Tågolycka på Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

Inlägg av Johan A »

Min mormor har berättat att när hon var liten hände det en TÅGOLYCKA på Saltjöbanan. Är det någon som vet något mer om detta ?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag känner igen olyckan, men när denna hände så kunde det väl inte ha varit med någon C11/C10/C16 utan tidigare modeller i trä?

vet du något mera då?
Johan A

Inlägg av Johan A »

Det skulle ha varit för jättelänge sen, typ 50- eller 40-talet.
Hans W

Inlägg av Hans W »

Ur boken "Saltsjöbanan", Kennet Landgren, 1993, SJK 58, sid 94:

21 aug 1940
Kl 18.55 Nacka station, tåg 47 från Saltsjöbaden med manövervagn 2 och motorvagn 15 koliiderar med tåg 494 från Stockholm med motorvagn 20 och manövervagn 11.
15 personer skadede, mycket omfattande materiella skador.

8 oktober 1941 kl. 12.52
Tåg 23 med motorvagn 20 och bagagevagn 22 körde bakifrån in i ett extra godståg i Stadsgårdstunneln. Godståget bestod av ånglok och åtta vagnar. F.ö. en intressant blandning av ägare till dessa godsvagnar: SSnJ 3 st, BJ 2 st, SWB 1 st, SJ 1 st och NSB (!) 1 st.
Av en härlig bild där en banvakt i skenet av en stormlykta inspekterar förödelsen framgår att bl.a. en SSnJ-vagn och en BJ-vagn staplats upp på varandra och måste skrotas på platsen i tunneln.
På motorvagen förstördes ena förarhytten bl.a.. Ingen av de 60 passagerarna skadades.

/HW
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

ATC är inte så dumt kan man konstatera :)
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Mats skrev:ATC är inte så dumt kan man konstatera :)
Även om detta är lite off topic:
I så fall kanske någon initierad skulle vilja reda ut varför ATC inte har slagits på hos SB. Enligt uppgift ska både den fasta infrastrukturen och fordonsutrustningen redan finnas på plats men inte användas. Det ska f.ö. vara samma typ av Bombardier- (fd. Adtranz-)-system som inte fungerar på TvB. Men eftersom SB i likhet med LiB är en järnväg borde den inte ha TvBs föregivna problem med integrering av ksier m.fl. dumheter.

Som ni märker är det mycket gissningar här, skulle därför vara tacksam om någon som faktiskt vet något kunde lägga ut texten. Likaledes skulle det vara intressant att få veta varför det är så mycket finare att vara förare på SB, med högre lön, längre utbildning, lokförarstatus etc. Är det för att sth är hela 5 km/h högre på SB än på t.ex. LiB [70 km/h resp. 65 km/h]

Mvh.

Björn Ehnberg
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn Ehnberg skrev:
I så fall kanske någon initierad skulle vilja reda ut varför ATC inte har slagits på hos SB. Enligt uppgift ska både den fasta infrastrukturen och fordonsutrustningen redan finnas på plats men inte användas. Det ska f.ö. vara samma typ av Bombardier- (fd. Adtranz-)-system som inte fungerar på TvB. Men eftersom SB i likhet med LiB är en järnväg borde den inte ha TvBs föregivna problem med integrering av ksier m.fl. dumheter.
Jag är rätt säker på att jag läste i någon tråd här att det som saknas är prylarna som skickar över signaler till hytten, de som är fast monterad längs banan. Det talades om att det är samma system som på tuben monterat i vagnarna, och signalsystemet har de utgångar som behövs för att styra fast monterade signalgivare, men man har aldrig monterat sådana.

Vem vet, bland annat förträffligt läge på alla signaler kanske har förskonat oss från olyckor ? Nu gissar jag alltså... Men saltis går ju ganska mycket i öst-västlig riktning, det borde inte finnas så många riskter för extremt motljus och missade signaler då ?
Björn Ehnberg skrev:Som ni märker är det mycket gissningar här, skulle därför vara tacksam om någon som faktiskt vet något kunde lägga ut texten. Likaledes skulle det vara intressant att få veta varför det är så mycket finare att vara förare på SB, med högre lön, längre utbildning, lokförarstatus etc. Är det för att sth är hela 5 km/h högre på SB än på t.ex. LiB [70 km/h resp. 65 km/h]
Man har ju ett mer avancerat nät som kräver större linjekännedom :wink: :wink:
Björn Ehnberg

Mats skrev:
Björn Ehnberg skrev:
.

