Nya spökvagnen?

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Pontus

Nya spökvagnen?

Inlägg av Pontus »

Nya spökvagnen står numer i Hammarby. Jag skulle inte vilja åka (eller köra) med vagnen... Tror att den kom på trailer faktiskt. Men inte helt säker. Nu står den utanför köksfönstret i alla fall. Helt ljusblå (förutom lyktor och tyfonen som inte är målade. Någon som vet mer?

Bild
Ragnar T

På väg till sälla jaktmarker

Inlägg av Ragnar T »

På väg till Gladökvarn och jätten Gluffs-Gluffs hungriga klor!

Kl----r målas över på enklaste sätt innan transporten äger rum. Vi vill inte att eländet ens skall exponeras på den sista resan.

När man ser vandaliseringen på vagnar i Hammarbydepån, så sätter man ibland kaffet i vrångstrupen. Det går över mitt förstånd att begripa vad den verksamheten skall vara så rolig för!

/Ruggige R
som nu flyr buslivet i sta`n för en skön helg på landet
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Någon som vet vilken vagn det är?
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Kvarne skrev:Någon som vet vilken vagn det är?
Grön ser den iallafall ut att vara. 1020 påväg till skrot? :P
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
M_M

Re: På väg till sälla jaktmarker

Inlägg av M_M »

Ragnar T skrev:När man ser vandaliseringen på vagnar i Hammarbydepån, så sätter man ibland kaffet i vrångstrupen. Det går över mitt förstånd att begripa vad den verksamheten skall vara så rolig för!
Allvarligt talat så tror jag att vandaliseringen av saker som ska användas skulle minska betydligt om "samhället".

Det finns ett terapivärde i att slå sönder saker, och ett ultimat bevis för att det är så är att det finns folk som är mycket seriösare i vad de förstör, gänget som annonserade efter skrotbilar och körde skiten ur dem innan de puttades till bilskroten är de jag tänker på. Nu verkar hemsidan vara nere men adressen var http://www.skrotaford.com .

Jag är helt övertygad om att de som slår sönder saker mer eller mindre planlöst har samma drivkraft som de nyss nämda gossarna som roar sig med bla.a. att köra in bilar i träd, grushögarr, ned för kanter, på större gupp och liknande, på varandra o.s.v... fast skillnaden är att om man tigger sig en skrotbil och kör in den i ett träd så har man tillfredställt ett behov vilket gör att man INTE kommer att slå sönder en t-bane-vagn.

Man kan alltid diskutera att ta till järnhanden och kasta vandalerna i fängelse, eller så kan man diskutera olika terapiformer, eller så kan man diskutera hur man skapar ett idylliskt samhäller, eller så kan man helt enkelt låta ungarna slå sönder saker (på egen risk) som ändå ska på skroten. Varför inte ställa upp alla vagnar som ska på skroten på nåt stickspår i nåt industriområde och annonsera ut att folk får göra vad fan de vill med dem och de står där en vecka per styck eller så, den som vill ha en pryl från en vagn som souvenir kan få det, och den som har ett behov av att slå sönder allt i sin väg kan få göra det. Officiellt så ska det inte stå att folk får ta vad de vill, inte ens att de får röra vagnarna, för då kan man få skadeståndskrav om nån skär sig när de slår sönder vagnarna typ...

jag tycker det vore rätt trevligt om man som "vem som helst" fick ta med sig verktygslådan och skruva loss roliga prylar. Däremot tror jag att det är många sambos och många ungars mammor som skulle ha tycka att en hel instrumentpanel från en Cx inte platsar i vardagsrummet :)
Användarens profilbild
stockholm79

Re: På väg till sälla jaktmarker

Inlägg av stockholm79 »

Mats skrev:Officiellt så ska det inte stå att folk får ta vad de vill, inte ens att de får röra vagnarna, för då kan man få skadeståndskrav om nån skär sig när de slår sönder vagnarna typ...
Eller så gör man precis det och tydliggör att man fråntar sig allt ansvar för ev. skador.
Annars en superbra idé, skriv ett mail till SL-chefen!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
VeVen

Inlägg av VeVen »

Kan det finnas konflikter med t.ex. miljöpolicy här? Om man satsar på återvinning, och att ev. miljöfarligt avfall inte hamnar på fel plats så kan det bli problematiskt att folk tar med sig diverse grejor och har hemma som souvenirer. Även on det inte är miljöfarligt så vill man kanske ändå se till att man har maximal återvinnig av t.ex. metaller.

Dessutom kanske en del har synpukter på att det cirlukerar en massa skrotbitar som det står SL på. man kanske tycker att det är dålig marknadsföring.

Men tanken att göra nåt kul med gamla vagnar innan de åker ned i kvarnen är inte helt fel egentligen.

