Oslotrikken igjen - 2 linjer nedlegges
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Oslotrikken igjen - 2 linjer nedlegges
Styremøtet i AS Oslo Sporveier i dag 4/12 er avsluttet. Slik oppsummerer NKF - nytt, fackets nyhetsblad, resultatet:
Informasjon fra NKF- foreningene i Sporveien
Ansvarlig redaktør: Stein Guldbrandsen
Onsdag 4. desember 2002
Sporveisstyremøtet:
Busslinjer reddet - Kjelsåstrikken og Homannsbyen tapt
NKF's arbeid ga resultater - men ikke full seier.
Sporveisstyremøtet onsdag har gjort vedtak om driftsopplegget for 2003. De viktigste elementene i vedtaket er:
- Ingen av busslinjene nedlegges med unntak av linje 87 Ingierstrand. Dette betyr at nesten alle de nedleggingstruede rutene er reddet, inklusive ekspressbusslinjene til Holmlia og Bjørndalen. Rushtidsforlengelsene på linjene 45, 41 og 56 utgår, men ingen bydeler mister tilbudet, slik det var fare for.
- Mot stemmene til de ansattes representanter vedtok styret å legge ned Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen. NKF motsatte seg nedleggingen av Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen, men fikk ikke flertall i styret for denne delen av forslaget. I stedet økes antallet avganger på de gjenværende strekningene.
- Styret har IKKE gjort vedtak om rutenettet i framtiden, men begrenset seg til å legge rammene for neste år.
- På T - banen skal linje 1 vendes på Majorstua, linje 3 kjøres Mortensrud - Blindern og linje 4 kjøres Bergkrystallen - Kolsås.
- Etter forslag fra NKF skal det gjennomføres intern effektivisering, og administrasjonen pålegges streng nøkternhet.
Blandede følelser
NKF mottar vedtaket med blandede følelser. Vår kamp mot nedlegginger har gitt resultater, og byrådet ble tvunget til å fremskaffe 25 millioner ekstra i sitt nyeste budsjettforslag. Dette er ikke nok til å gi det tilbudet vi mener er nødvendig, men resultatet er svært mye bedre enn de raseringene av både trikk- og busstilbudet som har vært foreslått. NKF mener at styreflertallet har gjort et stort feilgrep når de har gått for nedlegging av Kjelsåstrikken og trikken over Homannbyen. Men verken vi ansatte eller publikum vil glemme at dette egentlig er byrådspartienes ansvar.
Informasjon fra NKF- foreningene i Sporveien
Ansvarlig redaktør: Stein Guldbrandsen
Onsdag 4. desember 2002
Sporveisstyremøtet:
Busslinjer reddet - Kjelsåstrikken og Homannsbyen tapt
NKF's arbeid ga resultater - men ikke full seier.
Sporveisstyremøtet onsdag har gjort vedtak om driftsopplegget for 2003. De viktigste elementene i vedtaket er:
- Ingen av busslinjene nedlegges med unntak av linje 87 Ingierstrand. Dette betyr at nesten alle de nedleggingstruede rutene er reddet, inklusive ekspressbusslinjene til Holmlia og Bjørndalen. Rushtidsforlengelsene på linjene 45, 41 og 56 utgår, men ingen bydeler mister tilbudet, slik det var fare for.
- Mot stemmene til de ansattes representanter vedtok styret å legge ned Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen. NKF motsatte seg nedleggingen av Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen, men fikk ikke flertall i styret for denne delen av forslaget. I stedet økes antallet avganger på de gjenværende strekningene.
- Styret har IKKE gjort vedtak om rutenettet i framtiden, men begrenset seg til å legge rammene for neste år.
- På T - banen skal linje 1 vendes på Majorstua, linje 3 kjøres Mortensrud - Blindern og linje 4 kjøres Bergkrystallen - Kolsås.
- Etter forslag fra NKF skal det gjennomføres intern effektivisering, og administrasjonen pålegges streng nøkternhet.
