Debatt i LidingöTidning om Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Debatt i LidingöTidning om Lidingöbanan
Hej.
Här är ett inlägg i Lidingö Tidings lilla debattforum.
http://www.lidingotidning.se/forum-read ... 4&thread=5
Inlägget på länken innehåller flera feltolkningar av den sifoundersökning den refererar till. Dessutom påstår hon som skriver att Lidingötåget är farligt och att bussar är trafiksäkerhetsmässigt bättre.. hmm..
Jag vet att det finns ett flertal personer här på forumet som kan skriva välformulerande texter... gör gärna det. Det skall bli intressant om dom vågar publicera dem...
Här är ett inlägg i Lidingö Tidings lilla debattforum.
http://www.lidingotidning.se/forum-read ... 4&thread=5
Inlägget på länken innehåller flera feltolkningar av den sifoundersökning den refererar till. Dessutom påstår hon som skriver att Lidingötåget är farligt och att bussar är trafiksäkerhetsmässigt bättre.. hmm..
Jag vet att det finns ett flertal personer här på forumet som kan skriva välformulerande texter... gör gärna det. Det skall bli intressant om dom vågar publicera dem...
Man häpnar.
Det verkar som om en 60-tals politiker har vaknat från sin törnrosasömn.
Buss säkrare än Spårvagn? Knappast!
Bussar har inte säkerhetsgrepp eller förarövervakning, bromssystemen är innefektiva, de vinglar och är oberäkneliga. Vid halt väglag kan de blåsa av körbanan.
Spårvagnen har främst problem med lövhalka, detta kan åtgärdas hyffsat men inte fullt ut. Ändock är detta problem begränsat till ett par veckor om året - hur lång var vintern?
//Tony
Det verkar som om en 60-tals politiker har vaknat från sin törnrosasömn.
Buss säkrare än Spårvagn? Knappast!
Bussar har inte säkerhetsgrepp eller förarövervakning, bromssystemen är innefektiva, de vinglar och är oberäkneliga. Vid halt väglag kan de blåsa av körbanan.
Spårvagnen har främst problem med lövhalka, detta kan åtgärdas hyffsat men inte fullt ut. Ändock är detta problem begränsat till ett par veckor om året - hur lång var vintern?
//Tony
Man nästan skrattar när man ser detta i sammanhanget:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Kanske något att påpeka.
/Tony
Kanske något att påpeka.
/Tony
Tony skrattar. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Nog för att man kan dra olika slutsatser av undersökningar, men detta var nog det mest bedrövliga jag sett. Med kvinnans logik borde vi ersätta allt flyg, då "folk föredrar buss". Och hur kan man utifrån att två tredjedelar upplever säkerheten som ganska till mycket bra dra slutsatsen att bussen är säker? Och vad innebär "säker".
Nog för att man kan dra olika slutsatser av undersökningar, men detta var nog det mest bedrövliga jag sett. Med kvinnans logik borde vi ersätta allt flyg, då "folk föredrar buss". Och hur kan man utifrån att två tredjedelar upplever säkerheten som ganska till mycket bra dra slutsatsen att bussen är säker? Och vad innebär "säker".
Det er helt vanlig at slike mer eller mindre seriøse innlegg når man snakker om nedlegging av en banestrekning. Som dere sikkert vet, har vi hatt samme scenarioet her i Oslo som man nå dessverre opplever på Lidingö.
Noen blir veldig glade om en banestrekning forsvinner. Man kommer ikke alltid med helt seriøse og riktige påstander i sin argumentasjon mot banen. Et eksempel her fra Oslo kan man lese her: Ønsker trikken dit peppern gror
Men avisene var ikke dominert av "trikkehaterne". Debatten gikk veldig høyt til tider. Det viser seg at de aller fleste faktisk ønsker å reise med "spårbunden trafik", som dere sier i Sverige: Diskusjonsforum om trikken i Aftenposten
Det finnes hundrevis, kanskje tusenvis, av artikler og innlegg på diskusjonsfora rundt omkring. Gjennomgående er 90% av meningsytringene rundt trikken positiv.
Dere husker kanskje "Flåklypa Grand Prix"? Er ikke helt sikker på hva filmen heter på svensk, men filmen er iallefall den mest populære filmen noensinne her i Norge. Den er dessuten vist i mange land rundtom i verden. Til og med en av hovedpersonene i denne filmen, Solan, kastet seg inn i trikkedebatten via sin "far", Kjell Aukrust: Illsint Solan varsler trikkekamp.
Forøvrig var dette siste gang Kjell Aukrust viste seg offentlig. Han døde to måneder etter avisoppslaget.
Nå, halvannet år etter alt bråket rundt trikken, ser det ut til at vi "vant" kampen. Den 3. oktober vil trikketilbudet bli utvidet, og flere utvidelser vil komme senere. 22. november gjenåpnes Kjelsåstrikken, på dagen to år etter at driften på banen ble innstilt.
Det jeg ønsker å si med dette innlegget, er at "folk flest" uten tvil foretrekker skinnegående transport, og de vil ikke ha buss. Takket være at folk våknet opp og sa sin mening, fikk vi reddet trikken her i Oslo. Les denne artikkelen fra Aftenposten: Punger gjerne ut for å beholde trikken
Våkn opp, og ikke la motstanderne få si sine meninger uimotsagt! Om alle de som fortsatt vil ha Lidingöbanan sier sin mening, blir brua ved Ropsten reparert og banen vil fortsatt gå.
Stå på!

