Gamla linjenummer i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hugo

Inlägg av Hugo »

Det finns också en båtklubb och kommunistpartiets tryckeri, där Ny Dag trycktes, hette Tryckeri AB Västermalm (kanske finns det kvar). Någon gång på 1800-talet tror jag man ville introducera Västermalm som ett namn på Kungholmen för att komplettera Söder-. Norr- och Östermalm.

Det vore inte helt fel att göra ett nytt försök. Namnet Kungsholmen är nämligen litet svävande. Det finns en ö som heter Kungsholmen. På den ligger fyra stadsdelar, varav en heter Kungsolmen. Numera finns det även ett stadsdelsnämndsområde som heter Kungsholmen. Det omfattar ön K samt Essingeöarna. Med "Kungsholmen" avses alltså tre olka saker, varav en är större och en mindre än det "egentliga" Kungsholmen, alltså ön. Om stadsdelen, som är den östra delen av ön, gavs namnet Västermalm, skulle det bli enklare att skilja på de olika områdena.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Hugo skrev:Med "Kungsholmen" avses alltså tre olka saker, varav en är större och en mindre än det "egentliga" Kungsholmen, alltså ön. Om stadsdelen, som är den östra delen av ön, gavs namnet Västermalm, skulle det bli enklare att skilja på de olika områdena.
Är det inte bättre att kalla den större entiteten för Västermalm då? Jämför med Södermalm som ju i princip omfattar hela Åsön och sedan finns det där mindre stadsdelar, både officiella och inoficiella, såsom Ersta, Tanto, Bergsund, Reimersholme osv.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Hugo

Inlägg av Hugo »

Tja det är också ett alternativ. Men KungsHOLMEN är ju liksom ett Ö-namn, så ddet vor kanske bäst at just ÖN behöll det namnet.

Södermalm är både ön (som ju som du säger också kallas Åsön) och stadsdelen. "Södermalmsområdet" lär vara någon statistisk term för Södermalm plus Reimersholme och Södra Hammarbyhamnen. Tanto och Ersta är ju inga stadsdelar utan snarare "områden" utan faststälda gränser.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Coppas skrev:Är det inte bättre att kalla den större entiteten för Västermalm då? Jämför med Södermalm som ju i princip omfattar hela Åsön och sedan finns det där mindre stadsdelar, både officiella och inoficiella, såsom Ersta, Tanto, Bergsund, Reimersholme osv.
Det finns väl inten som tycker att Reimerssholme är en del av Södermalm? :?: :wink: "Söderkis" från födseln är man väl ändå kanske, men Södermalm har jag aldrig bott på... :D :wink:

Jag håller med Hugo att om namnet Väsdtermalm skall användas så vore det bra att ha för att besriva dem mindre entiteten, precis som Norrmalm och Östermalm är två mindre delar av ett större område med ungefärligt geografiskt läge norr om Strömmen.

Martin
Byt politik - inte klimat!
Coppas

Inlägg av Coppas »

Hugo skrev:Tja det är också ett alternativ. Men KungsHOLMEN är ju liksom ett Ö-namn, så ddet vor kanske bäst at just ÖN behöll det namnet.

Södermalm är både ön (som ju som du säger också kallas Åsön) och stadsdelen. "Södermalmsområdet" lär vara någon statistisk term för Södermalm plus Reimersholme och Södra Hammarbyhamnen. Tanto och Ersta är ju inga stadsdelar utan snarare "områden" utan faststälda gränser.
Tja, bara för att namnet antyder att det är en holme/ö så behöver man nog inte fästa någon bokstavlig betydelse vid det (jämför med Blasieholmen på Norrmalm) då det beroende på utdikningar och landhöjning finns en del uddanamn som kanske inte är riktigt passande längre. Grejen med innerstans västra delar är väl den att folk i gemen använder beteckningen "Kungsholmen" mest frekvent för just den del av ön som du vill kalla för Västermalm. Alltså en stadsdel, om än inofficiell. Även Fredhäll, Kristineberg och Stadshagen är ju delar av samma ö, men nästan ingen där säger att de bor på Kungsholmen. Om de gör det så kan man nästan räkna ut att de är relativt nyinflyttade. :wink:

