Mobitec fullmatrisskyltar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Daniel Wohlin
Kontakt:

Mobitec fullmatrisskyltar

Inlägg av Daniel Wohlin »

Hur fungerar det på dom olika bussgaragen i Stockholm, beträffande skyltningen. Får alla bussar i alla garage samma destinationsinfo i sina skyltdatorer eller är det anpassat till dom linjer det aktuella garaget kör?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Det senare, programeras via bärbar dator.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Gäst

Re: Mobitec fullmatrisskyltar

Inlägg av Gäst »

danielwohlin skrev:Hur fungerar det på dom olika bussgaragen i Stockholm, beträffande skyltningen. Får alla bussar i alla garage samma destinationsinfo i sina skyltdatorer eller är det anpassat till dom linjer det aktuella garaget kör?
Från början trodde jag att bussarna endast hade de destinationer respektive garage trafikerar. Min farsa kör buss i Bromma och en dag lät han mig ställa in destinationen. Upptäckte då att alla destinationer i Stockholm fanns med. Häftigt! Så istället för de vanliga linjerna Bromma kör i västerort (110, 112, 113, 114, 115, 117, 118, 119, 124, 513 mfl.) gick det att programera tex. "69 Sergels torg" eller "144 Gullmarsplan". Smart ifall de flyttar om bussarna mellan garagen.
Användarens profilbild
2763

Re: Mobitec fullmatrisskyltar

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev:
danielwohlin skrev:Hur fungerar det på dom olika bussgaragen i Stockholm, beträffande skyltningen. Får alla bussar i alla garage samma destinationsinfo i sina skyltdatorer eller är det anpassat till dom linjer det aktuella garaget kör?
Från början trodde jag att bussarna endast hade de destinationer respektive garage trafikerar. Min farsa kör buss i Bromma och en dag lät han mig ställa in destinationen. Upptäckte då att alla destinationer i Stockholm fanns med. Häftigt! Så istället för de vanliga linjerna Bromma kör i västerort (110, 112, 113, 114, 115, 117, 118, 119, 124, 513 mfl.) gick det att programera tex. "69 Sergels torg" eller "144 Gullmarsplan". Smart ifall de flyttar om bussarna mellan garagen.
På vagnarna i Göteborg finns plats för 999 olika skyltar (+ släckt skylt=1000) Över 900 används bara för att alla olika sortsers vian skall finnas med (exempelvis så går det att skylta Långedrag via Korsvägen och Marklandsgatan)

Vi skojjade lite med killen som satt och utredde hur allt skulle läggas upp och tyckte han skulle lägga in två synnerligen diggabla skyltar:

Ersätter Buss

och i den händelse att man inte kan köra Mdn-G

Ersätter Tåg

ingen av dem finns med i skyltdatabasen.
(Det gör inte heller "God Jul", "Trevlig Helg" eller liknande)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hei!
Etter det jeg kan se av bilder i mitt arkiv, så er M31 utstyrt med en såkalt C90 kjøretøyscomputer, forøvrig av samme type som SL95 og en del busser i Oslo også har!

Det skal vist være meget enkel å omprogramere, det kan man se på M31 358 som var i Oslo, og da også hadde fått norske destinasjoner i Skiltkassene, ihvertfall den i fronten!

Hvorfor man ikke valgte elektroniske skilter på SL95 er meg en gåte, man hadde da spart mye penger når man legger om ruter OSV!

Andreas
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

4 Saltholmen, via Liseberg.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Andy skrev:Hei!
Etter det jeg kan se av bilder i mitt arkiv, så er M31 utstyrt med en såkalt C90 kjøretøyscomputer, forøvrig av samme type som SL95 og en del busser i Oslo også har!

Det skal vist være meget enkel å omprogramere, det kan man se på M31 358 som var i Oslo, og da også hadde fått norske destinasjoner i Skiltkassene, ihvertfall den i fronten!

Hvorfor man ikke valgte elektroniske skilter på SL95 er meg en gåte, man hadde da spart mye penger når man legger om ruter OSV!

Andreas
Destinationerna ligger i skylten och inte i C90:n, men skylten är också lätt att programmera om.

