, vilka man varit och tittat på. Vagnarna är nu reserverade för Norrköping.
Om detta genomförs kommer vagnarna till Norrköping i början på 2003.
//Leif D
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Tackar
Tack för svaret! Kom bara inte ihåg att Norrköping (som t ex Helsingfors också) har viss restaurangverksamhet...
mvh
J Erra
mvh
J Erra
Det här låter spännande!
När man talar om att "spårvagnsanpassa Södertull" för en ny linje mot Navestad, låter det ju som att man vill bygga den nya linjen hela vägen från Söder tull. Det är i så fall mycket trevligt.
I någon äldre utredning som jag sett, hade man istället tänkt sig att förlänga nuvarande linje 2 från Klingsberg mot Navestad någonstans vid Torzelligatan. Detta verkar alltså inte vara aktuellt nu?
Anders P.
När man talar om att "spårvagnsanpassa Södertull" för en ny linje mot Navestad, låter det ju som att man vill bygga den nya linjen hela vägen från Söder tull. Det är i så fall mycket trevligt.
I någon äldre utredning som jag sett, hade man istället tänkt sig att förlänga nuvarande linje 2 från Klingsberg mot Navestad någonstans vid Torzelligatan. Detta verkar alltså inte vara aktuellt nu?
Anders P.
Jag kan inte svara på din fråga, men jag kan citera ur "Inriktning på kollektivtrafiken i Norrköping" från kommunstyrelsens berednings- och planeringskontor (Bilaga 2, sidan 6):Anders P. skrev:Det här låter spännande!
När man talar om att "spårvagnsanpassa Södertull" för en ny linje mot Navestad, låter det ju som att man vill bygga den nya linjen hela vägen från Söder tull. Det är i så fall mycket trevligt.
I någon äldre utredning som jag sett, hade man istället tänkt sig att förlänga nuvarande linje 2 från Klingsberg mot Navestad någonstans vid Torzelligatan. Detta verkar alltså inte vara aktuellt nu?
Anders P.
Lite tidigare på samma sida skriver man:"Med en förlängning av linje 2 till Ringdansen/Ensjön blir trafiksystemet effektivare. ... Busslinjerna anpassas. Antalet bussar minskar från nuvarande 27 till 18 i dimensionerande trafik."
(Kommatecknets placering är densamma som i originaltexten, min anm.)Ombyggnad av bytespunkten Söder Tull. Planerna bygger på att en mindre förändring görs där spårvägsförlängningen till Ringdansen/Ensjön, följer linje 2:s sträckning och garagenedfarten till Biblioteket flyttas.
Man fortsätter:
(Även här följer jag originalets kommatering.)Kollektivtrafikkörfält och signalprioritering, i likhet med nuvarande ombyggnad av Östra Promenaden, för attraktivare kollektivtrafik. Viktigaste stråken är Norra Promenaden inklusive Norrtull (sic!), Hagebygatan samt Kungsgatan.
Vad kan man nu drar för slutsatser av detta?
Av tidigare resonemang vet jag att kommunen tänker sig ersätta hela den nuvarande 113-linjen med spårvagn. Det skulle betyda att den nya linjen måste dras i Kungsgatan. Visserligen nämns aldrig Kungsgatan uttryckligen i skrivelsen, men indirekt står det vid ett flertal tillfällen att man vill bygga spårväg där. Man kan nämligen inte spara in nio bussar om man inte gör det.
Bland citaten ovan kan man läsa att den nya linjen till Ringdansen/Ensjön ska dras i nuvarande linje 2:s sträckning. Det skulle innebära, om man tolkade det strikt, att den svänger av från Trozelligatan in på Hörngatan, passerar Södra promenaden och svänger österut på Nygatan där den kör förbi Drottninggatan och stannar strax öster om garagenedfarten till biblioteket.
Denna sträckning är dock orimlig om man tänker sig att köra linjen över Kungsgatan (vilket man uppenbarligen gör). För att komma till Kungsgatan bör man ta väster ut på Nygatan, men skulle man göra det från Hörngatan missar man Söder tull, och det vore mindre lyckat.
Den troliga lösningen, och det är också den variant man redovisat flera gånger tidigare, är att spårvagnarna från Ringdansen/Ensjön passerar Söder tull på Drottninggatan söder om Nygatan, d.v.s. mellan biblioteket och Kristinaskolan. Den placeringen är i princip den enda tänkbara, oavsett om man kommer från Vasaparken eller Hörngatan.
De ombyggnader som fordras vid Söder tull är alltså framförallt om en omfattande "spårsnurra" kring Kristinaskolan. Man ska kunna vända vid Söder tull oavsett från vilket håll man kommer. Dessutom verkar man överväga att komplettera med en möjlighet att svänga in på Drottninggatan även om man kommer västerut på Nygatan. Det skulle innebära att den nuvarande möjligheten (som bara finns i ena riktningen) blir komplett.
