Det här har varit uppe förut, jag vet, men jag frågar ändå:
Är det nån som vet hur det går med förlägningen till Centralen? Ligger hela projektet nere, jobbar man på dett eller hur är statusen? Det har varit väldigt tyst om det på sistone.
Djurgårdsförlägningen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Inget nytt
Från oss som arbetar i eller nära Djurgårdslinjen finns inget nytt att rapportera.
Frågan strandade politiskt i våras, då en rapport konstaterade att reserverat körfält för spårvagnar i Hamngatan skulle reducera kapaciteten för bilar med ca 30 %. Lösningen sades vara en ny biltunnel mellan Strandvägen och Klaratunneln ...
Den nya politiska majoriteten i Stockholms stadshus resp landstinget har ännu inte rört frågan.
RUFS-planen talar om 2015 ...
Däremot rör det sig sakta i frågan om vem som ska svara för själva spåranläggningen. I dag ägs spåren för Djurgårdslinjen av Stftelsen Stockholms Museispårvägar med landstinget som ensam huvudman. Stockholms stad har avvecklat sitt engagemang. Landstinget och Stiftelsens styrelse önskar att SL övertar spårinnehavet/och eller spårägandet. Sonderingar för ett sådant övertagande pågår, men det går lång tid mellan varje replikskifte.
Frågan strandade politiskt i våras, då en rapport konstaterade att reserverat körfält för spårvagnar i Hamngatan skulle reducera kapaciteten för bilar med ca 30 %. Lösningen sades vara en ny biltunnel mellan Strandvägen och Klaratunneln ...
Den nya politiska majoriteten i Stockholms stadshus resp landstinget har ännu inte rört frågan.
RUFS-planen talar om 2015 ...
Däremot rör det sig sakta i frågan om vem som ska svara för själva spåranläggningen. I dag ägs spåren för Djurgårdslinjen av Stftelsen Stockholms Museispårvägar med landstinget som ensam huvudman. Stockholms stad har avvecklat sitt engagemang. Landstinget och Stiftelsens styrelse önskar att SL övertar spårinnehavet/och eller spårägandet. Sonderingar för ett sådant övertagande pågår, men det går lång tid mellan varje replikskifte.
Ju förr dess bättre.
Re: Inget nytt
Men hur skall bilismen begränsas rent praktiskt på hamngatan när trafiken redan idag fungerar dåligt där? Jag menar, den praktiska kapaciteten lär ju knappast minska på det aktuella stället för att man inför kollektivtrafikfält.Thomas Lange skrev:Från oss som arbetar i eller nära Djurgårdslinjen finns inget nytt att rapportera.
Frågan strandade politiskt i våras, då en rapport konstaterade att reserverat körfält för spårvagnar i Hamngatan skulle reducera kapaciteten för bilar med ca 30 %. Lösningen sades vara en ny biltunnel mellan Strandvägen och Klaratunneln ...
Förresten tycker jag nästan att man borde dra linjen via Birgerjarlsgatan Kungsgatan- Vasagatan istället... Det enda man slipper är NK och Sergels Torg längs den sträckningen. Visserligen en 7-800 meter längre, men troligen enklare och kanske även billigare konstruktion. Möjligheterna att fortsätta en spårvägsutbyggnad är ju även större med detta alternativ. Nord-Väst mot Kungsholmen, Söderut genom Gamla Stan och ut på Södermalm, norrut via Norra Bantroget, fortsättning norrut längs Birgerjarlsgatan, nord-öst via Sturegatan osv..Dessutom är det en utmärkt möjlighet att göra Kungsgatan bilfri. Det finns bara möjligheter...
Re: Inget nytt
Trafiken med vagnar av det slag som produceras på Hisingen och liknande ställen torde minska automagiskt om det blir svårare att komma fram privat och lättare att komma fram kollektivt.Odd Holstensson skrev: Men hur skall bilismen begränsas rent praktiskt på hamngatan när trafiken redan idag fungerar dåligt där? Jag menar, den praktiska kapaciteten lär ju knappast minska på det aktuella stället för att man inför kollektivtrafikfält.
Dvs frågan är självlösande om man får vara lite naiv. Lokalt på västfronten så säger folk att de gärna åkt kollektivt under förutsättning att det ginge fortare eller lika fort som om de togo bilen. Sålunda - blir köproblematiken så stor att det går snabbare att åka kollektivt kommer folk att börja göra det, i teorin åtminstone...
/Tony
Med reservation för tyckfel.