Biljettkontroll

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

LÅ skrev:Ett påpekande:
Berlin har börjat att inse vilken förlust det är att inte kontrollera biljetterna! Därför har man nu anbefallt att all påstigning skall ske genom bussens främre dörr och att biljetten skall visas! Däremot såg jag under mit 4-dagarsbesök i staden aldrig någon bussförare som granskade stämplingen på biljetten!

(I Hamburg måste man stiga på bussen genom framdörren efter kl 19, om de inte också ändrat reglerna de senaste åren. Men om man måste visa biljetten vet jag inte. Kan vara så att man vill ha bättre koll på berusade personer och annat otrevligt klientel!)
Intressant iakttagelse. Berlin kanske inte är en så bra förebild trots allt...
nb

Inlägg av nb »

LÅ skrev:Ett påpekande:
Berlin har börjat att inse vilken förlust det är att inte kontrollera biljetterna! Därför har man nu anbefallt att all påstigning skall ske genom bussens främre dörr och att biljetten skall visas! Däremot såg jag under mit 4-dagarsbesök i staden aldrig någon bussförare som granskade stämplingen på biljetten!

(I Hamburg måste man stiga på bussen genom framdörren efter kl 19, om de inte också ändrat reglerna de senaste åren. Men om man måste visa biljetten vet jag inte. Kan vara så att man vill ha bättre koll på berusade personer och annat otrevligt klientel!)
Bild

Ett bildbevis fotograferat med tanke på diskussionerna här.

Även vad gäller plankning kan konstateras att andelen plankare är väsentligt högre i tyska städer utan spärrlinje, dock var inställningen mot dessa tolerantare. Nu börjar man dock också titta på hur man ska komma till rätta med det. Tyvärr har jag ingen statistik utan källan är bara samtal med bekanta som jobbar i tysk lokaltrafik.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

nb skrev:Även vad gäller plankning kan konstateras att andelen plankare är väsentligt högre i tyska städer utan spärrlinje, dock var inställningen mot dessa tolerantare. Nu börjar man dock också titta på hur man ska komma till rätta med det. Tyvärr har jag ingen statistik utan källan är bara samtal med bekanta som jobbar i tysk lokaltrafik.
Det beror bland annat på nya regler om att man inte får korssubventionera verksamheter inom den offentliga förvaltningen. Dvs avgifter från en verksamhet förs över till en annan verksamhet som inte tar ut full avgift. Sålunda har de flesta tyska och Österrikiska städerna ett Stadtwerke som består av alla tekniska förvaltningar. Som i Wiener Stadtwerke där även energi (el/gas mm) ingår. Nu måste dessa Stadtwerke splittras och det innebär att man kan inte längre subventionera kollektivtrafiken genom de kommunala elverken mm. Då blir det viktigare att verkligen bevaka att alla betalar.

H / Christer
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Kúba Lestiv

Inlägg av Kúba Lestiv »

Vad gäller bussarna i Berlin ska man komma ihåg att delstaten Berlin-Brandenburg lider av ett med svenska mått ofantligt stort underskott. I sådana lägen blir varje krona i intäkter viktigare än eventuella effektivitetsökningar som blir fallet med fri påstigning genom bakdörrarna. Påstigningen genom framdörrarna har ju införts samtidigt som trafiken glesats ut på många håll och biljettpriserna höjts betydligt. Jag har inte hört något om att antalet kontrollanter minskat, eller andelen tjuvåkare minskat heller, för den delen. Men det kanske någon annan vet bättre?

Jag tror alltså att det är en allmän attitydförändring som är politiskt genomförd i Berlin, p.g.a. den svåra ekonomiska situationen. Och jag tror inte att tjuvåkningen minskat nämnvärt, eftersom kontrollanter alltid varit vanliga också på bussar.

Inlägg av »

Kúba Lestiv skrev:Vad gäller bussarna i Berlin ska man komma ihåg att delstaten Berlin-Brandenburg lider av ett med svenska mått ofantligt stort underskott. I sådana lägen blir varje krona i intäkter viktigare än eventuella effektivitetsökningar som blir fallet med fri påstigning genom bakdörrarna. Påstigningen genom framdörrarna har ju införts samtidigt som trafiken glesats ut på många håll och biljettpriserna höjts betydligt. Jag har inte hört något om att antalet kontrollanter minskat, eller andelen tjuvåkare minskat heller, för den delen. Men det kanske någon annan vet bättre?

