Det här är en väldigt svår fråga att svara på. Vad som är lösningen kan variera i stor grad. Att slänga ut spår hit och dit gör mig både

För det första tycker jag man ska fråga sig varför fler åkte kollektivt tillbaka i tiden. Vi kan ta Örebro som ett exempel. Fram till slutet av 1980-talet reste 12 miljoner med stadsbussarna. Idag segar sig den siffran upp till 7 milj om året. Återstår att se om man alls når det.
Jag tror det finns flera faktorer att peka på. För att få fler att åka kollektivt måste det bli attraktivt.
1) Tillgänglighet: bussen, hållplatsen måste ligga nära bostadsområden, servicecentra och citykärnan.
2) Snabbhet: Tunga linjer måste ha bra framkomlighet, vara snabba.
3) Turtäthet: Måste vara hög om folk ska använda kollektivtrafiken.
4) Priset: Det får inte vara dyrare att åka singeltur med buss än bil.
5) Biljettsystem: Det måste vara ett enkelt system där kunden vet från början vad som gäller. Man kan inte ha 30 olika kort. Satsa på ett biljettsystem och slopa de förbaskade månadskorten.
Man kan inte svara för alla städer. Var och en kräver sin lösning. Och visst spårvagnen är mer lockande än bussen. Men om det gäller även i Sverige vet jag inte.
I Europa är spårvagnen populär. Men där har man en annan kultur. Svensken är så lat av allt välstånd. Att bilen är ett måste i livet. Jag vet att spårvagnen är populär. Men om den är det i Sverige

Ta Norrköping, visst har linje 3 ett högre resande med spårvagnen. Men om man ser i det stora hela. Så verkar inte spårvagnen locka allt för många som den borde. På 1970-talet sjönk trafikanterna kraftigt på spårvagnarna, för att sedan öka igen. Och nu är det på väg att minska igen.
Tvärbanan blev en succé. Men så ligger den också i det befolkade Stockholm. Där det är lättare att åka kollektivt. Hög turtäthet har man också. Klart att folk använder den