Stombusskonvertering i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Stombusskonvertering i Göteborg

Inlägg av 2763 »

För att unvika ämnessplit vad gäller tråden "Stombussar i Stockholm - är det rimligt" delas härmed tråden på eget bevåg så att vi får samma fråga för Göteborg.
Mikko Laaksonen skrev:Enligt expertis från Zürich så det är mer ekonomiskt att bygga spårvägsspår (med kostnad ca 3 miljoner euro / 30 miljoner kronor) per km och köra spårvagn efter turtäthet med buss är i rusningstid 5 min (900 passagerare / timme oc riktning). Givetvis kör då spårvagnen med turtäthet på ca 12 min. I kalkylen räknar man inte in spårfaktor på mellan +20-50%.

I kalkyler som vi har gjort med Antero Alku så är resultatet likadan. Spårvägen blir som helhet mer lönsam än buss om det finns tillräckligt underlag för en spårvagn var 10 minuter.

3 miljoner euro / 30 miljoner kronor är faktiskt en realistisk kostnad för själva spår- och elanläggningen. Andra kostnader påtvingas oftas pga. krav för oförändrad utrymme för privatbilism, svår terräng osv.

Alltså, det skulle vara direkt ekonomiskt lönsamt att ersätta stombussar i både Göteborg och Stockholm med spårväg om Zürichs uppgifter stämmer.
http://www.vti.se/info/rapporter/detalj.asp?RecID=3246
´

Mikko har säkert helt rätt i ovanstående, att Norra Älvstranden skulle vara ett oekonomiskt alternativ för spårvagn på sikt har jag mycket svårt att tänka mig. Området är dessutom byggt för att kunna ta emot en spårväg utan att ytterligare inkrätkta på individuell trafik annat än möjligen under omställnignsperioden då bussarne kommer att tvingas ut från kollektivfälten.

Problemet med spårväg på Norra Älvstranden är dock att man måste göra av linjens andra ände någonstans... En tanke som framförts och som åtminstone jag tycker är riktigt trevlig är att föra denna linje till Järnbrott längs gamla Säröbanan. Där finns nämligen också ett behov - om än ej riktigt lika stort.

Man skulle även kunna undvika Brunnsparken genom att välja att köra till Backa, men då får man en linje utan kontakt med Centrum - vilket är direkt obra.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Ja, jag kan bara uttrycka förvåning över att Göteborg - som redan har ett utmärkt spårvägsnät - gör en "Stockholmare" och "tänker spårvagn men kör buss".

Det är väl självklart att om man redan har en spårvägs om fungerar väl så kan man låta bli "gummihjulsspårvägsvarianten" "Stomibuss"?

Martin
Byt politik - inte klimat!
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Tanken har väl alltid vara att bygga om 16 på hisingen till spårväg. Men det krävs pengar, och vagnar för att kunna köra på linjen. Och som sagt så måste man ju köra vagnarna till en lämplig ändpunkt i andra änden.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Det där med behovet av vändpunkt i andra änden av stan, som Tony och Martin för fram är jag inte riktigt med på. Det behöver väl inte bli mer komplicerat än att man vänder vid t.ex. Sahlgrenska, St Sigfrids plan eller kör ett varv runt centrala stan (Avenyn-Vasagatan-Viktoriagatan-Västra Hamngatan).
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Instämmer med Mr.Burns tomma slingor har vi på flera håll, men Sahlgrenska via Västra Hamngatan låter nog bäst. Tonys förslag Järnbrott kanske oxå Askim etc en dröm.

MEN jag misstänker, att det stora problemet är kopplingen till det befintliga spårnätet vid Backaplan/Frihamnen eller?

Törs man sia om en tunnel från gamla Lundby Hamnen under älven för att dyka upp utanför Ostindiska Huset/Lilla Torget.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

gunnar nordström skrev:Instämmer med Mr.Burns tomma slingor har vi på flera håll, men Sahlgrenska via Västra Hamngatan låter nog bäst. Tonys förslag Järnbrott kanske oxå Askim etc en dröm.
"Tomma Slingor" Bellevue, Härlanda, Wavrinskys Plats, Sahlgrenska, Marklandsgatan (3:an vänder Slottskogsvallen), Långedrag, Linnéplatsen, Wieselgrensplatsen samt vissa tider S:t Sigfrids Plan

Visst de är utan ordinarie linje, men man kan inte fylla alla slingor med var sin linje, lika lite som man kan ta bort alla spårförbindelser som inte används normalt annat än till in och utkörning.

Vid driftstörningar är det enormt viktigt att ha åtminstone små möjligheter att kortvända för att kunna upprätthålla trafiken, det är inte säkert att det går om slingorna är upptagna.

