Hemliga spår i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

Inlägg av Johan A »

Vad är set för tunnel system? Finns det tåg där ?
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Later som skitsnack, eller sa handlar det om fjarrvarmetunnlar eller natt helt annat.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Det är fjärrvärmetunnlar, stora fjärrvärmetunnlar. Och bredvid rören går spår, som används av små arbetsvagnar av typ gruvlok för att man ska kunna transportera sig runt i systemet.
Jag har varit nere och tittat när det var öppet hus på Värtaverket, så jag har sett dem med egna ögon. Men nån hemlig tunnelbana skulle jag inte kalla det för.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Gäst

Inlägg av Gäst »

MartinW skrev:Later som skitsnack, eller sa handlar det om fjarrvarmetunnlar eller natt helt annat.
visste inte att det bara var tunnlar som användes som publikt färdmedel som intresserade er, glöm allt jag sa...

(eltåg kör på de underjordiska rälsarna)
snr

Inlägg av snr »

Du har helt uppenbart läst UE-forumen ganska ingående, blandat ihop precis alla tunnelsystem samt gått på alla lögner och överdrifter, och sen satt ihop allt å trott du va skitsmart. Men det var ett bra försök... ;P
Coppas

Inlägg av Coppas »

Anonymous skrev:visste inte att det bara var tunnlar som användes som publikt färdmedel som intresserade er, glöm allt jag sa...
Tja ett visst intresse finns alltid, men i och med att detta forum primärt behandlar lokaltrafik i olika former så faller ju detta onekligen lite vid sidan om...eller hur? :wink: :D

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Gäst

Inlägg av Gäst »

snr skrev:Du har helt uppenbart läst UE-forumen ganska ingående, blandat ihop precis alla tunnelsystem samt gått på alla lögner och överdrifter, och sen satt ihop allt å trott du va skitsmart. Men det var ett bra försök... ;P
Njae, jag blandade ihop ett par olika tunnelsystem men de sitter ihop allihop så visst kan du gå från ropsten till solna, och bromma till hammarby, inga problem... varför kallar du mig skitsmart, hela poängen med forum är väl att man delar med sig av sina kunskaper till andra och lär sig tillsammans om en gemensam hobby ?

UE vad är det för något nu igen ?
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Anonymous skrev:
Mr. Burns skrev:
VeVen skrev:I övrigt vad beträffar "hemliga tunnelbanetunnlar" är min favorit den fantastiska historien om att det skulle finnas en hemlig tunnelbana ut till Drottningholm. Detta för att Hans Majonäs m.fam. skulle kunna sättas i säkerhet i händelse av händelse. Se det är en riktig "hemliget" det!
Javisst! Det smusslades undan en C2 som modifierades något och nu står och väntar under slottet med personal ständigt i beredskap. Flyktvägen är något omständlig, då kopplingen till det ordinarie nätet av förklarliga skäl är ytterst diskret. Tunneln från slottet löper i riktning mot Vällingby. Djupt under Kvarnviken viker den av åt öster och ansluter sedan till norrspåret i tunneln mellan Blackeberg och Islandstorget. Efter en kortare motspårskörning har tåget raka spåret mot stan. På bron över Söderström vänder tåget och färden går sedan mot Ropsten.

Varför Ropsten, undrar säkert någon. Jo, redan innan vår vän Carl Gustaf blev konung och förbindelsen till Drottningholm var påtänkt tog hans farfar på sextiotalet initiativet till en kunglig flyktväg ut ur stan. Med en framtida förlängning till Lidingö som täckmantel anlades station Ropsten på högbroar. Strax innan ankomst Ropsten tänder föraren två fast monterade raketer i bakre vagnsänden. Samtidigt får TLC order om att trycka på den beryktade röda knappen, som folk undrat över i alla tider. Stoppbocken sprängs all världens väg. Med en fart av över 400 km/h (teoretiskt) lämnar den gamla C2an spåret och flyger rätt ner i Stora Värtan. Väl på botten dockar den vattentäta vagnen med någon av flottans ubåtar och vår käre kung kan sätta sig i säkerhet.
Och här kommer sanningen:
Tunneln börjar i ropsten tar sig in under östermalm, drar en vid båge under vasastan, gör en avstickare till kungsholmen, vidare fredhäll, delar upp sig och går hela vägen till alvik, fortsätter tillbaks under norrtull, avstickare till solna, rätt in under city åt andra hållet, rakt fram tillbaks under roslagstull, kth, och hela vägen tillbaks till ropsten igen. tar du city grenen kommer du även vidare till södermalm och söderort...

inte alltför olikt era fantasier med andra ord enda skillnaden är att detta tunnelsystem existerar...