Jag är rätt säker på att jag läste i någon tråd här att det som saknas är prylarna som skickar över signaler till hytten, de som är fast monterad längs banan. Det talades om att det är samma system som på tuben monterat i vagnarna, och signalsystemet har de utgångar som behövs för att styra fast monterade signalgivare, men man har aldrig monterat sådana.

Vem vet, bland annat förträffligt läge på alla signaler kanske har förskonat oss från olyckor ? Nu gissar jag alltså... Men saltis går ju ganska mycket i öst-västlig riktning, det borde inte finnas så många riskter för extremt motljus och missade signaler då ?
Ja, jag märker att Du gissar lika mycket som jag, därför skulle det vara bra om någon som vet kunde uttala sig. "prylarna som skickar över signaler till hytten, de som är fast monterad längs banan" kallas baliser. Att man skulle ha samma system som i tunnelbanan i vagnarna har jag svårt att tro, eftersom deras system fungerar helt annorlunda, det bygger ju på kontinuerlig överföring via rälerna, till skillnad från ett punktformigt system med baliser.
Bobjörk skrev:SB är redan förberedd för TB:s ATC, och vagnarna har all utrustning som behövs. Det enda som saknas är signalerna från balisrarna...
TB:s signalsystem kan bli ganska ineffektivt, särskilt vid de stationer där spåren går ihop.
Bobjörk, Du skrev såhär i ett tidigare inlägg. Ligger det några baliser ute på spåret?
Mats skrev:
Björn Ehnberg skrev:Som ni märker är det mycket gissningar här, skulle därför vara tacksam om någon som faktiskt vet något kunde lägga ut texten. Likaledes skulle det vara intressant att få veta varför det är så mycket finare att vara förare på SB, med högre lön, längre utbildning, lokförarstatus etc. Är det för att sth är hela 5 km/h högre på SB än på t.ex. LiB [70 km/h resp. 65 km/h]
Har man? Banlängden är drygt 18 km., ungefär dubbelt så långt som LiB, men hur långt är det mellan Farsta Strand och Hässelby Strand, som jämförelse? Signaleringen verkar mer omfattande, men en hel del av signalbilderna ser vid ett hastigt påseende ut att överföra sådan information som man annars låter ATCn förmedla. I övrigt förstår jag inte vad som är så avancerat. Sedan måste vi reda ut det här med gällande sth. SL uppger sth=80 km/h för SB, men SSS vagnhall uppger sth=70 km/h, åtminstone för fordonen. För LiBs del uppger SL 60 km/h, banan tillåter bitvis 80 km/h men vagnhallen uppger sth för fordonen till 65 km/h, vilket f.ö. också ATC-övervakas.

Mvh.

Björn Ehnberg
Jan_Bäckström
Kontakt:

Inlägg av Jan_Bäckström »

För att reda ut lite frågetecken:

* Vagnarna klarar 80 km/h, banan 70 km/h (Igelboda - Solsidan 60km/h)

* ATC skulle vara installerat 1993, än så länge är bara förberedelser gjorda, balisrar är utplacerade längs banan (dock är endel borttagna igen pga slipersbyten.. ), vagnarna har fått nytt förarbord och apparatskåp och antenn stativ monterade under vagnarna (dock utan innehåll).

* ATC systemet är tänkt att vara samma som Tvärbanan, ansvariga verkar avvakta fortsatt installation tills man fått TB´s system att fungera normalt.

* Ang lön mm, jo vi har lite mer betalt pga längre utbildning, förarna får göra mer än i t-banan (tex byta 80A säkringar, köra med obromsade vagnar, köra från annan hytt med signalgivare i trafik, köra utan klarsignal... mm) Självklart genom att följa TRI SB regler. Den högre lönen är förutom det ovanstående en kvarleva från gamla tider då man fick bla kilometertillägg (löstes in tillsammans med några andra tillägg när vi hamnade i Tunnelbanan AB, i denna inlösen gick förarna tom back några 100:-) och har inget med avsaknaden av ATC system att göra. Varför är alla avundsjuka på våra löner på SB??? titta på RB, de har ATC signaler mm längs banan precis som SB de får byta säkringar som vi och de har 3.000:-? eller är det mer nu?? än T-baneförarna.

