Realtid på SL-linje 742???
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
Byggare Bob
Realtid på SL-linje 742???
Åkte igår kväll hem från min syster med linje 742 från Rondovägen.
I bussen satt en likadan display som på stomlinjerna (blåbusslinje 1-4!) i innerstaden. Det fungerade jättefint med att nästa hållplats syntes på denna display, men nu till min undran, vad är det som håller reda på bussens position, med tanke på att busshållplatserna bara har vanliga stolpar??? Är det GPS???.
I bussen satt en likadan display som på stomlinjerna (blåbusslinje 1-4!) i innerstaden. Det fungerade jättefint med att nästa hållplats syntes på denna display, men nu till min undran, vad är det som håller reda på bussens position, med tanke på att busshållplatserna bara har vanliga stolpar??? Är det GPS???.
-
CJ
GPS och slingor
I en del städer använder man sig av GPS, medans man i andra använder sig av slingor i marken som fordonet kör över. Fordonet överlämnar informationen till slingorna via ett radiomodem, och sen samlas informationen upp i central databas. Märk väl att det alltid bygger på prognoser!
Mycket av det som finns i SL-lands ytterstadstrafik bygger dock på att man räknar avstånd (som har mätts upp åtskilliga gånger på olika vis) för att få ett snittvärde. På vagnarna så sitter det sedan en impulsgivare som räknar antalet varv som vagnens bakaxel roterar och på så vis så genereras och beräknas ett avståndsvärde. Detta är inte alltid helt exakt, men det är väldigt lätt att justera när man t.ex. stannar vid en hållplats. Mycket av det som ligger till grund för Buss-PC är tydligen (om man ska tro på instruktörerna) även det beräknat utifrån denna metod.
Mvh // Nico
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Fast på blåbussarna verkar det vara något annat (GPSCoppas skrev:Mycket av det som finns i SL-lands ytterstadstrafik bygger dock på att man räknar avstånd (som har mätts upp åtskilliga gånger på olika vis) för att få ett snittvärde. På vagnarna så sitter det sedan en impulsgivare som räknar antalet varv som vagnens bakaxel roterar och på så vis så genereras och beräknas ett avståndsvärde. Detta är inte alltid helt exakt, men det är väldigt lätt att justera när man t.ex. stannar vid en hållplats. Mycket av det som ligger till grund för Buss-PC är tydligen (om man ska tro på instruktörerna) även det beräknat utifrån denna metod.
Mvh // Nico
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
Daniel J
I Uppsala där jag jobbade förut fungerar realtidssystemet så att bussen räknar meter via en impulsgivare vid hjulen. Detta jämförs mot en databas där alla hållplatser för respektive tur samt hållplatsavstånd finns inlagda. Inmätningen av hållplatsavstånd gjordes där med vanlig personbil utrustad med meterräknare.
Varje gång bussen öppnar någon dörr jämförs aktuell GPS-position för bussen med GPS-positionerna för de hållplatser som bussen ska passera på denna tur. Står bussen i närheten av någon annan hållplats än vad den realtidssystemet anser så korrigeras realtidssystemet till den hållplats den i verkligheten står vid.
Jag skulle tro att SLs system fungerar på liknande sätt.
Varje gång bussen öppnar någon dörr jämförs aktuell GPS-position för bussen med GPS-positionerna för de hållplatser som bussen ska passera på denna tur. Står bussen i närheten av någon annan hållplats än vad den realtidssystemet anser så korrigeras realtidssystemet till den hållplats den i verkligheten står vid.
Mitt intryck som passagerare i SL-världen är att det är busschaffören som måste korrigera hållplatsen om inte avståndsberäkningen träffat rätt. Många gånger har realtidssystemet växlat till en hållplats längre fram när bussen precis kör in på hållplatsen, t.ex. när bussen är påväg in till hlp Jungfrugatan så hoppar systemet fram till hållplatsen framför, Musikhögskolan. Eller tvärtom. Det brukar sluta med att bussföraren febrilt trycker på en massa knappar därframme för att justera till rätt hållplats. I och för sig fungerar det mycket bättre nu än vad det gjorde för några år sedan, så systemet kanske har trimmats in lite bättre nu.Daniel J skrev:I Uppsala där jag jobbade förut fungerar realtidssystemet så att bussen räknar meter via en impulsgivare vid hjulen. Detta jämförs mot en databas där alla hållplatser för respektive tur samt hållplatsavstånd finns inlagda. Inmätningen av hållplatsavstånd gjordes där med vanlig personbil utrustad med meterräknare.
