Mats skrev:
Jag håller med de som tycker att det är ett icke-problem.
En trist inställning, spårvägsnätet är idag hårt belastat, det finns inte enormt goda möjligheter att ta hand om störnignar. En ny ändpunkt på fastlandssidan är nog viktigare än du tror. Förvisso skall man inte se det som ett problem utan snarare som en möjlighet.
TonyM skrev:En tanke som framförts och som åtminstone jag tycker är riktigt trevlig är att föra denna linje till Järnbrott längs gamla Säröbanan. Där finns nämligen också ett behov - om än ej riktigt lika stort.
Även om behovet är mindre så blir väl kostnaden också lägre om man nyttjar en befintlig banvall, hur gammal och övervuxen (eller överbebyggd) den än må vara ?
[/quote]
Spårväg byggs dubbelspårig. Säröbanan var enkelspårig. Det är alltså inte bara att "utnyttja banvallen". Visst kan man bygga för enkelspårsdrift, men det blir avsevärt dyrare att konvertera från enkelspår till dubbelspår än att bygga dubbelspår redan från början.
Man får nog räkna med en hel del markarbeten, framför allt nere kring söderleden.
Mats skrev:
Hur räknar man på ekonomin om man återuppbygger järnväg på gamla banvallar där det idag går t.ex. cykelbanor, får spårprojektet pröjsa ny cykelbana eller får de som håller i cykelbanan stå sitt kast att de byggt på f.d. spårområde så att säga ?
Det normala är nog att den som bygger spår får se till att ersätta cykelbanor m.m. på ett tillräckligt bra sätt.
Mats skrev:
TonyM skrev:Man skulle även kunna undvika Brunnsparken genom att välja att köra till Backa, men då får man en linje utan kontakt med Centrum - vilket är direkt obra.
Det finns ju redan minst en sådan linje, angered - olskroken - skånegatan - chalmerstunneln - frölunda, vad den nu har för nummer, åtta kanske. Fast man kanske räknar ullevi och liseberg som centrum. Jag räknar det inte som sådär värst centralt när det gäller shoppingmöjligheter o.s.v. även om det är ett guldläge för en lägenhet.
Men har vi inte en ganska stor skillnad mellan 3 linjer till Angered/Bergsjön där två linjer går dierkt till stan och en går via Redbergsplatsen/Skånegatan till Landalaområdet som är ett stort arbetsplatsområde (Sahlgrenska, Universitetet, Chalmers). I Fallet med Älvstranden har vi diskuterat en linje, den bör alltså vara en direktförbindelse in till stan.
Mats skrev:
Reimersholme71 skrev:Ja, jag kan bara uttrycka förvåning över att Göteborg - som redan har ett utmärkt spårvägsnät - gör en "Stockholmare" och "tänker spårvagn men kör buss".
Det är väl självklart att om man redan har en spårvägs om fungerar väl så kan man låta bli "gummihjulsspårvägsvarianten" "Stomibuss"?
"Stombuss" (det heter väl inte stomibuss, det låter som en bussversion av någon magsjukdom ?!?) är väl ändå ett utmärkt sätt att så realistiskt som möjligt "prova på" i praktiken hur det skulle vara att ha en spårvagnslinje en viss sträcka, för en investeringskostnad som i princip enbart består av lite "pappersvändande" i form av att flytta busstrafikkapacité till en stombusslinje ?
Vissa känner inte igen ett skämt när de ser det

Stomibuss är givetvis ett skämtsamt sätt att se på det hela. Stomipåsen är ju en form av "Konstgjord andning" för tarmsystemet, stombussen är en form av ersättning för ännu icke byggd spårväg.
Mats skrev:
TonyM skrev:"Tomma Slingor" Bellevue, Härlanda, Wavrinskys Plats, Sahlgrenska, Marklandsgatan (3:an vänder Slottskogsvallen), Långedrag, Linnéplatsen, Wieselgrensplatsen samt vissa tider S:t Sigfrids Plan
Visst de är utan ordinarie linje, men man kan inte fylla alla slingor med var sin linje, lika lite som man kan ta bort alla spårförbindelser som inte används normalt annat än till in och utkörning.
Vid driftstörningar är det enormt viktigt att ha åtminstone små möjligheter att kortvända för att kunna upprätthålla trafiken, det är inte säkert att det går om slingorna är upptagna.
Kan man inte helt enkelt växla linje mellan två vagnar, så att den som behöver "köra om" blir det linje/turnummer som den redan stående vagnen har, och den stående tar den nyss inkomna vagnens tur/nummer ? Visst, om man byter en ensam pedalvagn mot ett multat par eller en M31 så får man ju en kapacitésnedfördelning, men det är väl rätt få turer som går med enkelpedalvagnar så det problemet går nog att komma runt.
