SLs realtidsprojekt

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

SLs realtidsprojekt

Inlägg av Ulrik Berggren »

Är det någon som har koll på huruvida SLs realtidsprojekt (ny reseplanerare, bättre kommunikation mellan olika trafiksystem, planering osv) håller tiden? Enligt en tidplan som jag fick förra året så skulle reseplaneraren, med bl a kartfunktion och för planerade trafikstörningar automatiskt uppdaterad databas, varit införd i somras, och hela projektet skulle vara klart genomfört nu i sommar. Kanske dags för lite aktuell störningsinfo :idea: :wink: Det enda som hittills märkts är väl de nya pratorerna på pendelstationerna, och informationssystem på bussar. BussPC håller väl också så smått på att införas.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Vad är det för infosystem man ska ha på bussarna? Är det nån sorts pc med reseplanerare för föraren eller är det hållplatsdisplay i alla bussar (skulle inte va en sekund för tidigt)?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
micke b

Re: SLs realtidsprojekt

Inlägg av micke b »

Ulrik Berggren skrev:Är det någon som har koll på huruvida SLs realtidsprojekt (ny reseplanerare, bättre kommunikation mellan olika trafiksystem, planering osv) håller tiden?
I svar från kundtjänsten råkade de säga att reseplaneraren skulle tas i drift "nån gång i vinter" respektive inom 3-9 månader. Inte precis runt hörnet, som jag tolkar det.

Min fråga var om man kunde ha stationskoderna med i reseplaneraren (dvs SNK). Intressant nog fick de "inte lov att lägga in det" :!:

mvh /M
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

stockholm79 skrev:Vad är det för infosystem man ska ha på bussarna? Är det nån sorts pc med reseplanerare för föraren eller är det hållplatsdisplay i alla bussar (skulle inte va en sekund för tidigt)?

/or
Både PC för föraren och hållplatsdisplayer blir det :) :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

mickeb skrev:
Ulrik Berggren skrev:Är det någon som har koll på huruvida SLs realtidsprojekt (ny reseplanerare, bättre kommunikation mellan olika trafiksystem, planering osv) håller tiden?
I svar från kundtjänsten råkade de säga att reseplaneraren skulle tas i drift "nån gång i vinter" respektive inom 3-9 månader. Inte precis runt hörnet, som jag tolkar det.

Min fråga var om man kunde ha stationskoderna med i reseplaneraren (dvs SNK). Intressant nog fick de "inte lov att lägga in det" :!:
A) vem förbjuder dem att göra det?

B) vad är nyttan, att det går fortare att skriva sökord? Jag antar att om man lägger in stationskoderna (antar att du menar stationer på t-bana, pendeltåg o.s.v., och även hållplatser som inte är stationsklassade :) ) så får man färre möjligheter att tolka andra felskrivningar/felstavningar rätt.

man tjänar ju faktiskt bandbredd på nätet genom att en sökfuntkion automatiskt föreslår närmaste rätt stavade adress om någon stavar fel, än att bara ge ett felmeddelande eller presentera en lista över alla tänkbara varianter som är avlägset i närheten...
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Mats skrev:A) vem förbjuder dem att göra det?

B) vad är nyttan, att det går fortare att skriva sökord?
A) Det skulle jag också gärna vilja veta, jag fick svaret formulerat precis som citerat. Valde att inte gräva djupare, tänk om det var maffian :eek:

B) För mig att SNK går mycket fortare att skriva, och inte kan tolkas som en busshållplats på horisontvägen, vilket annars är den ständiga frågan. Skulle man stryka alla stationskoder som råkar sammanfalla med (andra) trebokstavsplatser (och naturligtvis inte försöka rätta närliggande ord till dessa koder) så skulle det inte drabba någon oskyldig, förutom om de stavar fel till något och råkar skriva en kod exakt.

mvh /M
Användarens profilbild
Jan-Olov Hammarström

Inlägg av Jan-Olov Hammarström »

:roll:
Senast redigerad av Jan-Olov Hammarström den onsdag 08 december 2004 13:53, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

mickeb skrev:

mvh /M
Du har inte funderat på kostnaden för att lägg in förkortningarna i reseplanerarna kontra nyttan. Hur många som kan förkortningarna använder reseplaneraren? Titta tex på ett inlägg om 917 på NMT där författaren använt felaktig förkortning.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

17AGR skrev:Du har inte funderat på kostnaden för att lägg in förkortningarna i reseplanerarna kontra nyttan. Hur många som kan förkortningarna använder reseplaneraren?
Nej...men var det det kunde de väl sagt det? Ifall det handlade om mer än några timmars redigering av databasen av de som normalt underhåller den skulle jag inte heller tycka det var värt det.

När det gäller att få kan dem, koderna är iallafall mycket lättare att lära sig en de fyrsiffriga telefonkoderna som det forfarande berättas om någonstans djupt nere på sl.se, så om det inte finns något negativt i att gemene man får koll på stationskoderna kan jag inte se varför man inte kunde ha en notis på metrosidan eller fotnot på söksidan. Jag tror att ganska många skulle snappa upp det om det gör sökningen snabbare för dem.

Nåväl, det var en sidoanmärkning från början och inte alls vad tråden skulle handla om så jag ska inte hålla på att argumentera.
17AGR skrev: Titta tex på ett inlägg om 917 på NMT där författaren använt felaktig förkortning.
Förstår faktiskt ingenting av den meningen. Men det var kanske det som var poängen. :oops:

mvh /M
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

mickeb skrev:

Ifall det finns någon som är det minsta intresserad så kan jag meddela att stationskoderna funkar i nya versionen, och att den därmed har blivit väldigt mycket snabbare att använda för mig.

Undrar om de busar lite med den de inte fick lov för...

3-9 månader visade sig stämma iaf.
SLK

Inlägg av SLK »

mickeb skrev:
mickeb skrev:

Ifall det finns någon som är det minsta intresserad så kan jag meddela att stationskoderna funkar i nya versionen, och att den därmed har blivit väldigt mycket snabbare att använda för mig.

Undrar om de busar lite med den de inte fick lov för...

3-9 månader visade sig stämma iaf.

I den klient som SL Kundtjänst använt har stationskoderna (och stationsnumrena/områdesnumrerna) alltid kunnat användas. Sitter man och besvarar frågor om resorna hela dagarna kan det nog vara en stor hjälp ;)

Jag tror att man resonerade som så, att eftersom den nya reseplanerarens gränssnitt skulle vara någorlunda likadant för allmänheten som för kundtjänst, kunde man lika gärna låta allmänheten använda sig av koderna också.
Skriv svar