Att vända runt Vasastan kan man tycka är ett alternativ, men då får man beakta att det blir ett problem med reglertid.
gunnar nordström skrev: MEN jag misstänker, att det stora problemet är kopplingen till det befintliga spårnätet vid Backaplan/Frihamnen eller?
Nej, det stora problemet förkortas kr. Anslutningen vid Frihamnen är redan tillräckligt genomtänkt. Visst är det lite markarbeten som skall till, men det är inte på något sätt oöverkomligt.
gunnar nordström skrev: Törs man sia om en tunnel från gamla Lundby Hamnen under älven för att dyka upp utanför Ostindiska Huset/Lilla Torget.
Inte någon dum idé, de ideliga broöppningarna har varit mångens förtret ;-) Fast jag tror jag förespråkar en tunnel mellan Frihamnen och Lilla Bommens Hamn som sedan ansluter till hållplatserna Nordstaden och Lilla Bommen.

//Tony
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:Problemet med spårväg på Norra Älvstranden är dock att man måste göra av linjens andra ände någonstans...
Jag håller med de som tycker att det är ett icke-problem.
TonyM skrev:En tanke som framförts och som åtminstone jag tycker är riktigt trevlig är att föra denna linje till Järnbrott längs gamla Säröbanan. Där finns nämligen också ett behov - om än ej riktigt lika stort.
Även om behovet är mindre så blir väl kostnaden också lägre om man nyttjar en befintlig banvall, hur gammal och övervuxen (eller överbebyggd) den än må vara ?

Hur räknar man på ekonomin om man återuppbygger järnväg på gamla banvallar där det idag går t.ex. cykelbanor, får spårprojektet pröjsa ny cykelbana eller får de som håller i cykelbanan stå sitt kast att de byggt på f.d. spårområde så att säga ?
TonyM skrev:Man skulle även kunna undvika Brunnsparken genom att välja att köra till Backa, men då får man en linje utan kontakt med Centrum - vilket är direkt obra.
Det finns ju redan minst en sådan linje, angered - olskroken - skånegatan - chalmerstunneln - frölunda, vad den nu har för nummer, åtta kanske. Fast man kanske räknar ullevi och liseberg som centrum. Jag räknar det inte som sådär värst centralt när det gäller shoppingmöjligheter o.s.v. även om det är ett guldläge för en lägenhet.

Det beror ju också på var linjen korsar andra linjer, om den vid en trejedel och två tredjedelar av sträckningen korsar eller går paralellt med linjer som går till/från centrum, såsom åttan (om det nu är det nummer den har) idag gör, så funkar det nog rätt bra. Har man bara byte till centrumgående linjer i närheten av en ända så är det nog sämre.

Jag tog en "diggartur" på åttan från axel dahlströms torg till angered i våras, eftersom jag aldrig sett de omtalade spårkorsen, vänstertrafiken, "tunnelbanehållplatsen" och allt annat som talas om här, och jag fick intrycket av att det var en hel del resenärer på sträckan som "går förbi centrum" som åkte längre än enstaka hållplatser, så nog kan det hålla.
Reimersholme71 skrev:Ja, jag kan bara uttrycka förvåning över att Göteborg - som redan har ett utmärkt spårvägsnät - gör en "Stockholmare" och "tänker spårvagn men kör buss".

Det är väl självklart att om man redan har en spårvägs om fungerar väl så kan man låta bli "gummihjulsspårvägsvarianten" "Stomibuss"?
"Stombuss" (det heter väl inte stomibuss, det låter som en bussversion av någon magsjukdom ?!?) är väl ändå ett utmärkt sätt att så realistiskt som möjligt "prova på" i praktiken hur det skulle vara att ha en spårvagnslinje en viss sträcka, för en investeringskostnad som i princip enbart består av lite "pappersvändande" i form av att flytta busstrafikkapacité till en stombusslinje ?
TonyM skrev:"Tomma Slingor" Bellevue, Härlanda, Wavrinskys Plats, Sahlgrenska, Marklandsgatan (3:an vänder Slottskogsvallen), Långedrag, Linnéplatsen, Wieselgrensplatsen samt vissa tider S:t Sigfrids Plan

Visst de är utan ordinarie linje, men man kan inte fylla alla slingor med var sin linje, lika lite som man kan ta bort alla spårförbindelser som inte används normalt annat än till in och utkörning.

Vid driftstörningar är det enormt viktigt att ha åtminstone små möjligheter att kortvända för att kunna upprätthålla trafiken, det är inte säkert att det går om slingorna är upptagna.
Kan man inte helt enkelt växla linje mellan två vagnar, så att den som behöver "köra om" blir det linje/turnummer som den redan stående vagnen har, och den stående tar den nyss inkomna vagnens tur/nummer ? Visst, om man byter en ensam pedalvagn mot ett multat par eller en M31 så får man ju en kapacitésnedfördelning, men det är väl rätt få turer som går med enkelpedalvagnar så det problemet går nog att komma runt.
TonyM skrev:Att vända runt Vasastan kan man tycka är ett alternativ, men då får man beakta att det blir ett problem med reglertid.
Jag minns att jag frågade om det inte går att få reglertid genom att byta förare istället för att ställa vagnen ?

