Spårvagnsdesign i Götet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagnsdesign i Götet
Den nya utvändiga färgsättningen på Göteborgs spårvagnar är ju inte direkt vacker. Har man inte anlitat någon designfirma / arkitekter för detta uppdrag?? (allvarligt talat - vet någon vem som ligger bakom designen?)
Blått och vitt i kombination är det i sig inget fel på, men de kulörer som är valda verkar vara snabbt plockade ur NCS-index! Desutom kan jag inte påstå att avvägningen mellan blått-vitt heller är speciellt proportionerligt utförd. Såväl äldre M28:or som nyare M31 ser ju bara för bedrövliga ut i denna. Tidigare GS-design var bättre, och även den dess förrinnan.
Fler synpunkter?
Blått och vitt i kombination är det i sig inget fel på, men de kulörer som är valda verkar vara snabbt plockade ur NCS-index! Desutom kan jag inte påstå att avvägningen mellan blått-vitt heller är speciellt proportionerligt utförd. Såväl äldre M28:or som nyare M31 ser ju bara för bedrövliga ut i denna. Tidigare GS-design var bättre, och även den dess förrinnan.
Fler synpunkter?
Re: Spårvagnsdesign i Götet
Jovisst har man det! Ja, naturligtvis vet någon det!Markus Eisler skrev:Den nya utvändiga färgsättningen på Göteborgs spårvagnar är ju inte direkt vacker. Har man inte anlitat någon designfirma / arkitekter för detta uppdrag?? (allvarligt talat - vet någon vem som ligger bakom designen?)
Den blå och cremefärgens nyanser är tagna från de gamla vagnarna som gick i trafik på 60-talet. Inget snabbplock från ngt NCS-index.Markus Eisler skrev:Blått och vitt i kombination är det i sig inget fel på, men de kulörer som är valda verkar vara snabbt plockade ur NCS-index!
/JAgr
JAgr: Det sägs att "färgnissarna" varit hos oss (SSR) och tagit färgprov ur våra burkar eller från våra vagnar.. Stämmer det? Att det skulle vara den berömda kulören från 60-talet "Spårvagnsblå" samt nyansen "Gräddvitt" i det krämfärgade överdelarna.
Markus:
I mitt tycke ser det inte allt förfärligt ut. Jag tycker vagnarna gör sig bättre i denna nygamla design än i 80-talets designprogram.
Men jag håller med om att det är någonting som känns fel... Kan vara att skiftningen mellan blått och "creme" inte längre följer midjelinjen, detta förtar intrycket, främst på pedalvagnarna.
Någonting annat som förstört pedalvagnarnas design är luckorna för boggierna, samt att vagnarna klätts med helt släta sidoplåtar. Detta har ju med underhåll och med säkerhet att göra, men det har förstört vagnens design. Förr var ju den nedre kanten av vagnen ett slags vågspel i linjerna, mycket snyggt, harmoierade med resten av vagnens design. Men när dessa "kjolar" eller som det heter på amerikanska bilar "fender skirts" satts på blir det inte bra! En rak intetsägande linje längst ned. Kanske ur underhålls- säkerhets samt ljudbildsynpunkt tillfredställande, men snyggt är det ju inte.
Sedan tycker jag att takfärgen ser fel ut, alldeles för ljus, men det kanske koldammet från kontaktskenan rättar till såsmåningom.
När det gäller "glädjepinnevagnarna"; så hade/har ju den först ommålade 316 en bård med västrafiks infantila skärgårdsbåtar-spårvagnar-bussar mitt på, detta är nog inte fel, kanske litet plottrigt intryck, men det ger mer liv i de annars så stora och enfärgade ytorna.
Annars skulle man ju kunna tänka sig en svag grå eller svart avgränsningslinje mellan blått och "kräm" på dessa vagnar.
Undrar hur det skulle sett ut om man drog ned det krämvita (gräddfärgade?) fältet i en "V" i fronten, ungefär så som Säröbanans Yboy (Y6) rälsbussar hade??? Kanske hade konstraterats bra i den annars så kantiga formen.
Nåväl, nu finns det ju på stan ett antal oberoende grupper som designar om vagnarna efter eget tycke och smak, och det ser ju ännu mer missprydande ut. Hoppas att trafikbolaget och representanter från statsmakerna lyckas komma åt dessa fria men lösningsmedelskadade subgrupperingar.
Bj.
Vadå jag dyster?
"Kjolarna" på vagnarna
Har en liten rolig historia om när "kjolarna" skulle införas här i Göteborg. Säkerhetsavdelningen ville genomföra lite tester innan de bestämde sig för att kosta på detta, varför de tog en testdocka av fullvuxen storlek och en vagn och begav sig till Allhelgonakyrkan, en natt efter trafikdygnets slut. Väl framme började de genomföra provet på ett kanske inte helt vetenskapligt vis. Vagnen kördes mot hållplatsen, där man stod beredda att kasta dockan mot vagnen för att se om den hamnade under. Denna procedur upprepades ett antal gånger, tills historien förtäljer att en äldre dam som sett detta från ett fönster ringer SOS Alarmering, eftersom "det var två fulla karlar som om och om igen försökte ta livet av en ännu fullare karl genom att kasta honom under en spårvagn"... Till saken hör, att SOS ej blivit informerade om detta test som brukligt är numera. Om det blev någon utryckning för det vet jag inte, ej heller om damen någonsin fick reda på vad som egentligen hände...