Man kan inte helt enkelt växla linjer mellan två vagnar. Det finns exempelvis underhåll att ta hänsyn till också.
Om två omlopp byter tåg med varandra så kan du hamna i en situation där du vagnarna hamnar i fel vagnhall vid inkörning, det kan tyckas oviktigt för den oinsatte men det är det inte. Dessutom är det så att pedalvagnarna är idag betydligt dyrare att köra än M31, eftersom de närmar sig slutet på sin ekonomiska livslängd. Därför vill man inte att pedalvagnar går annat än i dagtrafik - det är väldigt få sådana tåg ute på sen kvällstid och i nattrafiken är de extremt sällsynta.
En vagn kan gå ut på morgonen som en linje, under dagen gå på ett antal linjer (såg något exempel där man började på rantorget körde som 1 till Östra och därefter till Tynnered där man blev en 7, till Bergsjön -> 11, till Saltholmen byte till 9 till Angered till 4 och så till Mölndal.) De riktigt långa omloppen ligger på över 24 timmar och är besatta med M31, skulle man få in ett pedalvagnståg på ett sådant omlopp.....
Mats skrev:
TonyM skrev:Att vända runt Vasastan kan man tycka är ett alternativ, men då får man beakta att det blir ett problem med reglertid.
Jag minns att jag frågade om det inte går att få reglertid genom att byta förare istället för att ställa vagnen ?
Med reglertid menas att man skall undvika att en vagn avgår från ändhållplats utan försening. Det är alltså en marginal som gör att man kan inhämta uppkomna förseningar i ändstation. Att avlösa förare har inte med reglertid att göra - det är pauser och görs redan på det sätt du föreskriver.
Mats skrev:
Jag undrar förresten varför man inte kör några "ringlinjer" när nu möjligheterna finns i nätet. En ring som går drottningtorget - järntorget - marklandsgatan - chalmers - skånegatan - drottningtorget skulle kunna vara en variant. Då får man dels lösa reglertiden med förarbyten "under färd" och dels skulle personal från västtrafik få göra enklare städning under färd med trafikanter ombord eller liknande. Det är förstås klart jobbigare att städa med folk ombord, men å andra sidan tror jag det skulle uppfattas som positivt, resnärerna skulle känna att operatören gör insatser för deras trivsel!
Vad är motivet för en ringlinie?
Det finns inget självändamål i att köra med en sådan. Linjenätet är uppbyggt kring de faktiska reseströmmar som finns och på vetenskapligt grundade statistiska beräkningar på desammam samt på resvaneundersökningar där passagerare har fått säga sitt om vilka önskemål de har. Ett exempel på påverkan är att linje 4 inte längre går till Saltholmen. RUS har nämligen givit vid handen att Mölndalsborna har tvenne mål i staden: 1 Centralstationen, 2 Avenyn. Därför skall linjen mot Mölndal passera dessa ställen.
Mats skrev:
TonyM skrev:gunnar nordström skrev:Törs man sia om en tunnel från gamla Lundby Hamnen under älven för att dyka upp utanför Ostindiska Huset/Lilla Torget.
Inte någon dum idé, de ideliga broöppningarna har varit mångens förtret

Fast jag tror jag förespråkar en tunnel mellan Frihamnen och Lilla Bommens Hamn som sedan ansluter till hållplatserna Nordstaden och Lilla Bommen.
En tunnel har ju dessutom miljö-ekonomiska fördelar jämfört med en bro. Om man inte har någon friktion alls så är det bara att rulla sakta vid tunnelns början, och hastigheten man får i början räcker teoretiskt precis för att man ska ta sig upp på slutet. I praktiken får man i snitt bränna på ungefär lika mycket energi som om det vore plan mark. Med en bro måste man först bränna på en massa energi för att ta sig upp, och sedan är enda chansen att tillgodogöra sig den energin att antingen ha lång väg till nästa hållplats och tillräckligt tilltagen STH, eller regenererande bromsning med motorerna. Räcker motorbromsen för att bromsa upp en vang nerför bron idag ?
Ja den elektriska bromsen räcker till för att bromsa vagnar. Den är så kraftig att du kan få låsta hjul om du inte är tillräckligt försiktig, den mekaniska bromsen är inte alls lika stark.
Men en tunnel fungerar inte som du tror. Det blir start från hållplats med full Acc, därefter bromsar man sig ner när man kommit upp i hastighet och när man sedan kommer till botten på tunneln lägger man ut fullt pådrag för att orka upp. Det är så det fungerar idag, det finns något som heter tidtabell
//Tony
Med reservation för tyckfel.