Om vi återgår till den nya (föreslagna) linjen verkar man vara helt överens om i alla förslag och utredningar att den ska gå på Ljurafältet, d.v.s. sträckningen söder om Albrektsvägen verkar vara entydigt om man bortser från detaljer som hur man löser framkomligheten i Hagebygatan. Den kritiska sträckan är alltså den mellan Söder tull och Ljurafältet.
Det finns i princip bara två realistiska möjligheter för sträckan mellan Söder tull och Ljurafältet. Den ena är den befintliga sträckningen för linje två med en ny sträckning ett hundratal meter österut i Albrektsvägen (d.v.s. Hörngatan - Trozelligatan - Albrektsvägen - Ljurafältet). Den andra är en ny sträckning som fortsätter från Söder tull söderut i Drottninggatan, förbi konstmuseet och vidrör Vasaparkens västra delar fram till Albrektsvägen som i den här varianten bara behöver korsas, troligtvis planskilt.
Av de två varianterna verkar man ha fastnat för den första, d.v.s. den befintliga sträckningen mellan Söder tull och Albrektsvägen. Man kan alltid diskutera orsakerna men den troligaste förklaringen är av politisk natur. Det anses antagligen vara alldeles för känslig att göra intrång i Vasaparken. Spårvägen skulle dessutom där komma att passera ett dagis ganska nära inpå knuten, och det kan ju skapa en viss motopinon.
Kör man trafiken till Ringdansen/Ensjön över Trozelligatan är det också rimligt att man behåller vändslingan i Klingsberg. Den behövs kanske inte för den ordinarie trafiken (se dock mitt förslag nedan), men det kan vara bra att ha om något pajar längs linjen längre söder ut. Det är dock inte givet att slingan kommer att vara kvar, och i så fall kan det vara klokt att behålla spårvägsförsörjningen till den förhållandevis tättbefolkade Söderstaden längs Trozelligatan.
Med den tänkta utbyggnaden kan man få ett drömnät med fyra linjer (som jag tycker):
* Linje 1 blir ett slags mellanting mellan ringlinje och pendellinje. Den både börjar och slutar i Söder tull, men den ska inte vara en ringlinje. Linje 1 trafikerar Kungsgatan och Öster.
* Linje 2 går nästan som i dag. Fridvalla - Eneby - Haga - Marielund - Norr tull - Resecentrum - Rådhuset, men sedan Drottninggatan till Söder tull och från Söder tull vidare till Ljura - Hageby - Navestad - Ringdansen/Ensjön.
* Linje 3 går precis som i dag Klockaretorpet - (via Drottninggatan) - Vidablick.
* Linje 4 går från Ringdansen/Ensjön - Navestad - Hageby - Ljura - Söder tull via Nygatan (västerut) till Kungsgatan - Skvallertorget - Norr tull - Resecentrum.
Samtliga linjer går i tiominuterstrafik vilket ger femminuterstrafik på Kungsgatan och Drottninggatan samt till Ringdansen/Ensjön.
En lite mindre lyxig variant, och framförallt billigare, är att slopa linje 1. Linjenätet blir då:
* Linje 2 går precis som i dag, d.v.s. Fridvalla - över Öster - Klingsberg (där den vänder i befintlig slinga).
* Linje 3 behåller sin nuvarande sträckning mellan Klockaretorpet och Vidablick (via Drottninggatan).
* Linje 4 blir den nya linjen till Ringdansen/Ensjön. Den går över Kungsgatan till Resecentrum.
Också i det här linje nätet går alla linjer i tiominuterstrafik, men nu blir det "bara" tiominuterstrafik på Kungsgatan och Drottninggatan och till Ringdansen/Ensjön.
Om jag får gissa blir det troligtvis den senare varianten (kanske med andra linjenummer) som blir verklighet - om nu utbyggnaden överhuvudtaget blir av.
Detta var ett långt svar på en kort fråga. Jag kan avsluta med en liten utläggning om varför man hela tiden skriver Ringdansen/Ensjön i stället för Navestad.
Navestad är egentligen en stadsdel som består av tre delar som sedda norrifrån är Atrium, Ringdansen och Kvarnberget. Ringdansen (eller Ringarna - Guld- och Silverringen) är det som de flesta menar när de säger Navestad.
Ringdansen är ett typiskt miljonprogramsområde byggt i början av 70-talet. Det ligger fyra kilometer söder om Söder tull (fem från Rådhuset) och fick under åttiotalet dåligt rykte på grund av en mängd "stökiga element" i området. Man har inte lyckats tvätta bort stämpeln som problemområde.
För några år sedan inledde kommunen och några byggbolag ett omfattande arbete med att förnya Ringdansen. I samband med det började man använda namnet Ringdansen (som egentligen är kvartersnamnet) i stället för Navestad.
På samma sätt har slutdestinationen för den obyggda linjen fått byta namn. Genom att linjen numera går till Ringdansen i stället för Navestad har det plötsligt blivit något nytt, och tydligen politiskt korrekt.