Tydligen visade ju testerna att plåtarna hade avsedd verkan, eftersom vi har dem numera...
Tydligen visade ju testerna att plåtarna hade avsedd verkan, eftersom vi har dem numera...
Till historien hör att denna "krasch test dummie" lånades av en speciell avdelning på ett välkänt stort företag ute på Hisingen, där "landsvägsdressiner" tillverkas... Och där hade inte lånet registrerats varför en stöldanmälan utgick från avdelningen i fråga.
Men hur mycket sanning som finns i denna historia vet jag inte.
I den versionen jag hörde skedde testerna på annat ställe... men som sagt obekräftade uppgifter, skröna?
JAgr kanske kan bekräfta eller förneka..?
Sådana där krocktestdockor (http://www.skrivihop.nu) bör väl ha en registrerande dator inkopplad så att man kan få en uppfattning om vilka skador som uppstår...?
Bj.
Men hur mycket sanning som finns i denna historia vet jag inte.
I den versionen jag hörde skedde testerna på annat ställe... men som sagt obekräftade uppgifter, skröna?
JAgr kanske kan bekräfta eller förneka..?
Sådana där krocktestdockor (http://www.skrivihop.nu) bör väl ha en registrerande dator inkopplad så att man kan få en uppfattning om vilka skador som uppstår...?
Bj.
Vadå jag dyster?
Jo det stämmer att man var nere hos SSR och tog färgprover. Exatkt hur man gick tillväga vet jag inte, jämförde med färgprover ur färgkarta eller tog uppstrykningsprover. Antar att man jämförde med färgkarta eftersom vagn 316 blev helt fel i nyanserna vilket är helt naturligt om man inte tar hänsyn till ljusförhållandet (elljus, lysrörsljus, solljus osv.) när man jämför kulörer. Det bästa är om man kan göra en uppstrykning och sedan mäta in kulören med en fotospektrometer.Björn J. skrev:
JAgr: Det sägs att "färgnissarna" varit hos oss (SSR) och tagit färgprov ur våra burkar eller från våra vagnar.. Stämmer det? Att det skulle vara den berömda kulören från 60-talet "Spårvagnsblå" samt nyansen "Gräddvitt" i det krämfärgade överdelarna.
Har ingen som helst aning om detta är en skröna eller äkta, men jag tycker det luktar skröna om det hela. De tester jag har varit med om har utförts på Rantogets 0-spår (dvs. på baksidan utmed motorvägen).Björn J. skrev:Men hur mycket sanning som finns i denna historia vet jag inte.
"Lealöse Otto" som då användes kunde kanske varit en mycket tidig prototyp till dagen krocktestdockor, men jag har svårt att tänka mig att den använts som krockdocka. Den användes endast för att kontrollera hållfastheten av de olika skydd som provades.
/JAgr
Det stod någonting i GP ang "krocktesterna" en gång, men nu vid närmare eftertanke kan det ha varit i samband med utprovandet av "fläskläppen".
Historien som "Tramqueen" relaterade till har varit nedskriven i Chalmeristernas cortegeprogram (enl. källa i denna puplikations redaktion), och allt som står i denna publikation är ju naturligtvis helt sann
. Detta fick jag reda på i kväll då jag lämnade över mitt skift till nattpersonalen och en nattskötare undrade vad jag läste på datorn, denne hade varit chalmerist...
"Otto le Alöse" är det möjligen en högt uppsatt medlem av GS styrelse
Eller är det den där halmstoppade overallen?
Jag har också hört att testerna skulle varit lokaliserade till spår 0.
Jag vet inte vad för slags färgtemperatur vi har i våra lysrör i SSR´s hall, men om man jämfört färgerna i detta ljus så förstår jag ju om det blivit fel...
Bj.
Historien som "Tramqueen" relaterade till har varit nedskriven i Chalmeristernas cortegeprogram (enl. källa i denna puplikations redaktion), och allt som står i denna publikation är ju naturligtvis helt sann

"Otto le Alöse" är det möjligen en högt uppsatt medlem av GS styrelse

Jag har också hört att testerna skulle varit lokaliserade till spår 0.
Jag vet inte vad för slags färgtemperatur vi har i våra lysrör i SSR´s hall, men om man jämfört färgerna i detta ljus så förstår jag ju om det blivit fel...
Bj.
Vadå jag dyster?
Halm och halm, nja det var en uppstoppad docka iklädd overall. Dockans vikt skulle motsvara en normalperson 75 eller numera 80 kg.Björn J. skrev:"Otto le Alöse" är det möjligen en högt uppsatt medlem av GS styrelse![]()
Eller är det den där halmstoppade overallen?