Mvh // Nico
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Såhär tycker hotell Amaranten:
Välkommen till First Hotel Amaranten beläget i den populära men lugna stadsdelen Kungsholmen mitt i Stockholm. En levande stadsdel som även kallas Västermalm.
Jag har aldrig kallat stadsdelen för Västermalm, men det är ju ingen dum idé att kalla ön för Kungsholmen och stadsdelen för Västermalm...
Coppas

Inlägg av Coppas »

Reimersholme71 skrev:Det finns väl inten som tycker att Reimerssholme är en del av Södermalm? :?: :wink: "Söderkis" från födseln är man väl ändå kanske, men Södermalm har jag aldrig bott på... :D :wink:
Hänger inte riktigt med. Är du född på Reimersholme eller vadå? Själv har jag absolut inga problem att räkna vare sig Långholmen eller Reimersholme till Södermalm om man ser detta som en stadsdel. Stockholms stad föredrar dock att dela upp den i två. Stockholm stads 18 stadsdelar. Sen finns det ju som sagt möjligheter att tolka resten som områden eller substadsdelar.
Reimersholme71 skrev:Jag håller med Hugo att om namnet Väsdtermalm skall användas så vore det bra att ha för att besriva dem mindre entiteten, precis som Norrmalm och Östermalm är två mindre delar av ett större område med ungefärligt geografiskt läge norr om Strömmen.
Norrmalm och Östermalm är inte direkt några mindre delar utan tvärtom de största entiterna i norr och öst. Vill man ha mindre entiteter så får man spjälka upp det i t.ex. Vasastan, Birkastan, Sibirien, Lärkstan, Djurgården osv.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Coppas skrev:Hänger inte riktigt med. Är du född på Reimersholme eller vadå?
Jajjemän. Högalids församling. Ja, egentligen på SöS, då, men vi bodde på Reimersholme när jag föddes - inte på Södermalm. Möjligen i stadsdelen Söder, men inte Södermalm.
Coppas skrev:Norrmalm och Östermalm är inte direkt några mindre delar utan tvärtom de största entiterna i norr och öst.
Det beror väl i alla fall på vad du jämför med? Norrmalm och Östermalm är ju delar av samma halvö som Brunkebergsåsen gick fram på och som sticker ner från Uppland ner mot Stadsholmen. Därmed är de båda mindre delar av denna halvö.

M
Byt politik - inte klimat!
Coppas

Inlägg av Coppas »

Reimersholme71 skrev:
Jajjemän. Högalids församling. Ja, egentligen på SöS, då, men vi bodde på Reimersholme när jag föddes - inte på Södermalm. Möjligen i stadsdelen Söder, men inte Södermalm.
Jag som trodde Söder var ett väderstreck, inte ett vedertaget och officiellt namn på en stadsdel! :wink: Allt beror ju på två saker egentligen. Dels då vad man definierar som en stadsdel (enligt Stockholms stad så hör ju Reimersholme till Maria-Gamla stan) och dels då själva namnet i sig. En del anser ju att hela Åsön med tillhörande småöar är en stadsdel med namnet Södermalm.
Reimersholme71 skrev:
Coppas skrev:Norrmalm och Östermalm är inte direkt några mindre delar utan tvärtom de största entiterna i norr och öst.
Det beror väl i alla fall på vad du jämför med? Norrmalm och Östermalm är ju delar av samma halvö som Brunkebergsåsen gick fram på och som sticker ner från Uppland ner mot Stadsholmen. Därmed är de båda mindre delar av denna halvö.
Jovisst, men med den approachen så har vi även lämnat Stockholm bakom oss. Då jag jämför med andra delar av Stockholms stad (inte med andra län eller Sverige som helhet) så vidhåller jag fortfarande att Norrmalm och Östermalm är de största entiterna i de norra och östra delarna av Stockholms stad.

Sen beror det väl till viss del av hur topografin ändrat sig under åren. Tidigare rann det ju ett vattendrag i/på det som i dag är Birger Jarlsgatan vill jag minnas och som skiljde Norrmalm från Östermalm. Sedan fanns det även en vik där Norra station ligger idag som till största delen separerade Norrmalm från Solna.

Mvh // Nico

Inlägg av »

Reimersholme71 skrev:

M
För att citera en gammal reklamfilm: "Så här är det..."

Stockholm delas in i ett antal stadsdelar. 118 stycken tror jag. (I alla fall inte 101 som någon annan hävdar tidigare i denna tråd.) Dessutom finns det 18 stadsdelsnämdsområden. Gränserna för stadsdelsnämdområdena sammanfaller inte alltid med gränser för stadsdelar.

