Tenstabussar dras in efter skadegörelse

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Re: En lite olämplig fråga

Inlägg av bruse »

Konstantin G. skrev:
kildor skrev:
Konstantin G. skrev: Ja, just dem menar jag. Ibland kan de vara nyttiga.
??? Förklara!
Om polisen inte kan stoppa skadegörelse och andra brott, vad kan man göra? Skinskallar skulle kunna hitta och bestraffa dem som kastar sten på bussar.

Jag har en svensk arbetskamrat. Han flyttade nyss från Stockholms län till Jämtland. Bl a har han bott i Tensta. Efter hans berättelser tänker jag att man måste lägga ned all busstraffik där. Och ännu bättre att bygga ett staket runt Tensta och inte släppa ungdomarna därifrån.
Ett litet getto! Så praktiskt! Så gör vi samma sak med andra stadsdelar, som Östermalm, så lipper vi Bratsen. :shock:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Konstantin G. skrev:
kildor skrev:
??? Förklara!
Om polisen inte kan stoppa skadegörelse och andra brott, vad kan man göra? Skinskallar skulle kunna hitta och bestraffa dem som kastar sten på bussar.
Och vad får dig att tro att du kan förmå en skinnskalle att "bestraffa" någon som begår brott mot det samhälle de genom sitt beteende önskar kullkasta och med våld förändra?

Våld föder våld. Ligisterna i Tensta bör inte bestraffas med hårda fysiska straff eller fängelse. Detta är påföljder som leder till fortsatt kriminalitet. En kriminellt belastad person kostar samhället enorma pengar - det bästa är om man kan "bota" personen så att han i stället tjänar pengar till samhället.

Att hitta sådana påföljder är dock svårt, men det finns exempel som har lägre återfallsgrad än andra.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Nu har det hänt igen :shock: denna gång i Rinkeby

Måste vara en smått galen person som utför dessa dåd...

läs mer här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Konstantin G. skrev:
kildor skrev:
??? Förklara!

Jag har en svensk arbetskamrat. Han flyttade nyss från Stockholms län till Jämtland. Bl a har han bott i Tensta. Efter hans berättelser tänker jag att man måste lägga ned all busstraffik där. Och ännu bättre att bygga ett staket runt Tensta och inte släppa ungdomarna därifrån.
Jag vill inte gärna säga det här, men känner att det behöver sägas:

Om man förhärligar skinskallarnas frammarsch så kanske man ska fundera på vad dessa skinskallar kan tänkas få för uppfattning om någon som heter "Anders", "Mohamed" resp just "Konstantin". Jag må ha fel, men "Konstantin" klingar inte precis som ett fornnordisk vikinganamn. Står verkligen skinnslallarna på någon som heter "Konstantin"s sida, egentligen ? :(
Konstantin G.

Inlägg av Konstantin G. »

Mats skrev:Jag må ha fel, men "Konstantin" klingar inte precis som ett fornnordisk vikinganamn.(
Det är ett grekiskt namn. Men jag ser ut som en vanlig Svensson.

Om skadegörelse i Tensta och Rinkeby kan jag säga: ni får vad ni förtjänar. Rosengård i Malmö, Bergsjön i Göteborg... Det finns ingenting att klaga på. Där gäller inte svenska lagar. Men jag hade det väldigt svårt att förlänga mitt uppehällstillstånd. Trots att jag har fast jobb (inte som städare eller korvsäljare), har aldrig gjört något brott. En svensk bekant till mig har varit dömd till botter after hon kallad en granne "javla svartskalle". När ett gäng av arabiska ungar misshandlade en svensk man, fick han inget skadestånd. Förundersökningen var nedlagt p g a "brott kan ej styrkas". Ungarna är på fri fot. Och jag vet många sådana exempel.

Därför påminner jag: "ni får vad ni förtjänar". Säg "tack" för att stenkastning på bussar sker bara i Tensta och Rinkeby, och inte dagligen.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

De som blir drabbade av inställda bussturer, är ju de vuxna som inte håller ordning på sina ungar, som är de som ställer till det. Man kan ju med rätta säga, att "som man bäddar får man ligga"! Uppfostrar man inte sina barn eller håller koll på vad de gör, då slår det tillbaka till en själv. Eller "ramla i egen grop".

Så klockrent det kan bli! Lycka till alla oansvariga föräldrar
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:De som blir drabbade av inställda bussturer, är ju de vuxna som inte håller ordning på sina ungar, som är de som ställer till det. Man kan ju med rätta säga, att "som man bäddar får man ligga"! Uppfostrar man inte sina barn eller håller koll på vad de gör, då slår det tillbaka till en själv. Eller "ramla i egen grop".

Har du statistik som visar att samtliga myndiga personer i tensta är föräldrar ?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:De som blir drabbade av inställda bussturer, är ju de vuxna som inte håller ordning på sina ungar, som är de som ställer till det. Man kan ju med rätta säga, att "som man bäddar får man ligga"! Uppfostrar man inte sina barn eller håller koll på vad de gör, då slår det tillbaka till en själv. Eller "ramla i egen grop".

Käre Bruse. Jag hoppas du kommer ihåg vad du som ansvarsfull förälder nu skrivit nästa gång du råkar ut för att någon annans unge har sabbat något i Kärrtorp..

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:

Käre Bruse. Jag hoppas du kommer ihåg vad du som ansvarsfull förälder nu skrivit nästa gång du råkar ut för att någon annans unge har sabbat något i Kärrtorp..

//Tony
Va? Samma gäller väl oavsett var den oansvarige föräldern bor? Lägg inte orden i mun på mig, elelr försök som värsta kvällstidning antyda något jag aldrig ens tänkt! :evil:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Mats skrev:

Har du statistik som visar att samtliga myndiga personer i tensta är föräldrar ?
Jag undrar fortfarande vad åsikten är om situationen för de fullvuxna som inte är föräldrar och bor i tensta ? Att lägga skult på dem för vad andras ungar gör är ett rent hån, speciellt om de tillhör den olyckliga skara som är ofrivillgt barnlösa.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jormaster sätter streck i debatten.

Frågor som mer rör invandrares sätt att leva kontra svenskars sätt att leva bör för det första inte föras på ett nedvärderande sätt, viket vi kan konstatera är fallet här. För det andra bör en sådan eventuell diskussion föras på rätt ställe.

m.v.h.
Jourmaster.
Jourhavande forummoderator.
Låst