Det är konstigt att inte systemen är gjorda så att de grovkalibrerar nuvarande tur från vilka punkter dörrarna öppnats. Man kan ju tänka sig att föraren får upp en fråga "är vi här, här eller hår eller annanstans?" varje gång dörrarna öppnas, och har på sig att svara ända till nästa dörröppning.kildor skrev:Mitt intryck som passagerare i SL-världen är att det är busschaffören som måste korrigera hållplatsen om inte avståndsberäkningen träffat rätt. Många gånger har realtidssystemet växlat till en hållplats längre fram när bussen precis kör in på hållplatsen, t.ex. när bussen är påväg in till hlp Jungfrugatan så hoppar systemet fram till hållplatsen framför, Musikhögskolan. Eller tvärtom. Det brukar sluta med att bussföraren febrilt trycker på en massa knappar därframme för att justera till rätt hållplats. I och för sig fungerar det mycket bättre nu än vad det gjorde för några år sedan, så systemet kanske har trimmats in lite bättre nu.Daniel J skrev:I Uppsala där jag jobbade förut fungerar realtidssystemet så att bussen räknar meter via en impulsgivare vid hjulen. Detta jämförs mot en databas där alla hållplatser för respektive tur samt hållplatsavstånd finns inlagda. Inmätningen av hållplatsavstånd gjordes där med vanlig personbil utrustad med meterräknare.
Buss-PC:n fungerar likadant i Stockholm, bortsett från GPS-funktionen som inte verkar helt intrimmad.Daniel J skrev:I Uppsala där jag jobbade förut fungerar realtidssystemet så att bussen räknar meter via en impulsgivare vid hjulen. Detta jämförs mot en databas där alla hållplatser för respektive tur samt hållplatsavstånd finns inlagda. Inmätningen av hållplatsavstånd gjordes där med vanlig personbil utrustad med meterräknare.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
-
Gäst
Varför fungerar inte GPS-funktionen som den skall då?Mikael R skrev:Buss-PC:n fungerar likadant i Stockholm, bortsett från GPS-funktionen som inte verkar helt intrimmad.Daniel J skrev:I Uppsala där jag jobbade förut fungerar realtidssystemet så att bussen räknar meter via en impulsgivare vid hjulen. Detta jämförs mot en databas där alla hållplatser för respektive tur samt hållplatsavstånd finns inlagda. Inmätningen av hållplatsavstånd gjordes där med vanlig personbil utrustad med meterräknare.
-
Byggare Bob
Väcker tråden till liv igen, eftersom jag idag för första gången fick vara med om realtidsinformation på linje 829 när jag skulle ner till Coop Forum och handla,
Vagn 7106 hade detta system och jag blev förvånad när den kvinnliga rösten ropade ut hållplatserna, när det satt en man bakom ratten. Displayen fungerade också klockrent...
Vagn 7106 hade detta system och jag blev förvånad när den kvinnliga rösten ropade ut hållplatserna, när det satt en man bakom ratten. Displayen fungerade också klockrent...
Är väl BussPC som börjar komma så smått i fler och fler vagnar i området.Byggare Bob skrev:Väcker tråden till liv igen, eftersom jag idag för första gången fick vara med om realtidsinformation på linje 829 när jag skulle ner till Coop Forum och handla,
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
-
AndersB
Ang. realtid och "kvinnlig röst på SL:s bussar...
Läs detta, så borde alla frågor vara besvarade:
Den första etappen i SLs projekt JustNu närmar sig Busslink, d v s installationen av den nya bussdatorn och kommunikationsradion
BussPC/BussKom.
I slutet av januari inleds teknikinstallationerna i bussarna vid Busslink Handen. Förarutbildningen startar ett par veckor dessförinnan.
Swebus på Ekerö var det första garaget inom SL-trafiken som fick den nya tekniken. Vilka är de största skillnaderna för bussföraren?
– Allt är samlat på en pekskärm, vi har fått automatiska hållplatsutrop och ljudkvaliteten är suverän! berättar Curt-Åke Nylén, huvudskyddsombud vid Swebus Ekerö.
Det enda Curt-Åke behöver göra med det nya systemet när han tar över bussen är att knappa in sifferkoden för det omlopp han ska köra, d v s listan på de turer som bussen ska göra under dagen.
Sedan ser bussdatorn till att bussen skyltas rätt ut och invändigt.
Med hjälp av GPS ser datorn även till att de automatiska hållplatsutropen kommer där de ska.
Föraren får all sin information via en pekskärm, där han bl a ser hur väl han ligger till i förhållande till tidtabellen.
Radiokommunikationen är digital och har bättre täckning, högre kapacitet
och färre störningar.
– Nu hör jag vad förarna säger överallt. Förr var de tvungna att ringa mig på mobilen ibland, säger Nisse Bengtsson, trafikledare på Ekerö.
– Dessutom har jag medhörning av radiotrafiken mellan bussar som har samtrafik. Det gör att jag kan ligga steget före om det skulle bli någon trafikstörning, tillägger Nisse.