Jag undrar förresten varför man inte kör några "ringlinjer" när nu möjligheterna finns i nätet. En ring som går drottningtorget - järntorget - marklandsgatan - chalmers - skånegatan - drottningtorget skulle kunna vara en variant. Då får man dels lösa reglertiden med förarbyten "under färd" och dels skulle personal från västtrafik få göra enklare städning under färd med trafikanter ombord eller liknande. Det är förstås klart jobbigare att städa med folk ombord, men å andra sidan tror jag det skulle uppfattas som positivt, resnärerna skulle känna att operatören gör insatser för deras trivsel!
TonyM skrev:
gunnar nordström skrev:Törs man sia om en tunnel från gamla Lundby Hamnen under älven för att dyka upp utanför Ostindiska Huset/Lilla Torget.
Inte någon dum idé, de ideliga broöppningarna har varit mångens förtret ;-) Fast jag tror jag förespråkar en tunnel mellan Frihamnen och Lilla Bommens Hamn som sedan ansluter till hållplatserna Nordstaden och Lilla Bommen.
En tunnel har ju dessutom miljö-ekonomiska fördelar jämfört med en bro. Om man inte har någon friktion alls så är det bara att rulla sakta vid tunnelns början, och hastigheten man får i början räcker teoretiskt precis för att man ska ta sig upp på slutet. I praktiken får man i snitt bränna på ungefär lika mycket energi som om det vore plan mark. Med en bro måste man först bränna på en massa energi för att ta sig upp, och sedan är enda chansen att tillgodogöra sig den energin att antingen ha lång väg till nästa hållplats och tillräckligt tilltagen STH, eller regenererande bromsning med motorerna. Räcker motorbromsen för att bromsa upp en vang nerför bron idag ?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Mats skrev: Jag håller med de som tycker att det är ett icke-problem.
En trist inställning, spårvägsnätet är idag hårt belastat, det finns inte enormt goda möjligheter att ta hand om störnignar. En ny ändpunkt på fastlandssidan är nog viktigare än du tror. Förvisso skall man inte se det som ett problem utan snarare som en möjlighet.
TonyM skrev:En tanke som framförts och som åtminstone jag tycker är riktigt trevlig är att föra denna linje till Järnbrott längs gamla Säröbanan. Där finns nämligen också ett behov - om än ej riktigt lika stort.
Även om behovet är mindre så blir väl kostnaden också lägre om man nyttjar en befintlig banvall, hur gammal och övervuxen (eller överbebyggd) den än må vara ?
[/quote]
Spårväg byggs dubbelspårig. Säröbanan var enkelspårig. Det är alltså inte bara att "utnyttja banvallen". Visst kan man bygga för enkelspårsdrift, men det blir avsevärt dyrare att konvertera från enkelspår till dubbelspår än att bygga dubbelspår redan från början.

Man får nog räkna med en hel del markarbeten, framför allt nere kring söderleden.
Mats skrev: Hur räknar man på ekonomin om man återuppbygger järnväg på gamla banvallar där det idag går t.ex. cykelbanor, får spårprojektet pröjsa ny cykelbana eller får de som håller i cykelbanan stå sitt kast att de byggt på f.d. spårområde så att säga ?
Det normala är nog att den som bygger spår får se till att ersätta cykelbanor m.m. på ett tillräckligt bra sätt.
Mats skrev:
TonyM skrev:Man skulle även kunna undvika Brunnsparken genom att välja att köra till Backa, men då får man en linje utan kontakt med Centrum - vilket är direkt obra.
Det finns ju redan minst en sådan linje, angered - olskroken - skånegatan - chalmerstunneln - frölunda, vad den nu har för nummer, åtta kanske. Fast man kanske räknar ullevi och liseberg som centrum. Jag räknar det inte som sådär värst centralt när det gäller shoppingmöjligheter o.s.v. även om det är ett guldläge för en lägenhet.
Men har vi inte en ganska stor skillnad mellan 3 linjer till Angered/Bergsjön där två linjer går dierkt till stan och en går via Redbergsplatsen/Skånegatan till Landalaområdet som är ett stort arbetsplatsområde (Sahlgrenska, Universitetet, Chalmers). I Fallet med Älvstranden har vi diskuterat en linje, den bör alltså vara en direktförbindelse in till stan.

Mats skrev:
Reimersholme71 skrev:Ja, jag kan bara uttrycka förvåning över att Göteborg - som redan har ett utmärkt spårvägsnät - gör en "Stockholmare" och "tänker spårvagn men kör buss".

