Nja, jag vet inte om det blir någon trädgårdsjärnväg av t ex den fantastiska Grönstedtska kalibern. Jag har t ex en hel del besvär med vildsvin som går fram som jordfräsar i trädgården, så då måste jag uppfinna skydd mot det. Inte heller grävlingar och förvildade kaniner är f n alltför nådiga mot mina odlingar och gräsmattor, så jag ser svårigheter.
Annars har jag en nedpackad modelltunnelbana i skala 0 (noll) med 13 modeller av C1- och C2-vagnar, ca 50 m spår och litet växlar och annat, som jag inte haft igång sedan 50-talet, då mina föräldrar ofta gick i taket när de snubblade på spåren som jag trots deras protester lagt ut i alla rummen i deras dåvarande lägenhet. Grejorna passar väl inte i trädgården men skulle kanske kunna passa i huskällaren i stället. Eller som transportbana från kaffebryggaren i köket till TV-fåtöljen i nya huset. Annars har jag umgåtts med planer på att antingen kasta alltihop eller skänka det till juniorsektionen i Spårvägssällskapet eller så. Jag vet inte om det kan finnas något intresse.
/Ruggige Modellbanebyggaren
Dörrfråga till Ragnar T
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Kontakt:
Re: Trädgårdsjärnväg? - Nja?
Tänk på att du måste källsortera om du kastar den.Ragnar T skrev:Annars har jag en nedpackad modelltunnelbana i skala 0 (noll)...
Grejorna passar väl inte i trädgården men skulle kanske kunna passa i huskällaren i stället. Eller som transportbana från kaffebryggaren i köket till TV-fåtöljen i nya huset. Annars har jag umgåtts med planer på att antingen kasta alltihop eller skänka det till juniorsektionen i Spårvägssällskapet eller så. Jag vet inte om det kan finnas något intresse.
/Ruggige Modellbanebyggaren
Vagnarna går som elektronikskrot, men får man lägga skenor bland metallförpackningar?
--
Axel, som trots allt tycker att du kan bygga en kaffebana, nu när du inte har dina föräldrar skenande runt omkring banan.
Re: Kafferaster och nya generationer vagnar
Hej Ragnar.Ragnar T skrev:.
Alla A30/B30 måste bytas ut och det får nu (enligt budgetförslaget) ske tidigast med början år 2008.
/Rugige Pensionisten
Vet Du, jag blir riktigt avundsjuk på Din pensionärstillvaro. Själv måste jag slita på i över ett decennium till i kollektivtrafiken (där jag aldrig trodde att jag skulle hamna, men nu är jag där i alla fall). Jag undrar om Du kan hjälpa mig med några sakuppgifter.
Du skriver att A30/B30 enligt plan ska bytas ut 2008, gäller det (alltjämt enligt plan) enbart de A30B/B30B som går på Lidingöbanan, eller även det fåtal(?) A30/B30 som går på Nockebybanan också? Hur många A30+B30 finns nu kvar på NB? Finns det planer på att skrota de gamla vagnarna på NB tidigare eller kommer de att få gå jämsides med A32 fram till 2008? Som jag tolkar det Du skriver kommer ingen nyanskaffning att spårvagnar att ske före detta år. Hur lång leveranstid tid gäller förresten för nya A32-vagnar inom ramen för gällande option?
Vänligaste hälsningar
Björn Ehnberg
Re: Kafferaster och nya generationer vagnar
Sådant får mina små öron att växa speciellt när man jobbar på underhållet.Roslagsbanan bör få nya fordon någon gång under perioden 2016 - 2020, enligt vad vi nu indikerar.
Finns det några grundläggande krav, tankar på hur dessa fordon ska utformas. Eller ligger C20 som mall för en smalspårig variant?