Lisebergshjul
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lisebergshjul
Ni som tjänstgör förtjänstfullt på Ringliniens spårvagnar i vinterkylan får nu några frågor. Läste att månadskorten gäller på vagnarna. Är det ett vintererbjudande eller något som gäller även när träden grönskar? Är vagnarna fullsatta och hur många månadskortare brukar åka?
/Michael
/Michael
Jag var ute förra helgen 30/11. Det var många resernärer som inte kände till att månadskorten gällde på Ringlinien, somliga betalade antagligen ordinarie Ringlinietaxa.
Vi körde en himla massa folk till Liseberg, minns nu inga exakta siffror men någonstans kring 1000 resernärer bara på vårt tåg (198+336).
Det jag förvånades över var att det var så många som åkte med från Liseberg mot Drottningtorget igen. Det gäller ju att komma ut ur vändslingan på St:Sigfridsplan innan femman kommer...
Många Tyskar, Norrmän och övriga utsocknes åkte med.
Vi hade tre tåg i tarfik, de övriga var M23 15 och 208.
Vad jag förstått så gäller månadskorten bara nu under jultrafiken.
Jag har ingen statistik tillgänglig på hur många som brukar åka, men andra konduktörer som varit med längre säger att var dag i jultrafiken motsvarar toppdagarna under sommaren.
Jag kännde iallfall att det var mycket att göra på vagnen under gång, många biljetter som skulle klippas och många pengar att ta hand om.
Tidigare har jag varit irriterad på resernärer som bara har "stora pengar" femhundralappar och ännu värre tusenlappar, men denna gången var det inga sådana, de flesta hade jämna pengar, och jag växlade in 100 kr i enkronor hos Shell på St:Sigfridsplan samt en hel del tjugor...
Det blir ju tungt i konduktörsväskan och i fickorna med en massa mynt.
(Vuxna 15 kr, barn 7-17 år 7 kr, då blir det en del växel...)
Ja vinterkylan... den lördagen var de ju inte så värst kallt, bara några grader minus, men det drar ju från diverse hål och springor i vagnarna, inte minst från de öppna dörrarna på plattformarna, det gäller ju att hålla innerdörrarna stängda.
Vår förare hade inte fått ut någon ytterrock (kappa) och han frös...
Själv hade jag denna rock på hela tiden, och under den kavajen, västen och långärmade skjortan. Vinterbyxan men inga långkalsingar (M32)ännu. Den fodrade båtmössan satt bra också.
Språkbruket på detta forum lämpar sig inte för att berätta vad denna båtmössa kallas...
Jag har väl nämnt det förut, men vi håller som bäst på att komplettera vagnarna som skall gå i jultrafiken samt i abonemang vintertid med nya eller bättre begagnade, reviderade element.
Bj.
Vi körde en himla massa folk till Liseberg, minns nu inga exakta siffror men någonstans kring 1000 resernärer bara på vårt tåg (198+336).
Det jag förvånades över var att det var så många som åkte med från Liseberg mot Drottningtorget igen. Det gäller ju att komma ut ur vändslingan på St:Sigfridsplan innan femman kommer...
Många Tyskar, Norrmän och övriga utsocknes åkte med.
Vi hade tre tåg i tarfik, de övriga var M23 15 och 208.
Vad jag förstått så gäller månadskorten bara nu under jultrafiken.
Jag har ingen statistik tillgänglig på hur många som brukar åka, men andra konduktörer som varit med längre säger att var dag i jultrafiken motsvarar toppdagarna under sommaren.
Jag kännde iallfall att det var mycket att göra på vagnen under gång, många biljetter som skulle klippas och många pengar att ta hand om.
Tidigare har jag varit irriterad på resernärer som bara har "stora pengar" femhundralappar och ännu värre tusenlappar, men denna gången var det inga sådana, de flesta hade jämna pengar, och jag växlade in 100 kr i enkronor hos Shell på St:Sigfridsplan samt en hel del tjugor...
Det blir ju tungt i konduktörsväskan och i fickorna med en massa mynt.
(Vuxna 15 kr, barn 7-17 år 7 kr, då blir det en del växel...)
Ja vinterkylan... den lördagen var de ju inte så värst kallt, bara några grader minus, men det drar ju från diverse hål och springor i vagnarna, inte minst från de öppna dörrarna på plattformarna, det gäller ju att hålla innerdörrarna stängda.
Vår förare hade inte fått ut någon ytterrock (kappa) och han frös...
Själv hade jag denna rock på hela tiden, och under den kavajen, västen och långärmade skjortan. Vinterbyxan men inga långkalsingar (M32)ännu. Den fodrade båtmössan satt bra också.
Språkbruket på detta forum lämpar sig inte för att berätta vad denna båtmössa kallas...
Jag har väl nämnt det förut, men vi håller som bäst på att komplettera vagnarna som skall gå i jultrafiken samt i abonemang vintertid med nya eller bättre begagnade, reviderade element.
