Signalfel på Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingöbo
Inlägg: 23
Blev medlem: söndag 19 oktober 2003 12:59

Signalfel på Lidingöbanan

Inlägg av Lidingöbo »

Idag var det signalfel på Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga, jag märkte att en TAM skylt var uppsatt i Brevik. Och när jag sedan åkte senare på kvällen var den borttagen och signalfelet verkade vara löst. Alltså undrar jag har TAM skylten något samband med signalfelet? Och vad betyder den?
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Signalfel på Lidingöbanan

Inlägg av AGR »

Lidingöbo skrev:Idag var det signalfel på Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga, jag märkte att en TAM skylt var uppsatt i Brevik. Och när jag sedan åkte senare på kvällen var den borttagen och signalfelet verkade vara löst. Alltså undrar jag har TAM skylten något samband med signalfelet? Och vad betyder den?
TAM= tåganmälan. TAM skylt uppsättes vid signalfel. TAM körning har ett egen paragraf i TRI SPV § 14, så det är för långt att redovisa här. Men i stort sätt så används TAM för att säkerställa tågmöten.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

På LB behövert man väl inte ens säta upp TAM-skylt, utan endast fälla ner det "lock" som sitter för den?
Bantekniker
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Bobjörk skrev:På LB behövert man väl inte ens säta upp TAM-skylt, utan endast fälla ner det "lock" som sitter för den?
Nä Du Jonas, TAM-skyltarna sitter i hållare på resp. huvudsignal, och är normalt vända med baksidan utåt (och dessutom låsta med hänglås). När TAM ska gälla drar man ut skylten, vänder den och skjuter in den i hållaren igen.

Mvh.

Björn Ehnberg
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Okej, men de sitter där hela tiden i alla fall. Var bara en gissning att m,an fällde ner nåt (hade varit enklare :D)
Bantekniker
Lidingöbo
Inlägg: 23
Blev medlem: söndag 19 oktober 2003 12:59

Inlägg av Lidingöbo »

Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Lidingöbo skrev:Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.

Mvh.

Björn Ehnberg
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Björn Ehnberg skrev:
Lidingöbo skrev:Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.

Mvh.

Björn Ehnberg
Men har man denna typ av spårhindermärken?
De var i alla fall 1989 av samma typ man har i Tunnelbanan. Har man bytt dessa mot järnvägstyp?
Bantekniker
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Bobjörk skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Lidingöbo skrev:Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.

Mvh.

Björn Ehnberg
Men har man denna typ av spårhindermärken?
De var i alla fall 1989 av samma typ man har i Tunnelbanan. Har man bytt dessa mot järnvägstyp?
Enligt TRI Spv kan dessa märken (dvs. de svart-vitrandiga) användas som spårhindermärken, liksom de som Du nog avser, dvs. de med getingrandiga käppar och (ev.) små gula romber. De förstnämnda har jag inte sett på någon annan bana (fast jag kanske har slöåkt), där nyssnämnda TRI gäller, än LiB. Hur ni har det på Saltis vet jag inte då ni väl har egen TRI.

Mvh.

Björn Ehnberg
Björn Ehnberg

Re: Signalfel på Lidingöbanan

Inlägg av Björn Ehnberg »

17AGR skrev:
Lidingöbo skrev:Idag var det signalfel på Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga, jag märkte att en TAM skylt var uppsatt i Brevik. Och när jag sedan åkte senare på kvällen var den borttagen och signalfelet verkade vara löst. Alltså undrar jag har TAM skylten något samband med signalfelet? Och vad betyder den?
TAM= tåganmälan. TAM skylt uppsättes vid signalfel. TAM körning har ett egen paragraf i TRI SPV § 14, så det är för långt att redovisa här. Men i stort sätt så används TAM för att säkerställa tågmöten.
En gröngöling som jag vill absolut inte spela besserwisser och rätta en sådan gammal räv som Anders. Får jag bara komplettera förklaringen med att TAM praktiskt går till så att trafikledaren radiodirigerar tågen, ett och ett, förbi enkelspårssträckorna. Procedurerna för detta har, som Anders säger, en låång paragraf i trafiksäkerhetsinstruktionen (TRI).

Mvh.

Björn Ehnberg
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Björn Ehnberg skrev:
Bobjörk skrev:
Björn Ehnberg skrev: Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.

Mvh.

Björn Ehnberg
Men har man denna typ av spårhindermärken?
De var i alla fall 1989 av samma typ man har i Tunnelbanan. Har man bytt dessa mot järnvägstyp?
Enligt TRI Spv kan dessa märken (dvs. de svart-vitrandiga) användas som spårhindermärken, liksom de som Du nog avser, dvs. de med getingrandiga käppar och (ev.) små gula romber. De förstnämnda har jag inte sett på någon annan bana (fast jag kanske har slöåkt), där nyssnämnda TRI gäller, än LiB. Hur ni har det på Saltis vet jag inte då ni väl har egen TRI.

Mvh.

Björn Ehnberg
Aha ni har både och på LB. På Saltis har vi bara de svart-vita skyltarna.
Vi kör med järnvägssignalering också :D :lol:
Bantekniker
Skriv svar