Ja j-vlar (skrattar så jag dör...)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja j-vlar (skrattar så jag dör...)[/quote]

skratta på du... jag gissar inte detta...jag vet, så skrattet är på din bekostnad..
Användarens profilbild
Stefan Widén

Hemliga Spår

Inlägg av Stefan Widén »

Att det finns mer spårsystem i tunnlar än de som är öppna för allmänheten är väl känt. Det finns en 600 bana som används för transporter inom alla dessa tunnlar för vatten, avlopp, el, tele, fjärrvärme, fjärrkyla, datakablar mm. Ett bra bevis är ju att studera en gåva från dåvarande Sthlm energi till ÖSLJ som består av ett diseldrivet lok.
sen hur alla dessa tunnlar går... skulle ta en evighet att redogöra för.. och kanske inte skall göras heller. men helt klart ..sthlm undre är som en schweitserost....med stora hål.
En utfärd som SSS-S gjorde och som jag fortfarande grämer mig för att jag missade är just på denna bana.

Mvh Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Anonymous skrev:Ja j-vlar (skrattar så jag dör...)
skratta på du... jag gissar inte detta...jag vet, så skrattet är på din bekostnad..[/quote]

Jag tror iaf på att det finns något i stil med dessa tunlar.

Det går tydligen att åka bil genom hela innerstaden under jord genom förbindelser mellan olika garage, källare o.s.v....
erre

Inlägg av erre »

Att man kan ta sig under hela stan (och säkert en bit ut i förorterna) m.h.a. alla tunnlar är sant. Att dessa har olika (civila) praktiska funktioner - ex. VVS, el, fjärrvärme, t-bana - är också sant.

Vad som däremot säkerligen inte är sant att det i sann Pyongyang-anda ska finnas någon slags hemlig tunnelbana på atombombssäkert djup för vår stadselit; förbunden med Riksdagen, slottet, Bromma, Arlanda, Kärnvapensilon i Nacka o.s.v.

Det är det som är konflikten i den här tråden. Folk tror att "Gäst" syftar på en sådan.

Inlägg av »

erre skrev:...
Vad som däremot säkerligen inte är sant att det i sann Pyongyang-anda ska finnas någon slags hemlig tunnelbana på atombombssäkert djup för vår stadselit; förbunden med Riksdagen, slottet, Bromma, Arlanda, Kärnvapensilon i Nacka o.s.v.
...
Hur vet du att den inte finns? Den är ju hemlig! :roll: :lol:
trafe

Inlägg av trafe »

Anonymous skrev: UE vad är det för något nu igen ?
UE = urban exploration.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Anonymous skrev:Ja j-vlar (skrattar så jag dör...)
skratta på du... jag gissar inte detta...jag vet, så skrattet är på din bekostnad..[/quote]

Om du läser tråden igen och sållar lite bland citeringarna så skrattade jag åt Mr. Burns inlägg om kungens flykt ur stan via Ropsten, inget annat...
Bert

Inlägg av Bert »

LÅ skrev:
Hur vet du att den inte finns? Den är ju hemlig!
OM nu något sådant jättesystem skulle ha byggts på 40/50/60-talet så skulle naturligtvis ett antal personer pratat "bredvid mun" under alla år som gått. Tror du verkligen att det skulle gått att hemlighålla i ett öppet samhälle som Sverige? Det skulle ju i så fall ha arbetat tusentals ingenjörer, konstruktörer, byggarbetare o s v med detta. Pengar skulle ha avsatts i statens budget etc etc.

