Oslotrikken igjen - 2 linjer nedlegges

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Oslotrikken igjen - 2 linjer nedlegges

Inlägg av BaardB »

Styremøtet i AS Oslo Sporveier i dag 4/12 er avsluttet. Slik oppsummerer NKF - nytt, fackets nyhetsblad, resultatet:


Informasjon fra NKF- foreningene i Sporveien
Ansvarlig redaktør: Stein Guldbrandsen
Onsdag 4. desember 2002


Sporveisstyremøtet:
Busslinjer reddet - Kjelsåstrikken og Homannsbyen tapt

NKF's arbeid ga resultater - men ikke full seier.
Sporveisstyremøtet onsdag har gjort vedtak om driftsopplegget for 2003. De viktigste elementene i vedtaket er:
- Ingen av busslinjene nedlegges med unntak av linje 87 Ingierstrand. Dette betyr at nesten alle de nedleggingstruede rutene er reddet, inklusive ekspressbusslinjene til Holmlia og Bjørndalen. Rushtidsforlengelsene på linjene 45, 41 og 56 utgår, men ingen bydeler mister tilbudet, slik det var fare for.
- Mot stemmene til de ansattes representanter vedtok styret å legge ned Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen. NKF motsatte seg nedleggingen av Kjelsåstrikken og trikkedriften over Homannbyen, men fikk ikke flertall i styret for denne delen av forslaget. I stedet økes antallet avganger på de gjenværende strekningene.
- Styret har IKKE gjort vedtak om rutenettet i framtiden, men begrenset seg til å legge rammene for neste år.
- På T - banen skal linje 1 vendes på Majorstua, linje 3 kjøres Mortensrud - Blindern og linje 4 kjøres Bergkrystallen - Kolsås.
- Etter forslag fra NKF skal det gjennomføres intern effektivisering, og administrasjonen pålegges streng nøkternhet.


Blandede følelser
NKF mottar vedtaket med blandede følelser. Vår kamp mot nedlegginger har gitt resultater, og byrådet ble tvunget til å fremskaffe 25 millioner ekstra i sitt nyeste budsjettforslag. Dette er ikke nok til å gi det tilbudet vi mener er nødvendig, men resultatet er svært mye bedre enn de raseringene av både trikk- og busstilbudet som har vært foreslått. NKF mener at styreflertallet har gjort et stort feilgrep når de har gått for nedlegging av Kjelsåstrikken og trikken over Homannbyen. Men verken vi ansatte eller publikum vil glemme at dette egentlig er byrådspartienes ansvar.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Jeg veit ikke helt hva jeg skal si til dette jeg, possitivt at så mye av nettet blir oppretholt, men det er jo et endelig hasta la vista til Strekningen over Homansbyen og Kjelsås!

Er dette den komplette raporten du kom med her Baard?

Andreas
hpl
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 21 november 2002 14:43

Ikke positivt, nei

Inlägg av hpl »

Det er en skandale at noe som helst blir nedlagt, og i hvertfall at det er Kjelsåsbanen og Homansbylinja nedlegges. Kjelsåslinja er blant Oslos raskeste linjer, går uhindret i forhold til biltrafikk, samt at det er investert store beløp i linja de senere årene.


Dette er første trinn i en storstilt nedleggelsesplan, merk mine ord...
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

Ja, det är klart att en nedläggningsbeslut kan lätt få negativa signaleffekter. Och det göt ju saken inte lättare att beslutsfattning i Oslo vad det gäller spårvägen har minst sagt varit ett politiskt spel.

Men trots det är det värt att komma ihåg att största delen av linjenätet blir kvar, Trondheimsveien och Briskeby får behålla tillbudet och om jag har förstått det rätt så är en slopning av SL79-vagnar inte heller sannolik, åtminstone inte i större grad.

Den viktigaste frågan är nu om Sporveisstyret fortfarande har långsiktigare planer för att avveckla spårvägen. Var det inte fråga om att "modernisera" trikken till en snabbspårväg innan år 2006? Har man redan glömt dessa planer eller är gårdagens beslut bara en tillfällighet för OS?
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Mere om vedtaket kan leses på denne linken:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... eID=450641

Merk følgende setning:
Det kan til og med hende at trikken til Kjelsås får forlenget levetid. Styret har i alle fall bedt om en kostnadsgjennomgang for å se om det lønner seg å kjøre trikken til den nye T-baneringen åpner 23. august 2003.



