Ett prydligt ekipage
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ett prydligt ekipage
BVB:s vagn Be 2/2 nr 193 vid slingan i Binningen i den prydligaste av alla spårvägsstäder: Basel i Schweiz. Bilden togs i juli 1977 då de tvåaxliga vagnarna fortfarande gick i reguljär trafik.
Re: Ett prydligt ekipage
Mumma - notera den lilla röda bygeln framför linjenummret, den är till för spänningsförsörjning av släpvagnens belysning och värme!!!Jan L skrev:BVB:s vagn Be 2/2 nr 193 vid slingan i Binningen i den prydligaste av alla spårvägsstäder: Basel i Schweiz. Bilden togs i juli 1977 då de tvåaxliga vagnarna fortfarande gick i reguljär trafik.
Det ni - hade det gått i Sverige under 70-talet?
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Ett prydligt ekipage
Man hakade alltså på någon typ av kabel mellan dessa röda byglar?TonyM skrev:Mumma - notera den lilla röda bygeln framför linjenummret, den är till för spänningsförsörjning av släpvagnens belysning och värme!!!
Det ni - hade det gått i Sverige under 70-talet?
/Tony
Jag tänker på tankarna på taket... måste vara till tryckluftsbroms?
Annars för dom tankarna till de naturgasbussar som vi har bl.a. här i Göteborg.
Bj.
Vadå jag dyster?
Re: Ett prydligt ekipage
Nej, bygel i ena änden, ett fjädrande böjt spröt i den andra. Sprötet la sig över bygeln på vagnen intill och vips hade man automatisk kontakt. Systemet fanns även på många smalspårsbanor.="Björn Johansson (BJ
Man hakade alltså på någon typ av kabel mellan dessa röda byglar?
Jag tänker på tankarna på taket... måste vara till tryckluftsbroms?
Annars för dom tankarna till de naturgasbussar som vi har bl.a. här i Göteborg.
Bj.
Tankarna är säkert tryckluft ja, behovet av naturgas på eldrivna spårvagnar får nog anses obefintligt.
Jan L
Som inte har sett en dreglande stolle ännu idag
Re: Ett prydligt ekipage
Ett spröt... hoppas då att det var ordentlig mekanisk spänning i sprötet... annars lär ju ljuset ha blinkat.Jan L skrev:="Björn Johansson (BJ
Man hakade alltså på någon typ av kabel mellan dessa röda byglar?
Jag tänker på tankarna på taket... måste vara till tryckluftsbroms?
Annars för dom tankarna till de naturgasbussar som vi har bl.a. här i Göteborg.
Bj.
Nej, bygel i ena änden, ett fjädrande böjt spröt i den andra. Sprötet la sig över bygeln på vagnen intill och vips hade man automatisk kontakt. Systemet fanns även på många smalspårsbanor.
Tankarna är säkert tryckluft ja, behovet av naturgas på eldrivna spårvagnar får nog anses obefintligt.
Jan L
Som inte har sett en dreglande stolle ännu idag
Det gäller ju också att motorvagnar och släpvagnar är vända åt rätt håll, så att inte två byglar eller två spröt mötas.
Jag tror heller inte det funnits några naturgasdrivna spårvagnar.. men jag har sett bilder från samma land på elektriska ånglok, så man skall nog inte sluta att förvåna sig, egentligen
Bj
Vadå jag dyster?
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Lyskobling på Basel-vogne
Tankene på taget er til trykluftbremsen.
På motorvognene sidder en bøjle i begge ender af vognen. På bivognene sidder en stang i begge ender. I stangen sidder en line til at manøvrere stangen med ved sammenkobling. Når stangen ikke er i brug, er den hæftet fast i en krog på bivognen. Denne krog bruges også til at overføre strømmen, hvis 2 ellér 3 bivogne skal kobles sammen.
Da denne metode ikke anvendes på nyere sporvogne, er det måske netop fordi forbindelsen mellem vognene ikke áltid er lige tilfredsstillende
Svend Christensen
Fører af bl.a. BVB 213
På motorvognene sidder en bøjle i begge ender af vognen. På bivognene sidder en stang i begge ender. I stangen sidder en line til at manøvrere stangen med ved sammenkobling. Når stangen ikke er i brug, er den hæftet fast i en krog på bivognen. Denne krog bruges også til at overføre strømmen, hvis 2 ellér 3 bivogne skal kobles sammen.
