Var ligger Djurgården?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Var ligger Djurgården?
Kanske en korkad fråga... men Stockholm ligger ju i två landskap; Södermanland och Uppland. Gränsen går rakt genom Gamla Stan, tom genom nåt hus... "ska vi fika i Sörmland eller Uppland?"
Så jag undrar, var ligger Djurgården?
Så jag undrar, var ligger Djurgården?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Var ligger Djurgården
Djugården ligger i Uppland liksom Lidingö gränsen går i stömmen så Djurgårdsfärjan går mellan två landskap.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Var ligger Djurgården
Uj uj uj - då blir det att förtulla sina pryttlar när man passerar gränsen...Anders.G.Rehnström skrev:Djugården ligger i Uppland liksom Lidingö gränsen går i stömmen så Djurgårdsfärjan går mellan två landskap.
Skämt å sido, Djurgården - eller snarare Kungliga Djurgården är väl en bra bit land mer än bara ön med Skansen, Gröna Lund, Regalskeppet Vasa, Nordiska Museet, Waldemarsudde och ytterligare ett gäng museer på. Sträcker sig inte detta landområde även en bra bit ut över Gärdet och en hel del till?
/Tony, som också passerat en landskapsgräns på väg till jobbet och skall dessutom passera ytterligare 3 idag.
Med reservation för tyckfel.
Det vi i dagligt tal kallar för Djurgården, med Skansen osv, heter egentligen Södra Djurgården.TonyM skrev:Skämt å sido, Djurgården - eller snarare Kungliga Djurgården är väl en bra bit land mer än bara ön med Skansen, Gröna Lund, Regalskeppet Vasa, Nordiska Museet, Waldemarsudde och ytterligare ett gäng museer på. Sträcker sig inte detta landområde även en bra bit ut över Gärdet och en hel del till?
/Tony, som också passerat en landskapsgräns på väg till jobbet och skall dessutom passera ytterligare 3 idag.
Det som är norr om Gärdet och Östermalm, heter Norra Djurgården.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Man tacklar - som en av spelarna i det ända hockeylag med riktigt korrekt svensk animalisk anknytning skulle kunna få för sig att säga...bruse skrev: Det vi i dagligt tal kallar för Djurgården, med Skansen osv, heter egentligen Södra Djurgården.
Det som är norr om Gärdet och Östermalm, heter Norra Djurgården.
(Apropå diskussionen om Frölunda Indians och Malmö Redhawks häromsistens, DIF har ju faktiskt ordet djur i sig själv)
Detta klarifierade en hel del för min del.
Även på framsidan finns det problematik med landskapsgränser - var på hisingen är det nu gränsen mellan Västergötaland och Bohuslän går...
Vem vet - jag kanske lyckas att passera gränsen två gånger om jag kör tingstadstunneln...
Men detta handlade om Djurgården som vi nu alla vet ligger i Uppland, där ligger även Danmark (inte det gamla landet då förståss) - om jag inte missminner mig...
/Tony
Med reservation för tyckfel.
- Kristofer
- Kontakt:
Följer vi sedan landskapsgränsen vidare österut kommer vi att upptäcka att Nacka, liksom Stockholm, är en kommun med förgreningar i två landskap. Gränsen går nämligen genom Skurusundet och Baggensstäket och vidare mot sydost ut i skärgården. Så Sicklaön, Älta och Saltsjöbaden ligger i Södermanland, medan Saltsjö-Boo (Ormingelandet) ligger i Uppland. För att få lite kollektivtrafikskoppling så innebär detta att Björknäsgaraget ligger i Uppland.
