Ordväljsproblem

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Vad heter lokalen där biljettförsäljningen äger rum i Stockholms tunnelbana?

spärr
1
6%
biljettspärr
0
Inga röster
biljetthall
12
75%
vänthall
0
Inga röster
spärrhall
2
13%
nåt annat
1
6%
 
Antal röster: 16

Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Ordväljsproblem

Inlägg av bruse »

Heter eller kallas utrymmet vid spärren i Stockholms tunnelbana för spärr, biljetthall, spärrhall... eller vad heter det. Officiellt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Ordvalsproblem

Inlägg av TimK »

Jag har röstat på "biljetthall", men ett förtydligande är på sin plats.





Omröstningen frågade om en "lokal" och då måste rätt ord vara biljetthall eftersom spärren inte är någon lokal. Men den kur eller annan anordning där spärrexpeditören sitter kallas spärr. Tillsammans med automatspärrar bildar denna en spärrlinje.





Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Ordvalsproblem

Inlägg av bruse »

TimK skrev:Jag har röstat på "biljetthall", men ett förtydligande är på sin plats.

Omröstningen frågade om en "lokal" och då måste rätt ord vara biljetthall eftersom spärren inte är någon lokal. Men den kur eller annan anordning där spärrexpeditören sitter kallas spärr. Tillsammans med automatspärrar bildar denna en spärrlinje.

Mvh Tim
Riktigt, jag avsåg lokalen, rummet, hallen, där spärrkuren, biljettkuren, spärrarna, spärrlinjen finns.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar