Är det fler än jag som fått dessa intryck

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
I stort sett överalltifrån hör man att busstrafik är olönsam.Ulrik Berggren skrev:Har noterat att vissa länstrafikbolag (ff a de norrländska) mer än gärna investerar i nya bussar, samtidigt som den totala trafikvolymen dras ned. Till sammanhanget hör att de vagnar som ersätts ofta inte är mer än 7-8 år gamla. Det verkar som att det finns en övertro till att man ska locka nya resenärer till trafiken med nya flashiga fordon i stället för att förbättra olika delar av trafiken; turtäthet, information och service.
Är det fler än jag som fått dessa intryck![]()
Låter intressantTonyM skrev:Vi får nog ganska iskallt konstatera att det är dags, Sverige - Vakna! Mer spårväg till folket nu, municpallinjer i norrland NU!
Goddag vedklyvarverktyghandtag (yxskaft) viciniallinjer (hur det nu stavas) menade jag givetvis. Ibland är man för trött för att hamra på ett tangentbord....Ulrik Berggren skrev:Låter intressantTonyM skrev:Vi får nog ganska iskallt konstatera att det är dags, Sverige - Vakna! Mer spårväg till folket nu, municpallinjer i norrland NU!
Vad är municipallinjer?
öh... viniciallinje? Landsbygdsspårväg? Überlandstrassenbahn? **fattar fortfarande inte**TonyM skrev:Goddag vedklyvarverktyghandtag (yxskaft) viciniallinjer (hur det nu stavas) menade jag givetvis. Ibland är man för trött för att hamra på ett tangentbord....Ulrik Berggren skrev:Låter intressantTonyM skrev:Vi får nog ganska iskallt konstatera att det är dags, Sverige - Vakna! Mer spårväg till folket nu, municpallinjer i norrland NU!
Vad är municipallinjer?
Begreppet även känt som "Überlandstrassenbahn" eller kanske landsbygdsspårväg?
//Tony
Länstrafiken Kronoberg ställde krav inför senaste upphandlingen på att alla bussar i landsbygdstrafik ska ha luftkonditionering och säkerhetsbälten. (Eller är det där med bälten till och med lag nu för tiden?)Ragnar skrev:I de allra flesta fall är det entreprenörerna som äger bussarna och då är det ju de som gör övervägandet om de behöver köpa nya. Här i Västsverige ställer ju t ex Västtrafik krav på bussarnas ålder men också på avgasutsläpp - NOx och partiklar. Dessutom skall viss del av bränslet vara förnyelsebart och siffran stiger för varje år. Entreprenörerna måste därför varje år överväga hur de klarar både ålderskraven och avgaskraven och även vilken busstyp som behövs för att gå på förnyelsebara bränslen.
Ragnar D
Ja, jag har fått dessa intryck, därför att jag delar denna tro (dock utan att anse det vara en övertro)!Ulrik Berggren skrev:Har noterat att vissa länstrafikbolag (ff a de norrländska) mer än gärna investerar i nya bussar, samtidigt som den totala trafikvolymen dras ned. Till sammanhanget hör att de vagnar som ersätts ofta inte är mer än 7-8 år gamla. Det verkar som att det finns en övertro till att man ska locka nya resenärer till trafiken med nya flashiga fordon i stället för att förbättra olika delar av trafiken; turtäthet, information och service.
Är det verkligen så svårt att förstå vad "Landsbygdsspårväg" innebär. Jämför exempelvis mot "Snabbspårväg" eller "Innerstadsspårväg" för mig är orden i det närmaste självförklarande.Marcus A skrev:öh... viniciallinje? Landsbygdsspårväg? Überlandstrassenbahn? **fattar fortfarande inte**TonyM skrev:Goddag vedklyvarverktyghandtag (yxskaft) viciniallinjer (hur det nu stavas) menade jag givetvis. Ibland är man för trött för att hamra på ett tangentbord....Ulrik Berggren skrev: Låter intressantVad är municipallinjer?
Begreppet även känt som "Überlandstrassenbahn" eller kanske landsbygdsspårväg?
//Tony
Visst, jag håller med dig angående nya resenärer. Men i de glesbefolkade delarna av Norrland känns det orealistiskt att man skulle kunna locka till sig en amssa nya resenärer hur man än gör. Att då ersätta relativt moderna fordon (som dessutom inte slits lika hårt på Norrländska landsvägar som i storstadsmiljön) med nya och samtidigt dra ner på trafik lär innebära att man förlorar resenärer iställetGunnar Eriksson skrev:Ja, jag har fått dessa intryck, därför att jag delar denna tro (dock utan att anse det vara en övertro)!Ulrik Berggren skrev:Har noterat att vissa länstrafikbolag (ff a de norrländska) mer än gärna investerar i nya bussar, samtidigt som den totala trafikvolymen dras ned. Till sammanhanget hör att de vagnar som ersätts ofta inte är mer än 7-8 år gamla. Det verkar som att det finns en övertro till att man ska locka nya resenärer till trafiken med nya flashiga fordon i stället för att förbättra olika delar av trafiken; turtäthet, information och service.
Enligt min mening är det avgörande skillnad på vad man bör/måste göra för att de befintliga resenärerna ska vara så nöjda som möjligt, jämfört med vad man bör/måste göra för att locka nya trafikanter.
Den befintliga resenären är väl medveten om hur fordonen ser ut, och har dessutom redan accepterat deras befintliga skick. Där är naturligtvis utbudet av stort intresse.
För den som däremot ytterst motvilligt sätter sig i ett kollektivtrafikfordon, är naturligtvis allt som motverkar motvilja av största intresse. Att t ex sätta sig i sommarheta fordon utan luftkonditionering, på kl-ttr- säten, bullriga fordon etc är då inte alls attraktivt, oavsett hur ofta de går. Man kan inte komma ifrån att "den egna bilen" alltid kan gå ännu oftare.
Sedan är det en annan sak vad man tycker är viktigast, men just när det gäller att locka nya resenärer (som ju inlägget gällde) så är utan tvivel nya fräscha fordon viktigare. Övertron på detta kan aldrig vara alltför stark!
Dessutom tror jag att den som menar att om man kör med gamla, nerslitna bussar så ska det resultera i massor med pengar över till att köra tätare turer, alternativt stor passagerartillströmning, gör en allvarlig felbedömning.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Ja. Det är nämligen inte alla som är lika extremt insatta i branschen och dess terminologi.TonyM skrev:
Är det verkligen så svårt att förstå vad "Landsbygdsspårväg" innebär. //Tony
Jag är fullt med på ovanstående resonemang om vi pratar om icke självinstruerande termer som exempelvis Bromsställare eller Pysare vilka är rena fackbegrepp. Däremot är orden innerstadsspårväg (en spårväg i innerstaden) och landsbygdsspårväg (en spårväg som delvis går utanför tätorter) ganska självförklarande.Marcus A skrev:Ja. Det är nämligen inte alla som är lika extremt insatta i branschen och dess terminologi.TonyM skrev:
Är det verkligen så svårt att förstå vad "Landsbygdsspårväg" innebär. //Tony
Jag skulle ju till exempel kunna roa mig med att använda termer som jag använder mer eller mindre dagligen när jag snackar med mina kollegor, men som inte många "vanliga" människor skulle förstå... brukar dock undvika att använda dem utan förklaring i forum som jag vet att icke insatta läser.
Ja, men så kan man ju inte skriva utan att i samma andetag förklara för de "icke insatta" vad Bromsställare och Pysare är, vilka ju inte var självinstruerande termer. Annars gör man ju ett präktigt självmål på sig själv.TonyM skrev:Jag är fullt med på ovanstående resonemang om vi pratar om icke självinstruerande termer som exempelvis Bromsställare eller Pysare vilka är rena fackbegrepp.Marcus A skrev:Jag skulle ju till exempel kunna roa mig med att använda termer som jag använder mer eller mindre dagligen när jag snackar med mina kollegor, men som inte många "vanliga" människor skulle förstå... brukar dock undvika att använda dem utan förklaring i forum som jag vet att icke insatta läser.
