M32 frakter passasjerer for første gang!

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Roger S
Kontakt:

M32 frakter passasjerer for første gang!

Inlägg av Roger S »

Helga 23. og 24. oktober 2004 var 37 sporvognsførere på besøk hos kolleger i Göteborg! Vi fikk guida omvisning med egen sporvogn til blant annet Angered, Sahlgrenska og Eketrägatan.

Men vi rakk også å bli historiske - vi var de første som fikk reise med en M32! Det var ikke lange turen, men allikevel fikk vi reist noen meter ut av vognhallen og inn igjen.

Bild

401 med masse nysgjerrige folk rundt.

Bild

Bild
Her er vi ute på tur!

Bild

M32 ser litt penere ut enn våre SL95...

Bild

Interiøret er heller ikke slettes ille!

Bild

"Hva skjer hvis jeg trykker på denne??" :)

Som sagt fikk vi reise rundt med vår egen trikk.

Bild

Her står den parkert utafor vognhallen mens vi er inne og titter på vognhallen og M32.

Bild

En liten titt inne i vognhallen Rantorget.

Bild

Engasjerte Osloførere prøver å orientere seg på linjekartet.

Bild

Jepp, vi fikk reise med trikken til Abonnerad!!!! :D

En STOR takk til våre kolleger i Göteborg for en fantastisk helg!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Inte alltid man fastnar på bild! :D
Roger S
Kontakt:

Inlägg av Roger S »

Grovsnus skrev:Inte alltid man fastnar på bild! :D
Såså, sjekk det andre forumet du! :)
Användarens profilbild
micke b

Re: M32 frakter passasjerer for første gang!

Inlägg av micke b »

Roger S skrev:Bild
Jag borde antagligen inte frågat..., men vad är det man fraktar runt? Hundratals liter Bromsolja? ;-)

Eller har man inget bättre ställe att lagra dunkarna?

Eller är de så de ser på oss resenärer? Runt 80 liter vätska som i bästa fall bara skvalpar med, helst utan att ställa till för mycket besvär? :D

mvh /M
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Roger S skrev:Såså, sjekk det andre forumet du! :)
Och med detta vill jag göra reklam för http://gs.struve.se igen men enbart anställda inom GS får fullt tillträde av forumet.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Tack för en trevlig bildsvit. Jag har som vanligt fastnat i detaljer.
Här ser vi att M32 är utrustad med åtta lyktor i baken. Två där uppe och sex där nere.
Nu syns bara sex lyktor höll jag på att skriva, men hjälpligt syns även det inre paret där nere, som verkar lysa vitt. Går man tillbaka till förra bilden ser dessa två lyktor inte riktigt ut som de fyra andra där nere. Lyktglaset verkar vara något klarare. Är det månne strålkastare för backmanövrar denna spårvagn utrustats med? Och vad kommer det sig att bara två av de sex röda lyktorna i släckt läge är röda?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Helt rätt Mr Burns!
ser man på vattnet framför vagnen ser man att det lyser för rangering/backning.

Tyvärr kan jag inte svara på nästa fråga.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Ja sjutton. Det syns ju tydligt att det är en del kräm i de vita lyktorna. Snacka om dåligt periferiseende.:) Eftersom jag varken knarkat eller supit är det med andra ord läggdags.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Trevliga bilder Roger men tyvärr är ni nummer två, jag åkte redan i September med M32....
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Rumpan på vagnen ser lite fånig ut på bilderna. Gör den det i verkligheten också? :wink:

M
Byt politik - inte klimat!
frethu

Inlägg av frethu »

Ja, det gör den, iaf enligt min åsikt. Ser ut som en ankstjärt.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Håller med om att den ser lite udda ut bakifrån.
Den är ju designad i Italien och Italenare gillar ju runda och jämna bakar :wink: så det är väl anledningen varför den ser ut som den gör. :)

Man vänjer sig efter ett tag tror jag.

Ex:
När Volvo visade sin ECC för cirka 15 år sedan skrattade man åt utseendet men nu har S80 sett ut sådan sen några år tillbaka och de flesta Volvo-bilarna fick liknande front från -99. :)

Stolt för att man är Göteborgare just nu får man faktiskt erkänna att jag tycker den däremot är ful i fronten.
Nu återstår en väntan på 6-10 månader innan man får köra den, det ska testas och byggas om förarplats först.