/ Jan Bäckström, Lokf/Utb SB
Björn Ehnberg

Jan_Bäckström skrev:För att reda ut lite frågetecken:

* Vagnarna klarar 80 km/h, banan 70 km/h (Igelboda - Solsidan 60km/h)

* ATC skulle vara installerat 1993, än så länge är bara förberedelser gjorda, balisrar är utplacerade längs banan (dock är endel borttagna igen pga slipersbyten.. ), vagnarna har fått nytt förarbord och apparatskåp och antenn stativ monterade under vagnarna (dock utan innehåll).

* ATC systemet är tänkt att vara samma som Tvärbanan, ansvariga verkar avvakta fortsatt installation tills man fått TB´s system att fungera normalt.

* Ang lön mm, jo vi har lite mer betalt pga längre utbildning, förarna får göra mer än i t-banan (tex byta 80A säkringar, köra med obromsade vagnar, köra från annan hytt med signalgivare i trafik, köra utan klarsignal... mm) Självklart genom att följa TRI SB regler. Den högre lönen är förutom det ovanstående en kvarleva från gamla tider då man fick bla kilometertillägg (löstes in tillsammans med några andra tillägg när vi hamnade i Tunnelbanan AB, i denna inlösen gick förarna tom back några 100:-) och har inget med avsaknaden av ATC system att göra. Varför är alla avundsjuka på våra löner på SB??? titta på RB, de har ATC signaler mm längs banan precis som SB de får byta säkringar som vi och de har 3.000:-? eller är det mer nu?? än T-baneförarna.

Tack Jan, för Ditt uttömmande svar. Efter att jag skrivit mitt inlägg ovan hittade jag SBs linjebok på http://www.saltsjobanan.se, och den visar precis som Du säger att banan har sth 70km/h. Din uppgift att vagnarna klarar 80 km/h är ny för mig, därför skulle jag vilja uppmana ansvariga för SSS Vagnhall att ändra uppgiften under beskrivningen av C10/C11 eftersom en rimlig tolkning av sth i en fordonsbeskrivning gäller vad fordonet tillåter. Ex.vis har den förkättrade A32 en sth på 80 km/h men framförs ingenstans på någon bana som tillåter sth mer än 50 km/h. På Lidingöbanan är det som sagt tvärt om, vagnarna klarar inte mer än 65 km/h (och knappt det) medan banan tillåter uppp till 80 km/h.

Avundsjuk på er är i alla fall inte jag, avundsjuka ligger inte för mig. Ska man vara avundsjuk på någon är det väl just Roslagsbanan, där den aktuella entreprenören har en något annorlunda personalpolitik, om man säger så. Beträffande de extra arbetsuppgifterna Du räknar upp tycker jag det förefaller som om det mesta av det kan förekomma även på Lidingöbanan. Allra mest fundersam gör mig skillnaden i längd på förarutbildningen.
Connex skrev:Det är egentligen inte tekniskt svårt att köra xxxxxbana men du måste ha stora kunskaper om bland annat tågen, säkerhetsbestämmelser och bananläggningen. Detta får du under utbildningen som är betald med grundlön. Den pågår mellan fem och 15 veckor beroende på vilken bana du ska tillhöra. Under hela kursen har du handledare med dig, du får övningsköra och träffa dina närmaste chefer och arbetsledare. Avslutningsvis ska du klara av tre teoretiska prov.
se vidare http://www.connex.se

Vänliga hälsningar

Björn Ehnberg

PS. Varför böjer alla ordet balis i första deklinationen - balis, balisrar? Tredje deklinationen - balis, baliser borde väl vara naturligare i svenskan. Ordet är f.ö. av franskt och inte av engelskt ursprung.
Nationalencyklopedin skrev:bali´s (fr. balise, eg. 'sjömärke', 'boj'), internationellt antagen beteckning för passiv informationssändare som ingår i ATC för järnvägar.
Bert

