Du menar att Lidingö stad hellre hade sett att bron dömts ut för att därmed på något vis komma undan billigare? Nja, det tror jag faktiskt inte man hade gjort. Även om det råder delade meningar på Lidingö vad gäller spårvägens vara eller icke vara tror jag nog man efter viss eftertanke är rätt glada över detta första utlåtande. Vad man däremot kan säga utan tvekan är att rapporten innehåller mycket som Carl Bro inte vill höra.Björn Ehnberg skrev:Ett PS:
Själva rapporten från Ramböll Sverige (fd. Scandiaconsult), som fått uppdraget att komma med en second opinion efter Carl Bro, kan man läsa här (i MS Word-format, ännu så länge). Den innehåller mycket som Lidingö stad inte vill höra.
Lidingöbron i kommunfullmäktige 21/6
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Michael!Mr. Burns skrev:Du menar att Lidingö stad hellre hade sett att bron dömts ut för att därmed på något vis komma undan billigare? Nja, det tror jag faktiskt inte man hade gjort. Även om det råder delade meningar på Lidingö vad gäller spårvägens vara eller icke vara tror jag nog man efter viss eftertanke är rätt glada över detta första utlåtande. Vad man däremot kan säga utan tvekan är att rapporten innehåller mycket som Carl Bro inte vill höra.Björn Ehnberg skrev:Ett PS:
Själva rapporten från Ramböll Sverige (fd. Scandiaconsult), som fått uppdraget att komma med en second opinion efter Carl Bro, kan man läsa här (i MS Word-format, ännu så länge). Den innehåller mycket som Lidingö stad inte vill höra.
Låt oss hoppas att Du har rätt!!
Mvh.
Björn Ehnberg
Om det blir en ny bro så hoppas jag att vi inte får A32-vagnar hit till ön. För att:
1: De är extremt fula (de fulaste jag sett).
2: De är stora och klumpiga.
3: De passar inte på ön.
4: Man måste bygga ut nästan alla stationer.
Jag minns en gång då det var ersättnings bussar. Jag tror att det gick två stycken "extra långa" bussar efter varandra. Hoppas det inte händer igen...då tar jag helre A32-vagnar.
För övrigt måste vagn 612 på lidingö fixas. Det känns som hjulen är 4 kantiga och inte runda
.
Jag minns en gång då det var ersättnings bussar. Jag tror att det gick två stycken "extra långa" bussar efter varandra. Hoppas det inte händer igen...då tar jag helre A32-vagnar.
För övrigt måste vagn 612 på lidingö fixas. Det känns som hjulen är 4 kantiga och inte runda

1) I så fall borde väl ett antal gummihjulburna motorfordon förbjudas även deWWPD skrev:Om det blir en ny bro så hoppas jag att vi inte får A32-vagnar hit till ön. För att:
För övrigt måste vagn 612 på lidingö fixas. Det känns som hjulen är 4 kantiga och inte runda.

Hur ska en spårvagn på lidingö se ut ? Designad som en limousine ?

2) Iofs är det bra med mindre vagnar - om man har dubbelspår hela vägen - för då kan man utan för dålig ekonomi köra många turer även vid relativt låg trafik
3) På vilket sätt passar de inte ? Förutom plattformskanterna då...
4) för att inte tala om alla linjehållplatser