Tack för åkturen Herr Ågren.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

En liten titt inne i vognhallen Rantorget.
Flotte bilder Roger, her har man tilogmed klart å få med en M25 ser det ut som, vogn 518 står helt til venstre hvis jeg ikke tar feil..........

Andreas
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

mickeb skrev:
Jag borde antagligen inte frågat..., men vad är det man fraktar runt? Hundratals liter Bromsolja? ;-)

Eller är de så de ser på oss resenärer? Runt 80 liter vätska som i bästa fall bara skvalpar med, helst utan att ställa till för mycket besvär? :D

mvh /M
hva det er på kannene skal jeg ikke spekulere i, men jeg vil tro at kannene er der for å gi ekstra vekt under belastningsprøving av vognen.

JAgr kan sikkert svare på dette bedere enn meg!

Andreas
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Andy skrev:
hva det er på kannene skal jeg ikke spekulere i, men jeg vil tro at kannene er der for å gi ekstra vekt under belastningsprøving av vognen.

Andreas
Varje dunk väger 35kg och innehåller - får jag förmoda - bromssand, för belastningsprov.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Andy skrev:
mickeb skrev:

mvh /M

Andreas

Sprit på dunk!
Norrmän och deras dyra alkohol gjorde att man hade med sig en hel massa själva för en kväll :wink:

Närå, Andy det är som du skriver, man vill ha maxlastad vagn för att utföra tester.

Visst är det 518 som är på bilden ovan och den är faktiskt tillkopplad till en annan M25:a, vilken?
Björne

Inlägg av Björne »

Grovsnus skrev:
Andy skrev:
mickeb skrev: Jag borde antagligen inte frågat..., men vad är det man fraktar runt? Hundratals liter Bromsolja? ;-)

mvh /M

Andreas

Sprit på dunk!
Norrmän och deras dyra alkohol gjorde att man hade med sig en hel massa själva för en kväll :wink:

Närå, Andy det är som du skriver, man vill ha maxlastad vagn för att utföra tester.

Visst är det 518 som är på bilden ovan och den är faktiskt tillkopplad till en annan M25:a, vilken?
552 den och 518 är ju dom enda av GS egna vagnar som kan kopplas ihop utan bekymmer. Vid ihopkoppling med andra pedalvagnar får man gå runt systemet.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björne skrev: 552 den och 518 är ju dom enda av GS egna vagnar som kan kopplas ihop utan bekymmer. Vid ihopkoppling med andra pedalvagnar får man gå runt systemet.
Förlåt mig Björn, men jag är på fel humör för att vara snäll mot dig just nu, jag hoppas jag får igen snarast!

Det går alldeles utmärkt att koppla ihop exempelvis 716 och 810, vilket alltså står i strid med vad du säger ovan. :lol: :lol: 8) :lol: :lol:

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björne

Inlägg av Björne »

TonyM skrev:
Björne skrev: 552 den och 518 är ju dom enda av GS egna vagnar som kan kopplas ihop utan bekymmer. Vid ihopkoppling med andra pedalvagnar får man gå runt systemet.
Förlåt mig Björn, men jag är på fel humör för att vara snäll mot dig just nu, jag hoppas jag får igen snarast!

Det går alldeles utmärkt att koppla ihop exempelvis 716 och 810, vilket alltså står i strid med vad du säger ovan. :lol: :lol: 8) :lol: :lol:

//Tony
håhjaja :oops: så går det när man skriver snabbt som jag gör :wink: det som jag menar är som ni säkert redan vet, 552 och 518 går inte att koppla ihop med andra vagnar utan att då som jag skrev gå förbi systemet.
Blev det rätt nu? :roll:
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Björne skrev:
TonyM skrev:

//Tony
håhjaja :oops: så går det när man skriver snabbt som jag gör :wink: det som jag menar är som ni säkert redan vet, 552 och 518 går inte att koppla ihop med andra vagnar utan att då som jag skrev gå förbi systemet.
Blev det rätt nu? :roll:
M25 606 er vell en aktuell kandidat hvis man føler for å koble på en vogn til!

Andreas
Skriv svar