Klocka i C20
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Klocka i C20
Var tog den digitala klockan vägen i C20-vagnarnas displayer som fanns där i början? Det var en självklar service till trafikanterna (som för övrigt finns i Tvärbanans vagnar, Reginatågen m m) som plötsligt helt försvann. Någon som vet varför?
Återinför klockan i C20!!
Återinför klockan i C20!!
- Kristofer
- Kontakt:
Problemet var väl just att det stod "Rätt tid". Hade det inte stått det så hade det väl varit OK...
Fast det är klart, man kunde ju infört ett atomur eller liknande i varje vagn, och så kontrollerade man den visade tiden mot detta atomur. Var det då fel tid så kunde man ju byta ut ordet "Rätt" mot "Fel", så att folk förstod att den tiden inte var att lita på...

Fast det är klart, man kunde ju infört ett atomur eller liknande i varje vagn, och så kontrollerade man den visade tiden mot detta atomur. Var det då fel tid så kunde man ju byta ut ordet "Rätt" mot "Fel", så att folk förstod att den tiden inte var att lita på...

Fel tid?????
Kan det verkligen vara ett problem? I dagens samhälle är man ju omgiven av digitalur, video, microvågsugn, bilen osv och min erfarenhet är att det räcker bra med omställningsrundan i samband med vinter/sommartid, däremellan har de en precision som är bättre än bra.
Jag antar att det finns andra datorer ombord i tågen som behöver hålla koll på rätt tid och som drivs av batterier när tåget är avställt
Jag antar att det finns andra datorer ombord i tågen som behöver hålla koll på rätt tid och som drivs av batterier när tåget är avställt
Det måste rimligen vara så att vagnens drift loggas i supportsystemet och där finns det absolut säkert tidsangivelse.
Den enkla förklaringen är väl att någon resenär klagade på att tiden var fel och och en serviceminded inom SL-sfären tyckte att det var bäst att straffa alla resenärer (jag höll på att skriva kunder men insåg genast att det var fel ord!
Som sagt klocka har alltid funnits på X2000 och inte tror jag att lokförarna eller någon annan ställer om för den varje resa. Att låta klockan styras av ett atomur är nog inte vare sig dyrt eller komplicerat. Vanligare än man tror i dag.
Den enkla förklaringen är väl att någon resenär klagade på att tiden var fel och och en serviceminded inom SL-sfären tyckte att det var bäst att straffa alla resenärer (jag höll på att skriva kunder men insåg genast att det var fel ord!
Som sagt klocka har alltid funnits på X2000 och inte tror jag att lokförarna eller någon annan ställer om för den varje resa. Att låta klockan styras av ett atomur är nog inte vare sig dyrt eller komplicerat. Vanligare än man tror i dag.
Pendeltågen, de renoverande lådorna, kör ofta med klocka som faktiskt för det mesta går hyfsat rätt (hyfsat = +- några minuter fel), så varför inte C20... Den som lever får (kanske), se./jes skrev:Det måste rimligen vara så att vagnens drift loggas i supportsystemet och där finns det absolut säkert tidsangivelse.
/Jonas.
Klocka fick sin uppdatering av tiden genom nya siemens systemet, men när man införde C20 så var ej hela bana 1 utbyggt så på icke siemens sträcka så kunde inte vagnen kolla vad rätt tid var vid ex vändning. Och troligen så är det därför den inte har kommit tillbaka för att man flyttar runt vagnarna mellan de olika banorna och då skulle det bli fel tid på bana 2 & 3
Klockan i C20
Vi har ju tidsangivelse på displayen i förarhytten - tiden där ligger konstant ca 1 min 30 sek fel. Enligt ansvariga är det någongstans mellan atomuret i Tyskland och tågen som det blir fel, men nu ska dom tydligen försöka fixa det - så vem vet, kanske kommer tiden tillbaka i trafikantutrymmena också.
Den som väntar......
Den som väntar......

Klocka i C20
Felet ligger i Siemenssystemet det är deras klocka som går fel. När systemet uppdaterats och tiden ligger rätt så kommer troligen tidsvisningen åter. TUB1 kommer att använda Siemenssystemet för tidsvisning. på TUB2/3 kommer PC tiden att användas, när/om man startar tidsvisningen igen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D