Björn önskade landskapsgränsen inritad på en karta från 1950-talet. Det ska han nästan få. Jag tar 1947 års spårvägskarta i stället. Det var året innan Backa inkorporerades med Göteborg. När man ser hur stadsgränsen (korslinjen med blå skuggning) går där kan man förledas att tro att spårvägen går helt inom f.d. Lundby socken, alltså i Västergötland. Den här gränsen är dock resultatet av två tidigare inkorporeringar av delar av Backa. År 1883 införlivades Tingstadsvassen med staden och 1936 överfördes ett område runt det som skulle bli Backaplan. Jag antar att den senare inkorporeringen hängde ihop med byggandet av Göta älvbron. Landskapsgränsen, d.v.s. den gamla sockengränsen är den som jag har markerat med gult.

Så till rubrikens fråga, var ligger Biskopsgården. Ja, var stadsdelen ligger vet vi ju, men det var inte där själva gården låg, utan den låg i Lundby kyrkby. Där stadsdelarna Biskopsgården och Länsmansgården nu ligger var socknens utmarker, mest kala berg och ljunghedar. Utmarkerna var från början sockenallmänningar, men på 1800-talet skiftades de, d.v.s. fördelades mellan socknens gårdar. Det är alltså Biskopsgårdens utmarker som stadsdelen är byggd på.
Avslutningsvis några rader om Kvillen.
Enligt Gröna kartan heter den delen som rinner söderut Kvillebäcken och den som rinner norrut Kvillen. Den rinner ut i Nordre älv c:a en kilometer nedströms Kornhall. Det framgår inte av kartan var högsta punkten är. Fullständigt klargörande kräver fältstudier, men vädret inbjuder inte till det idag. Jag tror inte landhöjningen (1 mm/år) hade någon sådan effekt under din morfars livstid. Däremot kan jag tänka mig att bäcken slammade och växte igen. Det finns för övrigt ytterligare en kville på Hisingen. Den har inget namn på Gröna kartan, men jag har sett namnet Pansarkvillen någonstans. Den rinner åt två håll från en plats norr om Stora Holm, dels ut i Nordre älv, dels ut i Kvillen/Kvillebäcken.Björn Johansson (BJ) skrev: ...
(Som parantes kan jag nämna att Quillen, eller Kvillen, Kvillebäcken var ett vattendrag som kunde rinna åt två håll, nu minns jag inte exakt var den rinner ut i Norder älv, men någonstans i Säve Socken vid Kornhall, och i nuvarande Lundbyhamnen. Min morfar som var född på 1890-talet berättade att man när han var grabb kunde man paddla kanadsensare eller ro i liten båt tvärs över Hisingen, men någon gång under 20-talet hade landhöjningen gjort detta omöjligt, då hade Kvillen blivit två vattendrag.
Kvillebäcken går länge parallellt med Bohusbanan över Hisingen.)
Bj.
Hälsningar
Harald