"Stombuss" (det heter väl inte stomibuss, det låter som en bussversion av någon magsjukdom ?!?) är väl ändå ett utmärkt sätt att så realistiskt som möjligt "prova på" i praktiken hur det skulle vara att ha en spårvagnslinje en viss sträcka, för en investeringskostnad som i princip enbart består av lite "pappersvändande" i form av att flytta busstrafikkapacité till en stombusslinje ?
Vissa känner inte igen ett skämt när de ser det ;-) Stomibuss är givetvis ett skämtsamt sätt att se på det hela. Stomipåsen är ju en form av "Konstgjord andning" för tarmsystemet, stombussen är en form av ersättning för ännu icke byggd spårväg.
Mats skrev:
TonyM skrev:"Tomma Slingor" Bellevue, Härlanda, Wavrinskys Plats, Sahlgrenska, Marklandsgatan (3:an vänder Slottskogsvallen), Långedrag, Linnéplatsen, Wieselgrensplatsen samt vissa tider S:t Sigfrids Plan

Kan man inte helt enkelt växla linje mellan två vagnar, så att den som behöver "köra om" blir det linje/turnummer som den redan stående vagnen har, och den stående tar den nyss inkomna vagnens tur/nummer ? Visst, om man byter en ensam pedalvagn mot ett multat par eller en M31 så får man ju en kapacitésnedfördelning, men det är väl rätt få turer som går med enkelpedalvagnar så det problemet går nog att komma runt.
Man kan inte helt enkelt växla linjer mellan två vagnar. Det finns exempelvis underhåll att ta hänsyn till också.

Om två omlopp byter tåg med varandra så kan du hamna i en situation där du vagnarna hamnar i fel vagnhall vid inkörning, det kan tyckas oviktigt för den oinsatte men det är det inte. Dessutom är det så att pedalvagnarna är idag betydligt dyrare att köra än M31, eftersom de närmar sig slutet på sin ekonomiska livslängd. Därför vill man inte att pedalvagnar går annat än i dagtrafik - det är väldigt få sådana tåg ute på sen kvällstid och i nattrafiken är de extremt sällsynta.

En vagn kan gå ut på morgonen som en linje, under dagen gå på ett antal linjer (såg något exempel där man började på rantorget körde som 1 till Östra och därefter till Tynnered där man blev en 7, till Bergsjön -> 11, till Saltholmen byte till 9 till Angered till 4 och så till Mölndal.) De riktigt långa omloppen ligger på över 24 timmar och är besatta med M31, skulle man få in ett pedalvagnståg på ett sådant omlopp.....
Mats skrev:
TonyM skrev:Att vända runt Vasastan kan man tycka är ett alternativ, men då får man beakta att det blir ett problem med reglertid.
Jag minns att jag frågade om det inte går att få reglertid genom att byta förare istället för att ställa vagnen ?
Med reglertid menas att man skall undvika att en vagn avgår från ändhållplats utan försening. Det är alltså en marginal som gör att man kan inhämta uppkomna förseningar i ändstation. Att avlösa förare har inte med reglertid att göra - det är pauser och görs redan på det sätt du föreskriver.
Mats skrev: Jag undrar förresten varför man inte kör några "ringlinjer" när nu möjligheterna finns i nätet. En ring som går drottningtorget - järntorget - marklandsgatan - chalmers - skånegatan - drottningtorget skulle kunna vara en variant. Då får man dels lösa reglertiden med förarbyten "under färd" och dels skulle personal från västtrafik få göra enklare städning under färd med trafikanter ombord eller liknande. Det är förstås klart jobbigare att städa med folk ombord, men å andra sidan tror jag det skulle uppfattas som positivt, resnärerna skulle känna att operatören gör insatser för deras trivsel!
Vad är motivet för en ringlinie?
Det finns inget självändamål i att köra med en sådan. Linjenätet är uppbyggt kring de faktiska reseströmmar som finns och på vetenskapligt grundade statistiska beräkningar på desammam samt på resvaneundersökningar där passagerare har fått säga sitt om vilka önskemål de har. Ett exempel på påverkan är att linje 4 inte längre går till Saltholmen. RUS har nämligen givit vid handen att Mölndalsborna har tvenne mål i staden: 1 Centralstationen, 2 Avenyn. Därför skall linjen mot Mölndal passera dessa ställen.
Mats skrev:
TonyM skrev:
gunnar nordström skrev:Törs man sia om en tunnel från gamla Lundby Hamnen under älven för att dyka upp utanför Ostindiska Huset/Lilla Torget.
En tunnel har ju dessutom miljö-ekonomiska fördelar jämfört med en bro. Om man inte har någon friktion alls så är det bara att rulla sakta vid tunnelns början, och hastigheten man får i början räcker teoretiskt precis för att man ska ta sig upp på slutet. I praktiken får man i snitt bränna på ungefär lika mycket energi som om det vore plan mark. Med en bro måste man först bränna på en massa energi för att ta sig upp, och sedan är enda chansen att tillgodogöra sig den energin att antingen ha lång väg till nästa hållplats och tillräckligt tilltagen STH, eller regenererande bromsning med motorerna. Räcker motorbromsen för att bromsa upp en vang nerför bron idag ?
Ja den elektriska bromsen räcker till för att bromsa vagnar. Den är så kraftig att du kan få låsta hjul om du inte är tillräckligt försiktig, den mekaniska bromsen är inte alls lika stark.

