Signalfel på Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Signalfel på Lidingöbanan
Idag var det signalfel på Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga, jag märkte att en TAM skylt var uppsatt i Brevik. Och när jag sedan åkte senare på kvällen var den borttagen och signalfelet verkade vara löst. Alltså undrar jag har TAM skylten något samband med signalfelet? Och vad betyder den?
Re: Signalfel på Lidingöbanan
TAM= tåganmälan. TAM skylt uppsättes vid signalfel. TAM körning har ett egen paragraf i TRI SPV § 14, så det är för långt att redovisa här. Men i stort sätt så används TAM för att säkerställa tågmöten.Lidingöbo skrev:Idag var det signalfel på Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga, jag märkte att en TAM skylt var uppsatt i Brevik. Och när jag sedan åkte senare på kvällen var den borttagen och signalfelet verkade vara löst. Alltså undrar jag har TAM skylten något samband med signalfelet? Och vad betyder den?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Nä Du Jonas, TAM-skyltarna sitter i hållare på resp. huvudsignal, och är normalt vända med baksidan utåt (och dessutom låsta med hänglås). När TAM ska gälla drar man ut skylten, vänder den och skjuter in den i hållaren igen.Bobjörk skrev:På LB behövert man väl inte ens säta upp TAM-skylt, utan endast fälla ner det "lock" som sitter för den?
Mvh.
Björn Ehnberg
Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.Lidingöbo skrev:Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Mvh.
Björn Ehnberg
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Men har man denna typ av spårhindermärken?Björn Ehnberg skrev:Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.Lidingöbo skrev:Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Mvh.
Björn Ehnberg
De var i alla fall 1989 av samma typ man har i Tunnelbanan. Har man bytt dessa mot järnvägstyp?
Bantekniker
Enligt TRI Spv kan dessa märken (dvs. de svart-vitrandiga) användas som spårhindermärken, liksom de som Du nog avser, dvs. de med getingrandiga käppar och (ev.) små gula romber. De förstnämnda har jag inte sett på någon annan bana (fast jag kanske har slöåkt), där nyssnämnda TRI gäller, än LiB. Hur ni har det på Saltis vet jag inte då ni väl har egen TRI.Bobjörk skrev:Men har man denna typ av spårhindermärken?Björn Ehnberg skrev:Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.Lidingöbo skrev:Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Mvh.
Björn Ehnberg
De var i alla fall 1989 av samma typ man har i Tunnelbanan. Har man bytt dessa mot järnvägstyp?
Mvh.
Björn Ehnberg
Re: Signalfel på Lidingöbanan
En gröngöling som jag vill absolut inte spela besserwisser och rätta en sådan gammal räv som Anders. Får jag bara komplettera förklaringen med att TAM praktiskt går till så att trafikledaren radiodirigerar tågen, ett och ett, förbi enkelspårssträckorna. Procedurerna för detta har, som Anders säger, en låång paragraf i trafiksäkerhetsinstruktionen (TRI).17AGR skrev:TAM= tåganmälan. TAM skylt uppsättes vid signalfel. TAM körning har ett egen paragraf i TRI SPV § 14, så det är för långt att redovisa här. Men i stort sätt så används TAM för att säkerställa tågmöten.Lidingöbo skrev:Idag var det signalfel på Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga, jag märkte att en TAM skylt var uppsatt i Brevik. Och när jag sedan åkte senare på kvällen var den borttagen och signalfelet verkade vara löst. Alltså undrar jag har TAM skylten något samband med signalfelet? Och vad betyder den?
Mvh.
Björn Ehnberg
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Aha ni har både och på LB. På Saltis har vi bara de svart-vita skyltarna.Björn Ehnberg skrev:Enligt TRI Spv kan dessa märken (dvs. de svart-vitrandiga) användas som spårhindermärken, liksom de som Du nog avser, dvs. de med getingrandiga käppar och (ev.) små gula romber. De förstnämnda har jag inte sett på någon annan bana (fast jag kanske har slöåkt), där nyssnämnda TRI gäller, än LiB. Hur ni har det på Saltis vet jag inte då ni väl har egen TRI.Bobjörk skrev:Men har man denna typ av spårhindermärken?Björn Ehnberg skrev: Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.
Mvh.
Björn Ehnberg
De var i alla fall 1989 av samma typ man har i Tunnelbanan. Har man bytt dessa mot järnvägstyp?
Mvh.
Björn Ehnberg
Vi kör med järnvägssignalering också


Bantekniker