Inlägg av Bert »

Plurarlformen "balisrar" har jag aldrig hört. Det låter mycket konstigt. "Baliser" faller mer naturligt in i språket. Jämför "deviser", "markiser", "poliser", "portugiser" m fl.
Lidingöbo

Inlägg av Lidingöbo »

Connex skrev:Det är egentligen inte tekniskt svårt att köra xxxxxbana men du måste ha stora kunskaper om bland annat tågen, säkerhetsbestämmelser och bananläggningen. Detta får du under utbildningen som är betald med grundlön. Den pågår mellan fem och 15 veckor beroende på vilken bana du ska tillhöra. Under hela kursen har du handledare med dig, du får övningsköra och träffa dina närmaste chefer och arbetsledare. Avslutningsvis ska du klara av tre teoretiska prov.
Får man välja själv vilken bana man ska köra, om man går en sådan utbildning? Eller bestämmer någon person vilken bana man passar bäst för?
Björn Ehnberg

Jan_Bäckström skrev:

En fråga till Dig Janne: Utan att veta särskilt mycket om köreri och föreri undrar jag om det inte känns lite läbbans att köra på en bana med så mycket enkelspår utan ATC-skydd? Grenspåret till Solsidan har tydligen inte ens linjeblockering.

Mvh.

Björn Ehnberg
Jan_Bäckström
Kontakt:

Björn Ehnberg skrev:
Jan_Bäckström skrev:

En fråga till Dig Janne: Utan att veta särskilt mycket om köreri och föreri undrar jag om det inte känns lite läbbans att köra på en bana med så mycket enkelspår utan ATC-skydd? Grenspåret till Solsidan har tydligen inte ens linjeblockering.

Mvh.

Björn Ehnberg
Nej, jag tycker inte att det är så speciellt läskigt rött=stopp, grönt=signalsträckan fri från tåg, man kan inte oroa sig för att någon kollega ska köra mot rött hela tiden då skulle man aldrig kunna köra tåg. (Dock har jag varit riktigt rädd en gång när det var riktig lövhalka i Saltsjö-Duvnäs och jag var påväg mot Saltsjöbaden (nedförsbacke istortsett från Storängen) jag hade ännu inte mött något tåg när jag närmade mig Saltsjö-Duvnäs och så fort jag tog 1:a bromsläget så låser sig hjulen, när jag väl får rull på hjulen igen så visar hastighetsmätaren 5km/h mer än tidigare..... endast då har jag varit riktigt skakis). För er som undrar om hur det gick, jo mötande tåg stod vid plattformen (som tur var), jag kanade nog förbi plattformen med 3 vagnar om jag minns rätt. ATC i detta fall skulle vara förödande eftersom när ATC:n griper in och fullbromsar så kommer hjulen att låsa sig och tåget kommer att kana okontrollerat...

Ang grenbanan, det saknas linjeblockering ja men i TRI:n får det bara förekomma 1 tåg på sträckan Igelboda - Solsidan och innan man lämnar Igelboda mot Solsidan ska man alltid kontrollera att tåget innan inkommit till Igelboda.

/ Janne
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn Ehnberg skrev:
Mats skrev:
Har man? Banlängden är drygt 18 km., ungefär dubbelt så långt som LiB, men hur långt är det mellan Farsta Strand och Hässelby Strand, som jämförelse? Signaleringen verkar mer omfattande, men en hel del av signalbilderna ser vid ett hastigt påseende ut att överföra sådan information som man annars låter ATCn förmedla. I övrigt förstår jag inte vad som är så avancerat. Sedan måste vi reda ut det här med gällande sth. SL uppger sth=80 km/h för SB, men SSS vagnhall uppger sth=70 km/h, åtminstone för fordonen. För LiBs del uppger SL 60 km/h, banan tillåter bitvis 80 km/h men vagnhallen uppger sth för fordonen till 65 km/h, vilket f.ö. också ATC-övervakas.
Jag försökte vara ironisk :)
Björn Ehnberg

Jan_Bäckström skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Jan_Bäckström skrev:

Mvh.