Bj.
Det kan kanske tyckas vara inte mycket att bråka om dessa 5 kg, men det gör ju en viss skillnad när man räknar på en hel vagn (ca 200 personer)
/JAgr
Det enda felet med den nya färgsättningen är att det skär sig för mycket mot skyltarna med linjenummer. Det är egentligen bara på ettan som det funkar. Nej, mera blått och creme! Nu väntar jag bara på att insidan blir lika nostalgisk. Den ursprungliga knallröda från M21 och den dovt brunröda i pedalerna. 

Den nygamla färgsättningen på vagnarna i Gbg är det helt klart ett steg i rätt riktning, sen kan man ju ägna sig åt en petimeter-diskussion om det är exakt rätt nyans.
När man färgsatte vagnarna en gång i världen var det kvalificerade arkitekter som gjorde det. Sen dök självutnämnda "profileringsexperter" upp och skulle göra om allt (självklart mot ett generöst arvode) och resultatet har vi sett i allt för många år.
Jämför med bussarna i Stockholm som ursprungligen var färgsatta i en mycket vacker röd och beige färgkombination (design Gunnar Asplund?), sen kom perioden då det bar blev "Öh du, ta nåt rött som du har på lagret!", vilket resulterade i allt från orangerött till lila.
Ungefär samma sak med t-banan, nån gång på 70-talet kom man helt plötsligt på att den för Stockholm unika gröna färgen var "tråkig", och sen utbröt kaoset med diverse blå varianter med eller utan fartränder, som ju knappast kan sägas ha åldrats i skönhet.
När man färgsatte vagnarna en gång i världen var det kvalificerade arkitekter som gjorde det. Sen dök självutnämnda "profileringsexperter" upp och skulle göra om allt (självklart mot ett generöst arvode) och resultatet har vi sett i allt för många år.
Jämför med bussarna i Stockholm som ursprungligen var färgsatta i en mycket vacker röd och beige färgkombination (design Gunnar Asplund?), sen kom perioden då det bar blev "Öh du, ta nåt rött som du har på lagret!", vilket resulterade i allt från orangerött till lila.
Ungefär samma sak med t-banan, nån gång på 70-talet kom man helt plötsligt på att den för Stockholm unika gröna färgen var "tråkig", och sen utbröt kaoset med diverse blå varianter med eller utan fartränder, som ju knappast kan sägas ha åldrats i skönhet.
Att säga att jag har bilder vore att ljuga, men jag vet åtminstone en bra bild som ligger ute på nätet. Och även om orginalfärgen nog sitter några lager närmare plåten ska denna nog vara identisk.Andy skrev: Er det noen som har noen fargebilder av orginalbemalningen av GS sine M25, M28 eller M29 vogner?

/Michael
En till bild som hittades efter lite surfande. Detta ska nog kunna vara orginalmålningen. Om än något blekt.
Lägger till ännu en bild. Nu var det nog slut. Tråkigt med länkade bilder? Javisst, men vad gör man när man inte hade en tanke på att fota M29 i orginalfärg innan de försvann under mitten av 90-talet.
/Michael
Lägger till ännu en bild. Nu var det nog slut. Tråkigt med länkade bilder? Javisst, men vad gör man när man inte hade en tanke på att fota M29 i orginalfärg innan de försvann under mitten av 90-talet.
/Michael
Senast redigerad av Mr. Burns den tisdag 10 december 2002 22:43, redigerad totalt 2 gång.
Dette ser ut som det jeg kan tenke på når det gjelder orginalfarge!Spårvagnsmicke skrev:Att säga att jag har bilder vore att ljuga, men jag vet åtminstone en bra bild som ligger ute på nätet. Och även om orginalfärgen nog sitter några lager närmare plåten ska denna nog vara identisk.Andy skrev: Er det noen som har noen fargebilder av orginalbemalningen av GS sine M25, M28 eller M29 vogner?![]()
/Michael
Forresten, synes 606 er et vakkert syn jeg, i motsetning til visse M25 / SM91 i Oslo!
Andreas
Färgsättningen
Hejsan,
När jag var i Göteborg i maj såg jag den nya färgsättningen för första (och enda!) gången. Vad som direkt föll mig var att något fattades, men vad?
På gamla vagnar hade man en list som avgränsade under fönstren och som dessutom var en mycket bra färgdelare. Jag tror att färgerna skulle upplevas betydligt bättre om man la till en linje som motsvarar listens tjocklek.
Varför inte ett svart band, eller silverband?
Hälsningar
-Per
När jag var i Göteborg i maj såg jag den nya färgsättningen för första (och enda!) gången. Vad som direkt föll mig var att något fattades, men vad?
På gamla vagnar hade man en list som avgränsade under fönstren och som dessutom var en mycket bra färgdelare. Jag tror att färgerna skulle upplevas betydligt bättre om man la till en linje som motsvarar listens tjocklek.
Varför inte ett svart band, eller silverband?
Hälsningar
-Per