Vansinnig ide som möjligen kan få en del att hicka till

OK, varning utfärdad.

I det fall man har ett antal vagnar / bussar / etc. stående i väntan på skrot så skulle man kunna ordna världens konsthappening. Utlys en tävling i, låt oss kalla det "action painting". Låt några som är skickliga med sprayburkar FULLT LAGLIGT få fullborda var sitt konstverk på var sin kärra. Inför publik. Slutföras inom begränsad tid.

Efter omröstning och prisutdelning får de stå ett tag för allmän beskådan. Sedan till den ordinarie återvinningen.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Fråga: Vilken vagn var det?

Var vid skrotspåret och såg inte denna?
Redan skrotad? Är det en grön vagn? 1020? :?:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Bert

Inlägg av Bert »

Ja. Tydligen finns det en hel del människor som tycker det är särsilt kul (eller som det heter. "får en kick av") att destruera saker. För mig, som inte är lagd åt det hållet, är det i det närmaste obegripligt vad som är så skoj med det. En oskyldig form av detta är väl den porslinskrossning som, åtminstone förr, fanns på en del nöjesfält. Det finns säkert någon psykolog som kan förklara detta. Om nu denna "drift" eller vad det nu är kunde få sitt utlopp utan att sabba för andra, så vore det väl bra. Men då är det kanske inte lika kul längre, så jag vet inte hur det kan lösas.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

VeVen skrev:Kan det finnas konflikter med t.ex. miljöpolicy här? Om man satsar på återvinning, och att ev. miljöfarligt avfall inte hamnar på fel plats så kan det bli problematiskt att folk tar med sig diverse grejor och har hemma som souvenirer. Även on det inte är miljöfarligt så vill man kanske ändå se till att man har maximal återvinnig av t.ex. metaller.
Återvinning av metaller köper jag inte som argument, om det ska vara på det viset så kan man ju alltid få väga de saker man tar med sig och lämna motsvarande mängd trasiga cyklar eller annan metallskrot "i utbyte" :)

Hur mycket farligt avfall ingår egentligen i vagnarna ? Asbest ? Mängden smörjolja lär väl inte vara sådär överväldigande. Kvicksilver kanske förekommer i eventuella uråldriga elinstallationer och liknande ? Sådant ska väl ändå "skrotas separat" så de delarna kan väl skrotfolket plocka bort på plats och sedan låta folk gå loss ?
VeVen skrev:Dessutom kanske en del har synpukter på att det cirlukerar en massa skrotbitar som det står SL på. man kanske tycker att det är dålig marknadsföring.
Det köper jag mer som argument. Hur många ställen står det egentligen SL på, som går att använda annorstäders ? Är det inte mest SL-loggor målade på utsidan av platta plåtskivor här och var ?
VeVen skrev:Men tanken att göra nåt kul med gamla vagnar innan de åker ned i kvarnen är inte helt fel egentligen.

Vansinnig ide som möjligen kan få en del att hicka till

OK, varning utfärdad.

I det fall man har ett antal vagnar / bussar / etc. stående i väntan på skrot så skulle man kunna ordna världens konsthappening. Utlys en tävling i, låt oss kalla det "action painting". Låt några som är skickliga med sprayburkar FULLT LAGLIGT få fullborda var sitt konstverk på var sin kärra. Inför publik. Slutföras inom begränsad tid.

Efter omröstning och prisutdelning får de stå ett tag för allmän beskådan. Sedan till den ordinarie återvinningen.
Det skulle inte förvåna mig om idén går igenom, fast i en annan form där det är mindre gr-f-tt- konst och istället något helt annat, någon absurd abstrakt installation med olikfärgade lampor och lyser kors och tvärs eller vad det kan vara, sånt brukar klassas som prestigeprojekt verkar det som :)

Bert skrev:Ja. Tydligen finns det en hel del människor som tycker det är särsilt kul (eller som det heter. "får en kick av") att destruera saker. För mig, som inte är lagd åt det hållet, är det i det närmaste obegripligt vad som är så skoj med det.
Så yttrar sig de flesta om det mesta de själva inte är intresserade av, till exempel förstår de flesta svenskar inte alls vad som är intressant om nåt så trist som spårvägar.
Bert skrev:En oskyldig form av detta är väl den porslinskrossning som, åtminstone förr, fanns på en del nöjesfält. Det finns säkert någon psykolog som kan förklara detta. Om nu denna "drift" eller vad det nu är kunde få sitt utlopp utan att sabba för andra, så vore det väl bra. Men då är det kanske inte lika kul längre, så jag vet inte hur det kan lösas.
Gick det att ha porslinskrossning på nöjesfält så går det väl att ha vagnkrossning idag ? :)
Skriv svar