För Samfundet Värdelöst Vetande,
Kristofer
För Samfundet Värdelöst Vetande,
Kristofer
-
För att ytterligare späda på landskapsgränser som skär mindre geografiska indelningar så låg Boo Gamla Kyrka alldelse norr om nämnda baggensstäk medan dess kyrkogård låg på andra sidan sundet - kyrkan i Uppland och kyrkogården i Södermanland. Innan Stockholms stift bildades under sistlidna 20-tal, så gick gränsen mellan Strängnäs och Uppsala stift genom Baggensstäket Samma församling hade olika biskopar över sog beroende om det var kyrkofråga eller kyrkogårdsfråga. Detta fick jag lära mig på en resa med Djurgården 3 som gjorde lite strandhugg intill intressanta mellan Stockholm och Gustavsberg en oktobersöndag för sisådär 15 år sedan. Så ficka jag med lite lokaltrafik också.
mvh/ Jörgen G
mvh/ Jörgen G
Landskapsgränsen slingrar sig väl i skärgården mellan Ingarö i Upland och Ornö Södermanlnd. Till exempel Utö och Nämndö tillhör Södermanland, så alla öar är väl att ta i.Anders Norén skrev:Det finns en grov tumregel: nästan alla öar, både innanför och utanför, tillhör Uppland.
Försök få tag på en atlas där landskapsgränsen är utmärkt!
Anders
mvh/ Jörgen G
Jag gick förbi en atlas med landskapsgränsen ordentligt utritad, det blev både rätt och fel i föregående inlägg.Jörgen Gustavsson skrev:Landskapsgränsen slingrar sig väl i skärgården mellan Ingarö i Upland och Ornö Södermanlnd. Till exempel Utö och Nämndö tillhör Södermanland, så alla öar är väl att ta i.Anders Norén skrev:Det finns en grov tumregel: nästan alla öar, både innanför och utanför, tillhör Uppland.
Försök få tag på en atlas där landskapsgränsen är utmärkt!
Anders
mvh/ Jörgen G
Så här ska det vara:
Landskapsgränsen mellan Södermanland och Uppland går i Skurusundet och vidare söder om Ingarö i Ägnöfjärden, i Nämndöfjärden och ut i Brandfjärden mellan Nämndö och Runmarö.
Nämndö, Ornö och öarna söder därom ligger således i Södermanland medan Runmarö (och några mindre öar alldeles söder om ön) ligger tillsammans med övriga skärgården i Uppland.
Kristallklart?
mvh/ Jörgen G
Förr hade ni väl också 104 till Lana?!Björn Johansson (BJ) skrev:Ja, ja... Vi har tre spårvagnslinjer som passerar en landskapsgräns, 2, 4 och 5.
Trots att vi fått det stora "landskapet" Västra Götaland så exiserar väl fortfarande Bohuslän, hoppas jag.
Bj.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Jasså det är ett län, tänka sig... men man sov iallafall väldigt gott under geografilektionerna.
Synd att det egentligen bara finns en till "spårvagnslinje" i Bohuslän, en veteranlinje dessutom, detta i Kungälvs kommun.
104... tja, tänk den känner jag inte till heller, låter ju som en busslinje.
Spårvagnslinjen "X" som en tid på nittiotalet var en tidtabellsreglerad extravagn vände ju i Lana.
Bj.
Synd att det egentligen bara finns en till "spårvagnslinje" i Bohuslän, en veteranlinje dessutom, detta i Kungälvs kommun.
104... tja, tänk den känner jag inte till heller, låter ju som en busslinje.
Spårvagnslinjen "X" som en tid på nittiotalet var en tidtabellsreglerad extravagn vände ju i Lana.
Bj.
Vadå jag dyster?
104 låter som Lanavagnens officiella nummer. Vad har den med landskapsgränser att göra? Andra änden Eketrägatan ligger gott och väl i Västergötland. Jag är t.o.m. tveksam till om någon av Hisingsvagnarna verkligen går in i Bohuslän. Gränsen skär Hisingen snett och går ungefär från Torslanda fd. flygplats till Tagene. Hela sydöstra delen av ön ligger i Västergötland. Torslanda och Kärra ligger tveklöst i Bohuslän. Möjligtvis gör även Tuve det.Bussmicke skrev:Förr hade ni väl också 104 till Lana?!Björn Johansson (BJ) skrev:Ja, ja... Vi har tre spårvagnslinjer som passerar en landskapsgräns, 2, 4 och 5.
