A-32or i Holland?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
A-32or i Holland?
Har fått frågor från bekanta här i USA om ryktena att det är nu 6st, möjligen 7, A-32or i Stockholms färger, i Holland. Det sägs att de skall trafikera en öst-västlig 1500 volt järnvägslinje i minst 5 år.
Är det nån inom forumet som kan expandera på detta rykte?
mvh Dennis
Är det nån inom forumet som kan expandera på detta rykte?
mvh Dennis
Jepp!
Stämmer bra det! Kolla här för bilder: http://home.wanadoo.nl/keprosa/digitram/index/index.htm
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Utifrån de bilder Bruse länkar till är det verkligen stockholmska A32:or som är avbildade. Och om så är fallet kommer en drös frågor frågor upp om hur detta hänger ihop:
Har SL/Bombardier/Transitio eller någon annan hyrt/lånat/leasat ut dessa vagnar? För hur länge, med vilka villkor? Är det vagnar som SL beställt men sedan ångrat sig och inte vill ha? I så fall varför? Eller är det vagnar som inte behövs nu men gjorde att SL:s andra serie A32 blev billigare? Och därför ger ett tillskott till landstingets kassa under en uthyrningsperiod tills dess att de behövs, samtidigt som man sparade en slant på de vagnar man behöver? Eller...
Snälla - kan någon som vet redogöra för sammanhangen, innan en massa konstiga rykten kommer igång på härvarande och liknande forum.
mvh/ Jörgen G
Har SL/Bombardier/Transitio eller någon annan hyrt/lånat/leasat ut dessa vagnar? För hur länge, med vilka villkor? Är det vagnar som SL beställt men sedan ångrat sig och inte vill ha? I så fall varför? Eller är det vagnar som inte behövs nu men gjorde att SL:s andra serie A32 blev billigare? Och därför ger ett tillskott till landstingets kassa under en uthyrningsperiod tills dess att de behövs, samtidigt som man sparade en slant på de vagnar man behöver? Eller...
Snälla - kan någon som vet redogöra för sammanhangen, innan en massa konstiga rykten kommer igång på härvarande och liknande forum.
mvh/ Jörgen G
Frågan var uppe i Postvagnen för cirka två veckor sedan. Jag citerar mitt svar där:
"Vagnarna ska gå på en befintlig järnvägslinje mellan Gouda och Alphen a/d Rijn. Det är ett storskaligt prov för ett light rail projekt som heter RijnGouweLijn som omfattar både nya spår och användande av befintliga järnvägar. Provet utförs av NS Reizigers (NSR) och Haagse Tram Maatschappij (HTM). Fram till mars 2003 kör man nattetid utan resande. Från mars 2003 till 15 december 2004 ska spårvagnarna ersätta de vanliga tågen. Länken http://www.rijngouwelijn.nl/ går till projektets hemsida som är på nederländska."
Det är HTM som har beställt de sex vagnarna som är en direkt fortsättning på Stockholmsserien.
Bilder finns också på en holländsk site om Light Rail där det också finns en del information på engelska. Adressen är
http://www.xs4all.nl/~rajvdb/lra/n_index.html
"Vagnarna ska gå på en befintlig järnvägslinje mellan Gouda och Alphen a/d Rijn. Det är ett storskaligt prov för ett light rail projekt som heter RijnGouweLijn som omfattar både nya spår och användande av befintliga järnvägar. Provet utförs av NS Reizigers (NSR) och Haagse Tram Maatschappij (HTM). Fram till mars 2003 kör man nattetid utan resande. Från mars 2003 till 15 december 2004 ska spårvagnarna ersätta de vanliga tågen. Länken http://www.rijngouwelijn.nl/ går till projektets hemsida som är på nederländska."
Det är HTM som har beställt de sex vagnarna som är en direkt fortsättning på Stockholmsserien.