Noen blir veldig glade om en banestrekning forsvinner. Man kommer ikke alltid med helt seriøse og riktige påstander i sin argumentasjon mot banen. Et eksempel her fra Oslo kan man lese her: Ønsker trikken dit peppern gror
Men avisene var ikke dominert av "trikkehaterne". Debatten gikk veldig høyt til tider. Det viser seg at de aller fleste faktisk ønsker å reise med "spårbunden trafik", som dere sier i Sverige: Diskusjonsforum om trikken i Aftenposten
Det finnes hundrevis, kanskje tusenvis, av artikler og innlegg på diskusjonsfora rundt omkring. Gjennomgående er 90% av meningsytringene rundt trikken positiv.
Dere husker kanskje "Flåklypa Grand Prix"? Er ikke helt sikker på hva filmen heter på svensk, men filmen er iallefall den mest populære filmen noensinne her i Norge. Den er dessuten vist i mange land rundtom i verden. Til og med en av hovedpersonene i denne filmen, Solan, kastet seg inn i trikkedebatten via sin "far", Kjell Aukrust: Illsint Solan varsler trikkekamp.
Forøvrig var dette siste gang Kjell Aukrust viste seg offentlig. Han døde to måneder etter avisoppslaget.
Nå, halvannet år etter alt bråket rundt trikken, ser det ut til at vi "vant" kampen. Den 3. oktober vil trikketilbudet bli utvidet, og flere utvidelser vil komme senere. 22. november gjenåpnes Kjelsåstrikken, på dagen to år etter at driften på banen ble innstilt.
Det jeg ønsker å si med dette innlegget, er at "folk flest" uten tvil foretrekker skinnegående transport, og de vil ikke ha buss. Takket være at folk våknet opp og sa sin mening, fikk vi reddet trikken her i Oslo. Les denne artikkelen fra Aftenposten: Punger gjerne ut for å beholde trikken
Våkn opp, og ikke la motstanderne få si sine meninger uimotsagt! Om alle de som fortsatt vil ha Lidingöbanan sier sin mening, blir brua ved Ropsten reparert og banen vil fortsatt gå.
Stå på!

Rullar på med en länk till. Här finns lite mer siffror kring dödsfall i och runt bussar. Tyvärr är risken överhängande att Anna inte tar del av vår tråd här i forumet.Tony M skrev:Man nästan skrattar när man ser detta i sammanhanget:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 80,00.html
Lidingö
Hejsan,
Jag har bemött inlägget men vet inte om det kom enbart till författaren eller blev allmänt i forumet. När jag skrev motsvar trodde jag det skulle bli synligt för alla.
Det handlade om DN-artikeln, spårfaktorn och jämförande personal- och vagnskostnad för spårvagnens totala livslängd på 40-65 år jämfört med bussens på 8-12 år.
-Per
Jag har bemött inlägget men vet inte om det kom enbart till författaren eller blev allmänt i forumet. När jag skrev motsvar trodde jag det skulle bli synligt för alla.
Det handlade om DN-artikeln, spårfaktorn och jämförande personal- och vagnskostnad för spårvagnens totala livslängd på 40-65 år jämfört med bussens på 8-12 år.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Lidingö
Något är vajsing med tidningens debattforum. På huvudsidan för "Brofrågan" står att hennes inlägg har fyra repliker, men bara den av Henric Ericsson går att nå. Kanske granskas inläggen av redaktionen innan de läggs ut, men då borde det inte stå att fyra repliker finns.Per Lind skrev:Hejsan,
-Per
Lidingöinsändare
Hoppas alla här har noterat vem som har beställt denna Sifo-undersökning. Bussbranchen själva! Redan där förstår man att underökningen INTE kommer att uppmuntra den spårburna trafiken.
"Med statistik kan man bevisa vad som helst" är en viktigt citat när man läser statistik. En annan sanning är att "När Fan beställer statistik blir helvetet himmelen"
Jag har knackat ner ett svar oxå - när man laddade ner det kom en ruta som meddelande att redaktionen kommer att granska inlägget innan den läggs ut. Vet inte hur länge det kan ta.