Trots att vi fått det stora "landskapet" Västra Götaland så exiserar väl fortfarande Bohuslän, hoppas jag.
Bj.
/MA
Gränsen går i Kvillebäcken, iallafall en bit åt nordost.
Lundby och Tuve socken har även innan freden i Roskilde 1658 tillhört Västergötaland.
Hittade en karta över Bohuslän från 1947 och där är Lundby och Tuve socknar vita, dvs markerade som "icke tillhörigt landskapet".
Hur det var med Biskopsgården då... troligtvis tillhöde det väl Lundby... men jag är osäker på detta.
Så om det finns spårväg i Bohuslän får vi väl anledning att återkomma till då...
Bj.
Lundby och Tuve socken har även innan freden i Roskilde 1658 tillhört Västergötaland.
Hittade en karta över Bohuslän från 1947 och där är Lundby och Tuve socknar vita, dvs markerade som "icke tillhörigt landskapet".
Hur det var med Biskopsgården då... troligtvis tillhöde det väl Lundby... men jag är osäker på detta.
Så om det finns spårväg i Bohuslän får vi väl anledning att återkomma till då...
Bj.
Vadå jag dyster?
Finns det spårväg i Bohuslän?
Ja, det tycks finnas spårväg i Bohuslän. Om resultatet av mina efterforskningar är korrekt så kan man till och med åka spårvagn helt inom Bohuslän, nämligen mellan Frihamnen och Hjalmar Brantingsplatsen.
Lundby och Tuve tillhör Västergötland medan Backa, Rödbo, Säve, Björlanda och Torslanda tillhör Bohuslän, det är helt klart. Problemet när man ska avgöra var landskapsgränsen går, är att det har skett en hel del ändringar av församlingsgränserna. Eftersom landskapen är en historisk företeelse får man väl anse att landskapsgränserna följer de gamla sockengränserna och är oberörda av gränsändringar i modern tid.
Här nedan ser ni ett utsnitt av Generalstabskartan från 1860-talet. Med hjälp av fyra lätt identifierade punkter har jag lagt på det moderna rutnätet, Rikets nät. Sedan har jag på Gröna kartan plockat ut koordinaterna för ett antal punkter längs spårvägslinjen och lagt in dem på kartan och bundit samman punkterna. Resultat blir som synes att spårvagnarna gör en sväng in i Bohuslän mellan en plats mitt på Göta Älvbron och Kvillebäcken.
Harald

Lundby och Tuve tillhör Västergötland medan Backa, Rödbo, Säve, Björlanda och Torslanda tillhör Bohuslän, det är helt klart. Problemet när man ska avgöra var landskapsgränsen går, är att det har skett en hel del ändringar av församlingsgränserna. Eftersom landskapen är en historisk företeelse får man väl anse att landskapsgränserna följer de gamla sockengränserna och är oberörda av gränsändringar i modern tid.
Här nedan ser ni ett utsnitt av Generalstabskartan från 1860-talet. Med hjälp av fyra lätt identifierade punkter har jag lagt på det moderna rutnätet, Rikets nät. Sedan har jag på Gröna kartan plockat ut koordinaterna för ett antal punkter längs spårvägslinjen och lagt in dem på kartan och bundit samman punkterna. Resultat blir som synes att spårvagnarna gör en sväng in i Bohuslän mellan en plats mitt på Göta Älvbron och Kvillebäcken.
Harald

Re: Finns det spårväg i Bohuslän?