Bilder finns också på en holländsk site om Light Rail där det också finns en del information på engelska. Adressen är
http://www.xs4all.nl/~rajvdb/lra/n_index.html
A32:or i Holland
Vad jag läst i Blickpunkt Strassenbahnen skulle det röra sig om en, eller några, f.d. Hannovervagnar till proven.
A32:or kom som en rejäl överaskning - om jag inte missat något i denna fantastiska publikation.
Men, återstår svar på Jörgen Gustafssons (och mina) frågor:
Varför A32 i SL-målning?
Hälsningar
-Per
A32:or kom som en rejäl överaskning - om jag inte missat något i denna fantastiska publikation.
Men, återstår svar på Jörgen Gustafssons (och mina) frågor:
Varför A32 i SL-målning?
Hälsningar
-Per
Re: A32:or i Holland
Kanske för att det är SL:s A32:or från SL:s option som är leasade till NS/HTMPer Lind skrev:Vad jag läst i Blickpunkt Strassenbahnen skulle det röra sig om en, eller några, f.d. Hannovervagnar till proven.
A32:or kom som en rejäl överaskning - om jag inte missat något i denna fantastiska publikation.
Men, återstår svar på Jörgen Gustafssons (och mina) frågor:
Varför A32 i SL-målning?
Hälsningar
-Per
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: A32:or i Holland
Hannovervagnarna är till annat. Enligt HTM:s website har man skaffat två stycken för att tafikera linjen Houten-Houten Castellum åt NS. Verkar vara någon kort järnvägslinje. Dessutom har man skaffat ett antal för sin egen linje 11.Per Lind skrev:Vad jag läst i Blickpunkt Strassenbahnen skulle det röra sig om en, eller några, f.d. Hannovervagnar till proven.
Är du säker på det? Hos Light Rail Atlas http://www.xs4all.nl/~rajvdb/lra/n_index.html står det att HTM har beställt vagnarna och tar hela den ekonomiska risken på 30 miljoner gulden (de har tydligen inte upptäckt att Holland är med i EMU). Det är väl så där en 120 MSEK, så det verkar som om man har köpt vagnarna, eller möjligen leasat dem på obestämd tid. Att man på något sätt har utnyttjat en option kan stämma. Det står "vervolgserie". Jag är inte säker på om det betyder en strikt option eller om det bara är en fortsättning i största allmänhet.TonyM skrev:Kanske för att det är SL:s A32:or från SL:s option som är leasade till NS/HTM
Harald
A32
Utan att veta, så äre väl så HTM önskat köpa ett antal vagnar.
Då har man frågat t.ex. Bonbardier om det finns något att köpa.
"Jodå, vi har en färdig produkt, till detta pris".
Alltså beställer man.
Visar sig sedan var exakt samma utförande som A32.
Jag tycker inte det är konstigt alls......
SL är säkert inte alls inblandade.
//Leif D
Då har man frågat t.ex. Bonbardier om det finns något att köpa.
"Jodå, vi har en färdig produkt, till detta pris".
Alltså beställer man.
Visar sig sedan var exakt samma utförande som A32.
Jag tycker inte det är konstigt alls......
SL är säkert inte alls inblandade.
//Leif D
Har någon frågat SL eller är det hemligt. Jag tycker att när så många Världen runt undrar,skulle antingen Bombardier eller SL om dom är inblandade försöka ge ut lite fakta om det hela.
Mvh Dennis
PS Jag är registrerad medlem , men om jag skriver mitt namn i toppen på svaret så kommer det tillbaka och informerar mej att det användarnamnet är redan taget. Hur gör man. Thanks jag är egentligen en analfabet när det gäller datorer. Är nog för gammal att lära.
Mvh Dennis
PS Jag är registrerad medlem , men om jag skriver mitt namn i toppen på svaret så kommer det tillbaka och informerar mej att det användarnamnet är redan taget. Hur gör man. Thanks jag är egentligen en analfabet när det gäller datorer. Är nog för gammal att lära.
Börja med att logga in dig före du skriver.
MN
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: A32
Det intressanta är ju varför man kör med SL's färger.Leif D skrev:Utan att veta, så äre väl så HTM önskat köpa ett antal vagnar.