Bj.
Vadå jag dyster?
Det er ikke vanskelig å ha 1000 personer innom 2 sporvogner i løpet av en dag, trur det er dette Björn mener!Daniel L skrev:Vill inte på något sätt säga att du har fel men, ett fulllastat 8 vagnars tunnelbanetåg räknar man att det lastar ca 1500 pers. 1000 pers på två st spårvagnar låter väldigt mycketBjörn J. skrev:minns nu inga exakta siffror men någonstans kring 1000 resernärer bara på vårt tåg (198+336).
Men jeg kan være enig at det er porblematisk å ha 1000 personer inne i en sporvogn på samme tidspunkt

Andreas
Även om inte jag tycker det, finns väl risken att M25:orna inte är tillräckligt museala för resenärerna. I folks ögon är nog 621 inte mycket mer än en ovanligt fräsch och ren spårvagn. 606 vore en höjdare tycker jag.Johan skrev:Om det är för kallt i vagnarna föreslår jag att M25:orna sätts in.De är väl såpass moderna att värmekomforten duger.
I morse var det -6 och kylan lär hålla i sig.
/Michael
Kallt och kallt....Spårvagnsmicke skrev:Även om inte jag tycker det, finns väl risken att M25:orna inte är tillräckligt museala för resenärerna. I folks ögon är nog 621 inte mycket mer än en ovanligt fräsch och ren spårvagn. 606 vore en höjdare tycker jag.Johan skrev:Om det är för kallt i vagnarna föreslår jag att M25:orna sätts in.De är väl såpass moderna att värmekomforten duger.
I morse var det -6 och kylan lär hålla i sig.
/Michael
Det är inte för kallt för passagerarna, det är gott om värme i de vagnar som används. Däremot kan det dra lite på personalen, främst föraren.
Givetvis skall vagnen anpassas efter väderleken - i värsta fall kör vi bara M23.
Andy har redan redogjort för vad Björn menar. Eftersom vi kör mer än en tur så slår vi givetvis samman totalen för hela dagen - även om vi tittar på tidpunkter för hög belastning när vi planerar.Daniel skrev: Vill inte på något sätt säga att du har fel men, ett fulllastat 8 vagnars tunnelbanetåg räknar man att det lastar ca 1500 pers. 1000 pers på två st spårvagnar låter väldigt mycket
Lite uppgifter om vad de olika vagnarna har för kapacitet, enligt följande:
sittande/stående.
15, 43 20/18
129, 133, 198 20/38
240, 336 20/40
208 48/38
302 28/38
15, 61 31/74
423 38/67
Alltså ett fullsatt tåg M5+S26 (198+336 exempelvis) är 20+38+20+40=118 personer.
Räknar vi då 10 turer blir det som mest 1180 per enkel väg dvs max c:a
2360 skaft - lite lätt tillhöftat. Det innebär alltså en täckningsgrad kring 50% i genomsnitt. (Lite mer än alla sittplatser upptagna)
Det stämmer. Västtrafik betalar SSR för sina resenärer med periodkort som gäller i Göteborg för det de åker med SSR:s vagnar. Man kan säga att det är en form av Julklapp till trogna resenärer.Björn skrev: Vad jag förstått så gäller månadskorten bara nu under jultrafiken.
Jag har ingen statistik tillgänglig på hur många som brukar åka, men andra konduktörer som varit med längre säger att var dag i jultrafiken motsvarar toppdagarna under sommaren.
På sommaren är det endast Regionen Runt och Dagkorten som gäller.
Månadskorten har gällt även de två tidigare julsäsongerna.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
På götebosska heter det "knôkfullt".Daniel L skrev:Vill inte på något sätt säga att du har fel men, ett fulllastat 8 vagnars tunnelbanetåg räknar man att det lastar ca 1500 pers. 1000 pers på två st spårvagnar låter väldigt mycketBjörn J. skrev:minns nu inga exakta siffror men någonstans kring 1000 resernärer bara på vårt tåg (198+336).
Jo vi fyller våra tvåaxliga vagnar väldigt nogrant, man kanske skulle ta med en representant för den där engelska rekordboken nästa gång...
Till nästa sesong skall vi efterhöra hos J om vi får lov att tillämpa "indisk passagerarbefodran".
Annars har tydligen Tony M ett inoffeciellt världrekord från i våras och Långedragsvagnen 208, han lär ha knôtt in 112 passagerare på en tur... undrar om han hann att biljettera alla... (godkänd för 48 sittande och 38 stående = 86).
Som Andy pepåkade så var det summan resernärer vid trafikdagens slut jag refererade till, men vi hade faktiskt ett antal turer då vi fick fälla ned den röda "Fullsatt" skylten.
Bj.
Vadå jag dyster?