Blandede følelser
NKF mottar vedtaket med blandede følelser. Vår kamp mot nedlegginger har gitt resultater, og byrådet ble tvunget til å fremskaffe 25 millioner ekstra i sitt nyeste budsjettforslag. Dette er ikke nok til å gi det tilbudet vi mener er nødvendig, men resultatet er svært mye bedre enn de raseringene av både trikk- og busstilbudet som har vært foreslått. NKF mener at styreflertallet har gjort et stort feilgrep når de har gått for nedlegging av Kjelsåstrikken og trikken over Homannbyen. Men verken vi ansatte eller publikum vil glemme at dette egentlig er byrådspartienes ansvar.
Ikke positivt, nei
Det er en skandale at noe som helst blir nedlagt, og i hvertfall at det er Kjelsåsbanen og Homansbylinja nedlegges. Kjelsåslinja er blant Oslos raskeste linjer, går uhindret i forhold til biltrafikk, samt at det er investert store beløp i linja de senere årene.
Dette er første trinn i en storstilt nedleggelsesplan, merk mine ord...
Dette er første trinn i en storstilt nedleggelsesplan, merk mine ord...
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Ja, det är klart att en nedläggningsbeslut kan lätt få negativa signaleffekter. Och det göt ju saken inte lättare att beslutsfattning i Oslo vad det gäller spårvägen har minst sagt varit ett politiskt spel.
Men trots det är det värt att komma ihåg att största delen av linjenätet blir kvar, Trondheimsveien och Briskeby får behålla tillbudet och om jag har förstått det rätt så är en slopning av SL79-vagnar inte heller sannolik, åtminstone inte i större grad.
Den viktigaste frågan är nu om Sporveisstyret fortfarande har långsiktigare planer för att avveckla spårvägen. Var det inte fråga om att "modernisera" trikken till en snabbspårväg innan år 2006? Har man redan glömt dessa planer eller är gårdagens beslut bara en tillfällighet för OS?
Men trots det är det värt att komma ihåg att största delen av linjenätet blir kvar, Trondheimsveien och Briskeby får behålla tillbudet och om jag har förstått det rätt så är en slopning av SL79-vagnar inte heller sannolik, åtminstone inte i större grad.
Den viktigaste frågan är nu om Sporveisstyret fortfarande har långsiktigare planer för att avveckla spårvägen. Var det inte fråga om att "modernisera" trikken till en snabbspårväg innan år 2006? Har man redan glömt dessa planer eller är gårdagens beslut bara en tillfällighet för OS?
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Mere om vedtaket kan leses på denne linken:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... eID=450641
Merk følgende setning:
Det kan til og med hende at trikken til Kjelsås får forlenget levetid. Styret har i alle fall bedt om en kostnadsgjennomgang for å se om det lønner seg å kjøre trikken til den nye T-baneringen åpner 23. august 2003.
/Baard
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... eID=450641
Merk følgende setning:
Det kan til og med hende at trikken til Kjelsås får forlenget levetid. Styret har i alle fall bedt om en kostnadsgjennomgang for å se om det lønner seg å kjøre trikken til den nye T-baneringen åpner 23. august 2003.
/Baard
Sitterer fra samme artikkel:Politikernes press på å få beholde trikken har hatt sin effekt. En viss uttynning av frekvens blir det, men hverken Briskeby-trikken, Ljabrutrikken eller Homansbyen blir borte.BaardB skrev:Mere om vedtaket kan leses på denne linken:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... eID=450641
skal ikke trikken over Homansbyen bort? hørte først at den skulle ha videre drift i Østlandssendingen i dag tidlig, leste på nettsidene til dagsavisen at den skulle nedlegges, håper mediene (og sporveien) snart blir enige
Er sporet i Glads vei i en sånn tilstand at man kan bruke det et halvt års tid til?BaardB skrev:Mere om vedtaket kan leses på denne linken:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... eID=450641
Merk følgende setning:
Det kan til og med hende at trikken til Kjelsås får forlenget levetid. Styret har i alle fall bedt om en kostnadsgjennomgang for å se om det lønner seg å kjøre trikken til den nye T-baneringen åpner 23. august 2003.
/Baard
Andreas
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Usikkerhet rundt detaljer...