Men en tunnel fungerar inte som du tror. Det blir start från hållplats med full Acc, därefter bromsar man sig ner när man kommit upp i hastighet och när man sedan kommer till botten på tunneln lägger man ut fullt pådrag för att orka upp. Det är så det fungerar idag, det finns något som heter tidtabell :?

//Tony
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

TonyM skrev:Vad är motivet för en ringlinie?
Jag kan tänka mig ett bra motiv...
Säg att du har ett nät med en hel massa radiella linjer. Det vill säga, de linjer som folk åker med går från en ytterförort via centrum till en annan ytterförort.

Nu kan ju inte alla människor vilja resa just på det viset. Folk kanske faktist vill från Askim till Mölndal. Som det är idag går det fortare att köra bil (eller att cykla :!: :wink: ) den biten än att först åka buss in till Nils Ericsonsplatsen och sedan byta till vagnen mot Mölndal.

Med en ringlinje skulle denne fiktive resenär kunna åka in till denna hypotetiska ringlinje och där byta till spårvagn och sedan byta till Mölndalsvagnen längre bort på ringlinjen.

Det är väl för övrigt planen med Tvärbanan, att folk skall kunna åka på tvärs mot T-banans radiella struktur utan att belasta T-centralen?

Därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste vara en och samma linje som går runt hela ringen, men det underlättar ju ringens funktion för fler resenärer. Kringen i Göteborg har ju ungefär denna funktion, trots att det är åtskilliga linjer som delar spåren och ingen av den går hela varvet runt.

Martin
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:
TonyM skrev:Vad är motivet för en ringlinie?
Jag kan tänka mig ett bra motiv...
Säg att du har ett nät med en hel massa radiella linjer. Det vill säga, de linjer som folk åker med går från en ytterförort via centrum till en annan ytterförort.

Nu kan ju inte alla människor vilja resa just på det viset. Folk kanske faktist vill från Askim till Mölndal. Som det är idag går det fortare att köra bil (eller att cykla :!: :wink: ) den biten än att först åka buss in till Nils Ericsonsplatsen och sedan byta till vagnen mot Mölndal.
Om du vill från Mölndal till Askim tar du en buss från Mölndals bro till Frölunda där du byter till annan buss. Kan inte se att det skulle ta längre tid än att cykla. Med en utbyggd spårväg från Marklandsgatan till Askim finns även möjligheten att byta vid järnbrott (om den inte finns redan idag - har faktiskt inte kollat upp)

Att det skulle gå fortare med bilen håller jag nog med om, så är det ju för nästan all kollektivtrafik. Men cykeln blir nog akterseglad.

Om vi hade haft en "Kringenlinje" hade det för en resenär inneburit två byten om han eller hon skall ut i ett av benen på andra sidan. Med dagens nät blir det nästan aldrig mer än ett byte. Byten är av ondo.
Reimersholme71 skrev: Med en ringlinje skulle denne fiktive resenär kunna åka in till denna hypotetiska ringlinje och där byta till spårvagn och sedan byta till Mölndalsvagnen längre bort på ringlinjen.
Då vinner cykeln. Bättre att ta någon av de befintliga bussarna!
Reimersholme71 skrev: Det är väl för övrigt planen med Tvärbanan, att folk skall kunna
åka på tvärs mot T-banans radiella struktur utan att belasta T-centralen?
Ja - precis. Fast tvärbanan är väl ur Göteborgsperspektiv att jämställa med Skånegatan. Du knyter ihop förorterna Bromma med Gullmarsplan. Det är lite andra resandeströmmar i Stockholm.

På sikt är det klart att det blir intressant att förlänga från Broplatsen via Bifrost och Eklanda till Frölunda och kanske Fiskebäck. Men låt oss då först se en satsning på reguljär, tät och entydig busstrafik på sträckan. (Idag är det ganska många linjer med halvlustiga variationer)
Reimersholme71 skrev: Därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste vara en och samma linje som går runt hela ringen, men det underlättar ju ringens funktion för fler resenärer. Kringen i Göteborg har ju ungefär denna funktion, trots att det är åtskilliga linjer som delar spåren och ingen av den går hela varvet runt.
Jag hävdar, att en ringlinje inte alls underlättar ringens funktion - tvärtom den hämmar. När man bygger ett linjenät måste man utgå från verkliga resandeströmmar och inte fiktiva. Linjenätet är dessutom tänkt att vara integrerat mellan de två trafikslag vi har i Göteborg. Det är inte på något sätt så att vi har ett tillräckligt bra nät idag, det kan bli bättre. (Dagens spårvägsnät är en kompromiss till följd av vagnbristen)