Da denne metode ikke anvendes på nyere sporvogne, er det måske netop fordi forbindelsen mellem vognene ikke áltid er lige tilfredsstillende
Svend Christensen
Fører af bl.a. BVB 213
vad gör 213 i Oslo?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Lyskobling på Basel-vogne
Du har säkert rätt. Tror dock att jag har sett den andra varianten på någon privatbana - som säkert aldrig vände sina vagnar. Men hur gjorde man då i Basel när man körde med mer än ett släp?Svend Christensen skrev:Tankene på taget er til trykluftbremsen.
På motorvognene sidder en bøjle i begge ender af vognen. På bivognene sidder en stang i begge ender. I stangen sidder en line til at manøvrere stangen med ved sammenkobling. Når stangen ikke er i brug, er den hæftet fast i en krog på bivognen. Denne krog bruges også til at overføre strømmen, hvis 2 ellér 3 bivogne skal kobles sammen.
Da denne metode ikke anvendes på nyere sporvogne, er det måske netop fordi forbindelsen mellem vognene ikke áltid er lige tilfredsstillende
Svend Christensen
Fører af bl.a. BVB 213
Bildet er tatt i Remise 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm som har ikke bare danske sporvogner, men også vogner fra Tyskland, Sverige, Norge, Sveits og Nederland!Bussmicke skrev:vad gör 213 i Oslo?
På bildet set man, i tilegg til BVG 213 også HHA 3657 og OS SM-83 203!
Bak 213 står enten ÅS 1 eller ÅS 3!
Andreas
PG, har aldrig varit där, därför kände jag inte igen miljönPG skrev:Kära vänner!
Bilden på 213 är tagen i Skjoldenaesholm i Danmark! Det ser man på att det är vagnar från Schweiz, Tyskland och Norge på bilden!
/PG
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Jasså Bussmicke!
Då är det väl dax att ta chansen! (Det finns intressanta bussar på Skjoldenaesholm oxå!)
Museet är öppet en sista gång 2002 helgen den 14 och 15 december då man kan köpa sig en julgran vid ändstationen ute i skogen!
Mitt inlägg var lätt förlåtande då inte en enda dansk vagn syns på bilden. Detta är just styrkan med Skjoldenaesholm att det finns en mängd danska vagnar men även en massa intressanta utländska vagnar. Bland de senare märks den i sommar (2002) anlända Düsseldorf 2412 som var provvagn i Köpenhamn 1957/58 inför köpet av nya vagnar. Varför den inte kommit till Danmark som museivagn tidigare? Jo den har gått i ordinarie trafik i Düsseldorf till våren 2002!
/PG
Då är det väl dax att ta chansen! (Det finns intressanta bussar på Skjoldenaesholm oxå!)
Museet är öppet en sista gång 2002 helgen den 14 och 15 december då man kan köpa sig en julgran vid ändstationen ute i skogen!
Mitt inlägg var lätt förlåtande då inte en enda dansk vagn syns på bilden. Detta är just styrkan med Skjoldenaesholm att det finns en mängd danska vagnar men även en massa intressanta utländska vagnar. Bland de senare märks den i sommar (2002) anlända Düsseldorf 2412 som var provvagn i Köpenhamn 1957/58 inför köpet av nya vagnar. Varför den inte kommit till Danmark som museivagn tidigare? Jo den har gått i ordinarie trafik i Düsseldorf till våren 2002!
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Hei!Bussmicke skrev:PG, har aldrig varit där, därför kände jag inte igen miljönPG skrev:Kära vänner!
Bilden på 213 är tagen i Skjoldenaesholm i Danmark! Det ser man på att det är vagnar från Schweiz, Tyskland och Norge på bilden!
/PG
Hvis du besøker min hjemmeside, så har jeg mye bilder fra Skjoldenæsholm der!
http://home.online.no/~andreaar/oslotri ... /index.htm
Kan jo komme med et bilde som viser noe av det internasjonale miljøet der:
Andreas
Dräggel, dräggel. måste dit
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.