/Tony
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

TonyM skrev:

Andreas
Destinationerna ligger i skylten och inte i C90:n, men skylten är också lätt att programmera om.

/Tony
Aha, med andre ord, C90'n styrer med andre ord bare det som ligger av info i skiltelektronikken?
Mener å huske at 358 kun hadde norske destinasjoner i frontskiltet!

Andreas
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Andy skrev:
TonyM skrev:

Andreas

/Tony
Aha, med andre ord, C90'n styrer med andre ord bare det som ligger av info i skiltelektronikken?
Mener å huske at 358 kun hadde norske destinasjoner i frontskiltet!

Andreas
Prexis C90 skickar en kod till de olika skyltarna, eftersom det finns flera olika sorters skyltar så kan det stå olika på olika skyltar.

(På M31 är inre kupéskylten enradig dumt att skriva tvåradig text då - exempelvis. Med enradig menar jag då att det finns en rad för destination sen finns det fler rader, men dessa har ju annan funktion.)

Alltså, man kan anpassa sig beroende på vika möjligheter respektive skylt har.

/Tony
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag gillar inte dom flesta elektronskyltar. Dom sitter för långt in bakom det skyddande glaset. Detta gör att reflektionerna från omgivningen gör sej mer gällande än skyltningen.

Jag gillar dom där diod skyltarna som visar rött eller skarpt orange. Dom syns både dagtid och i mörker och tar inte skada av reflektioner från omgivningen. Dessa busskyltar används i Christ Church, NZ, Sherbrooke,PQ(Canada) samt på en del bussar i New York City.

Världens tydligaste skyltar är ju Amsterdams spårvagnar, av den första ledvagnstypen och de två följande, där linje nummret är STORT.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Dennis Hage skrev: Världens tydligaste skyltar är ju Amsterdams spårvagnar, av den första ledvagnstypen och de två följande, där linje nummret är STORT.

mvh Dennis
Bild...?

/Jonas - har aldrig varit där.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag har dia bilder, men har ingen aning om hur man skall få dom på nätet. Jag tror att det behövs en special grej, som jag inte har råd att köpa för tillfället. Om jag köper så vet jag inte om jag kan hantera en sån sak.

Vi kan ju fråga om någon annan har en bra bild på de omtalade spårvagnarna i Amsterdam. Den senaste modellen lider också av reflektions problemet, genom att ha skylten bakom vindrutan.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Det finns ju en hel del skannrar numera som läser diabilder.
Dessa funkar som så att man lägger en "ljuslåda" ovanpå bilderna och skannerns glas, sedan ställs skannern om så att dess ursprungliga belysning är släckt.
Resultatet blir oftast ganska så bra. Jag har en sådan HP skanner där hemma tror att den bara kostade runt 1500 kr.

(Jag har konsekvent försvenskat ordet "scanner" till "skanner" tycker att "bildläsare" är ett alldeles för långt ord, och bilder läser man ju inte, det är text man läser...)

Ett annat sätt är ju att fotografera av diabilden (med digitalkamera) då den visas på filmduken, det funkar, men resultatet blir inte lika bra.

Förr fanns det ju diaduplikatorer, var väl ungefär en diahållare som placerades på någon slags mellanring som skruvades i filtergängan på ett normalobjektiv. Jag kom på att ett lysrör med färgtemperatur nära solens blev bäst bakgrundsbelysning. Resultatet blev tillfredställande, men inte perfekt.

I övrigt gör väl sig ammande spädbarn bäst på diabilder? :oops:

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Måste tillstå att jag hade fel. Rätta med andra ord edra noteringar, notat, skrifter m.m.

Till mig utdelades nämligen en skarp reprimand i måndags där en person som är känd i ämnet sänkte sina glasögon till nästippen och såg å det alvarligaste åt mitt håll meddelandes "Du far med osanning på forum"

Därför är det ock min mening att meddela vad som var fel och hur det blir rätt:

Skyltdatabasen ligger i C90, däremot så finns fonter för presentation i skylten.

Beklagar det felade och anser nu det felade som rätt(at)
:wink:
(Orginalmeddelandet följer)
:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:

TonyM skrev:

Andreas

/Tony
Skriv svar