//Tony
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

TonyM skrev:Linjenätet är dessutom tänkt att vara integrerat mellan de två trafikslag vi har i Göteborg.
Det är ju också en poäng: det är tänkt så, på pappret, men i praktiken fungerar det ju inte så. Precis om folk i Stockholm tänker "Tunnelbanan" när de skall ta sig någonstans, så tänker göteborgarna Spårvagn. Busslinjerna ses i båda fallen som någon sorts okänt komplement, som bara den åker som vet vart bussen går - det vill säga för dem som arbetspendlar, i princip. För att åka buss måste man läsa på hur bussen körs, för att åka spårburet kliver man bara på och åker.

Om man skall ta sig någonstans med kollektivtrafik i Stockholm eller Göteborg är det kartan för Tunnelbanan eller spårvagnen man tilttar på, inte busslinjekartan. Kanske är det inte en spårfaktor man borde tala om utan en "buss-divisor"? Att inse att det innebär en oundviklig minskning av den potentiella trafiken att välja buss framför spårburna alternativ. :?: :idea: :wink:

(Jag får erkänna att exemplet Askim - Mölndal var ett dåligt exempel på hur bra en ringlinje skulle kunna vara... men å andra sidan illustrerar exemplet hur folk (jag alltså) tänker: "Det går spårvagn till Mölndal. Hur tar jag mig dit från Askim? Jag måste in till stan för att ta spårvagnen ut igen? Äsch, då kör jag heller bil!" För att veta att jag kan åka från Askim till Frölunda och från Frölunda till Mölndal med buss måste jag läsa på hur bussarna går. Spårvägen vet man ju att den går dit spåren ligger, men hur tusan går bussarna? :shock: )
Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den fredag 22 oktober 2004 11:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:
TonyM skrev:Linjenätet är dessutom tänkt att vara integrerat mellan de två trafikslag vi har i Göteborg.
Det är ju också en poäng: det är tänkt så, på pappret, men i praktiken fungerar det ju inte så. Precis om folk i Stockholm tänker "Tunnelbanan" när de skall ta sig någonstans, så tänker göteborgarna Spårvagn. Busslinjerna ses i båda fallen som någon sorts okänt komplement, som bara den åker som vet vart bussen går - det vill säga för dem som arbetspendlar, i princip. För att åka buss måste man läsa på hur bussen körs, för att åka spårburet kliver man bara på och åker.
Ja - här har vi ett problem. Dock är det som så att de som rör sig ofta så pass långt ut i förorten redan från början är inställda på "Enskild trafik". Tror du får samma resultat om du har en person som skall resa mellan Hjulsta och Hässelby. Att jämföra förbindelsen Frölunda Mölndal med Tvärbanan kan dock ha viss relevans, men det finns som sagt fler projekt som har betydligt högre effekt på att få ner bilismen i Stan. De viktigaste av dessa är spårväg till Backa samt givetvis Norra Älvstranden. Minst lika viktigt är att få till fler alternativ runt citylösningen - belastningen på Brunnsparken samt stråket Järntorget-Brunssparken är mycket hög.

För egen del anser jag att följande projekt är viktiga för spårvägen:
* Älvstränderna
* Backa
* Älvförbindelse Hisingen-Majorna
* Torslanda/Ll varholmen
* Tuve/Säve (Säve under förutsättning att man får samtrafik med pendeltåg)
* Järnbrott/Askim
* Munkebäckslänken
* Vallhamra Torg
* Fjällbo (I samband med utbyggnad av Kvibergsområdet samt som avlastning för någon Hisingslinje)
* Utbyggnader i Angered mot Lövgärdet, Rannebergen m.fl. Möjlighet finns att bygga ihop Angered/Kärra samt att få en förbindelse till pendeltåg i Bohus/Surte och på så vis få regioneffekter där Kungälv och Ale knyts närmre Göteborg som tillväxtcentra.
Reimersholme71 skrev: Om man skall ta sig någonstans med kollektivtrafik i Stockholm eller Göteborg är det kartan för Tunnelbanan eller spårvagnen man tilttar på, inte busslinjekartan. Kanske är det inte en spårfaktor man borde tala om utan en "buss-divisor"? Att inse att det innebär en oundviklig minskning av den potentiella trafiken att välja buss framför spårburna alternativ. :?: :idea: :wink:
Martin
Självklart - där är vi helt överens. Men Kollektivtrafiken måste få vara så mycket mer än "tunnelseende" - oavsett vilken form vi väljer.