Då har man frågat t.ex. Bonbardier om det finns något att köpa.
"Jodå, vi har en färdig produkt, till detta pris".
Alltså beställer man.
Visar sig sedan var exakt samma utförande som A32.
Jag tycker inte det är konstigt alls......
SL är säkert inte alls inblandade.
//Leif D
HTM har ju egna kulörer.
Men vart tog de ursprungligt tänkta Hannovervagnarna vägen?
Och varför har Bombardier ett antal SL-målade vagnar i lager? Det är väl inte brukligt att man bygger färdigt innanj man har en order? Idag har ju inga företag lager längre, allt finns på transport mellan fabrikerna.
-Per
Re: A32
Eftersom jag stod för uppgiften om att vagnarna är från SL:s option så måste jag säga att jag enbart har detta genom hörsägen. Dock är det ganska mycket som talar för att det är så - designen bl.a.Per Lind skrev:Det intressanta är ju varför man kör med SL's färger.Leif D skrev:Utan att veta, så äre väl så HTM önskat köpa ett antal vagnar.
Då har man frågat t.ex. Bonbardier om det finns något att köpa.
"Jodå, vi har en färdig produkt, till detta pris".
Alltså beställer man.
Visar sig sedan var exakt samma utförande som A32.
Jag tycker inte det är konstigt alls......
SL är säkert inte alls inblandade.
//Leif D
HTM har ju egna kulörer.
Men vart tog de ursprungligt tänkta Hannovervagnarna vägen?
Och varför har Bombardier ett antal SL-målade vagnar i lager? Det är väl inte brukligt att man bygger färdigt innanj man har en order? Idag har ju inga företag lager längre, allt finns på transport mellan fabrikerna.
-Per
Genom att leasa vagnarna från SL slipper HTM/NS ge sig in i en upphandling på fyra år.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
SL är införstått ...
... och har medverkat till lösningen. Genom att vagnarna är producerade på SL:s option och utförda i SL:s specifikationer (bortsett från strömsystemet) kan de utan större problem ändras till att kunna trafikera Tvärbanan om och när holländarna inte behöver dem längre.
Genom denna lösning fick holländarna sina vagnar långt tidigare än om de skulle ställa sig sist i kön hos Bombardier. Vagnarna producerades rimligen i direkt anslutning till de tio i serie 2 som nyligen levererats till Stockholm.
Genom denna lösning fick holländarna sina vagnar långt tidigare än om de skulle ställa sig sist i kön hos Bombardier. Vagnarna producerades rimligen i direkt anslutning till de tio i serie 2 som nyligen levererats till Stockholm.
Ju förr dess bättre.
A 32:or i Holland
Från en kollega vid HTM har jag fått följande uppgifter. HTM äger vagnarna. Vagnarna har samma färger som SL för att undvika problem vid produktionen. Det hade blivit onödigt dyrt med avvikande färg för endast 6 vagnar. Däremot har man limmat på vissa detaljer på utsidan. Lite gult eftersom nederländska statsjärnvägarna gillar gult och sedan finns där logotyper för de företag som är med i projekt RijnGouweLijn.
Alltså, ett litet påpekande:
En option innebär att någon ges rätten att köpa en bestämd vara till ett bestämt pris, inget annat.
När det gäller spårvagnstillverkning så går inte tills som i en mataffär, det är inte så att Bombardier bygger A32:or och låter dem stå i fabriken till SL (eller nån annan) bestämmer sig för att köpa. Man bygger dem när man fått en beställning (vilket alltså en option inte är).
En option innebär att någon ges rätten att köpa en bestämd vara till ett bestämt pris, inget annat.
När det gäller spårvagnstillverkning så går inte tills som i en mataffär, det är inte så att Bombardier bygger A32:or och låter dem stå i fabriken till SL (eller nån annan) bestämmer sig för att köpa. Man bygger dem när man fått en beställning (vilket alltså en option inte är).