Den ökade turtätheten torde ha erfordrat fler bussar i trafik och man frågar sig spontant om dessa tillkommande bussar också var 8-10 år gamla och om de innan dess stått och samlat damm i garaget? Nu tror jag att varje satsning i kollektivtrafiken är av godo, eftersom den brukar föregås av ordentliga utredningar av människors behov. I mitt svar om länstrafikbolag i allmänhet och de i norrland i synnerhet, så var det inte främst stadsbusstrafiken i Luleå jag tänkte på skulle tillhöra "de glesbefolkade delarna av Norrland". Nu har jag haft förmånen att ha fått resa med några olika länstrafikbolag i landet, och jag har inte undgått att med tillfredsställelse notera hur bekväma bussarna ofta är med tyst och mjuk gång (ofta boggiebussar), bra klimatanläggning, trevlig inredning och sist men inte minst viktigt säkerhetsbälten på alla platser. Dessutom tillkommer tidigare i tråden nämnda saker som minskade avgasutsläpp på modernare bussar och låggolv för ökad tillgänglighet. Jag tycker fortfarande att detta absolut är rätt väg att gå i konkurrensen mot bilismen för att locka nya resenärer.Ulrik Berggren skrev:Visst, jag håller med dig angående nya resenärer. Men i de glesbefolkade delarna av Norrland känns det orealistiskt att man skulle kunna locka till sig en amssa nya resenärer hur man än gör. Att då ersätta relativt moderna fordon (som dessutom inte slits lika hårt på Norrländska landsvägar som i storstadsmiljön) med nya och samtidigt dra ner på trafik lär innebära att man förlorar resenärer istället. Visst, jag saknar konkreta bevis, förutom de satsningar som gjordes i Luleå på ökad turtäthet och stomlinjer samtidigt som runt hälften av vagnarna fortfarande var 8-10 år gamla. Det hela resulterade i tidernas resandeökning
Det har du förvisso rätt i, käre Gunnar.Gunnar Eriksson skrev:Ja, men så kan man ju inte skriva utan att i samma andetag förklara för de "icke insatta" vad Bromsställare och Pysare är, vilka ju inte var självinstruerande termer. Annars gör man ju ett präktigt självmål på sig själv.TonyM skrev:Jag är fullt med på ovanstående resonemang om vi pratar om icke självinstruerande termer som exempelvis Bromsställare eller Pysare vilka är rena fackbegrepp.Marcus A skrev:Jag skulle ju till exempel kunna roa mig med att använda termer som jag använder mer eller mindre dagligen när jag snackar med mina kollegor, men som inte många "vanliga" människor skulle förstå... brukar dock undvika att använda dem utan förklaring i forum som jag vet att icke insatta läser.
Tack Gunnar !Gunnar Eriksson skrev: Efter denna lilla utvikning som tråden tog, knyter jag en knut och plockar upp den tappade tråden igen och återför den raskt till det ursprungliga ämnet, genom att ge ett svar till ett svar på mitt tidigare svar i tråden:![]()
En liten kommentar bara; jag förutsätter alltså inte ökad trafik, utan bara att man upprätthåller den trafikvolym som är, istället för att ständigt skaffa in nya fordon. De lärde tvist, kanske, om huruvida man lockar fler resenärer genom att ständigt dra ner på trafiken och samtidigt skaffa in nya fordon, istället för att upprätthålla trafiken med något äldre fordon. Om det nu är detta det står imellan när pengarna ska fördelas.Gunnar Eriksson skrev:Den ökade turtätheten torde ha erfordrat fler bussar i trafik och man frågar sig spontant om dessa tillkommande bussar också var 8-10 år gamla och om de innan dess stått och samlat damm i garaget? Nu tror jag att varje satsning i kollektivtrafiken är av godo, eftersom den brukar föregås av ordentliga utredningar av människors behov. I mitt svar om länstrafikbolag i allmänhet och de i norrland i synnerhet, så var det inte främst stadsbusstrafiken i Luleå jag tänkte på skulle tillhöra "de glesbefolkade delarna av Norrland". Nu har jag haft förmånen att ha fått resa med några olika länstrafikbolag i landet, och jag har inte undgått att med tillfredsställelse notera hur bekväma bussarna ofta är med tyst och mjuk gång (ofta boggiebussar), bra klimatanläggning, trevlig inredning och sist men inte minst viktigt säkerhetsbälten på alla platser. Dessutom tillkommer tidigare i tråden nämnda saker som minskade avgasutsläpp på modernare bussar och låggolv för ökad tillgänglighet. Jag tycker fortfarande att detta absolut är rätt väg att gå i konkurrensen mot bilismen för att locka nya resenärer.Ulrik Berggren skrev:Visst, jag håller med dig angående nya resenärer. Men i de glesbefolkade delarna av Norrland känns det orealistiskt att man skulle kunna locka till sig en amssa nya resenärer hur man än gör. Att då ersätta relativt moderna fordon (som dessutom inte slits lika hårt på Norrländska landsvägar som i storstadsmiljön) med nya och samtidigt dra ner på trafik lär innebära att man förlorar resenärer istället. Visst, jag saknar konkreta bevis, förutom de satsningar som gjordes i Luleå på ökad turtäthet och stomlinjer samtidigt som runt hälften av vagnarna fortfarande var 8-10 år gamla. Det hela resulterade i tidernas resandeökning
Det finns ett argument till, som inte tidigare nämnts i tråden, och det är att nya och moderna bussar höjer statusen på att åka kollektivt. Status är viktigt ute i landet, och det är väl bättre att de bilåkande kompisarna med avundsjuka får se (nåja) hur bekvämt och komfortabelt bussresenärerna får åka, istället för att de leende i mjugg ska behöva tycka synd om de stackarna som måste färdas i gamla bussar.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Men frågan kvarstår dock - är de gamla fordonen fortfarande mer lönsamma att köra med tanke på underhåll m.m. i förhållande till att köpa nytt?Ulrik Berggren skrev: En liten kommentar bara; jag förutsätter alltså inte ökad trafik, utan bara att man upprätthåller den trafikvolym som är, istället för att ständigt skaffa in nya fordon. De lärde tvist, kanske, om huruvida man lockar fler resenärer genom att ständigt dra ner på trafiken och samtidigt skaffa in nya fordon, istället för att upprätthålla trafiken med något äldre fordon. Om det nu är detta det står imellan när pengarna ska fördelas.