BussPC/BussKom kommer att byggas ut ytterligare, bl a så att trafikledningen ser på en datorkarta var varje buss befinner sig i realtid. Det ska också bli möjligt att skicka ut störningsinformation som textmeddelanden till förarens pekskärm.
Systemet drabbades av några barnsjukdomar i början, bl a mörka pekskärmar och att någon enstaka BussPC låste sig.
Alla fel har botats under resans gång.
– Nu är allt på väg åt rätt håll, säger Curt-Åke Nylén.
Tidsplan Busslink 2005
Varje förare får fyra timmars utbildning i samband
med utbyggnaden av BussPC/BussKom.
Förarutbildningen inleds några veckor före teknikinstallationen.
Vecka 1 – Handen, utbildningsstart
Vecka 9 – Täby, utbildningsstart
Vecka 11 – Söderort, utbildningsstart
Vecka 15 – Söder, utbildningsstart.
Vecka 23 – Lidingö, utbildningsstart
Vecka 24 – Norrtälje, utbildningsstart
Vecka 26 – Hornsberg, utbildningsstart
Tidsplan JustNu
Hösten 2005 ska samtliga ca 1900 bussar i SLtrafiken
var utrustade med nya fordonsdatorn och bussradion.
Sommaren 2006 ska det nya Resekortet testköras i tunnelbanan.
December 2006 inleds installationen av biljettmaskiner i bussarna.
Källa: Busslink Sverige AB
Den första etappen i SLs projekt JustNu närmar sig Busslink, d v s installationen av den nya bussdatorn och kommunikationsradion
BussPC/BussKom.
I slutet av januari inleds teknikinstallationerna i bussarna vid Busslink Handen. Förarutbildningen startar ett par veckor dessförinnan.
Swebus på Ekerö var det första garaget inom SL-trafiken som fick den nya tekniken. Vilka är de största skillnaderna för bussföraren?
– Allt är samlat på en pekskärm, vi har fått automatiska hållplatsutrop och ljudkvaliteten är suverän! berättar Curt-Åke Nylén, huvudskyddsombud vid Swebus Ekerö.
Det enda Curt-Åke behöver göra med det nya systemet när han tar över bussen är att knappa in sifferkoden för det omlopp han ska köra, d v s listan på de turer som bussen ska göra under dagen.
Sedan ser bussdatorn till att bussen skyltas rätt ut och invändigt.
Med hjälp av GPS ser datorn även till att de automatiska hållplatsutropen kommer där de ska.
Föraren får all sin information via en pekskärm, där han bl a ser hur väl han ligger till i förhållande till tidtabellen.
Radiokommunikationen är digital och har bättre täckning, högre kapacitet
och färre störningar.
– Nu hör jag vad förarna säger överallt. Förr var de tvungna att ringa mig på mobilen ibland, säger Nisse Bengtsson, trafikledare på Ekerö.
– Dessutom har jag medhörning av radiotrafiken mellan bussar som har samtrafik. Det gör att jag kan ligga steget före om det skulle bli någon trafikstörning, tillägger Nisse.
BussPC/BussKom kommer att byggas ut ytterligare, bl a så att trafikledningen ser på en datorkarta var varje buss befinner sig i realtid. Det ska också bli möjligt att skicka ut störningsinformation som textmeddelanden till förarens pekskärm.
Systemet drabbades av några barnsjukdomar i början, bl a mörka pekskärmar och att någon enstaka BussPC låste sig.
Alla fel har botats under resans gång.
– Nu är allt på väg åt rätt håll, säger Curt-Åke Nylén.
Tidsplan Busslink 2005
Varje förare får fyra timmars utbildning i samband
med utbyggnaden av BussPC/BussKom.
Förarutbildningen inleds några veckor före teknikinstallationen.
Vecka 1 – Handen, utbildningsstart
Vecka 9 – Täby, utbildningsstart
Vecka 11 – Söderort, utbildningsstart
Vecka 15 – Söder, utbildningsstart.
Vecka 23 – Lidingö, utbildningsstart
Vecka 24 – Norrtälje, utbildningsstart
Vecka 26 – Hornsberg, utbildningsstart
Tidsplan JustNu
Hösten 2005 ska samtliga ca 1900 bussar i SLtrafiken
var utrustade med nya fordonsdatorn och bussradion.
Sommaren 2006 ska det nya Resekortet testköras i tunnelbanan.
December 2006 inleds installationen av biljettmaskiner i bussarna.
Källa: Busslink Sverige AB
-
Byggare Bob
Tack för alla svar, tycker det är konstigt att SLs hemsida aldrig har information om detta
.
Så fortsätter vi diskussionen här:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=7441
Så fortsätter vi diskussionen här:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=7441