Men snälla sparsnoken! Om mna man odlar spannsmål på hela sveriges jordbruksareal så kan man idag energisförsöjra 0% av bilarna, så sämre kna det inte bli.Anonymous skrev:-------------------Mats skrev:Jämfört med oljan så är det försumbara problem att ordna fram tillräckliga mängder av ingredienserna för spritkokning. Socker och jäst är inga svårframställeliga produkter. Tänk dessutom på att det är inte fråga om livsmedelskvalité utan snarast lite åt "vad skit som helst bara det jäser"-hållet.spårsnoken skrev: --------------------
Det lär nog få byggas nya bostäder i de större städerna. Och även om det blir fritt fram att bränna hemma, hur långt tror Du man kan köra på vad hembrännaren ger? Inte särskilt mycket skulle jag vilja påstå. Det blir mycket hembränning och lite bilkörning.....
Det är bl.a. det som är problemet med etanolen. Även om alla produktionsresurser tas i anspråk så räcker det inte till att ersätta särskilt mycket av dagens bensinförbrukning.
mvh/spårsnoken
För att bränna spriten så behövs värme och ett vettigt styrsystem. Vettiga styrsystem har man kunnat massproducera i många år för allehanda olika tillämpningar. Värmen kan man åstadkomma t.ex. genom att elda med ved, eller för den delen varför inte en värmepumplösning ?
Jag säger inte att etanol är den självklara framtiden för pritatägda motorfordon, men det låter som ett mycket rimligt alternativ.
Jag skulle vilja se en konstnadsjämförelse med alla ingående kostnader dels för elbilar och dels för etanoldrivna bilar.
Att man blandar in 15% bensin idag beror gissningsvis mest på att motorerna från början är avsedda för bensindrift och man vill få med t.ex. vissa smörjande egenskaper och liknande. med "rätt" konstruerade motorer så slipper man antagligen bensininblandningen (jämför blyhaltig bensin).
Nja. Fullt så enkelt är det inte. Om man t.ex. odlar spannmål för etanolproduktion på hela Sveriges jordbruksareal kan man energiförsörja 2-3 procent av bilarna i Sverige (om de körs lika mycket som idag).
Skall man ha etanol, så gör man det inte från svenskt spannmål OM INTE spannmål finns i överskott av andra skäl (tex jordbrukspolitik). Därför görs etanol av vin idag, även om det inte är en särskilt effektiv metod, så är det bättre än att hälla ut vinet på marken.
Energiskog på oanvänd jordbruksmak klarar 25-30% av energin för sveriges del.
Jag tror du får kolla lite noggranare ang. etanol.
Homann
Punkt 1. och 2. är samma sak – men tycke och smak är svårt att diskutera. Själv tycker jag att A32:ans design är riktigt tilltalande, väl i klass med de nya vagnar som vännerna på västkanten gläder sig åt.WWPD skrev:Om det blir en ny bro så hoppas jag att vi inte får A32-vagnar hit till ön. För att:
För övrigt måste vagn 612 på lidingö fixas. Det känns som hjulen är 4 kantiga och inte runda.
Punkt 3 är struntprat, på vilket sätt skulle denna vagntyp inte â€passa†på Lidingö?
Att man måste korrigera plattformskanterna är en följd av att SL vid upphandlingen beslutade sig för att satsa på 2,65 m. som fordonsbredd, och det behövs. 2,40 m, som dagens vagnar håller är för smalt. Dagens resenärer medför mer och mer grejor, inte minst dagens stora barnvagnar och har jämförelsen med tunnelbanans C20-vagnar för ögonen (däremot tänker jag här inte ta upp diskussionen om att dra ut t-bana till Lidingö). Det arbetet måste f.ö. ändå göras, plattformskanterna håller på att rasa på flera ställen. A32 ger också transportkapacitet att växa i, om nödvändigt kan den faktiskt köras i trevagnståg (även om det kanske inte är aktuellt på länge). Även om man skulle behöva köra tvåvagnståg har jag i ett tidigare inlägg visat att man i vissa fall inte skulle behöva förlänga plattformarna till mer än drygt 50 m. (från dagens 45 m.)
A32 är en alldeles utmärkt vagn med stora förtjänster. För att visa att jag kan se saken från flera håll vill jag också visa på några tydliga brister:
· Instrumentbrädan sitter för långt från förarstolen och tvingar föraren att antingen böja sig fram eller använda signalflaggan eller annan pinne vid så vanligt förekommande operationer som att öppna och stänga dörrarna. Det skulle ganska enkelt kunna åtgärdas genom att installera en extra knappsats vid höger armstöd, med de vanligaste knapparna som dörrmanövrering, körriktning och kanske hel/halvljus.
· Kupéerna är onödigt varma sommartid Redan på befintliga linjer märks denna brist även om jag inte vill gå så långt som Michael Arnold (sign. Mr. Burns) som kallar A32 rullande växthus. Förklaringen är antagligen den stora andelen fönsteryta. Turkarna, som handlade upp 70 liknande vagnar till Istanbul, fattade detta och såg givetvis till att de fick luftkylning redan på fabrik. Parallellen med C20 i SLs fall är slående. Det finns enligt min mening redan nu goda skäl för RRs efterträdare att ta upp diskussion med SLs styrelse om att när kommande vagnar i A32-optionen ropas av så ska också de redan på fabrik förses med luftkylning i kupéerna.
· Jag tillhör inte dem som tror att låggolvsvagnar i sig måste vara bullriga, men A32 bullrar en del, åtminstone på gatuspår och vintertid. Jag vill ogärna medverka till att sprida rykten men enligt vanligtvis välunderrättad källa så bullrar A32 mer än SL krävde i sina specifikationer, men SL lät tillverkaren slippa undan med att betala kontantböter istället för att åtgärda problemet.
· A32 har något obekväma stolar och är för glest möblerad. Enligt vad RR berättade för mig för några år sedan är det en direkt följd av ett politikeringripande från SLs styrelse.
För mig är slutsatsen självklar, det är A32 vi ska ha på Lidingö – om nu banan inte läggs ned och ersätts av bussar – SL kommer naturligtvis inte att göra någon särskild upphandling för Lidingöbanans räkning.
B30B-vagn 612 är inte den enda av de befintliga vagnarna som måste åtgärdas. Om Du bara visste.....
Mvh.
Björn Ehnberg