"Med statistik kan man bevisa vad som helst" är en viktigt citat när man läser statistik. En annan sanning är att "När Fan beställer statistik blir helvetet himmelen"

Jag har knackat ner ett svar oxå - när man laddade ner det kom en ruta som meddelande att redaktionen kommer att granska inlägget innan den läggs ut. Vet inte hur länge det kan ta.

Re: Lidingöinsändare
Minst tre dagar, då jag skrev ett svar den 13e... fast de svarar ju inte på e-post heller... eller så vill de inte...Patrick skrev:Hoppas alla här har noterat vem som har beställt denna Sifo-undersökning. Bussbranchen själva! Redan där förstår man att underökningen INTE kommer att uppmuntra den spårburna trafiken. :evil:
"Med statistik kan man bevisa vad som helst" är en viktigt citat när man läser statistik. En annan sanning är att "När Fan beställer statistik blir helvetet himmelen" :wink:
Jag har knackat ner ett svar oxå - när man laddade ner det kom en ruta som meddelande att redaktionen kommer att granska inlägget innan den läggs ut. Vet inte hur länge det kan ta. 8)
-
Re: Lidingöinsändare
--------------Odd skrev:Minst tre dagar, då jag skrev ett svar den 13e... fast de svarar ju inte på e-post heller... eller så vill de inte...Patrick skrev:Hoppas alla här har noterat vem som har beställt denna Sifo-undersökning. Bussbranchen själva! Redan där förstår man att underökningen INTE kommer att uppmuntra den spårburna trafiken.![]()
"Med statistik kan man bevisa vad som helst" är en viktigt citat när man läser statistik. En annan sanning är att "När Fan beställer statistik blir helvetet himmelen"![]()
Nej. Det verkar som om debatten är 'obemannad'. Enklast är nog att skapa en ny tråd när man skriver ett inlägg för då kommer det ju in i alla fall.
mvh/spårsnoken
Nu är du väll ändå ute och cyklar Anders. Jag har bott på Lidingö i många år och om det är en sak man inte kan beskylla Lidingö Tidning för så är det de skulle ta moderaternas parti.Anders S skrev:Jag försökte få in ett inlägg på Lidingö Tidnings websida men den kom inte in. Förmodligen var den inte i samklang med den moderata ståndpunkten på ön att banan skall bort.
Troligen är det så att de som ansvariga utgivare först vill läsa det som skrivs så att de inte riskerar några tryckfrihetsåtal (kom ihåg vad som hände Aftonbladet för några år sedan). Nu under sommaren har redaktionen stängt och då finns det ingen som granskar inläggen.
Eric
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
På sidan 8 i dagens "pappersMetro" står att banan stängs till vintern för att nya bropelare ska kunna byggas mellan de gamla för att öka säkerheten (faller den ihop annars?). Källan sägs vara ett pressmeddelande från Lidingö stad.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Nja, inte riktigt. Om bron ska repareras görs det i vår, men bron måste förmodligen stängas i vinter pga för små säkerhetsmarginaler på hållfastheten i stålet. Se mer i denna tråd: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=5499Ulrik Berggren skrev:På sidan 8 i dagens "pappersMetro" står att banan stängs till vintern för att nya bropelare ska kunna byggas mellan de gamla för att öka säkerheten (faller den ihop annars?). Källan sägs vara ett pressmeddelande från Lidingö stad.
Jag tycker nog att LT gör vad de kan och ska - det är också fullt möjligt att få in spårvagnsvänliga insändare i den tryckta tidningen. Jag själv lyckades med att få in ett inlägg (nästan en halv tabloidsida) som försvarar Lidingöbanan i det senaste (när detta skrivs) tryckta numret . Det säger jag givetvis inte för att framhålla mig själv utan bara för att visa på att det är möjligt.Anders S skrev:Jag försökte få in ett inlägg på Lidingö Tidnings websida men den kom inte in. Förmodligen var den inte i samklang med den moderata ståndpunkten på ön att banan skall bort.
Mvh.
Björn Ehnberg