Exemplet med Luleå var bara för att visa på att man kan locla nya resenärer även med "gamla" fordon.
Vet ej, men kan ev kolla upp.TonyM skrev:Men frågan kvarstår dock - är de gamla fordonen fortfarande mer lönsamma att köra med tanke på underhåll m.m. i förhållande till att köpa nytt?Ulrik Berggren skrev: En liten kommentar bara; jag förutsätter alltså inte ökad trafik, utan bara att man upprätthåller den trafikvolym som är, istället för att ständigt skaffa in nya fordon. De lärde tvist, kanske, om huruvida man lockar fler resenärer genom att ständigt dra ner på trafiken och samtidigt skaffa in nya fordon, istället för att upprätthålla trafiken med något äldre fordon. Om det nu är detta det står imellan när pengarna ska fördelas.
Exemplet med Luleå var bara för att visa på att man kan locla nya resenärer även med "gamla" fordon.
//T
Det måste ju bero på vilka fordon man köpte sist.Ulrik Berggren skrev:Vet ej, men kan ev kolla upp.TonyM skrev:Men frågan kvarstår dock - är de gamla fordonen fortfarande mer lönsamma att köra med tanke på underhåll m.m. i förhållande till att köpa nytt?Ulrik Berggren skrev: En liten kommentar bara; jag förutsätter alltså inte ökad trafik, utan bara att man upprätthåller den trafikvolym som är, istället för att ständigt skaffa in nya fordon. De lärde tvist, kanske, om huruvida man lockar fler resenärer genom att ständigt dra ner på trafiken och samtidigt skaffa in nya fordon, istället för att upprätthålla trafiken med något äldre fordon. Om det nu är detta det står imellan när pengarna ska fördelas.
//T
Ja, verkligen! Här hos mig (Västerbotten, Skellefteå) Råder det närmast hysteri i att införskaffa nya fordon , medans trafikvolymen minskar. Helt fel utveckling tycker jag.Ulrik Berggren skrev:Har noterat att vissa länstrafikbolag (ff a de norrländska) mer än gärna investerar i nya bussar, samtidigt som den totala trafikvolymen dras ned. Till sammanhanget hör att de vagnar som ersätts ofta inte är mer än 7-8 år gamla. Det verkar som att det finns en övertro till att man ska locka nya resenärer till trafiken med nya flashiga fordon i stället för att förbättra olika delar av trafiken; turtäthet, information och service.
Jo, det var VÄsterbotten som var det skräckexempel som jag fick höra om av en kollega. Bra att du kan bekräfta förhållandenaKrille skrev:Ja, verkligen! Här hos mig (Västerbotten, Skellefteå) Råder det närmast hysteri i att införskaffa nya fordon , medans trafikvolymen minskar. Helt fel utveckling tycker jag.Ulrik Berggren skrev:Har noterat att vissa länstrafikbolag (ff a de norrländska) mer än gärna investerar i nya bussar, samtidigt som den totala trafikvolymen dras ned. Till sammanhanget hör att de vagnar som ersätts ofta inte är mer än 7-8 år gamla. Det verkar som att det finns en övertro till att man ska locka nya resenärer till trafiken med nya flashiga fordon i stället för att förbättra olika delar av trafiken; turtäthet, information och service.