Ensjön har nog kommit till av samma anledning. Ensjön ligger ungefär en kilometer sydväst om Navestad och är ett populärt badställe under den varma årstiden. På senare år har en del nybyggnation ägt rum i Grönvik och Åselstad (som ligger i närheten) och det är för att täcka denna (uteslutande villabebyggelse) som spårvägen är tänkt att från Navestad fortsätta till Ensjön. Personligen tycker jag att det verkar vara ett dyrt äventyr med tanke på den begränsade nytta sträckningen mellan Ringarna och Ensjön får.
Men om det är det som avgör om utbyggnaden överhuvudtaget blir av är det absolut värt priset.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Det är jag som är "Gäst"
Ursäkta Bruse, att jag glömde logga in. Jag har nyss bytt dator och glömde bort att jag inte loggas in automatiskt. Nu har jag dock gett mig tillkänna den här vägen.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Det är jag som är "Gäst"
Varför ursäkta mig? Ursäkta alla här på Forum...Niklas Karlsson skrev:Ursäkta Bruse, att jag glömde logga in. Jag har nyss bytt dator och glömde bort att jag inte loggas in automatiskt. Nu har jag dock gett mig tillkänna den här vägen.

"Oj jag glömde låsa upp dörren, jag bröt mig in..."

"OJ, jag glömde min bankomatkod, så jag rånade banken..."

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
- Ort: Åbo, Finland
Norrköpings spårvägsnät
När jag var i Norrköping november 2001 och diskuterade med Jan Zetterberg så var idén med linjenätet att:
2:an ska sluta i Söder Tull istf Klingsberg
3:an behåller sin gamla sträckning
den nya linjen (6:an tror jag att den skulle heta!) skulle dras Resecentrum - Kungsgatan - Söder tull - längs nuvarande 2:an fram till Klingsberg - sen utan att gå till Klingsbergsslingan på existerande reservat mot Navestad/Ensjön.
Alltså skulle Klingsbergslingan slopas. Den såg dock inte ut som en särskilt viktig del av spårvägsnätet.
Det fanns också mer planer att utvidga spårvägsnätet i sin nordliga del (alltså vidare norrut med 2:an och 3:an) och att ha
en ny linje söderut mellan 3:an och Navestadslinjen. Dessa var dock framtidsvisioner.
Men i alla fall, det låter jättebra att Norrköping ska äntligen få sin nya spårvägslinje!
Mvh Mikko
2:an ska sluta i Söder Tull istf Klingsberg
3:an behåller sin gamla sträckning
den nya linjen (6:an tror jag att den skulle heta!) skulle dras Resecentrum - Kungsgatan - Söder tull - längs nuvarande 2:an fram till Klingsberg - sen utan att gå till Klingsbergsslingan på existerande reservat mot Navestad/Ensjön.
Alltså skulle Klingsbergslingan slopas. Den såg dock inte ut som en särskilt viktig del av spårvägsnätet.
Det fanns också mer planer att utvidga spårvägsnätet i sin nordliga del (alltså vidare norrut med 2:an och 3:an) och att ha
en ny linje söderut mellan 3:an och Navestadslinjen. Dessa var dock framtidsvisioner.
Men i alla fall, det låter jättebra att Norrköping ska äntligen få sin nya spårvägslinje!
Mvh Mikko
I de olika linjeförslag som diskuterats ska en eller annan linje vända vid Resecentrum. Det finns idag inga vändningsmöjligheter där och jag är lite osäker på hur en slinga skulle kunna konstrueras (det går naturligtvis, men med mycket interaktion med trafiken och det kanske blir svårt att hitta någon ställplats för tidsreglering).
Vad sägs om följande förslag:
Linje 2: I nuvarande sträckning, men över Drottninggatan istället för Öster.
Linje 3: Nuvarande sträckning.
Linje 4: Vagnhallen-Resecentrum-Kungsgatan-Söder tull-Ringdansen.
Vid Vagnhallen finns ju en del arbetsplatser och det är väl fint om man kan organisera förbindelser därifrån till Resecentrum. Vid Vagnhallen finns ju också goda möjligheter att vända. Det man missar är förstås Nygatan öster om Söder tull, som "läggs ned". Men där går ju en hel del bussar, och sedan går 111 på Lindövägen.
Anders P.
Vad sägs om följande förslag:
Linje 2: I nuvarande sträckning, men över Drottninggatan istället för Öster.
Linje 3: Nuvarande sträckning.
Linje 4: Vagnhallen-Resecentrum-Kungsgatan-Söder tull-Ringdansen.
Vid Vagnhallen finns ju en del arbetsplatser och det är väl fint om man kan organisera förbindelser därifrån till Resecentrum. Vid Vagnhallen finns ju också goda möjligheter att vända. Det man missar är förstås Nygatan öster om Söder tull, som "läggs ned". Men där går ju en hel del bussar, och sedan går 111 på Lindövägen.
Anders P.