punkter per inch......

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

punkter per inch......

Inlägg av HE-E »

När jag sitter här vid datorn och skannar bilder började jag tänka på att vad e den vettigaste dpi:n, med tanke på att sätta bilderna på nätet (t.ex. i detta forum). Om man sätter för låg dpi så blir bilden inte skarp och när man sätter hög dpi så kan det ta en evighet att ladda sidan för dem som har långsamma anslutningen. Finns det några allmänna "oskrivna regler"......vad brukar folk använda:?:

Hälsningar Henrik E-E
Medlem i:FSS, BHSF
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Dpi är ett på vilken upplösning din skrivare klarar av.
Det lämpligaste här är att begränsa antalet pixlar.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Skilj på bildens upplösning, dot/tum och bildens storlek i pixlar.

1. dot per inch = dpi
En dataskärm kan bara visa 72 dpi (dot per inch). En vanlig kontorsskrivare 300. För tryck i bok och tidning behöver du 600. Ska du visa bilden på webben, räcker mao att skanna in med 100 dpi.

2. storlek i pixlar
Sedan är frågan om hur många pixlar stor den ska vara. De flesta surfare har idag upplösningen 1024x768. Att göra en bild så stor, är väl bara bra om du ska ha den som skrivbordsbild. Ska du pubilcera den här i Forum, räcker 640x480. Detta då det är massa grejer runt omkring här i Forum, som menyer osv, som tar plats.

Gör du bilden för stor, så är risken att betraktaren måste scrolla bilden i både sidled å höjdled. Vi kan alltås inte se hela bilden på en gång.

3. storlek i kB
Sen har du hur stor bilden bör vara i kB. För mig med bredband går det bra med 100 kB eller två. Men för de med modem kan allt över 50 kB vara rena döden!

Sammanfattning:
Mina rekomendationer för webbpublicering:
72 dpi
640x480 pixlar
50 kB

Lycka till!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Man får väl skilja mellan upplösning vid inläsningen och upplösning vid visningen. Ska man bara visa bilden på nätet så behöver man inte bekymra sig om det senare eftersom det är användarens inställning av skärmen som avgör.

Upplösningen vid inläsningen tillsammans med orginalets storlek avgör hur stor bilden blir. Skannar man t.ex. en 15 cm x 10 cm papperskopia så är det lämpligt att använda 100 punkter per tum. Då blir bilden ungefär 600x400 punkter. Skannar man däremot en 36 mm x 24 mm diabild (eller negativ) så behöver man åtminstone 400 punkter per tum. Allt under förutsättning att man skannar för att visa på skärm.

Vad beträffar filens storlek så hänger den ju ihop med bildens storlek och med kvaliteten om det är en jpeg. Ju hårdare komprimering, desto sämre kvalitet. Personligen föredrar jag nog att minska bilden framför att komprimera en 640x480 bild till 50 kbyte. Sen är det ju inte alla program som låter en välja komprimeringsgrad heller, så då får man ta det som det blir.

Hälsningar
Harald
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Utredning av begreppen

Inlägg av Jonas »

För att reda ut begreppen lite:
dpi = dots per inch (punkter per tum)
ppi = pixels per inch (pixlar per tum)

En bläckstråle som skriver ut i fyra färger (CMYK), i 1440 dpi kräver en inscannad bild på 360 ppi (det som står i scannerprogramvarorna, dpi, är egentligen felaktigt - det skall vara ppi).
En skrivare som har sex färger (CMYK + 2), och skriver med 1440 dpi kräver altså en bild på 240 ppi för att bli optimal. Mer ger inte bättre resultat.
Skrivaren skriver i punkter, och en punkt per färg bildar en pixel.
Det är altså inte helt lätt för det där med upplösningar hit och dit.
Sedan kan man gå in på än mer detaljer om hur man skall läsa in för det riktigt perfekta resultatet, men det hör inte hit.

/Jonas.
bruse skrev:Skilj på bildens upplösning, dot/tum och bildens storlek i pixlar.

1. dot per inch = dpi
En dataskärm kan bara visa 72 dpi (dot per inch). En vanlig kontorsskrivare 300. För tryck i bok och tidning behöver du 600. Ska du visa bilden på webben, räcker mao att skanna in med 100 dpi.

2. storlek i pixlar
Sedan är frågan om hur många pixlar stor den ska vara. De flesta surfare har idag upplösningen 1024x768. Att göra en bild så stor, är väl bara bra om du ska ha den som skrivbordsbild. Ska du pubilcera den här i Forum, räcker 640x480. Detta då det är massa grejer runt omkring här i Forum, som menyer osv, som tar plats.

Gör du bilden för stor, så är risken att betraktaren måste scrolla bilden i både sidled å höjdled. Vi kan alltås inte se hela bilden på en gång.

3. storlek i kB
Sen har du hur stor bilden bör vara i kB. För mig med bredband går det bra med 100 kB eller två. Men för de med modem kan allt över 50 kB vara rena döden!

Sammanfattning:
Mina rekomendationer för webbpublicering:
72 dpi
640x480 pixlar
50 kB

Lycka till!
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Tack nu blev jag klokare!
Hälsningar: Henrik
Medlem i:FSS, BHSF
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Re: Utredning av begreppen

Inlägg av Jonas »

Jonas skrev:För att reda ut begreppen lite:
dpi = dots per inch (punkter per tum)
ppi = pixels per inch (pixlar per tum)

En bläckstråle som skriver ut i fyra färger (CMYK), i 1440 dpi kräver en inscannad bild på 360 ppi (det som står i scannerprogramvarorna, dpi, är egentligen felaktigt - det skall vara ppi).
En skrivare som har sex färger (CMYK + 2), och skriver med 1440 dpi kräver altså en bild på 240 ppi för att bli optimal. Mer ger inte bättre resultat.
Skrivaren skriver i punkter, och en punkt per färg bildar en pixel.
Det är altså inte helt lätt för det där med upplösningar hit och dit.
Sedan kan man gå in på än mer detaljer om hur man skall läsa in för det riktigt perfekta resultatet, men det hör inte hit.

/Jonas.
Glömde nämna att skärmupplösningen på äldre skärmar brukar vara 72 ppi (OBS!, inte dpi), och på många nya är det 96 ppi.
En bild för skärmvisning i 100 procen skall vara i 72/96 ppi (beroende på skärm). Ett högre värde gör, precis som i skrivarfallet, ingen som helst nytta. Om man däremot vill visa bilder förstorad så är det högre värden som gäller.
Någon som har frågor om upplösningar för tryck, skärm, utskrift e.t.c. så fråga gärna så skall jag försöka ge svar.

/Jonas.[/b]
Låst