Stämmer dock inte alls med mina kartreferenser, som tydligt drar gränsen rätt österut från Tuve. Dvs. Backa är gott och väl i Västergötland. Men, men. Jag kan tänka mig att kartförlagen inte har högsta prioritet på att korrekturläsa landskapsgränser, så det kanske fortfarande är som det var på 1800-talet.Harald skrev:Ja, det tycks finnas spårväg i Bohuslän. Om resultatet av mina efterforskningar är korrekt så kan man till och med åka spårvagn helt inom Bohuslän, nämligen mellan Frihamnen och Hjalmar Brantingsplatsen.
/Michael
Då är din karta felaktig. Backa tillhör Bohuslän, det är det ingen tvekan om. Hisingen var delat i två härader. Hisings östra härad bestod av Lundby och Tuve socknar och tillhörde Sverige (Västergötland). Hisings västra härad bestod av Torslanda, Björlanda, Säve, Rödbo och Backa socknar och tillhörde Norge (Bohuslän). Den här indelningen, som antagligen går tillbaka minst till 1200-talet, förblev oförändrad även sedan Sverige hade erövrat Bohuslän. Den finns kvar på kartorna så länge som häradsgränser markerades. På kartan i mitt inlägg är häradsgränserna de gränser som är markerade med gulgrönt. Det är först på de senaste 50-60 åren som medvetenheten om landskapen och ännu mer om häradena har försvunnit. Då kan det också tänkas att en del kartredaktörer tappar bort gränserna. Inte alla dock, jag tittade i KAK:s bilatlas och där är landskapsgränsen i stort sett riktigt placerad.
Hälsningar
Harald
Hälsningar
Harald
Jag håller med Harald här.
Jag har tänkt om, tänkte mig först att Biskopsgården etc. låg utanför Lundby... men har ägnat en del tid hos en granne med att titta i kartor från 20-talet och framåt.
Vidmakthåller att de tre linjerna som går över Götaälvbron kommer in i Bohuslän ungefär vid hpl. Frihamnen, och lämnar landskapet några hundra metrer längre fram då de passerar den kulverterade Kvillebäcken som går under all asfalt och spårväg strax efter Hj. Brantingsplatsen.
(Som parantes kan jag nämna att Quillen, eller Kvillen, Kvillebäcken var ett vattendrag som kunde rinna åt två håll, nu minns jag inte exakt var den rinner ut i Norder älv, men någonstans i Säve Socken vid Kornhall, och i nuvarande Lundbyhamnen. Min morfar som var född på 1890-talet berättade att man när han var grabb kunde man paddla kanadsensare eller ro i liten båt tvärs över Hisingen, men någon gång under 20-talet hade landhöjningen gjort detta omöjligt, då hade Kvillen blivit två vattendrag.
Kvillebäcken går länge parallellt med Bohusbanan över Hisingen.)
Bj.
Jag har tänkt om, tänkte mig först att Biskopsgården etc. låg utanför Lundby... men har ägnat en del tid hos en granne med att titta i kartor från 20-talet och framåt.
Vidmakthåller att de tre linjerna som går över Götaälvbron kommer in i Bohuslän ungefär vid hpl. Frihamnen, och lämnar landskapet några hundra metrer längre fram då de passerar den kulverterade Kvillebäcken som går under all asfalt och spårväg strax efter Hj. Brantingsplatsen.
(Som parantes kan jag nämna att Quillen, eller Kvillen, Kvillebäcken var ett vattendrag som kunde rinna åt två håll, nu minns jag inte exakt var den rinner ut i Norder älv, men någonstans i Säve Socken vid Kornhall, och i nuvarande Lundbyhamnen. Min morfar som var född på 1890-talet berättade att man när han var grabb kunde man paddla kanadsensare eller ro i liten båt tvärs över Hisingen, men någon gång under 20-talet hade landhöjningen gjort detta omöjligt, då hade Kvillen blivit två vattendrag.
Kvillebäcken går länge parallellt med Bohusbanan över Hisingen.)
Bj.
Vadå jag dyster?