C13...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fredrik H Klint

C13...

Inlägg av Fredrik H Klint »

Hur många C13/C13H-vagnar finns kvar egentligen? Kan nån rabbla upp vagnsnummer?

Som förare på bana 2 tycker jag att antalet mellanvagnar (icke hyttombyggda C13-vagnar) minskar lavinartat medan endast två(?) C13H-vagnar skrotats, jag känner till 1188 & 1254.
Att C13H-vagnarna kommer att leva längre är ju ganska givet eftersom dessa är utmärkta vid vagntransporter mellan de olika banorna men antalet "vanliga" C13-vagnar minskar snabbt...

Mvh Fredrik
Mikael R
Kontakt:

Re: C13...

Inlägg av Mikael R »

Fredrik H Klint skrev:Hur många C13/C13H-vagnar finns kvar egentligen? Kan nån rabbla upp vagnsnummer?

Som förare på bana 2 tycker jag att antalet mellanvagnar (icke hyttombyggda C13-vagnar) minskar lavinartat medan endast två(?) C13H-vagnar skrotats, jag känner till 1188 & 1254.
Att C13H-vagnarna kommer att leva längre är ju ganska givet eftersom dessa är utmärkta vid vagntransporter mellan de olika banorna men antalet "vanliga" C13-vagnar minskar snabbt...

Mvh Fredrik
Vore konstigt om C13 vagnarna försvinner före C6:orna. För C13 vagnarna är väl ändå "bättre"? Tråkigt om de skulle försvinna först då dessa fortfarande finns i grön färgsättning.

F.ö. Vad tycker du som tunnelförare om fotografering i tunnelbanan? Det är ju "fritt fram" för handhållna kameror i icke-kommersiellt syfte. Men de flesta förare känner "ännu" inte till detta eller gillar inte att man fotograferar i tunnelbanan.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

..
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:18, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael R
Kontakt:

Re: C13...

Inlägg av Mikael R »

Daniel L skrev:jag som också kör tricken, dock inte heltid, struntar i om folk vill fota tåg, så länge de inte står för nära plf-kant och gärna inte använder blixt precis i ansiktet
Ok. Men det skulle vara bra med någon slags "signal" som visar förarna att man inte kommer använda blixt eftersom vissa verkar tro att man tänker göra det. : :? :)
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Fredrik H Klint

C13...

Inlägg av Fredrik H Klint »

Till Mikael R:

Jag håller med Daniel, som förare gör det inget att diggare vill fotografera men att få blixt i ansiktet är ingen höjdare. Det är även jobbigt om fotografer och övriga trafikanter står för nära plattformskanten. Jag har hittills haft tur och klarat mig från "put" (= person under tåg) men man vet aldrig... En del kan ju oavsiktligt hamna på spåret för att de står för nära.

Att C13 väljs att utrangera före C6 beror på följande, antar jag: C13 (liksom C12) är i grunden gamla vagnar men har ny kaross (vagnkorg). Banmotorer och elutrustning kommer från gamla C1-C3-vagnar, C12:ornas boggier kom även från dessa gamla vagnar, därav olika littera.
Mvh Fredrik
Skriv svar