/Baard
Nico
Inlägg: 173
Blev medlem: måndag 16 september 2002 15:43
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Nico »

BaardB skrev:Mere om vedtaket kan leses på denne linken:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... eID=450641
Sitterer fra samme artikkel:Politikernes press på å få beholde trikken har hatt sin effekt. En viss uttynning av frekvens blir det, men hverken Briskeby-trikken, Ljabrutrikken eller Homansbyen blir borte.

skal ikke trikken over Homansbyen bort? hørte først at den skulle ha videre drift i Østlandssendingen i dag tidlig, leste på nettsidene til dagsavisen at den skulle nedlegges, håper mediene (og sporveien) snart blir enige
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

BaardB skrev:Mere om vedtaket kan leses på denne linken:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... eID=450641

Merk følgende setning:
Det kan til og med hende at trikken til Kjelsås får forlenget levetid. Styret har i alle fall bedt om en kostnadsgjennomgang for å se om det lønner seg å kjøre trikken til den nye T-baneringen åpner 23. august 2003.



/Baard
Er sporet i Glads vei i en sånn tilstand at man kan bruke det et halvt års tid til?

Andreas
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Usikkerhet rundt detaljer...

Inlägg av BaardB »

Nico skrev: Sitterer fra samme artikkel: Politikernes press på å få beholde trikken har hatt sin effekt. En viss uttynning av frekvens blir det, men hverken Briskeby-trikken, Ljabrutrikken eller Homansbyen blir borte.
skal ikke trikken over Homansbyen bort? hørte først at den skulle ha videre drift i Østlandssendingen i dag tidlig, leste på nettsidene til dagsavisen at den skulle nedlegges, håper mediene (og sporveien) snart blir enige
Iflg. det som styrets leder, adm. direktør og fagforeningens styrerepresentant sa på TV i går, skal den korte linjen (med bare to holdeplasser) over Homansbyen vekk, mens den vesentlig lengre OG med langt færre reisende over Briskeby, skal beholdes.
Andy skrev:Merk følgende setning:
Det kan til og med hende at trikken til Kjelsås får forlenget levetid. Styret har i alle fall bedt om en kostnadsgjennomgang for å se om det lønner seg å kjøre trikken til den nye T-baneringen åpner 23. august 2003.


Er sporet i Glads vei i en sånn tilstand at man kan bruke det et halvt års tid til?
Andreas
Det skal være ett eller to steder som er kristisk mellom Glads vei og Disen. Resten kan man kjøre på en stund til.

/Baard
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Siste nytt...

Inlägg av BaardB »

Hovedpunkter fra et informasjonsmøte på Grefsen om omorganiseringen
og virkningene av vedtaket sporveisstyret fattet 04.12.2002.

Slik er det foreslått at det nye nettet vil bli:
* 10 Jar - Aker brygge - Grünerløkka - Grefsen
* 11 Majorstuen - Briskeby - Gr¨nerløkka - Grefsen
* 12 Majorstuen - Frogner - Aker Brygge - Ljabru
* 13 Skøyen - Nationaltheateret - Grünerløkka - Grefsen (uendret -rushtid)
* 17 Rikshospitalet - Stortorvet - Trondheimsveien - Grefsen (uendret)
* 18 Rikshospitalet - Stortorvet - Ljabru (uendret - rushtid)

Linjene 15 og 19 blir nedlagt. Strekningene over Homansbyen og fra Storo til Kjelsås blir uten trafikk. Bergstrand opplyste at det skal utredes om det er regningsvarende å reparere Kjelsåsbanen så det kan kjøres trikk der frem til 17.08.2003 når T-banen til Storo begynner å kjøre. Busskjøringen i dag er dyr.... Han opplyste også at det ikke er aktuelt å rive noen av de nedlagte strekningene med det første.

På fredag skal det offentliggjøres hvem som blir direktører for driftsselskapene for sporvogn og T-bane. Bergstrand opplyste at han ikke er en av dem.
Nico
Inlägg: 173
Blev medlem: måndag 16 september 2002 15:43
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Siste nytt...

Inlägg av Nico »

BaardB skrev:Strekningene over Homansbyen og fra Storo til Kjelsås blir uten trafikk.
Vil man da fysisk sperre av over Homansbyen som man har gjort på pensene til Kjelsås?
Skriv svar