Södermalm är en stadsdel. Lär vara stadens största till ytan. Reimersholme och Långholmen är två andra stadsdelar.
Jag tror att Årsta holmar tillhör stadsdelen Södermalm. (Det ser så ut på kartago som visar stadsdelsgränserna när man zomar in tillräckligt långt.
Coppas

Inlägg av Coppas »

LÅ skrev:För att citera en gammal reklamfilm: "Så här är det..."

Stockholm delas in i ett antal stadsdelar. 118 stycken tror jag. (I alla fall inte 101 som någon annan hävdar tidigare i denna tråd.) Dessutom finns det 18 stadsdelsnämdsområden. Gränserna för stadsdelsnämdområdena sammanfaller inte alltid med gränser för stadsdelar.

Södermalm är en stadsdel. Lär vara stadens största till ytan. Reimersholme och Långholmen är två andra stadsdelar.
Jag tror att Årsta holmar tillhör stadsdelen Södermalm. (Det ser så ut på kartago som visar stadsdelsgränserna när man zomar in tillräckligt långt.
Det troliga är att det kommer att bli svårt att få konsensus i denna fråga då olika källor motsäger varandra verkar det som. Definitionen på stadsdel verkar oxå vara ganska spretig.

Mvh // Nico

Inlägg av »

Coppas skrev:
LÅ skrev:För att citera en gammal reklamfilm: "Så här är det..."

Det troliga är att det kommer att bli svårt att få konsensus i denna fråga då olika källor motsäger varandra verkar det som. Definitionen på stadsdel verkar oxå vara ganska spretig.

Mvh // Nico
Håller med om din slutsats. Men Stocholms stad har officiella stadsdelar så det borde vara lätt att ta reda på fakta. på denna karta som finns på stadens egna hemsida finns stadsdelarna och dess gränser utritade!

(På stadens egen webbplats skriver man ibland stadsdel när man menar stadsdelsnämdsområde. På andra plattser innom sajten beskrivs sedan stadsdelsnämdernas geografiska utsträckning med de officiella stadsdelar som helt eller delvis ingår i området. Snacka om att det är rörigt! :shock: Till detta kommer alla andra områden med mer eller mindre bestäma gränser som har mer eller mindre oficiella namn :!: )
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Coppas skrev:/.../ Inom området återfinns gator som t.ex. Thorildsvägen, men inget Thorildsplan. Den enda planen i området som faktiskt existerar som gatuadress är Lindhagensplan. /.../
Jodå, Thorildsplan förekommer visst som adress. Jag bodde själv på Thorildsplan 2 under åttiotalet. Huset har fortfarande Thorildsplan 2 som adress. 2:an i den lilla livsmedelsaffärens namn på planen - eller snarare parken - som nämnts tidigare i tråden.

Detta är i och för sig värt en egen kommentar - att parken heter Thorildsplan. I namngivningssammanhang brukar ju små parker, torg och andra trafikfria platser namnges med efterleden -torg eller om det är lite större grönyta -park. Efterledet -plan brukar anändas till större öppna platser som främst är avsedda för trafikändamål, till exempel Lindhagensplan och Fridhemsplan.
Coppas skrev: /.../Tar man Fridhemsplan så är det namnet på området (och t-banestationen), men jag tror inte att det längre finns kvar som officiell gatuadress /.../ De enda entiteterna som officiellt bär namnen är som sagt just T-banestationerna./.../
Nej då - tittar man på en officiell stockholmskarta från mitten av nittiotalet så finns Fridhemsplan kvar. Det är den lilla parken - tidigare spårvagnsknutpunkten - som ligger mellan Lion Bar och före detta Draken, precis som du skriver.