//Tony
Homann

Inlägg av Homann »

Ja - här har vi ett problem. Dock är det som så att de som rör sig ofta så pass långt ut i förorten redan från början är inställda på "Enskild trafik". Tror du får samma resultat om du har en person som skall resa mellan Hjulsta och Hässelby. Att jämföra förbindelsen Frölunda Mölndal med Tvärbanan kan dock ha viss relevans, men det finns som sagt fler projekt som har betydligt högre effekt på att få ner bilismen i Stan. De viktigaste av dessa är spårväg till Backa samt givetvis Norra Älvstranden. Minst lika viktigt är att få till fler alternativ runt citylösningen - belastningen på Brunnsparken samt stråket Järntorget-Brunssparken är mycket hög.

* Älvstränderna
* Backa

Hisingen - Majorna? Om vi nu - som insändar i GP för någon dag sedan föreslog - bygger spårväg i Norra Hmangatan fram till älven, tycker jag att en tunnel mellan Järntorget - Lindholmen(ung) skulel vara en bra idé. Det skulle inte bli många minuter till Lindholmen den vägen. Sedan förlänger man hela till Torslanda och försöker få det till att gå i 80 km/h i alla fall på Hisingssidan.

Tänker du dig via Älsborgsbron?

Homann
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Homann skrev:Tänker du dig via Älsborgsbron?
Älvsborgsbron lär ju från början varit tänkt för spårvägstrafik. Var det på den nuvarande hängbron, eller skulle den byggts på något annat sätt för spårvägstrafik, tror ni?

M
Senast redigerad av Reimersholme71 den fredag 22 oktober 2004 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Homann skrev:

* Älvstränderna
* Backa

Hisingen - Majorna? Om vi nu - som insändar i GP för någon dag sedan föreslog - bygger spårväg i Norra Hmangatan fram till älven, tycker jag att en tunnel mellan Järntorget - Lindholmen(ung) skulel vara en bra idé. Det skulle inte bli många minuter till Lindholmen den vägen. Sedan förlänger man hela till Torslanda och försöker få det till att gå i 80 km/h i alla fall på Hisingssidan.

Homann
Nja. Älvsborgsbron ligger väl egentligen lite för långt ut, fast ändå inte - om man säger så. Det viktiga med älvförbindelsen är att knyta ihop Hisingen med de västra stadsdelarna - om man tillåts vara slarvig - Majorna och Frölunda.

En tänkbar lösning är att gå över vid Stigbergstorget. Där finns möjlighet att gå snabbt och enkelt via Ekedal till Frölunda och en tänkt linje till Järnbrott samt att nå både Majorna och Järntorget (+ centrala staden)

Då hamnar man på ett sådant sätt att man kan utnyttja Slottsberget för att ta emot en Högbro på andra sidan, Stigbergstorget ligger ju också rätt högt. Dessutom går det att ansluta till befintligt gatunät på ett relativt sett bra och enkelt vis. (Plejadgatan/Kunskapsgatan)

Eniro - för er som inte är lokalbekanta
Reimersholme71 skrev: Ja, Älvsborgsbron lär ju från början varit tänkt för spårvägstrafik. Var det på den nuvarande hängbron, eller skulle den byggts på något annat sätt för spårvägstrafik, tror ni?
Nej. Älvsborgsbron var aldrig tänkt för spårvägstrafik. Det har förvisso diskuterats både med kombinerad spårvägs/bilbro samt med separat tunnel (som ett påhängsavtal till Tingstadstunneln)

//Tony
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Reimersholme71 skrev: Ja, Älvsborgsbron lär ju från början varit tänkt för spårvägstrafik. Var det på den nuvarande hängbron, eller skulle den byggts på något annat sätt för spårvägstrafik, tror ni?
TonyM skrev:Nej. Älvsborgsbron var aldrig tänkt för spårvägstrafik. Det har förvisso diskuterats både med kombinerad spårvägs/bilbro samt med separat tunnel (som ett påhängsavtal till Tingstadstunneln)
Jaså? Rykten här på Forum har sagt att det var kommunikationsminister Palme som hindrade spårvägen på Älvsborgsbron genom att statsbidrag för bron inte skulle ges om den fick spårväg. Men det är väl bara rykten, då... :wink:
Homann

Inlägg av Homann »

TonyM skrev:
Homann skrev:

* Älvstränderna
* Backa

Homann
Nja. Älvsborgsbron ligger väl egentligen lite för långt ut, fast ändå inte - om man säger så. Det viktiga med älvförbindelsen är att knyta ihop Hisingen med de västra stadsdelarna - om man tillåts vara slarvig - Majorna och Frölunda.

