BVB:s vagn Be 2/2 nr 193 vid slingan i Binningen i den prydligaste av alla spårvägsstäder: Basel i Schweiz. Bilden togs i juli 1977 då de tvåaxliga vagnarna fortfarande gick i reguljär trafik.
Jan L skrev:BVB:s vagn Be 2/2 nr 193 vid slingan i Binningen i den prydligaste av alla spårvägsstäder: Basel i Schweiz. Bilden togs i juli 1977 då de tvåaxliga vagnarna fortfarande gick i reguljär trafik.
Mumma - notera den lilla röda bygeln framför linjenummret, den är till för spänningsförsörjning av släpvagnens belysning och värme!!!
="Björn Johansson (BJ
Man hakade alltså på någon typ av kabel mellan dessa röda byglar?
Jag tänker på tankarna på taket... måste vara till tryckluftsbroms?
Annars för dom tankarna till de naturgasbussar som vi har bl.a. här i Göteborg.
Bj.
Nej, bygel i ena änden, ett fjädrande böjt spröt i den andra. Sprötet la sig över bygeln på vagnen intill och vips hade man automatisk kontakt. Systemet fanns även på många smalspårsbanor.
Tankarna är säkert tryckluft ja, behovet av naturgas på eldrivna spårvagnar får nog anses obefintligt.
Jan L
Som inte har sett en dreglande stolle ännu idag
="Björn Johansson (BJ
Man hakade alltså på någon typ av kabel mellan dessa röda byglar?
Jag tänker på tankarna på taket... måste vara till tryckluftsbroms?
Annars för dom tankarna till de naturgasbussar som vi har bl.a. här i Göteborg.
Bj.
Nej, bygel i ena änden, ett fjädrande böjt spröt i den andra. Sprötet la sig över bygeln på vagnen intill och vips hade man automatisk kontakt. Systemet fanns även på många smalspårsbanor.
Tankarna är säkert tryckluft ja, behovet av naturgas på eldrivna spårvagnar får nog anses obefintligt.
Jan L
Som inte har sett en dreglande stolle ännu idag
Ett spröt... hoppas då att det var ordentlig mekanisk spänning i sprötet... annars lär ju ljuset ha blinkat.
Det gäller ju också att motorvagnar och släpvagnar är vända åt rätt håll, så att inte två byglar eller två spröt mötas.
Jag tror heller inte det funnits några naturgasdrivna spårvagnar.. men jag har sett bilder från samma land på elektriska ånglok, så man skall nog inte sluta att förvåna sig, egentligen
Tankene på taget er til trykluftbremsen.
På motorvognene sidder en bøjle i begge ender af vognen. På bivognene sidder en stang i begge ender. I stangen sidder en line til at manøvrere stangen med ved sammenkobling. Når stangen ikke er i brug, er den hæftet fast i en krog på bivognen. Denne krog bruges også til at overføre strømmen, hvis 2 ellér 3 bivogne skal kobles sammen.
Da denne metode ikke anvendes på nyere sporvogne, er det måske netop fordi forbindelsen mellem vognene ikke áltid er lige tilfredsstillende
Svend Christensen
Fører af bl.a. BVB 213
Svend Christensen skrev:Tankene på taget er til trykluftbremsen.
På motorvognene sidder en bøjle i begge ender af vognen. På bivognene sidder en stang i begge ender. I stangen sidder en line til at manøvrere stangen med ved sammenkobling. Når stangen ikke er i brug, er den hæftet fast i en krog på bivognen. Denne krog bruges også til at overføre strømmen, hvis 2 ellér 3 bivogne skal kobles sammen.
Da denne metode ikke anvendes på nyere sporvogne, er det måske netop fordi forbindelsen mellem vognene ikke áltid er lige tilfredsstillende
Svend Christensen
Fører af bl.a. BVB 213
Du har säkert rätt. Tror dock att jag har sett den andra varianten på någon privatbana - som säkert aldrig vände sina vagnar. Men hur gjorde man då i Basel när man körde med mer än ett släp?
Bildet er tatt i Remise 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm som har ikke bare danske sporvogner, men også vogner fra Tyskland, Sverige, Norge, Sveits og Nederland!
På bildet set man, i tilegg til BVG 213 også HHA 3657 og OS SM-83 203!
Bak 213 står enten ÅS 1 eller ÅS 3!
Då är det väl dax att ta chansen! (Det finns intressanta bussar på Skjoldenaesholm oxå!)
Museet är öppet en sista gång 2002 helgen den 14 och 15 december då man kan köpa sig en julgran vid ändstationen ute i skogen!
Mitt inlägg var lätt förlåtande då inte en enda dansk vagn syns på bilden. Detta är just styrkan med Skjoldenaesholm att det finns en mängd danska vagnar men även en massa intressanta utländska vagnar. Bland de senare märks den i sommar (2002) anlända Düsseldorf 2412 som var provvagn i Köpenhamn 1957/58 inför köpet av nya vagnar. Varför den inte kommit till Danmark som museivagn tidigare? Jo den har gått i ordinarie trafik i Düsseldorf till våren 2002!
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Skjoldenaesholm den 25 augusti 2002, sista dagen med BVG 3018 från Berlin innan den återvände till Malmö. Dessutom vagn 815 från Alexandria (fd Köpenhamn KS 815) och Düsseldorf 2412.
Ja, Skjoldenæsholm er absolut vært et besøk!
Det er mye sporvogner å digge der!
Og som PG sier, det er også en del busser å digge der også, blant annet en Büssing Senator!