Jag tror alltså att det är en allmän attitydförändring som är politiskt genomförd i Berlin, p.g.a. den svåra ekonomiska situationen. Och jag tror inte att tjuvåkningen minskat nämnvärt, eftersom kontrollanter alltid varit vanliga också på bussar.
Berlin och Brandenburg är väl två olika förbundsländer (delstater)? Men de har nog ett visst sammarbete när det gäller lokaltrafik. T.ex. går Berlins taxezon C in i Brandenburg på flera(?) ställen och omfattar hela centrala Potsdam. (Potsdam som är huvudstad i Brandenburg!)

Men med tanke på den dåliga ekonomin för Berelins lokaltrafik så satsar de väldigt mycket! God standard på vagnparken och sedan murens fall har stora delar av S-bahn-systemet rustats upp och åter satts i trafik. Det elektroniska skyltsystemet i S- och U-bahn har bytts ut och införs nu även för spårvagnarna. Man kan tycka att om ekonomin är dålig så borde det finnas bättre saker att lägga pengarna på än fina elektroniska skyltar på spårvägshållplatserna, men man har väl någon grund för sina prioriteringar!
Kúba Lestiv

Inlägg av Kúba Lestiv »

Ja, du har nog helt rätt vad gäller delstaterna. Och jag håller med om att de elektroniska hållplatsskyltarna för spårvagnarna är fantastiskt bra och fina. Märkligt dock med prioriteringarna, att trafiken glesas ut samtidigt som nya informationssystem byggs ut. Upprustningen av S- och U-linjenäten måste ju fortgå pga den usla standarden..

Nu övergår jag till rent tyckande, men under den tid jag vistats i Berlin de senaste åren har jag märkt av en allt mer pessimistisk syn på delstatens ekonomi. Man trodde ju länge att företagen till slut skulle flytta till Berlin och ge uppsving i ekonomin, och först nu tycks de börja anpassa budgeten för att försöka få den i något så när balans, vilket ju märks i all offentlig verksamhet.

Kollektivtrafiken i Berlin är ju med eller utan nedskärningar väldigt offensiv och SL har mycket att lära av t.ex. informationsmaterial (alla stora väggkartor på U- och S-stationerna och linjekartorna, exempelvis) och effektivitet i trafiken.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ skrev:Men med tanke på den dåliga ekonomin för Berelins lokaltrafik så satsar de väldigt mycket! God standard på vagnparken och sedan murens fall har stora delar av S-bahn-systemet rustats upp och åter satts i trafik. Det elektroniska skyltsystemet i S- och U-bahn har bytts ut och införs nu även för spårvagnarna. Man kan tycka att om ekonomin är dålig så borde det finnas bättre saker att lägga pengarna på än fina elektroniska skyltar på spårvägshållplatserna, men man har väl någon grund för sina prioriteringar!
Att sparka liv i s-bahn-systemet som klipptes av när muren byggdes 1961 är antagligen "ett måste", den spårbundna världens rivande av muren typ, om man inte gjort det så hade det funnits fler öppna sår som inte kunnat läka tror jag. När det gäller tunnelbanans U6 och U8 var det ju "bara" att öppna stängda stationer, d.v.s. ordna upp igenmurade uppgångar o.s.v., medan s-bahn var ju verkligen förfallen i väst då vissa delar inte var särskilt användbara i ett avskärmat västberlin. Man brukar skylla på öst när det gäller kostnaderna att återställa nätet men det var ju iaf väst som var orsak till att det tog tid att återansluta östs och västs U2 (gamla A) med varandra.

När det gäller elektroniska skyltar så kanske det är lite "kohandel", om man handlar av något lokalt företag, eller för den delen åtminstone något tyskt företag, som är på frammarsch, så får de en pr-fördel inför framtida upphandlingar på andra orter, fördel framför icke-tyska eller icke-berlin/brandenburgska företag?
VeVen

Inlägg av VeVen »

Mats skrev:Man brukar skylla på öst när det gäller kostnaderna att återställa nätet men det var ju iaf väst som var orsak till att det tog tid att återansluta östs och västs U2 (gamla A) med varandra.
Berätta mera!

(nyfiken)
Hoya

Inlägg av Hoya »

Under tiden som jag gick i grundskolan hade vi inte en enda kontroll och under gymnasietiden endast en handfull. Och det var på en av Västtrafiks "landsbygdslinjer". Har blivit kontollerad fler gångerpå vagnen i Göteborg det senaste året än sammanlagt under hela min bussperiod.

Hoya
Skriv svar