Iflg. det som styrets leder, adm. direktør og fagforeningens styrerepresentant sa på TV i går, skal den korte linjen (med bare to holdeplasser) over Homansbyen vekk, mens den vesentlig lengre OG med langt færre reisende over Briskeby, skal beholdes.Nico skrev: Sitterer fra samme artikkel: Politikernes press på å få beholde trikken har hatt sin effekt. En viss uttynning av frekvens blir det, men hverken Briskeby-trikken, Ljabrutrikken eller Homansbyen blir borte.
skal ikke trikken over Homansbyen bort? hørte først at den skulle ha videre drift i Østlandssendingen i dag tidlig, leste på nettsidene til dagsavisen at den skulle nedlegges, håper mediene (og sporveien) snart blir enige
Det skal være ett eller to steder som er kristisk mellom Glads vei og Disen. Resten kan man kjøre på en stund til.Andy skrev:Merk følgende setning:
Det kan til og med hende at trikken til Kjelsås får forlenget levetid. Styret har i alle fall bedt om en kostnadsgjennomgang for å se om det lønner seg å kjøre trikken til den nye T-baneringen åpner 23. august 2003.
Er sporet i Glads vei i en sånn tilstand at man kan bruke det et halvt års tid til?
Andreas
/Baard
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Siste nytt...
Hovedpunkter fra et informasjonsmøte på Grefsen om omorganiseringen
og virkningene av vedtaket sporveisstyret fattet 04.12.2002.
Slik er det foreslått at det nye nettet vil bli:
* 10 Jar - Aker brygge - Grünerløkka - Grefsen
* 11 Majorstuen - Briskeby - Gr¨nerløkka - Grefsen
* 12 Majorstuen - Frogner - Aker Brygge - Ljabru
* 13 Skøyen - Nationaltheateret - Grünerløkka - Grefsen (uendret -rushtid)
* 17 Rikshospitalet - Stortorvet - Trondheimsveien - Grefsen (uendret)
* 18 Rikshospitalet - Stortorvet - Ljabru (uendret - rushtid)
Linjene 15 og 19 blir nedlagt. Strekningene over Homansbyen og fra Storo til Kjelsås blir uten trafikk. Bergstrand opplyste at det skal utredes om det er regningsvarende å reparere Kjelsåsbanen så det kan kjøres trikk der frem til 17.08.2003 når T-banen til Storo begynner å kjøre. Busskjøringen i dag er dyr.... Han opplyste også at det ikke er aktuelt å rive noen av de nedlagte strekningene med det første.
På fredag skal det offentliggjøres hvem som blir direktører for driftsselskapene for sporvogn og T-bane. Bergstrand opplyste at han ikke er en av dem.
og virkningene av vedtaket sporveisstyret fattet 04.12.2002.
Slik er det foreslått at det nye nettet vil bli:
* 10 Jar - Aker brygge - Grünerløkka - Grefsen
* 11 Majorstuen - Briskeby - Gr¨nerløkka - Grefsen
* 12 Majorstuen - Frogner - Aker Brygge - Ljabru
* 13 Skøyen - Nationaltheateret - Grünerløkka - Grefsen (uendret -rushtid)
* 17 Rikshospitalet - Stortorvet - Trondheimsveien - Grefsen (uendret)
* 18 Rikshospitalet - Stortorvet - Ljabru (uendret - rushtid)
Linjene 15 og 19 blir nedlagt. Strekningene over Homansbyen og fra Storo til Kjelsås blir uten trafikk. Bergstrand opplyste at det skal utredes om det er regningsvarende å reparere Kjelsåsbanen så det kan kjøres trikk der frem til 17.08.2003 når T-banen til Storo begynner å kjøre. Busskjøringen i dag er dyr.... Han opplyste også at det ikke er aktuelt å rive noen av de nedlagte strekningene med det første.
På fredag skal det offentliggjøres hvem som blir direktører for driftsselskapene for sporvogn og T-bane. Bergstrand opplyste at han ikke er en av dem.
Re: Siste nytt...
Vil man da fysisk sperre av over Homansbyen som man har gjort på pensene til Kjelsås?BaardB skrev:Strekningene over Homansbyen og fra Storo til Kjelsås blir uten trafikk.