Björn Ehnberg
Nej, jag tycker inte att det är så speciellt läskigt rött=stopp, grönt=signalsträckan fri från tåg, man kan inte oroa sig för att någon kollega ska köra mot rött hela tiden då skulle man aldrig kunna köra tåg. (Dock har jag varit riktigt rädd en gång när det var riktig lövhalka i Saltsjö-Duvnäs och jag var påväg mot Saltsjöbaden (nedförsbacke istortsett från Storängen) jag hade ännu inte mött något tåg när jag närmade mig Saltsjö-Duvnäs och så fort jag tog 1:a bromsläget så låser sig hjulen, när jag väl får rull på hjulen igen så visar hastighetsmätaren 5km/h mer än tidigare..... endast då har jag varit riktigt skakis). För er som undrar om hur det gick, jo mötande tåg stod vid plattformen (som tur var), jag kanade nog förbi plattformen med 3 vagnar om jag minns rätt. ATC i detta fall skulle vara förödande eftersom när ATC:n griper in och fullbromsar så kommer hjulen att låsa sig och tåget kommer att kana okontrollerat...

Ang grenbanan, det saknas linjeblockering ja men i TRI:n får det bara förekomma 1 tåg på sträckan Igelboda - Solsidan och innan man lämnar Igelboda mot Solsidan ska man alltid kontrollera att tåget innan inkommit till Igelboda.

/ Janne
Återigen, tack för Ditt utförliga svar. Finns det något slir/låsningsskydd inbyggt i traktionssystemet i era vagnar? Av det Du skriver törs jag i alla fall dra slutsatsen att vagnarna saknar sandningsutrustning. Hur många promille är största lutningen på banan?

Vems ansvar är det att kontrollera att grenbanan mot Solsidan är fri från tåg, förarens (som väl alltså i så fall står med tåg i Igelboda) eller trafikledningens?

Förlåt min frågvishet.

Mvh.

Björn Ehnberg
Jan_Bäckström
Kontakt:

Björn Ehnberg skrev:
Jan_Bäckström skrev:
Björn Ehnberg skrev: En fråga till Dig Janne: Utan att veta särskilt mycket om köreri och föreri undrar jag om det inte känns lite läbbans att köra på en bana med så mycket enkelspår utan ATC-skydd? Grenspåret till Solsidan har tydligen inte ens linjeblockering.

Mvh.

Björn Ehnberg

/ Janne
Återigen, tack för Ditt utförliga svar. Finns det något slir/låsningsskydd inbyggt i traktionssystemet i era vagnar? Av det Du skriver törs jag i alla fall dra slutsatsen att vagnarna saknar sandningsutrustning. Hur många promille är största lutningen på banan?

Vems ansvar är det att kontrollera att grenbanan mot Solsidan är fri från tåg, förarens (som väl alltså i så fall står med tåg i Igelboda) eller trafikledningens?

Förlåt min frågvishet.

Mvh.

Björn Ehnberg
Tyvärr kan jag inte vår maximala promille på banan. :cry: Det finns ingen sandningsmöjlighet på vagnarna :x

I Igelboda ska både förarna och TL kontrollera (TL kan inte lägga in automatisk tågläggning mot Igelboda utan måste alltid lägga tågväg manuellt).

Fler frågor!?

/ Janne
Björn Ehnberg

Jan_Bäckström skrev: Tyvärr kan jag inte vår maximala promille på banan. :cry: Det finns ingen sandningsmöjlighet på vagnarna :x

I Igelboda ska både förarna och TL kontrollera (TL kan inte lägga in automatisk tågläggning mot Igelboda utan måste alltid lägga tågväg manuellt).

Fler frågor!?

/ Janne
Ja, i så fall om det finns skenbroms på vagnarna? När jag tänker efter är väl svaret, liksom för sandningsutrustningen, rätt givet eftersom era fordon är konverterade tunnelbanevagnar och sådana har väl aldrig haft vare sig sand eller skenbroms. Utan att lägga ytterligare synpunkter verkar det i alla fall för mig vara rätt naturligt att kräva detta för nästa fordonsgeneration hos er.

Tack i alla fall.

Björn Ehnberg
Skriv svar