En tänkbar lösning är att gå över vid Stigbergstorget. Där finns möjlighet att gå snabbt och enkelt via Ekedal till Frölunda och en tänkt linje till Järnbrott samt att nå både Majorna och Järntorget (+ centrala staden)

Då hamnar man på ett sådant sätt att man kan utnyttja Slottsberget för att ta emot en Högbro på andra sidan, Stigbergstorget ligger ju också rätt högt. Dessutom går det att ansluta till befintligt gatunät på ett relativt sett bra och enkelt vis. (Plejadgatan/Kunskapsgatan)

Eniro - för er som inte är lokalbekanta
Tar man sig med tunnel från Järntorget till Lungby/Lindholmen (ung där Semcon ligger, ni vet). så kan man från Hisingen ta sig till Järntorget och däriifrån via "Slåsskogen" till Frölunda. Eller byta vagn till Stigberget/Majorna. Ev kunde man även dra från Hpl Semcon till Backaplan. Mer trafik på Götaälbron borde väl undvika.

Jag är inte säker på att en ny högbro över älven i det området skulle falla inflytelserika personer på läppen (tex de som har byggt fina kontor på Lindholmen... :-) Och öppningsbar bro för spårvagn? Nej!

Jag förstår inte varför du siktar på Hisingen - Majorna?

Homann
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Homann skrev: Tar man sig med tunnel från Järntorget till Lungby/Lindholmen (ung där Semcon ligger, ni vet). så kan man från Hisingen ta sig till Järntorget och däriifrån via "Slåsskogen" till Frölunda. Eller byta vagn till Stigberget/Majorna. Ev kunde man även dra från Hpl Semcon till Backaplan. Mer trafik på Götaälbron borde väl undvika.
Jaha - "Hans lilla skapelse" har fallit dig i ögonvrån.... Så vitt jag kan se låg du i alla fall inte med i K2, vilket tyder på att det inte är din arbetsgivare - positivt för mig som anställd att folk känner till firman ;-)

(Semcon är en förkortning som står för Scandinavian Engeneering and Management CONsultants, Hans Johansson heter VD:n, tillika grundaren. K2 är ett internt datasystem)

Tanken med bron Stigberget-Slottsberget är att den inte skall behöva vara öppningsbar. Och som sagt är det ett alternativ. Iden med tunnel till lundbystrand är inte heller så jäkla dum.

Bron ligger för övrigt med som utredningsalternativ i Översiktsplanen från 99, då även med en eventuell förälngning upp till Gropegårdsgatan.
Homann

Inlägg av Homann »

TonyM skrev:
Homann skrev: Tar man sig med tunnel från Järntorget till Lungby/Lindholmen (ung där Semcon ligger, ni vet). så kan man från Hisingen ta sig till Järntorget och däriifrån via "Slåsskogen" till Frölunda. Eller byta vagn till Stigberget/Majorna. Ev kunde man även dra från Hpl Semcon till Backaplan. Mer trafik på Götaälbron borde väl undvika.
Jaha - "Hans lilla skapelse" har fallit dig i ögonvrån.... Så vitt jag kan se låg du i alla fall inte med i K2, vilket tyder på att det inte är din arbetsgivare - positivt för mig som anställd att folk känner till firman ;-)

(Semcon är en förkortning som står för Scandinavian Engeneering and Management CONsultants, Hans Johansson heter VD:n, tillika grundaren. K2 är ett internt datasystem)
Ärligt talat tänkte jag mer på det lilla företaget tvärs över dockan, där jag har gamla kollegor som sitter och fikar högst upp på kommandobrygagn mot älven. Jäkla fin utsiklt!

Skall man förstår att Herr M tar stomibussen ("alltid sketfull") till jobbet?
Tanken med bron Stigberget-Slottsberget är att den inte skall behöva vara öppningsbar. Och som sagt är det ett alternativ. Iden med tunnel till lundbystrand är inte heller så jäkla dum.

Bron ligger för övrigt med som utredningsalternativ i Översiktsplanen från 99, då även med en eventuell förälngning upp till Gropegårdsgatan.
Det viktiiga är att få en oavbruten förbindelse för spårvägen mellan Hisingen och fastlandet, gärna så att man kan fortsätta till Torslanda utan att ta det skall ta för lång tid.

Nästa steg är ju att utnyttja det fina spårreservatet mellan Järntorget och Drottningtorget till något vettigt... :-)

Homann
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Tunlar, ja en en tunnel under älven från Eriksberg/Färjenäs till Älvsborgsgatan/utanför vagnhallen vore lätt att bygga utan att röra/riva i massa byggnader. Jag vet om leran. Där kunde sedan en linje från Askim/Frölunda via Marklandsgatan gå och ansluta till tänkta 12:an och sedan vidare till tex Torslanda. Man kan på så sett oxå få en direkt förbindelse till Sahlgrenska dit många pendlar.

Tonys kontrade förslag att dra tunneln från Frihamnen OK räcker lutningen.

Hur är anslutning i markplan tänkt vid Frihamnen för framtida 12:an någon som vet?

När det gäller slingor, javisst Tony det finns många, men Sahlgrenska tycker jag vore lämpligast för den eventuellt nya linjen(12) från Norra Älvstranden.
Skriv svar