Så både Thorildsplan och Fridhemsplan finns - men de uppfattas numera, precis som du påpekar, som området runt tunnelbanestationerna.

mvh/ Jörgen G
Coppas skrev: För övrigt anser jag att Västra skogen bör döpas om till Pampas. :P
Håller med om att stationen borde byta namn - men Ingenting vore mycket roligare./DS
WWPD

Inlägg av WWPD »

stockholm79 skrev:
mickeb skrev:Men linje noll ska väl vara en spårvagnslinje eller möjligen C5-zombieexpressen till Kymlinge :)
Jaaa! Den vill jag åka med! Parta loss med zombies, de lär va dödsbra på att parta.... :)

/or
Här är en lien bild på linje 0, synd att jag inte kan visa er den stora bilden:

Bild

Linje 0 mot Kymlinge, dörrarna stängs... :twisted:
Björn Sylven

Beträffande "Holmia"

Inlägg av Björn Sylven »

Namnet Holmia kommer från Bostadsaktibolaget Holmia som på 1890-talet uppförde arbetarbostäder i kvarteret Ängsknarren - Lindhagensgatan 71-89 resp. Kristinebergsvägen 2-10. Husen revs 1965. Mer om Holmia finns att läsa i veckans nummer av Vårt Kungsholmen, Östermalmsnytt, Vi i Vasastan alt. Södermalmsnytt.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Hej Björn!

Det skall bli intressant att läsa om Holmia. Jag visste inte själv att området kallades så, men att det var ett bolag (trodde det var samma som försäkringsdito, men tydligen inte). Jag kommer ihåg de gamla husen i kvarteret. Det kanske hade varit bättre att rusta upp dem än att bygga nytt. De nuvarande är ju lite 70-talstråkiga (fast kanske sent 60-tal).

Rätt lustigt att den här tråden heter "Gamla linjenummer i tunnelbanan". Det var rätt länge sen den handlade om det.

Anders
ollebirgit@home.se

Holmia och Thorhildsplan

Inlägg av ollebirgit@home.se »

E gammal fråga men det enda korrekta svaret är: den som vill veta allt om olika platser osv i Stockholm ska läsa "Stockholm från A till Ö" av Hans Harlén.
Det finns tre upplagor: Innerstaden Söderort och Västerort.
Där får man veta allt. Även om det två platserna vi resonerat om här.

/Olle uppväxt åren 1932-1954 i Fredhäll.
ÅÅÅ

Inlägg av ÅÅÅ »

mickeb skrev:
Ulf_ skrev:Se CX-tåg i Rålambshov? Hur lyckades du med det? Du var inte uppe vid Lindhagenplan eller i Konradsberg?
Det gjorde ett oväntat besök;-)

Nej, jag gick i parken längs med tubdiket och Drottningholmsvägen, nära Thorildsplan, mot Kristineberg. Jag har iaf inget bättre namn på den än Rålambshov[-sparken].

Men dina förslag var ju rätt nära också.(Jag sökte upp dem och lärde mig mer nytt!) Thorildsplan och Lindhagensplan är alltså samma sak?!

mvh /M
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

ÅÅÅ skrev:
mickeb skrev:
Ulf_ skrev:Se CX-tåg i Rålambshov? Hur lyckades du med det? Du var inte uppe vid Lindhagenplan eller i Konradsberg?
Det gjorde ett oväntat besök;-)

Nej, jag gick i parken längs med tubdiket och Drottningholmsvägen, nära Thorildsplan, mot Kristineberg. Jag har iaf inget bättre namn på den än Rålambshov[-sparken].

Men dina förslag var ju rätt nära också.(Jag sökte upp dem och lärde mig mer nytt!) Thorildsplan och Lindhagensplan är alltså samma sak?!

mvh /M
Lindhagenplan är väl i stort sett en rondell i östra änden av Lindhagensgatan. Thorildsplan är ett litet torg eller park och i den mynnar norra uppgången från gångtunneln till T-Thorildsplan. Gångtunneln går från Rålambshov(sparken) under Drottningholmsvägen och T-banan till Thorildsplan.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Tack för svaret, men jag lärde mig redan när denna tråden var aktuell, vad ÅÅÅ ville säga vet jag inte.

Men jag måste beundra hur konsekvent du formulerar dig :-D
LÅ 2006 skrev:Lindhagenplan är väl i stort sett en rondell i östra änden av Lindhagensgatan. Thorildsplan är ett litet torg eller park och i den mynnar norra uppgången från gångtunneln till T-Thorildsplan. Gångtunneln går från Rålambshov(sparken) under Drottningholmsvägen och T-banan till Thorildsplan.
LÅ 2004 skrev:Lindhagensplan är i stort sett bara en rondell, i början av Lindhagensgatan!

Thorildsplan är en liten park eller litet torg, nära utgången från T-station Thorildsplan. På norra sidan om Drotningsholmsvägen.
Skriv svar