Äsch - vad man räknar med har ju inget med vad som verkligen får plats.Daniel L skrev:Vill inte på något sätt säga att du har fel men, ett fulllastat 8 vagnars tunnelbanetåg räknar man att det lastar ca 1500 pers. 1000 pers på två st spårvagnar låter väldigt mycketBjörn J. skrev:minns nu inga exakta siffror men någonstans kring 1000 resernärer bara på vårt tåg (198+336).
I tunnelbanan går det nog att få in bra många fler än 1.500, men då är det trängre än i en sardinburk (vilket jag själv var med om för några dagar sedan då en enorm dagisklass/skolklass (vet inte riktigt hur gamla, men många var de i allafall), skulle knöka sig in i den vagn jag stod i (varför just den?! Det fanns ju två till på tåget!).
Jag stod inmosad i en hörna i ca 20 minuter och kunde nätt och jämnt röra mig!
Och en annan gång skulle, i en vestibul i en C20, det kökas in tre (ja, du läste rätt, tre (3) stycken!), barnvagnar av modellen stor. Och tro på f*n - det gick faktiskt! Med mig innerst... (tur att jag inte skulle av förrän 14 stationer senare). Helt makalöst. Och så allt folk som också håll till där.
Så tusen pers i två spårvagnar skall nog fanemej gå skall ni se - i en bubbla (den gamla bilen altså), har man ju klämt in 12 pers eller vad det nu var (ett fotbollslag eller något sådant tror jag det var).
Finns det inte någon vagn man kan ställa upp med för ett rekordförsök?
/Jonas.
Om det vore så väl. 22 personer i en bubbla är (bara) det svenska rekordet. Antar att de även hängde utanpå bilen. Vad tror ni om en M31 längs Avenyn med folk liggande på varann och hängande från både fönster och tak?Jonas skrev:Så tusen pers i två spårvagnar skall nog fanemej gå skall ni se - i en bubbla (den gamla bilen altså), har man ju klämt in 12 pers eller vad det nu var (ett fotbollslag eller något sådant tror jag det var).
Finns det inte någon vagn man kan ställa upp med för ett rekordförsök?
/Jonas.

Jodå - det var nog ett par som slank emellan. Siffran 38 stående är lite väl i underkant - med tanke på att det är samma siffra som på M5-vagnarna som är 2m breda (Långedragsvagnarna är 2,65 precis som M25 och efterföljande) Dvs 20 skaft per plattform (-2 för föraren) är väl i underkant. Gissningsvis är det lämpligare att säga 32 bak och 30 fram vilket ger totalt 48+62=110 Sen ställer sig folk ändå där de inte får ställa sig och då går det in ett par till...Björn J. skrev: Annars har tydligen Tony M ett inoffeciellt världrekord från i våras och Långedragsvagnen 208, han lär ha knôtt in 112 passagerare på en tur... undrar om han hann att biljettera alla... (godkänd för 48 sittande och 38 stående = 86).
Bj.
F.ö. så vet jag nästan säkert att det finns sådana som har haft fler på 208 än jag begreppet att "kräla under bänkarna för att överhuvudtaget komma åt" har jag ännu inte behövt tillämpa.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Tro honom inte!
Nu ljuger Tony... detta finns det ju bildbevis för!TonyM skrev: (angående Långedragsvagnen 208)........"kräla under bänkarna för att överhuvudtaget komma åt" har jag ännu inte behövt tillämpa.
/Tony

Denna gången var det ju inte biljettången som Tony använde, men väl åttans blocknyckel, och kanske en åttans lednyckel...
Och inga frusna resernärer utan helt andra element...

Vadå jag dyster?
Re: Trängsel?
Vems mun?Tramqueen skrev:Man kan väl inte tala om trängsel så länge man kan slicka sig om munnen...
Bj. (det gäller tydligen att hålla tungan i rätt mun)
Vadå jag dyster?
Re: Tro honom inte!
Hei!Björn J. skrev:Nu ljuger Tony... detta finns det ju bildbevis för!TonyM skrev: (angående Långedragsvagnen 208)........"kräla under bänkarna för att överhuvudtaget komma åt" har jag ännu inte behövt tillämpa.
/Tony
Denna gången var det ju inte biljettången som Tony använde, men väl åttans blocknyckel, och kanske en åttans lednyckel...
Och inga frusna resernärer utan helt andra element...
Bj.
Du hadde jo dette bildet som bildegåte for en tid tilbake, men det kom aldri svar på hvem den andre personen på bildet var............
Kan det være Tony Hultmann?????
Andreas
Ja det gliiiider ju lättare där.TonyM skrev:Tro mig, det är trevligare att trängas på en vagn med träsitsar än en med galonsäten....
/Tony
Andy, jodå jag svarade också på detta, men någon har kanske readerat?
Han heter iallafall Kent Lindahl och är verkstadschef på Ringlinien, eller "Verksamhetsansvarig spårvagn" som styrelsen valt att kalla befattningen.
Bj.
Vadå jag dyster?