Men tror du på sådant så tror du kanske att alla som varit med och byggt och arbetat ned detta också blivit avrättade för att inte kunna avslöja något.

Inlägg av »

Bert skrev:LÅ skrev:
Hur vet du att den inte finns? Den är ju hemlig!
OM nu något sådant jättesystem skulle ha byggts på 40/50/60-talet så skulle naturligtvis ett antal personer pratat "bredvid mun" under alla år som gått. Tror du verkligen att det skulle gått att hemlighålla i ett öppet samhälle som Sverige? Det skulle ju i så fall ha arbetat tusentals ingenjörer, konstruktörer, byggarbetare o s v med detta. Pengar skulle ha avsatts i statens budget etc etc.

Men tror du på sådant så tror du kanske att alla som varit med och byggt och arbetat ned detta också blivit avrättade för att inte kunna avslöja något.
Det citerade inlägget var menat som ett skämt! Naturligtvis skulle det vara svårt, för att inte säga omöjligt, att hemlighålla en sådan anläggning!

Sedan har det ju funnits hemliga bergrum som varit tämligen okända. När någon del av Järvabanan byggdes skulle man spränga under ett militärt område, och det skulle inte vara något problem med bergstäckningen enligt all tillgänglig information. Men plötsligt stoppade militären bygget, och det viade sej att man var farligt nära ett hemligt bergsrum!
Jag tror att detta INTE är en skröna! Någon som är mer välunderrättad än jag?
Gäst

Inlägg av Gäst »

[quote=]

[/quote]

njae inte riktigt så, men det finns faktiskt en tunnel som tar riksdagsmännen till hammarby telestation, där under finns ett "atombomssäkert" rum som står på gummifjädrar eller liknade i ett stort bergrum, precis som SOS alarm gör under Johanneskyrkan i city.
från hammarby och rikstan, etc kan man gå till bromma, solna, söder, kungsholmen, etc, men inte köra bil, och dessa tunnlar har ingen järnväg.
de är även klassade som skyddsobjekt och därför faktiskt i en mening hemliga, men eftersom alla som jobbar där nere och alla som gör lumpen som stadskytte får göra övningar där så är de ganska väl kända trots sin skyddsobjekt status. så var det med den saken!
erre

Inlägg av erre »

njae inte riktigt så, men det finns faktiskt en tunnel som tar riksdagsmännen till hammarby telestation, där under finns ett "atombomssäkert" rum som står på gummifjädrar eller liknade i ett stort bergrum, precis som SOS alarm gör under Johanneskyrkan i city.
från hammarby och rikstan, etc kan man gå till bromma, solna, söder, kungsholmen, etc, men inte köra bil, och dessa tunnlar har ingen järnväg.
de är även klassade som skyddsobjekt och därför faktiskt i en mening hemliga, men eftersom alla som jobbar där nere och alla som gör lumpen som stadskytte får göra övningar där så är de ganska väl kända trots sin skyddsobjekt status. så var det med den saken!
Jo jag känner till gångarna, kompis storebror gjorde just lumpen som stadskytte.

Tidigare i tråden har det låtit som ett system i Pyongyangskala, lite tunnlar för bilar är inte ett dugg konstigt. Ställer mig däremot lite tvivlande till regeringsskyddsrummet i Hammarby (som jag också hört om). Inte om det finns eller inte - det lämnar jag därhän - utan dess praktiska funktion. Hur hinna dit? Har dessutom hört från annat håll att det är just SOS-larmcentral som ska rymma regeringsfunktioner i händelse av ett varmt krig.

Men det är en annan diskussion. :)
Senast redigerad av erre den tisdag 30 november 2004 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Bert

Inlägg av Bert »

OK, redan gamle Winston Churchill hade ju sitt "war room" under London. Är visst öppet för turister numera. Så det finns säkert mer eller mindre hemliga bergrum för ledningsfunktioner under krigstid. Inget konstigt med det.

Men det har nog knappast någon koppling till tunnelbanan, pendeltågen eller några andra för detta forum relevanta ämnen.
Skriv svar