Stöd trådbussprojektet i Landskrona - NU!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Stöd trådbussprojektet i Landskrona - NU!
Alla kanske tror att det är helt OK med trådbussen i Landskrona! Men läget är det att vid fullmäktige på måndag (25/11) kommer budgeten för 2003 att diskuteras och beslutas. De borgliga vill inte att pengar beviljas i nästa års budget för att fullfölja ingångna avtal med SRS och Ganz om leveransen av trådbusslinjen. Skälvklart kommer det att bli skadestånd men det vill man betala till "varje pris".
Folkpartiet i Landskrona har nu en omröstning om det är värt att satsa 35 miljoner på trådbussen. Du som stödjer projektet: Följ länken nedan och lägg din röst för trådbussen (till höger på sidan finns omröstningen). Det går bara att rösta en gång per använadare!
http://www.fpskane.nu/lokalt/area_home.php?areaid=16
/PG
Folkpartiet i Landskrona har nu en omröstning om det är värt att satsa 35 miljoner på trådbussen. Du som stödjer projektet: Följ länken nedan och lägg din röst för trådbussen (till höger på sidan finns omröstningen). Det går bara att rösta en gång per använadare!
http://www.fpskane.nu/lokalt/area_home.php?areaid=16
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Detta gör jag bara för att få upp denna tråd i topp på listan.....
Fult trick - Jo!, men vill man få se sådana här bussar i Landskrona nästa år så får man ta till alla (nästan) medel!
Rösta för trådbussen på Folkpartiets hemsida enligt länken ovan!
Hittills har ca 45 stycken besökare på Forum gjort så. Bra jobbat!, men det behövs fler (ca 15 röster) för att nå över 50% Ja-röster!
/PG
Fult trick - Jo!, men vill man få se sådana här bussar i Landskrona nästa år så får man ta till alla (nästan) medel!
Rösta för trådbussen på Folkpartiets hemsida enligt länken ovan!
Hittills har ca 45 stycken besökare på Forum gjort så. Bra jobbat!, men det behövs fler (ca 15 röster) för att nå över 50% Ja-röster!
/PG
Senast redigerad av PG den lördag 23 november 2002 22:28, redigerad totalt 2 gång.
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Förstår inte
Jag förstår inte en sak: Vad är det som man är så mycket emot, egentligen??
Läste nånstans att nån borglig politiker inte tyckte att pengar trådbussen skulle kosta var så mycket att bråka om trots allt.
Så då kvarstår frågan: vad är man emot, egentligen??
Probelmatiken påminner inte så lite om tvärbanan i sthlm. Massor av dumma fördomar om spårvagnar i debatten, å sen när de fanns där tyckte alla att det var fantastiskt.
Om jag bodde i L. skulle jag tyckta det var fantastiskt med modern, tyst, eldriven kollektivtrafik, tror jag de flesta tycker. Egentligen.
En intressant sak jag märkt är att när man diskuterar med ungdomar, som oftast inte har fördomar om Sovjet och öststater och andra dumheter, så tycker de att trådbussar verkar suveränt. När man förklarar vad det är och vad det innebär så säger de: coolt, häftigt, klart man ska ha såna.
Jag tror att det är vi medelålder som har dumma fördomar och inte kan se klart vad det är frågan om.
Läste nånstans att nån borglig politiker inte tyckte att pengar trådbussen skulle kosta var så mycket att bråka om trots allt.
Så då kvarstår frågan: vad är man emot, egentligen??
Probelmatiken påminner inte så lite om tvärbanan i sthlm. Massor av dumma fördomar om spårvagnar i debatten, å sen när de fanns där tyckte alla att det var fantastiskt.
Om jag bodde i L. skulle jag tyckta det var fantastiskt med modern, tyst, eldriven kollektivtrafik, tror jag de flesta tycker. Egentligen.
En intressant sak jag märkt är att när man diskuterar med ungdomar, som oftast inte har fördomar om Sovjet och öststater och andra dumheter, så tycker de att trådbussar verkar suveränt. När man förklarar vad det är och vad det innebär så säger de: coolt, häftigt, klart man ska ha såna.
Jag tror att det är vi medelålder som har dumma fördomar och inte kan se klart vad det är frågan om.
Re: Förstår inte
Ja, det kan man fundera på. Gamla vanliga fördomar mot spårvagnar är/var ju att de är utrymmeskrävande, oflexibla, bullriga, längre bromssträcka, kostsamt att anlägga.anders karlsson skrev:Jag förstår inte en sak: Vad är det som man är så mycket emot, egentligen??
Läste nånstans att nån borglig politiker inte tyckte att pengar trådbussen skulle kosta var så mycket att bråka om trots allt.
Så då kvarstår frågan: vad är man emot, egentligen??
Inget av dessa (trångsynta) argument stämmer in på trådbussen, förutom kostnaden då isåfall.
Den debatt som pågår i Landskrona handlar i grunden om pengar.
Enligt m och fp i Landskrona kan man använda 35 miljoner på ett bättre sätt. MEN - Landskrona kommun betalat "bara" 19,2 miljoner sjäva. Resten är bidrag från staten (LIP) och Region Skåne.
Om - jag skriver om - måndagens budgetdebatt slutar med att medel inte finns för att avsluta trådbussbygget under 2003 så kvartsår en för närvarande okänd kostnad för att bryta civilrättsligt ingångna avtal. Vad kan det månne kosta?
Jag hoppas att politikerna i Landskrona är så proffisionella att man inser att man inte bryter redan ingånga avtal! Men, vem vet?
/PG
Enligt m och fp i Landskrona kan man använda 35 miljoner på ett bättre sätt. MEN - Landskrona kommun betalat "bara" 19,2 miljoner sjäva. Resten är bidrag från staten (LIP) och Region Skåne.
Om - jag skriver om - måndagens budgetdebatt slutar med att medel inte finns för att avsluta trådbussbygget under 2003 så kvartsår en för närvarande okänd kostnad för att bryta civilrättsligt ingångna avtal. Vad kan det månne kosta?
Jag hoppas att politikerna i Landskrona är så proffisionella att man inser att man inte bryter redan ingånga avtal! Men, vem vet?
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Många politiker är inte profesionella.. de är lekmän, som tyvärr ofta har alldeles för lite kunskaper om de ibland stora frågor de beslutar om, frågor vars beslut kan få långtgående konsekvenser.
Själv tycker jag att man skall börja projektera och bygga en trådbusslinje från Fridhemsplan till Stora Essingen. En lagom liten sträcka för att prova ut tekniken.
Själv tycker jag att man skall börja projektera och bygga en trådbusslinje från Fridhemsplan till Stora Essingen. En lagom liten sträcka för att prova ut tekniken.
Varför prova? Så typiskt stockholmskt. Tekniken finns är är redan välbeprövad, bara sätta igång! Men vad åstadkommer du med en trådbusslinje mellan Fridhemsplan och Stor Essingen? Inte en kapacitetsökning iallafall.Odd Holstensson skrev:Många politiker är inte profesionella.. de är lekmän, som tyvärr ofta har alldeles för lite kunskaper om de ibland stora frågor de beslutar om, frågor vars beslut kan få långtgående konsekvenser.
Själv tycker jag att man skall börja projektera och bygga en trådbusslinje från Fridhemsplan till Stora Essingen. En lagom liten sträcka för att prova ut tekniken.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark